Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Daphnis et Cloë av Benjamin Millepied. Foto Agathe Poupenay/ONP

Daphnis et Cloë av Benjamin Millepied. Foto Agathe Poupenay/ONP

Daphnis et Chloé: en sublim upplevelse

PARIS: När ridån går upp möts man av Daniel Burens svartvitrandiga signum på den jättelika ytan. därpå följer en, i mitt tycke, ganska fascinerande scenografisk uppvisning av olikfärgade kvadrater, romber och andra former.

Nästan som en konstutställning. Den svartvita randen återfinns i kanten på alla dessa former. Färgerna är också vackra utan att var påträngande.

Daniel Buren är en konceptuell konstnär född 1938 i Paris närhet. Han är välkänd i världen och de karakteristiska svartvita ränderna sägs vara inspirerade av tyget i gamla franska baldakiner.

Omärkligt smyger dansverket igång till extremt svagt ljud av den eminenta orkestern, sakta växer musiken i styrka.

Fram träder en värld av ungdomlig eufori, med vitklädda dansare som förefaller leva i något liknande Edens lustgård. Det är oavsett övriga åsikter otroligt vackert. Koreografin är luftburen, eterisk och lättflytande. Man upplever vårkänsla, allt är sublimt.

Aurélie Dupont/Hervé Moreau i Daphnis et Cloë. Foto Agathe Poupenay

Aurélie Dupont/Hervé Moreau i Daphnis et Cloë. Foto Agathe Poupenay

Koreografin av den tillträdande balettchefen Benjamin Millepied är neoklassisk, en koreografi som saknas och kan behövas i dagens dansvärld där klassiskt skolade dansare måste få möjlighet att använda sin teknik i ett modernare formspråk. Det går definitivt att ana en influens av Jiri Kylian.

Aurélie Dupont dansar huvudrollen absolut felfritt med oavbrutet flyt och fantastisk teknik, som man förväntar sig av en ”Danseuse Étoile” på Parisoperan.

Hennes moatjé Hervé Moreau gör detsamma men är ändå blek i sin utstrålning och lämnar mig ganska oberörd. De två utgjorde premiärlaget, men med Parisoperans kapacitet presenteras tre lag av toppdansare i huvudrollerna.

Den klassiska historien kan betecknas som banal, skriven av den grekiske författaren Longus på 200-talet före Kristus. I en mycket kort och förenklad sammanfattning händer ungefär följande:

Daphnis och Chloé är hittebarn i skogen och tas om hand av herdar. När de växer upp blir de förälskade i varandra men de är helt okunniga om kärlekens lekar och väsen. I äkta mening oskulder. Chloé blir invigd av en annan kvinna, Lycenion, vars man i sin tur slår lovar kring Daphnis utan att lyckas.

Ett band skurkar (i denna version pirater) rövar plötsligt bort Daphnis och det svartsjukedrama som kunnat inträffa kommer av sig. Rövarbandet besegras och de älskande kan återförenas, gifta sig och leva lyckliga i alla sina dagar.

Verket är nästan en timme långt, Ravels komposition är hans längsta och anses som en av hans bästa. Den innefattar även en kör. Som koreografin utvecklas, eller kanske inte utvecklas, utan snarare upprepas upplevs det tyvärr som aningen långt.

Ärligt sagt så var det flera i publiken som vaknade upp som ur en halvdvala, när dramatiken och musiken bröt den småsömniga stämningen. Den onda piraten och hans följe av virila män levererade en härligt kraftfull mansdans, klädda i svart.

Aftonens värsting var definitivt deras ledare Bryaxis, dansad av premiärdansören Francois Alu, som i några sanslösa solon späckade av spänst, kraft och virtuositet fick auditoriet att tappa andan och spärra upp ögonen extra.

François Alu som Bryaxis. Foto Agathe Poupenay/ONP

François Alu som Bryaxis. Foto Agathe Poupenay/ONP

När verket återgår till harmoni efter den utmaning som de älskande utsatts för så är allt som förut, framför allt saknas den laddning som borde blivit följden av vad de tu gått igenom. Deras kärlek borde ha mognat, passionen blivit mer vuxen och djupnat. Men det är som ingenting har utspelats i denna drömska värld.

Dansarna är fantastiska, scenografin vacker, musiken underbar och koreografin habil och utmärkt men det stora lyftet kommer inte. I slutet dyker kåren upp i knallgula och illgröna kostymer vilket effektivt bryter den eventuella förtrollningen. Varför? Vad är det med fransmännen och grälla färger helt plötsligt?

Det är ändå som helhet en mycket fin föreställning som med några nypor mer spänning och utveckling i allt det überbehagliga hade kunnat bli alldeles fantastisk.

Aurélie Dupont och Hervé Moreau. Foto Agathe Poupenay

Aurélie Dupont och Hervé Moreau. Foto Agathe Poupenay

Benjamin Millepied
Millepied har idigare skapat flera verk i USA för New York City Ballet där han också varit solist. I den franska pressen har han blivit hyllad, och ovationerna efter föreställningen var betydande. Naturligtvis finns enorma förväntningar på den blivande nya balettchefen. Benjamin Millepied tillträder som chef för Ballet de l´Opéra de Paris den 1 november 2014 då han efterträder Brigitte Lefèvre som nyligen tilldelades ett hederspris i Moskva.

Den franska pressen uppmärksammade också att flera halvsolister i ”Palais de Cristal” utmärkte sig och till och med överglänste solisterna ibland. Balettens ”ungdomar” bör få komma fram mer och inte vänta så länge på sina chanser, anses det. Det är ett tydligt budskap till Millepied att ändra en politik som tydligen rönt viss kritik och missnöje, och vars resultat nu visar sig på scenen.

En spännande afton är över och den jättestora, utsålda salongen i Theatre de Bastille töms snabbt. Nästa föreställning med andra lag dansare ges dagen därpå. 

Ballet de l'Opéra de Paris:
Daphnis et Chloé.

Koreografi: Benjamin Millepied,
Musik: Maurice Ravel,
Scenografi: Daniel Buren,
Kostym: Holly Hynes
Ljussättning: Madjid Hakimi

Marie Louise Waldenström
14 juli 2014


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil