Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Daphnis et Cloë av Benjamin Millepied. Foto Agathe Poupenay/ONP

Daphnis et Cloë av Benjamin Millepied. Foto Agathe Poupenay/ONP

Daphnis et Chloé: en sublim upplevelse

PARIS: När ridån går upp möts man av Daniel Burens svartvitrandiga signum på den jättelika ytan. därpå följer en, i mitt tycke, ganska fascinerande scenografisk uppvisning av olikfärgade kvadrater, romber och andra former.

Nästan som en konstutställning. Den svartvita randen återfinns i kanten på alla dessa former. Färgerna är också vackra utan att var påträngande.

Daniel Buren är en konceptuell konstnär född 1938 i Paris närhet. Han är välkänd i världen och de karakteristiska svartvita ränderna sägs vara inspirerade av tyget i gamla franska baldakiner.

Omärkligt smyger dansverket igång till extremt svagt ljud av den eminenta orkestern, sakta växer musiken i styrka.

Fram träder en värld av ungdomlig eufori, med vitklädda dansare som förefaller leva i något liknande Edens lustgård. Det är oavsett övriga åsikter otroligt vackert. Koreografin är luftburen, eterisk och lättflytande. Man upplever vårkänsla, allt är sublimt.

Aurélie Dupont/Hervé Moreau i Daphnis et Cloë. Foto Agathe Poupenay

Aurélie Dupont/Hervé Moreau i Daphnis et Cloë. Foto Agathe Poupenay

Koreografin av den tillträdande balettchefen Benjamin Millepied är neoklassisk, en koreografi som saknas och kan behövas i dagens dansvärld där klassiskt skolade dansare måste få möjlighet att använda sin teknik i ett modernare formspråk. Det går definitivt att ana en influens av Jiri Kylian.

Aurélie Dupont dansar huvudrollen absolut felfritt med oavbrutet flyt och fantastisk teknik, som man förväntar sig av en ”Danseuse Étoile” på Parisoperan.

Hennes moatjé Hervé Moreau gör detsamma men är ändå blek i sin utstrålning och lämnar mig ganska oberörd. De två utgjorde premiärlaget, men med Parisoperans kapacitet presenteras tre lag av toppdansare i huvudrollerna.

Den klassiska historien kan betecknas som banal, skriven av den grekiske författaren Longus på 200-talet före Kristus. I en mycket kort och förenklad sammanfattning händer ungefär följande:

Daphnis och Chloé är hittebarn i skogen och tas om hand av herdar. När de växer upp blir de förälskade i varandra men de är helt okunniga om kärlekens lekar och väsen. I äkta mening oskulder. Chloé blir invigd av en annan kvinna, Lycenion, vars man i sin tur slår lovar kring Daphnis utan att lyckas.

Ett band skurkar (i denna version pirater) rövar plötsligt bort Daphnis och det svartsjukedrama som kunnat inträffa kommer av sig. Rövarbandet besegras och de älskande kan återförenas, gifta sig och leva lyckliga i alla sina dagar.

Verket är nästan en timme långt, Ravels komposition är hans längsta och anses som en av hans bästa. Den innefattar även en kör. Som koreografin utvecklas, eller kanske inte utvecklas, utan snarare upprepas upplevs det tyvärr som aningen långt.

Ärligt sagt så var det flera i publiken som vaknade upp som ur en halvdvala, när dramatiken och musiken bröt den småsömniga stämningen. Den onda piraten och hans följe av virila män levererade en härligt kraftfull mansdans, klädda i svart.

Aftonens värsting var definitivt deras ledare Bryaxis, dansad av premiärdansören Francois Alu, som i några sanslösa solon späckade av spänst, kraft och virtuositet fick auditoriet att tappa andan och spärra upp ögonen extra.

François Alu som Bryaxis. Foto Agathe Poupenay/ONP

François Alu som Bryaxis. Foto Agathe Poupenay/ONP

När verket återgår till harmoni efter den utmaning som de älskande utsatts för så är allt som förut, framför allt saknas den laddning som borde blivit följden av vad de tu gått igenom. Deras kärlek borde ha mognat, passionen blivit mer vuxen och djupnat. Men det är som ingenting har utspelats i denna drömska värld.

Dansarna är fantastiska, scenografin vacker, musiken underbar och koreografin habil och utmärkt men det stora lyftet kommer inte. I slutet dyker kåren upp i knallgula och illgröna kostymer vilket effektivt bryter den eventuella förtrollningen. Varför? Vad är det med fransmännen och grälla färger helt plötsligt?

Det är ändå som helhet en mycket fin föreställning som med några nypor mer spänning och utveckling i allt det überbehagliga hade kunnat bli alldeles fantastisk.

Aurélie Dupont och Hervé Moreau. Foto Agathe Poupenay

Aurélie Dupont och Hervé Moreau. Foto Agathe Poupenay

Benjamin Millepied
Millepied har idigare skapat flera verk i USA för New York City Ballet där han också varit solist. I den franska pressen har han blivit hyllad, och ovationerna efter föreställningen var betydande. Naturligtvis finns enorma förväntningar på den blivande nya balettchefen. Benjamin Millepied tillträder som chef för Ballet de l´Opéra de Paris den 1 november 2014 då han efterträder Brigitte Lefèvre som nyligen tilldelades ett hederspris i Moskva.

Den franska pressen uppmärksammade också att flera halvsolister i ”Palais de Cristal” utmärkte sig och till och med överglänste solisterna ibland. Balettens ”ungdomar” bör få komma fram mer och inte vänta så länge på sina chanser, anses det. Det är ett tydligt budskap till Millepied att ändra en politik som tydligen rönt viss kritik och missnöje, och vars resultat nu visar sig på scenen.

En spännande afton är över och den jättestora, utsålda salongen i Theatre de Bastille töms snabbt. Nästa föreställning med andra lag dansare ges dagen därpå. 

Ballet de l'Opéra de Paris:
Daphnis et Chloé.

Koreografi: Benjamin Millepied,
Musik: Maurice Ravel,
Scenografi: Daniel Buren,
Kostym: Holly Hynes
Ljussättning: Madjid Hakimi

Marie Louise Waldenström
14 juli 2014

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil