Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Umeå2014. Vid invigningsfesten på Umeälvens is av deltog bland annat ett hundratal dansare från Balettakademien i Umeå. Foto Malin Grönborg

Umeå2014. Vid invigningsfesten på Umeälvens is av deltog bland annat ett hundratal dansare från Balettakademien i Umeå. Foto Malin Grönborg

Samproduktioner lockar till sig de stora namnen

UMEÅ är, liksom Riga, Europas kulturhuvudstad i år med ett stort kulturellt utbud där dansen är representerad främst vid NorrlandsOperan som är den främsta producenten av dansföreställningar och har ett rikt utbud av gästande koreografer och dansgrupper.

Dansportalen har talat med dansproducenten Johan Hallqvist som varit tillförordnad konstnärlig ledare för dans sedan Annelie Gardell lämnade Umeå för att tillträda som chef för Dansens Hus i Stockholm och innan den nya konstnärliga ledaren Birgit Berndt tillträdde.

Johan är själv inte dansare. Han har jobbat på NorrlandsOperan sedan 2006 med olika uppgifter och har jobbat sig upp genom åren innan han började på började på dansavdelningen 2010. Han har en bakgrund med akademiska studier i genusvetenskap och kulturanalys.

Vad har NorrlandsOperan presenterat under Umeå 2014?
Vi hade en stor premiär i början på året med  vårt Sami Chinese Project. Det har pågått sedan 2011. Annelie Gardell och Åsa Edgren från agenturen Loco World såg Tao Dance Theater i New York i samband med en danskonferens. De fastnade för deras specifika rörelsespråk och bjöd in dem till Umeå och 2011 framförde de verket 2 vid MADE-festivalen.

Då gjorde ledaren Tao Ye och dansaren Duan Ni även en improvisation kvällen före föreställningen med musik av en kinesisk musiker som jobbar med mongolisk strupsång. Annelie tyckte det påminde om jojk och så kom samarbetsprojektet till och hon förde ihop dem med en kinesisk kompositör, två samiska kompositörer, tre musiker och sju kinesiska dansare.

De jobbade i tre år och besökte platser som Umeå, Saxnäs, Övre Soppero, Kiruna, norra Norge, Beijing och Shanghai där de arbetade med residens i olika perioder. Urpremiären var i Black Box här på NorrlandsOperan i månadsskiftet januari-februari och de fick fantastiskt fina recensioner och bra publikreaktioner – utsålt alla föreställningarna. Sedan åkte de på en Sverigeturné via Dansnät Sverige och framträdde då bland annat på Dansens Hus i Stockholm.

Anne Nguyen, curator för MADE-festivalen. Foto Philippe Gramard

Anne Nguyen, curator för MADE-festivalen. Foto Philippe Gramard

Två festivaler
Nästa stora projekt var Spring Forward Festival den 24 till 27 april, en internationell dansfestival i samarbete mellan 36 europeiska medlemsländer i ett nätverk som utgör en viktig infrastruktur för dans i Europa. 32 föreställningar gavs i ett tjugotal lokaler runt om i Umeå. Tanken med festivalen är att man även skall lära känna den stad festivalen hålls i, därför är promenaderna mellan scenerna en viktig del av festivalen där publiken kan diskutera föreställningarna de just sett. På Västerbottens museum framfördes till exempel improvisationer av den norsk-samiska koreografen Elle Sofie Henriksen i den samiska utställning Rock Art in Sápmi, som passande nog visades på museet då.

Andra veckan i maj kom så årets MADE-festival Länk till annan webbplats. där man gav fyra dansföreställningar med temat street dance. Curator för den var Anne Nguyen, firad streetkoreograf från Paris och Compagnie par Terre. Hon hade handplockat några av Frankrikes mest intressanta streetstjärnor, artister som alla utmanar den egna genren och har skapat intressanta verk för scenen.

Sami Chinese Project samt Spring Forward och MADE var våra stora projekt under våren som var kopplade till Umeå2014.

Norrlandsoperan har ju ingen egen dansensemble och vi tycker att det är en fördel för oss. Då kan vi jobba med fler koreografer och det blir en helt annan budget. Vi jobbar väldigt mycket med samproduktioner för att locka till oss såväl de stora namnen som mindre etablerade, både nationellt och internationellt. Vi kan då gå in närmare i projekten och få många bra danserfarenheter genom detta. Vårt uppdrag är att presentera samtida dans – även om vi kan göra undantag ibland.

Héla Fattoumi och Éric Lamoureux. Fotoo Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie

Héla Fattoumi och Éric Lamoureux. Fotoo Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie

Franskt samarbete med symfoniorkestern
I november kommer vi att ha en urpremiär på ett verk med titeln Waves av koreograferna Héla Fattoumi och Éric Lamoureux som är konstnärliga ledare för Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie i Frankrike. Det är en del av det årliga samarbetet med NorrlandsOperans Symfoniorkester då vi bjuder in en koreograf för att skapa ett nytt verk, ofta med en ny komposition som framförs live till dansföreställningen.

Den föreställningen räknas också som den sista årstidskonserten av de åtta under året som anknyter till de åtta samiska årstiderna, vilka utgör huvudtemat för kulturhuvudstadsåret Umeå2014. Paret Fattoumi/Lamoreux har varit här tidigare i med vår samproduktion Masculines under MADE-festivalen förra året och också med turnéföreställningen Manta, som turnerade via Dansnät Sverige 2012.

Vi arbetar på många olika sätt, ofta i samproduktioner eller egna projekt men också med enskilda föreställningar som vi köper in. Vi stöttar medvetet koreografer i vårt eget län och bjuder in dem till Umeå som är en betydande dansstad eller till någon annan kommun i vår region. Vi har också en länsdanskonsulent som huvudsakligen arbetar med föreställningar för barn och unga samt att sprida och tillgängliggöra dans och danskunskapande i Västerbotten.

Vi har en ganska ung publik, öppen för nya idéer. Umeå är ju en stad som har en stor grupp människor med kulturvana. Universitetet är också en bidragande faktor till vår publiks sammansättning. Här finns ju också många konstnärliga utbildningar som Arkitekthögskolan och Konsthögskolan – Umeå har en befolkning med en medelålder på 38 år.

Sedan har ju de namnkunniga kompanierna som Norrdans och Cullbergbaletten, nästan en egen trogen publik som kommer för att just se dem på grund av att de känner till namnen.

Under åren sedan NorrlandsOperan startade har publiken vuxit stadigt, det är en enorm skillnad. Vi har nästan utsålt till varje föreställning i Black Box som tar upp till 250 åskådare.

Ibland använder vi också Teatern – den scen som mest används för operaföreställningar – och dessutom B-salen som är mer en studio som framför allt lämpar sig för barn- och ungdomsföreställningar eller mer intima föreställningar och konserter. Under Spring Forward använde vi också Konsertsalen – som har en fantastisk akustik – för vissa föreställningar.

Idunteatern i Folkets hus, som är den största teatern i Umeå, tar oftast hand om de större gästspelen och de föreställningar som bokas av Riksteaterföreningen, till exempel Cullbergbaletten.

Ur Björn Säfstens Fictional Copies. Foto Nicklas Dennermalm

Ur Björn Säfstens Fictional Copies. Foto Nicklas Dennermalm

Ett omfattande nätverk
NorrlandsOperan är liksom Norrdans med i NMD – paraplyorganisationen Norrlands nätverk för Musikteater och Dans – och samarbetar om turnéverksamhet liksom med det rikstäckande Dansnät Sverige.

Annelie Gardell lade ner mycket arbete på att skapa vårt stora nätverk i Sverige och internationellt som nu gjort att vi kunnat locka de stora namnen, till exempel Akram Khan och Sidi Larbi Cherkaoui. Sverige är mer än Stockholm, även vi har fantastiska scener och en engagerad publik. Vi har också erfarenheten och kunskapen att producera föreställningar, vilket detta händelserika år är ett tydligt bevis på.

Genom våra samproduktioner är Umeå en av de viktiga dansstäderna i Norden. Vi vill inte bara ta världen till Umeå utan även Umeå till världen. De koreografer och kompanier som kommer hit blir intresserade av fortsatt samarbete och vi har arbetet med många av dem igen. Pontus Lidberg är en av de svenska koreografer vi har arbetat med flera gånger och Annelie har stöttat honom aktivt.

Vi har också något av en huskoreograf som vi arbetat kontinuerligt med sedan 2010-11, Björn Säfsten, som kommer från Umeå och har starka band till staden. Han är också knuten till ett forskningsprojekt tillsammans med filosofen Per Nilsson, forskare vid Konst- respektive Arkitekturhögskolorna där Per och Björn tillsammans bedriver forskning kring dans rörelse och filosofi. Det har också gjort det möjligt att anlita dansare till Björns dansproduktioner och delfinansierat verken.

Här i Umeå har vi gymnasieutbildning i dans, vi har Balettakademien och KFUM Umeå dansskola samt flera dansläger. Även Danscentrum Norr är baserat här och flera koreografer som kommer från Umeå och utbildat sig här och jobbar regelbundet i regionen, så det är en fantastisk plats att jobba på och även om vi uppfattas ligga i periferin så finns det en återväxt och ett intresse för att komma tillbaka hit. Här finns också många dansföreningar för amatörer. Det finns ett stort allmänt dansintresse och det är jätteroligt!

I år har vi genom Dansnät Sverige presenterat Gunilla Heilborns This Is Not a Love Story. Norrdans med Fernando Melos Middle of Nowhere och Örjan Anderssons The Name of the Next Song är föreställningar som vi också haft som gäster.

NorrlandsOperan är samarbetspartner i scenkonstfestivalen Festival Normal med fokus på scenkonst som problematiserar vad som är ”normalt”, genom att arbeta med och för personer med funktionsnedsättning. I festivalens utbud ingår dansföreställningarna Obscuro med danskompaniet Spinn samt Triple Bill av Candoco Dance Company.

NorrlandsOperans välkomnande entré. Foto Andreas Nilsson

NorrlandsOperans välkomnande entré. Foto Andreas Nilsson

NorrlandsOperan 40 år
Vecka 13 firades NorrlandsOperans 40-årsjubileum och vi bidrog från danssidan med Fictional Copies av Björn Säfsten – med stående publik i en 'strippad' Black Box. En ny dansfilm som heter Ume år av och med två dansare/danspedagoger, Emelie Boman och Minna Lindahl. Ume år bygger också på de åtta samiska årstiderna och är filmad huvudsakligen runt Umeå men även i Tärnaby.

Vi har minst två barn- och ungdomsföreställningar på turné i länet varje höst- respektive vårsäsong Vi har också ett stort projekt igång i huset under hela 2014 som kallas River Stories. Temat är de stora älvarna i Västerbotten och hur man skall sprida kulturen i länet med musik och dans på turné där man följer älvarna och gör olika nedslag. Älvdalarna har historiskt varit kommunikationsleder in i landet på ett naturligt sätt.

Det blir ett tjugotal projekt eller till och med fler. Där har vi ett dansprojekt som heter Hemvändarna, lett av danskonsulenten Clara West, som går helt i linje med vår uppgift att stötta koreografer i länet samt att stötta kulturarrangörer i Västerbotten. Det sker på fem platser: Umeå, Skellefteå, Tärnaby, Ånäset och Saxnäs.

Genom det samarbetet får kulturarrangörerna i länet mer erfarenhet av länsdansproduktion på de olika orterna. det är svårt att turnera med större verk i Västerbotten där scenerna varierar mycket i form och resurser. Man måste planera efter förutsättningar men också se möjligheterna och vara idérik.

Ludvig Daae i MM. Foto Yaniv Cohen

Ludvig Daae i MM. Foto Yaniv Cohen

Danshösten
Höstsäsongen öppnar med barnföreställningen Marmelad av Claire Parsons. Vi presenterar sedan två verk i samarbete med Dansnät Sverige, Joseph av italienaren Alessandro Sciarroni där han dansar själv och samtidigt blir filmad med webbkamera, med vilken bilden av honom själv liksom bilden som projiceras förändras och förvrängs. Temat projektion används även i andra akten av Ludvig Daae som gör MM som bland annat visats på Moderna Museet i Stockholm. Han samspelar med bilden av sig själv och leker med bildformen på scenen.

Virpi Pahkinen kommer med Scarabé, även den med Dansnät Sverige, följt av en delad kväll med Peter Jaskos Solo 2009 och Anton Lachkys Mind a Gap, båda medlemmar i danskollektivet Les SlovaKs.

Sedan kommer Waves som jag nämnde tidigare, där den svenske kompositören Peter von Poehl har gjort musiken. Han är mer känd i Frankrike, där han bor och verkar, än i Sverige. Han skriver ganska melodiös musik typ pop-rock-indie, mycket filmmusik och har skrivit orkestermusik tidigare. Det blir en spännande, ganska ny bekantskap för svensk publik.

Vi avslutar säsongen med efter efterlängtat gästspel från Skånes Dansteater och föreställningen …AND… i koreografi av Björn Säfsten och Philippe Blanchard.

Anders Jörlén
22 maj 2014


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil