Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sergei Upkin i rollen som Acteon ur Esmeralda. Foto Jack Devant

Sergei Upkin i rollen som Acteon ur Esmeralda. Foto Jack Devant

Ledande ballerinor och solister med framgång

TALLINN: Den Internationella Dansdagen till ära ordnade Estoniateatern en galaföreställning i maj. Gäster från när och fjärran var inbjudna, och man kunde njuta av en fin helhet. Teater Vanemuine från den anrika staden Tartu fick börja med sitt moderna nummer La Dolce Vita av italienaren Giorgio Madia.

Musiken av Nino Rota och med de talangfulla manliga dansarna (Brandon Alexander, Alain Divoux, Colin Maggs och Anthony Maloney) i spetsen springande genom "scenväggarna" bestående av vita hängande tygstrimlor på tre sidor – roligt att se.

Alena Shkatula och Maksim Tšukarjov i pas de deux ur andra akten av Svansjön. Foto Jack Devant

Alena Shkatula och Maksim Tšukarjov i pas de deux ur andra akten av Svansjön. Foto Jack Devant

I början kändes verket fräscht. När dock damernas (Maria Engel, Kristina Markeviciute och Raminta Rudžionyte) roll i stort var något som vi känner till från show-världen med bland annat många upprepningar av samma gående med gungande höfter, kom tankarna på att detta har vi sett och även att lagom är nog.

Verket kunde ha mått bra om det förkortats från sina 45 minuter. Man kan dock konstatera att de finns potential och talang i Tartubaletten som har 36 dansare av många nationaliteter. Flera kommer till exempel från Storbritannien, där de utbildats vid Elmhurst School of Dance som i sin tur är lierad med Birmingham Royal Ballet.

Nadezhda Antipenko, Eneko Amoros, Eve Andre och Andrus Laur i Symbiont(s). Foto Jack Devant

Nadezhda Antipenko, Eneko Amoros, Eve Andre och Andrus Laur i Symbiont(s). Foto Jack Devant

Genast efter pausen var det dock dags för dagens festligheter. Estoniateaterns balett visade sig i en ståtlig parad med klassiska, dansanta balettsteg och poser, damerna klädda i vitt och herrarna i frack. Imponerande och in till det sista välrepeterat, bland alla numren var detta kvällens clou.

Många nummer med glans
Därefter var det dags för utdelning av premier. ERGO-priset tilldelas årligen en dam och en herre och gavs denna gång åt Abigail Sheppard och Vitali Nikolajev, den sistnämnda redan en seniordansare och fin tolkare av karaktärer – till exempel Camacho (Gamache) i Don Quijote, narren i Svansjön och Mercutio i Romeo och Julia.

Luana Georg och svenske Gabriel Davidsson i Trois Gnossiennes. Foto Jack Devant

Luana Georg och svenske Gabriel Davidsson i Trois Gnossiennes. Foto Jack Devant

Unga Abigail i sin tur – sedan 2012 medlem i Estoniabaletten efter ett par år i balettskolan vid Nationalbaletten i Amsterdam – är ett löfte med en positiv attityd och stor iver att utveckla sig vidare. I ett samtal med henne berättar hon för Dansportalen att hon kommer från Kanada och trivs på operan i Tallinn. I galan uppträdde hon bland annat i ett modernt solonummer med namnet Mopey till musik av Carl Philipp Emanuel Bach.

De tidigare prisbelönta är Eve Andre och Sergej Upkin (2010), Luana Georg och Jonathan Hanks (2011), Alena Shkatula och Anatoli Arhangelskij (2012) samt Olga Rjabikova och Bruno Micchiardi (2013); alla trogna Estoniasolister med en mängd lyckade rollprestationer bakom sig. Damerna är ledande ballerinor, männen likaså solister med framgång i sina uppdrag.

Maria Baranova och Tuukka Piitulainen i pas de deux ur Talismanen. Foto Jack Devant

Maria Baranova och Tuukka Piitulainen i pas de deux ur Talismanen. Foto Jack Devant

Luana Georg och Gabriel Davidsson framförde sin harmoniska Trois Gnossiennes (koreografi Hans Van Manen, musik Erik Satie) med ackompanjerande pianisten Anneli Tohver på scenen. Alena Shkatula och Jonathan Hanks dansade duetten ur den nya, intressanta baletten Medea och Sergej Upkin solot Blue Valentine. Alena Shkatula sågs även med partnern Maksim Tšukarjov i det stämningsfulla adagiot ur Svansjöns andra akt, ett mycket bekant nummer såväl för detta solistpar som för danspubliken.  

Med styrka och precision dansades ett fragment ur den nya moderna baletten Symbiont(s) av Wayne McGregor – i stil med det etablerade In The Middle Somewhat Elevated – av Eneko Amorós, Eve Andre-Tuga, Nadeshda Antipenko, Marianne Bassing, Andrus Laur, Bruno Micchiardi och Abigail Sheppard. Eve, lätt som en fjäder, i spetsen av alla dessa skickliga dansare.    

Allmänt applådtack. Foto Jack Devant Bilden går att förstora genom att klicka på den

Allmänt applådtack. Foto Jack Devant Bilden går att förstora genom att klicka på den

Förutom från Tartu kom gästande dansare även från Finlands Nationalbalett. Maria Baranova strålade på scenen i två nummer, med vackra klassiska linjer. Tuukka Piitulainen var hennes partner i pas de deuxet ur baletten Talismanen (kor. Pjotr Gusev, musik Rodrigo Drigo) och Sergej Upkin från Estoniabaletten hennes partner i Dianas och Acteons pas de deux ur Esmeralda i ett njutbart och vackert samspel. Sergej visade åter en gång sitt bästa dansarjag med glans, speciellt i sina stora elastiska hopp.

Tuukka i sin tur gjorde väl ifrån sig och var en fin partner till Maria. Han började i Helsingfors 2012 som praktikant, och har under gångna säsonger haft många krävande uppgifter. Bland annat har åren vid Bolsjojakademien (2009-2012) bidragit till ett gediget kunnande.

Och Estoniabaletten – jag tycker om den mer och mer för varje gång jag ser dansarna göra sitt bästa på den lilla scenen. Man får hoppas att gruppen snart kunde få uppträda i modernare utrymmen – och trots det kunna få behålla den gamla scenen för mindre produktioner.

Anita Jokela
27 maj 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil