Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Amandine Albisson, Mathieu Ganio och ensemble. Foto Agathe Poupenay/ONP

Amandine Albisson, Mathieu Ganio och ensemble. Foto Agathe Poupenay/ONP

Höga förväntningar infrias delvis

PARIS: Att se Parisoperans balett i ett klassiskt program med verk av George Balanchine och Benjamin Millepied innebär högt ställda förväntningar och mina reflexioner är färgade av det. Generellt är det ett ypperligt kompani som bjuder på en njutbar danskväll.

I nyuppsättningen av Palais de Cristal (Symfoni i C ) möts man i första satsen av röda(!) tutuer, långt från den mest spridda versionen med genomgående vita kostymer. Amandine Albisson och Mathieu Ganio öppnar i ganska högt tempo och dansar elegant och säkert.

Men de för Balanchine så karakteristiska höftförskjutningarna som ger satsen sitt ”sväng” bara antyds av samtliga dansare. Det är alldeles för lite och är en trend hos många klassiska dansare idag, att slipa bort sådant som ofta innefattar den koreografiska kryddan.

Det är förstås Ms. Neary som har ansett att det är gott nog i sin uppsättning, men jag håller inte med. Jag har själv sett Colleen Neary på sin tid i New York dansa denna klassiker med betydligt mer av den lite jazziga twisten.

Marie-Agnès Gillot och Karl Paquette i andrasatsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Marie-Agnès Gillot och Karl Paquette i andrasatsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

I den andra satsen som är verkets adagio ser vi den långa Marie-Agnès Gillot, flankerad av Karl Paquette. Denna romantiska sats bjuder på svartblå kostymer, det känns ”annorlunda”, då inser jag att fler överraskningar är att vänta.

Koreografin utfördes med viss stelhet, ibland med översträckta armar och förvånansvärt låga arabesquer, dock inte i pencheér (framåtlutad arabesque). Kanske var det nerver som anades hos ballerinan, men det mjuka flytet saknades och hon band inte samman rörelserna fullt ut.

De två halvsolistparen lyste i utsökt väldansade partier, något jag ska återkomma till.

I denna nyproduktion har flera justeringar av detaljer gjorts som jag nämnt. Satsen avslutades med huvudsolisten i sin liggande pose med passionerat korslagda armar över bröstet, något som Balanchine absolut kan tänkas göra men för mig var det nytt. Publiken var i alla fall ytterst uppskattande, denna andra sats ses ibland som den mest betydelsefulla.

Valentine Colasante och François Alu i tredje satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Valentine Colasante och François Alu i tredje satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Sats tre är en sats med många hopp, solisterna Valentine Colasante och Jean-Pierre Raveau flyger in på scenen som kraftpaket och sätter an tonen med dansglädje och utstrålning. Det är friskt och frejdigt, också här ett snabbt tempo. Vitamininjektionen fortsätter, denna gång gäller grön färg.

Den fjärde och sista satsen flyter samman med finalen och är en otacksam uppgift att göra något av. Den är kanske en tredjedel så lång som den första satsen, före finalen. Dessutom innehåller koreografin knöliga och ibland rent osköna vinklar och passager som inte precis lyfter solisten.

Premiärdansösen Nolwell Daniel brottas med problemen tillsammans med partnern Emmanuel Thibault. Det går så där, linjer och den precision som krävs i denna sats lyckas inte helt.

Det spretar, kort sagt. Daniel är säkert en utmärkt dansös men hon passar tyvärr heller inte in bredvid de andra tre solistdansöserna. Till sist blev kostymerna blekrosa och tutuerna i kåren av en gräddfluffmodell.

Nolwenn Daniel+Pierre-Arthur Raveau i fjärde satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Nolwenn Daniel+Pierre-Arthur Raveau i fjärde satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

I finalen blandas alla dessa kulörer till en tvivelaktig färgfest i denna i Sverige traditionellt helvita balett.

Tradition är en sak och historia en annan. Originalkostymerna från 1947 som kreerades av Leonor Fini, var flerfärgade. Även New York City Ballet har haft svarta inslag i det vita. Mode- och i detta fall kostymskaparen Christian Lacroix säger sig ha velat återvända till källan, skapa en lätt moderniserad barockkänsla med färger inspirerade av rubin, smaragd, safir.

Intrycket i finalen blir otvivelaktigt brokigt (läs, rörigt). Även här hade en del tekniska svårigheter skalats bort för hela ensemblen i verkets höjdpunkt och slutkläm. Det kan låta petigt men jag tycker det är lite synd att steg som utfördes för 30-40 år sedan har valts bort.

Ballet de l'Opéra de Paris
Palais de Cristal (Symfoni i C
)
Koreografi: George Balanchine
Musik: Georges Bizet
Kostym: Christian Lacroix
Ljussättning: Madjid Hakimi
Instudering: Colleen Neary

Marie Louise Waldenström
7 juli 2014


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil