Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eun-Ji Ha som Belle och framför henne Silvia Kononen som Lilla Odjuret i Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Eun-Ji Ha som Belle och framför henne Silvia Kononen som Lilla Odjuret i Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Vårsäsong för ung publik och unga dansare med
Finska Nationalbaletten

HELSINGFORS: Efter höstens nypremiär på Törnrosa och fortsatt vintersäsong med succébaletten Snödrottningen har en ny sagobalett haft världspremiär. Nationalbaletten har satsat stort med sikte på barn och ny publik.

Därtill har den nybildade Ungdomsgruppen med framgång visat upp sig i Almisalen – Operans mindre scen – med eget program som visade både klassisk koreografi och modern dans.

Edita Raušerová och Michal Krčmář i Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Edita Raušerová och Michal Krčmář i Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Skönheten och odjuret
En kung förtrollas till Odjur. Han är ungkarl och saknar en kvinna. Å andra sidan kan en dam med uppriktig kärlek rädda kungen från trolldomen. Före detta dansaren vid Nationalbaletten Javier Torres har inspirerats av storyn och för Nationaloperan skapat sin andra helaftonsbalett.

Hans Törnrosa hade premiär 2008 i Helsingfors och 2011 i Tjeckien, och blev en succé. Nypremiär på operan var det på hösten 2013 och den drog åter fulla salar.

Man kan tänka om baletten Skönheten och odjuret på många olika vis. Den kan betraktas som en ren saga som visar människors karaktärsdrag, men man kommer också på andra tankar – om det etiska. Skall man fortfarande uppfostra och uppmuntra flickor att tänka på ett visst sätt: att uppgiften med livet skulle vara att främst satsa på andras trivsel och lycka, framför sin egen.

I detta fall – som så ofta – offrar sig en ung kvinna med tanke på familjen och dess framtid. En annan möjlighet skulle vara att leda flickors och unga kvinnors tankar och självständiga val i livet. Skönheten i denna balett väljer att lämna hemmet och träda in i det okända slottet med ett odjur som härskare. Odjuret har krävt att få en av faderns tre döttrar till gemål. De två andra är skräckslagna och flyr fältet.

Vi tar en titt på programhäftet; det listar upp scenerna i baletten. I sin tur dansas Förtrollningen – Köpmannen och rosen – Belle (Skönheten) tar farväl – Belle träffar odjuret – Belle och odjuret blir vänner – Belles far blir sjuk – Odjurets sorg – Belle återvänder – Förtrollningen bryts. Händelseförloppet är klart.

Allt detta har vi sett förut: vi får se systrar ganska lika dem i Askungen, vi får uppleva saker som en Alice i underlandet med alla fantasifulla djurfigurer, och kanske något bekant ur En Midsommarnattsdröm. Inget ont med det, igenkännandet kan kännas trevligt för en barnpublik.

Johanna Nuutinen, Ilja Bolotov, Evaldas Bielinis och Lucie Rákosníková i Skönheten . . . Foto Mirka Kleemola

Johanna Nuutinen, Ilja Bolotov, Evaldas Bielinis och Lucie Rákosníková i Skönheten . . . Foto Mirka Kleemola

Sagan skulle inte se ut som den gör utan Erika Turunens dräkter – denna dam kan trolla fram de mest fantasifulla skepnader man tänka kan. Torres låter en hel mängd figurer träda fram, i första akten är det nästan överflöd av alla älvor, gyllene jungfrur, krigare, amoriner m.m. Och så tre skulpturer och en kinesisk vas.

En mycket viktig person är Lilla Odjuret som genast blir en publikfavorit. Dess skepnad är otrolig, och som roll en möjlighet för en balettelev att dansa och framför allt tolka en roll både med dans och med kroppsspråk. Lilla Odjuret blir Belles första riktiga vän och bundsförvant.

I föreställningen som jag skriver om gjordes rollen trovärt av Oskari Karo men jag kan inte heller glömma hur långt Silvia Kononen, nyss fyllda 13, vid en repetition redan hunnit utveckla sin Lilla Odjuret och dess karaktär. Genomtänkt, varmt, engagerat till sista ögonblicket.

I titelrollerna som Belle och Kungen Alexander dansade Edita Rauserová och Michal Krčmář. De är tekniskt säkra och kompetenta och kan briljera med var sina färdigheter. Deras partnerskap är också fint att se, när det gäller dansen. Känslomässigt verkar de någon gång vara lite distanserade i de gemensamma duetterna.

En ballerina beundras dock av åskådarna: vid en frågestund på hösten efter Editas framträdande i Törnrosa sågs en flicka i festklänning ta sig fram till den prinsessklädda dansaren och lyfta upp armarna. Edita förstår budskapet, stiger upp från sin stol och lyfter henne i famn. Den samlade publiken tittar på – detta är Törnrosas liv efter föreställningen.

Då dansaren kommer fram till foajén efter föreställningen för att möta sin publik är verkligheten också på annat sätt synbar, fötterna är redan stoppade i stora lurviga tofflor för att värma upp fötterna och skydda de svidande tårna.   

Andrea Laššáková & Thibault Monnier i Paquita. Foto Sakari Viika

Andrea Laššáková & Thibault Monnier i Paquita. Foto Sakari Viika

Många trevliga scener finns det i Skönheten och odjuret, fantasifigurer avlöser varandra i fröjdefulla danser i den första akten. Drama blir det när människor möts, mellan Belle och Kungen samt de andra. Fadersfiguren har en central roll, denna gång spelad av Stanislav Belyaevskij, liksom de två systrarna Colette och Fanny (Anna Sariola och Lucie Rákosniková). Faderns öde är viktigt för Belle, hon älskar sin pappa.

I början av andra akten kunde man uppskatta Drömbilder med 22 dansare – detta nummer utgjorde den stora ”vita scenen” i baletten med njutbar dans. En ädelsten i sammanhanget.

Balettutbudet på Nationaloperan har på sistone riktat sig till barn och ny publik i större utsträckning än vanligt: på hösten sågs en kortversion av den traditionella Törnrosa med nya inslag och ett minskat antal féer, sedan fortsatte man med en mängd slutsålda föreställningar av Snödrottningen och till sist med världspremiären på Skönheten och odjuret.

Inget ont med denna politik ifall trogna balettvänner också får sina önskningar uppfyllda. Under året har dessa inte beaktats så väl och detta har förorsakat en del diskussion bland åskådarna.

Det gäller att visa även klassiker och andra tungviktare med jämna mellanrum då Operan är balettens huvudscen i landet – publikuppfostrare och framstående aktör i mångt och mycket.

Man kommer att tänka på hur fint vår södra granne i Tallinn klarar sin programpolitik: man kör jämt med klassiker vid sidan om nya abstrakta baletter. Svansjön återkommer årligen och därtill dansas annat – förra året och som bäst Bajadären.

Suvi Honkanen och Hasan Topcuoglu i Sur Le Fil. Foto Mirka Kleemola

Suvi Honkanen och Hasan Topcuoglu i Sur Le Fil. Foto Mirka Kleemola

Ungdomsgruppen och dess egen afton
Mycket positivt är att Operan kunnat grunda en grupp för unga dansare. För gångna säsongen sökte sig 1.200 dansare till den och 10 lyckliga togs in.

Finansieringen kommer från Jane och Aatos Erkkos fond och fortsatt verksamhet blir det under säsongen 2014-15, denna gång med 11 dansare varav 6 redan varit med detta år. Dansarna medverkar i Operans produktioner samt visar sig på egna aftnar.

Vilma Hyrkäs, Suvi Honkanen, Andrea Laššáková, Hanako Matsune, Susmita Meyer-Rochow, Thibault Monnier, Pauliina Pakarinen och Hasan Topcuoglu medverkade i den första aftonen med nio nummer, både klassiska och moderna. Premiären var den 8 maj i Almisalen – gruppens första och en mycket lyckad sådan.

Dansarna hade fått förstärkning av några äldre kollegor från Nationalbaletten – Antti Keinänen, Iga Krata, Timoteo Mock, Florian Modan, Annika Nieminen, Jevgenija Pleskova, Emrecan Tanis, Teemu Tainio och Frans Valkama ställde upp som dansare.

Teemu Tainio var även en rolig och saklig konferencier. Som repetitörer utöver ansvariga balettmästaren Tuuli Tuominen-Sandell hade dansarna Petia Ilieva, Jouka Valkama och Nicholas Ziegler ställt upp.

En vit scen ur klassikern Paquita introducerade gruppen för oss, damerna iklädda tutus och tåspetskor, de två herrarna i solistuppgifter som prinsar. Långe Thibault Monnier var en fin partner till sin ballerina Andrea Laššáková. Båda dansarna är på väg rakt uppåt i karriären. Hasan Topcuoglu märktes i elastiska hopp och med stark närvaro.

Thibault Monnier i På Norrbotten. Foto Sakari Viika

Thibault Monnier i På Norrbotten. Foto Sakari Viika

Det krävande numret Grand Pas Classique – adagio och coda – dansades därefter av Jevgenija Plešková och Florian Modan – de dansare som redan uppträtt kunde andas ut och byta kläder under tiden, för att fortsätta med Sur Le Fil (På tråden) – en modern skapelse av gruppens Thibault Monnier.

Även andra dansare – både från Nationalbaletten och ungdomsgruppen – verkade som koreografer i vissa nummer. Jouka Valkamas och Emrecan Tanis Päivä 351 (Dag 351) respektive Corridors är kompakta verk och passar sina dansare. I det förstnämnda sågs Annika Nieminen och Frans Valkama i deras succénummer till fartfylld tekno, känt från tidigare sammanhang, i sistnämnda Pauliina Pakarinen ur ungdomsgruppen.

Pas de deuxet ur Törnrosa (kor: Petipa) med Iga Krata och Timoteo Mock dansades med precision, en modern A Brief Case (En kort historia) (kor: Anna Sariola och Eemu Äikiö) med hela ungdomsgruppen och Mad Hope (Galna förhoppningar), också modern, dansades av dess koreograf Vilma Hyrkäs. Verken var passande placerade under kvällen, så att helheten blev levande och sammanhållen.

Ungdomsgruppen i På Norrbotten. Foto Sakari Viika

Ungdomsgruppen i På Norrbotten. Foto Sakari Viika

Ungdomsgruppens dansare avslutade sin kväll med ett stycke ur Mats Eks På Norrbotten. Trevligt att se hur väl dansarna hade fångat de olika rollkaraktärerna vilka man kunde trivas med, såväl de nordiska dansarna med infödd inblick i bondekulturen på dessa breddgrader som dansare med rötter längre bortifrån. Veli-Pekka Peltokallio och Pompea Santoro som gästande repetitörer hade gjort ett fint jobb.

En av dansarna i gruppen, Hanako Matsune, visar förutom färdigheter i dansen, redan en speciell mognad och tolkningsförmåga. Hon är också äldst, får jag höra vid samtal med balettchefen Kenneth Greve.

Därtill strålar vissa dansare lite mer i sina uppgifter, drar blicken till sig. Susmita Meyer-Rochow med sin mjukt kvinnliga närvaro, Hasan Topcuoglu med sann glädje och fin kontakt med publiken. Suvi Honkanen – som vann första pris för seniorer i Falun 2011 – strålar på scenen.

Anita Jokela
11 maj 2014


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil