Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Koreografen Viktor Fröjd. Foto Dansens Hus

Koreografen Viktor Fröjd. Foto Dansens Hus

Improvisationer tar fram dansarnas starka sidor

STOCKHOLM: På Dansens Hus råder streetfeber. Under festivalveckan Urban Connection gästas huset av flera grupper som dansar i olika genrer. En av veckans föreställningar är TUGG, koreograferad av Viktor Fröjd. Koreografin är lika välgjord som välrepeterad. Från första stund fångar de fem dansarna in publiken i sin berättelse. Rörelser och musik avlöser varandra som en aldrig sinande källa.

Dansarnas fokus och fysiska engagemang förstärker känslan av flödet. Gruppen är i centrum, men då och då bryter en dansare sig loss i olika solon, för att sedan hitta gruppen igen för olika partneringdelar eller gruppsekvenser. Det är tight, dynamiskt och musikaliskt. TUGG är Fröjds första verk som ensam koreograf och jag träffar honom direkt efter premiären.

TUGG på Dansens hus. Foto Linus Edlund

TUGG på Dansens hus. Foto Linus Edlund

Vad betyder TUGG för dig?

  • För mig handlar TUGG om hur vi är individer i ett samhälle med ett gemensamt  system, som innebär att följa regler och normer. Föreställningen handlar om att bryta sig ur sina egna och andras mönster. Att följa sina känslor och tankar, men den egna drivkraften kan också göra så att vi förs in i nya maskiner eller system.

Hur har du arbetat för att få fram materialet?

  • Under arbetsprocessen har vi använt oss av flera metoder. Jag har både kommit med färdigt material och lett improvisationer. Genom improvisationer har jag kunnat få fram dansarnas starka sidor. Min ingång har varit att alla är individer i ett gemensamt maskineri, och dansarna har haft stor betydelse för hur materialet har utvecklats.

Hur valde du dina dansare?

  • Jag ville ha skickliga dansare med erfarenhet av att arbeta med street och dans på många olika sätt. För mig är processen en betydelsefull del av arbetet. En trivsam process föder ofta trivsamma resultat. Det var viktigt att alla skulle känna sig delaktiga och att vägen skulle vara intressant, utmanande och rolig. Därför valde jag dansare som kunde bidra med öppenhet för att pröva nya metoder samt utmana några av konventionerna som råder inom streetgenren.  

Du har valt att själv vara dansare i verket.

  • Först och främst är det så roligt och vara med att dansa. Som dansare får jag en förståelse för hur rörelserna känns och jag upplever verket inifrån. Stundtals har det varit problematiskt att fokusera på både mitt dansande och min insats som ledare/koreograf. Ofta har jag försökt att ha båda sakerna i huvudet samtidigt, men övervägande har det varit både kul och lärorikt.

En av dansarna är Ana Strandberg. Jag frågar henne hur arbetet med TUGG har varit.

  • Viktor har styrt processen samtidigt som vi har fått vara medskapare, vilket har varit intressant. Som koreograf och dansare är han ansvarstagande, tydlig och kreativ. Han har utmanat oss både individuellt och som grupp, fått oss att utvecklas som dansare. Samtidigt har Viktor varit mån om att vi ska må bra och förstå processen.  

I föreställningen uppfattar jag inslag av bland annat house, locking, tutting och capoeira. Fröjd själv menar att han inte koreograferat inom någon speciell genre utan utgått från fyra streetdansare och sig själv. Avslutningsvis säger Fröjd att han vill åka på turné med föreställningen. Jag hoppas att önskan slår in och att fler får chans att se TUGG.

Jenny Berkán
20 maj 2014

Dansportalen hälsar Jenny välkommen som skribent – här är hennes första artikel. 


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil