Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Amandine Albisson, Mathieu Ganio och ensemble. Foto Agathe Poupenay/ONP

Amandine Albisson, Mathieu Ganio och ensemble. Foto Agathe Poupenay/ONP

Höga förväntningar infrias delvis

PARIS: Att se Parisoperans balett i ett klassiskt program med verk av George Balanchine och Benjamin Millepied innebär högt ställda förväntningar och mina reflexioner är färgade av det. Generellt är det ett ypperligt kompani som bjuder på en njutbar danskväll.

I nyuppsättningen av Palais de Cristal (Symfoni i C ) möts man i första satsen av röda(!) tutuer, långt från den mest spridda versionen med genomgående vita kostymer. Amandine Albisson och Mathieu Ganio öppnar i ganska högt tempo och dansar elegant och säkert.

Men de för Balanchine så karakteristiska höftförskjutningarna som ger satsen sitt ”sväng” bara antyds av samtliga dansare. Det är alldeles för lite och är en trend hos många klassiska dansare idag, att slipa bort sådant som ofta innefattar den koreografiska kryddan.

Det är förstås Ms. Neary som har ansett att det är gott nog i sin uppsättning, men jag håller inte med. Jag har själv sett Colleen Neary på sin tid i New York dansa denna klassiker med betydligt mer av den lite jazziga twisten.

Marie-Agnès Gillot och Karl Paquette i andrasatsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Marie-Agnès Gillot och Karl Paquette i andrasatsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

I den andra satsen som är verkets adagio ser vi den långa Marie-Agnès Gillot, flankerad av Karl Paquette. Denna romantiska sats bjuder på svartblå kostymer, det känns ”annorlunda”, då inser jag att fler överraskningar är att vänta.

Koreografin utfördes med viss stelhet, ibland med översträckta armar och förvånansvärt låga arabesquer, dock inte i pencheér (framåtlutad arabesque). Kanske var det nerver som anades hos ballerinan, men det mjuka flytet saknades och hon band inte samman rörelserna fullt ut.

De två halvsolistparen lyste i utsökt väldansade partier, något jag ska återkomma till.

I denna nyproduktion har flera justeringar av detaljer gjorts som jag nämnt. Satsen avslutades med huvudsolisten i sin liggande pose med passionerat korslagda armar över bröstet, något som Balanchine absolut kan tänkas göra men för mig var det nytt. Publiken var i alla fall ytterst uppskattande, denna andra sats ses ibland som den mest betydelsefulla.

Valentine Colasante och François Alu i tredje satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Valentine Colasante och François Alu i tredje satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Sats tre är en sats med många hopp, solisterna Valentine Colasante och Jean-Pierre Raveau flyger in på scenen som kraftpaket och sätter an tonen med dansglädje och utstrålning. Det är friskt och frejdigt, också här ett snabbt tempo. Vitamininjektionen fortsätter, denna gång gäller grön färg.

Den fjärde och sista satsen flyter samman med finalen och är en otacksam uppgift att göra något av. Den är kanske en tredjedel så lång som den första satsen, före finalen. Dessutom innehåller koreografin knöliga och ibland rent osköna vinklar och passager som inte precis lyfter solisten.

Premiärdansösen Nolwell Daniel brottas med problemen tillsammans med partnern Emmanuel Thibault. Det går så där, linjer och den precision som krävs i denna sats lyckas inte helt.

Det spretar, kort sagt. Daniel är säkert en utmärkt dansös men hon passar tyvärr heller inte in bredvid de andra tre solistdansöserna. Till sist blev kostymerna blekrosa och tutuerna i kåren av en gräddfluffmodell.

Nolwenn Daniel+Pierre-Arthur Raveau i fjärde satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Nolwenn Daniel+Pierre-Arthur Raveau i fjärde satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

I finalen blandas alla dessa kulörer till en tvivelaktig färgfest i denna i Sverige traditionellt helvita balett.

Tradition är en sak och historia en annan. Originalkostymerna från 1947 som kreerades av Leonor Fini, var flerfärgade. Även New York City Ballet har haft svarta inslag i det vita. Mode- och i detta fall kostymskaparen Christian Lacroix säger sig ha velat återvända till källan, skapa en lätt moderniserad barockkänsla med färger inspirerade av rubin, smaragd, safir.

Intrycket i finalen blir otvivelaktigt brokigt (läs, rörigt). Även här hade en del tekniska svårigheter skalats bort för hela ensemblen i verkets höjdpunkt och slutkläm. Det kan låta petigt men jag tycker det är lite synd att steg som utfördes för 30-40 år sedan har valts bort.

Ballet de l'Opéra de Paris
Palais de Cristal (Symfoni i C
)
Koreografi: George Balanchine
Musik: Georges Bizet
Kostym: Christian Lacroix
Ljussättning: Madjid Hakimi
Instudering: Colleen Neary

Marie Louise Waldenström
7 juli 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil