Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Umeå2014. Vid invigningsfesten på Umeälvens is av deltog bland annat ett hundratal dansare från Balettakademien i Umeå. Foto Malin Grönborg

Umeå2014. Vid invigningsfesten på Umeälvens is av deltog bland annat ett hundratal dansare från Balettakademien i Umeå. Foto Malin Grönborg

Samproduktioner lockar till sig de stora namnen

UMEÅ är, liksom Riga, Europas kulturhuvudstad i år med ett stort kulturellt utbud där dansen är representerad främst vid NorrlandsOperan som är den främsta producenten av dansföreställningar och har ett rikt utbud av gästande koreografer och dansgrupper.

Dansportalen har talat med dansproducenten Johan Hallqvist som varit tillförordnad konstnärlig ledare för dans sedan Annelie Gardell lämnade Umeå för att tillträda som chef för Dansens Hus i Stockholm och innan den nya konstnärliga ledaren Birgit Berndt tillträdde.

Johan är själv inte dansare. Han har jobbat på NorrlandsOperan sedan 2006 med olika uppgifter och har jobbat sig upp genom åren innan han började på började på dansavdelningen 2010. Han har en bakgrund med akademiska studier i genusvetenskap och kulturanalys.

Vad har NorrlandsOperan presenterat under Umeå 2014?
Vi hade en stor premiär i början på året med  vårt Sami Chinese Project. Det har pågått sedan 2011. Annelie Gardell och Åsa Edgren från agenturen Loco World såg Tao Dance Theater i New York i samband med en danskonferens. De fastnade för deras specifika rörelsespråk och bjöd in dem till Umeå och 2011 framförde de verket 2 vid MADE-festivalen.

Då gjorde ledaren Tao Ye och dansaren Duan Ni även en improvisation kvällen före föreställningen med musik av en kinesisk musiker som jobbar med mongolisk strupsång. Annelie tyckte det påminde om jojk och så kom samarbetsprojektet till och hon förde ihop dem med en kinesisk kompositör, två samiska kompositörer, tre musiker och sju kinesiska dansare.

De jobbade i tre år och besökte platser som Umeå, Saxnäs, Övre Soppero, Kiruna, norra Norge, Beijing och Shanghai där de arbetade med residens i olika perioder. Urpremiären var i Black Box här på NorrlandsOperan i månadsskiftet januari-februari och de fick fantastiskt fina recensioner och bra publikreaktioner – utsålt alla föreställningarna. Sedan åkte de på en Sverigeturné via Dansnät Sverige och framträdde då bland annat på Dansens Hus i Stockholm.

Anne Nguyen, curator för MADE-festivalen. Foto Philippe Gramard

Anne Nguyen, curator för MADE-festivalen. Foto Philippe Gramard

Två festivaler
Nästa stora projekt var Spring Forward Festival den 24 till 27 april, en internationell dansfestival i samarbete mellan 36 europeiska medlemsländer i ett nätverk som utgör en viktig infrastruktur för dans i Europa. 32 föreställningar gavs i ett tjugotal lokaler runt om i Umeå. Tanken med festivalen är att man även skall lära känna den stad festivalen hålls i, därför är promenaderna mellan scenerna en viktig del av festivalen där publiken kan diskutera föreställningarna de just sett. På Västerbottens museum framfördes till exempel improvisationer av den norsk-samiska koreografen Elle Sofie Henriksen i den samiska utställning Rock Art in Sápmi, som passande nog visades på museet då.

Andra veckan i maj kom så årets MADE-festival Länk till annan webbplats. där man gav fyra dansföreställningar med temat street dance. Curator för den var Anne Nguyen, firad streetkoreograf från Paris och Compagnie par Terre. Hon hade handplockat några av Frankrikes mest intressanta streetstjärnor, artister som alla utmanar den egna genren och har skapat intressanta verk för scenen.

Sami Chinese Project samt Spring Forward och MADE var våra stora projekt under våren som var kopplade till Umeå2014.

Norrlandsoperan har ju ingen egen dansensemble och vi tycker att det är en fördel för oss. Då kan vi jobba med fler koreografer och det blir en helt annan budget. Vi jobbar väldigt mycket med samproduktioner för att locka till oss såväl de stora namnen som mindre etablerade, både nationellt och internationellt. Vi kan då gå in närmare i projekten och få många bra danserfarenheter genom detta. Vårt uppdrag är att presentera samtida dans – även om vi kan göra undantag ibland.

Héla Fattoumi och Éric Lamoureux. Fotoo Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie

Héla Fattoumi och Éric Lamoureux. Fotoo Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie

Franskt samarbete med symfoniorkestern
I november kommer vi att ha en urpremiär på ett verk med titeln Waves av koreograferna Héla Fattoumi och Éric Lamoureux som är konstnärliga ledare för Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie i Frankrike. Det är en del av det årliga samarbetet med NorrlandsOperans Symfoniorkester då vi bjuder in en koreograf för att skapa ett nytt verk, ofta med en ny komposition som framförs live till dansföreställningen.

Den föreställningen räknas också som den sista årstidskonserten av de åtta under året som anknyter till de åtta samiska årstiderna, vilka utgör huvudtemat för kulturhuvudstadsåret Umeå2014. Paret Fattoumi/Lamoreux har varit här tidigare i med vår samproduktion Masculines under MADE-festivalen förra året och också med turnéföreställningen Manta, som turnerade via Dansnät Sverige 2012.

Vi arbetar på många olika sätt, ofta i samproduktioner eller egna projekt men också med enskilda föreställningar som vi köper in. Vi stöttar medvetet koreografer i vårt eget län och bjuder in dem till Umeå som är en betydande dansstad eller till någon annan kommun i vår region. Vi har också en länsdanskonsulent som huvudsakligen arbetar med föreställningar för barn och unga samt att sprida och tillgängliggöra dans och danskunskapande i Västerbotten.

Vi har en ganska ung publik, öppen för nya idéer. Umeå är ju en stad som har en stor grupp människor med kulturvana. Universitetet är också en bidragande faktor till vår publiks sammansättning. Här finns ju också många konstnärliga utbildningar som Arkitekthögskolan och Konsthögskolan – Umeå har en befolkning med en medelålder på 38 år.

Sedan har ju de namnkunniga kompanierna som Norrdans och Cullbergbaletten, nästan en egen trogen publik som kommer för att just se dem på grund av att de känner till namnen.

Under åren sedan NorrlandsOperan startade har publiken vuxit stadigt, det är en enorm skillnad. Vi har nästan utsålt till varje föreställning i Black Box som tar upp till 250 åskådare.

Ibland använder vi också Teatern – den scen som mest används för operaföreställningar – och dessutom B-salen som är mer en studio som framför allt lämpar sig för barn- och ungdomsföreställningar eller mer intima föreställningar och konserter. Under Spring Forward använde vi också Konsertsalen – som har en fantastisk akustik – för vissa föreställningar.

Idunteatern i Folkets hus, som är den största teatern i Umeå, tar oftast hand om de större gästspelen och de föreställningar som bokas av Riksteaterföreningen, till exempel Cullbergbaletten.

Ur Björn Säfstens Fictional Copies. Foto Nicklas Dennermalm

Ur Björn Säfstens Fictional Copies. Foto Nicklas Dennermalm

Ett omfattande nätverk
NorrlandsOperan är liksom Norrdans med i NMD – paraplyorganisationen Norrlands nätverk för Musikteater och Dans – och samarbetar om turnéverksamhet liksom med det rikstäckande Dansnät Sverige.

Annelie Gardell lade ner mycket arbete på att skapa vårt stora nätverk i Sverige och internationellt som nu gjort att vi kunnat locka de stora namnen, till exempel Akram Khan och Sidi Larbi Cherkaoui. Sverige är mer än Stockholm, även vi har fantastiska scener och en engagerad publik. Vi har också erfarenheten och kunskapen att producera föreställningar, vilket detta händelserika år är ett tydligt bevis på.

Genom våra samproduktioner är Umeå en av de viktiga dansstäderna i Norden. Vi vill inte bara ta världen till Umeå utan även Umeå till världen. De koreografer och kompanier som kommer hit blir intresserade av fortsatt samarbete och vi har arbetet med många av dem igen. Pontus Lidberg är en av de svenska koreografer vi har arbetat med flera gånger och Annelie har stöttat honom aktivt.

Vi har också något av en huskoreograf som vi arbetat kontinuerligt med sedan 2010-11, Björn Säfsten, som kommer från Umeå och har starka band till staden. Han är också knuten till ett forskningsprojekt tillsammans med filosofen Per Nilsson, forskare vid Konst- respektive Arkitekturhögskolorna där Per och Björn tillsammans bedriver forskning kring dans rörelse och filosofi. Det har också gjort det möjligt att anlita dansare till Björns dansproduktioner och delfinansierat verken.

Här i Umeå har vi gymnasieutbildning i dans, vi har Balettakademien och KFUM Umeå dansskola samt flera dansläger. Även Danscentrum Norr är baserat här och flera koreografer som kommer från Umeå och utbildat sig här och jobbar regelbundet i regionen, så det är en fantastisk plats att jobba på och även om vi uppfattas ligga i periferin så finns det en återväxt och ett intresse för att komma tillbaka hit. Här finns också många dansföreningar för amatörer. Det finns ett stort allmänt dansintresse och det är jätteroligt!

I år har vi genom Dansnät Sverige presenterat Gunilla Heilborns This Is Not a Love Story. Norrdans med Fernando Melos Middle of Nowhere och Örjan Anderssons The Name of the Next Song är föreställningar som vi också haft som gäster.

NorrlandsOperan är samarbetspartner i scenkonstfestivalen Festival Normal med fokus på scenkonst som problematiserar vad som är ”normalt”, genom att arbeta med och för personer med funktionsnedsättning. I festivalens utbud ingår dansföreställningarna Obscuro med danskompaniet Spinn samt Triple Bill av Candoco Dance Company.

NorrlandsOperans välkomnande entré. Foto Andreas Nilsson

NorrlandsOperans välkomnande entré. Foto Andreas Nilsson

NorrlandsOperan 40 år
Vecka 13 firades NorrlandsOperans 40-årsjubileum och vi bidrog från danssidan med Fictional Copies av Björn Säfsten – med stående publik i en 'strippad' Black Box. En ny dansfilm som heter Ume år av och med två dansare/danspedagoger, Emelie Boman och Minna Lindahl. Ume år bygger också på de åtta samiska årstiderna och är filmad huvudsakligen runt Umeå men även i Tärnaby.

Vi har minst två barn- och ungdomsföreställningar på turné i länet varje höst- respektive vårsäsong Vi har också ett stort projekt igång i huset under hela 2014 som kallas River Stories. Temat är de stora älvarna i Västerbotten och hur man skall sprida kulturen i länet med musik och dans på turné där man följer älvarna och gör olika nedslag. Älvdalarna har historiskt varit kommunikationsleder in i landet på ett naturligt sätt.

Det blir ett tjugotal projekt eller till och med fler. Där har vi ett dansprojekt som heter Hemvändarna, lett av danskonsulenten Clara West, som går helt i linje med vår uppgift att stötta koreografer i länet samt att stötta kulturarrangörer i Västerbotten. Det sker på fem platser: Umeå, Skellefteå, Tärnaby, Ånäset och Saxnäs.

Genom det samarbetet får kulturarrangörerna i länet mer erfarenhet av länsdansproduktion på de olika orterna. det är svårt att turnera med större verk i Västerbotten där scenerna varierar mycket i form och resurser. Man måste planera efter förutsättningar men också se möjligheterna och vara idérik.

Ludvig Daae i MM. Foto Yaniv Cohen

Ludvig Daae i MM. Foto Yaniv Cohen

Danshösten
Höstsäsongen öppnar med barnföreställningen Marmelad av Claire Parsons. Vi presenterar sedan två verk i samarbete med Dansnät Sverige, Joseph av italienaren Alessandro Sciarroni där han dansar själv och samtidigt blir filmad med webbkamera, med vilken bilden av honom själv liksom bilden som projiceras förändras och förvrängs. Temat projektion används även i andra akten av Ludvig Daae som gör MM som bland annat visats på Moderna Museet i Stockholm. Han samspelar med bilden av sig själv och leker med bildformen på scenen.

Virpi Pahkinen kommer med Scarabé, även den med Dansnät Sverige, följt av en delad kväll med Peter Jaskos Solo 2009 och Anton Lachkys Mind a Gap, båda medlemmar i danskollektivet Les SlovaKs.

Sedan kommer Waves som jag nämnde tidigare, där den svenske kompositören Peter von Poehl har gjort musiken. Han är mer känd i Frankrike, där han bor och verkar, än i Sverige. Han skriver ganska melodiös musik typ pop-rock-indie, mycket filmmusik och har skrivit orkestermusik tidigare. Det blir en spännande, ganska ny bekantskap för svensk publik.

Vi avslutar säsongen med efter efterlängtat gästspel från Skånes Dansteater och föreställningen …AND… i koreografi av Björn Säfsten och Philippe Blanchard.

Anders Jörlén
22 maj 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil