Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alina Cojocaru som Tatjana och Edvin Revazov som Onegin. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Alina Cojocaru som Tatjana och Edvin Revazov som Onegin. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Tatjana bryter tidsramarna

HAMBURG, TYSKLAND: Alexander Pusjkins versroman Eugen Onegin lever ett ständigt liv på operahus och dansscener världen runt. I år har Tjajkovskijs opera givits bland annat i Stockholm och Umeå och John Crankos balett Onegin står på repertoaren i Stockholm liksom i Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Tallinn – bara för att nämna de närmaste.

John Neumeier, som var med vid urpremiären i Stuttgart 1965,  har under årets balettdagar i Hamburg presenterat sin egen tolkning med titeln Tatjana.

Ur Petruschka-Variationen – OBS landslagströjorna från VM i fotboll! Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Ur Petruschka-Variationen – OBS landslagströjorna från VM i fotboll! Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

I Hamburgoperans förnämliga publikmagasin Journal säger Neumeier att han inte gjort detta för att visa att han kan göra en bättre balett än Cranko – Neumeier uttrycker stor respekt för hans tolkning, som berättar romanens handling entydigt och slutgiltigt. Crankos Onegin gavs också under balettdagarna.

Neumeiers intresse för att göra en egen version väcktes när han först såg operan i Rudolf Noltes uppsättning i München 1977 och förstärktes sedan av Andrea Berths inscenering i Salzburg 2007. Den fick honom att inse att berättelsen inte bara hörde hemma i historien utan att man kunde bryta de tidsmässiga ramarna och skildra i scener som ger nya insikter och perspektiv på handlingen.

Från den stunden bar han på tankar om att själv ta sig an Pusjkins stoff. Men för att arbeta efter den linjen behövdes en annan musik än Tjajkovskijs och han vände sig till den ryska komponisten Lera Auerbach. Hennes ryska ursprung och erfarenheterna från deras gemensamma arbete med Den lilla sjöjungfrun gjorde henne enligt Neumeier idealisk för uppgiften.

Alina Cojocaru och Edvin Revazov i Tatjana. Foto Holger Badekow

Alina Cojocaru och Edvin Revazov i Tatjana. Foto Holger Badekow

Varför Tatjana som titelfigur?
Tatjana är enligt Neumeier den person som genomgår den största utvecklingen i romanen. Som ung flicka lever hon i en drömvärld där huvudfigurerna i sagor och romaner spelar en viktig roll.

Av denna drömvärld färgas hennes tankar om vuxenvärlden som en overklig, mycket spännande och känslofylld tillvaro. Steg för steg lösgör hon sig från denna uppfattning och utvecklas till en självständig och tapper varelse.

Redan när hon skriver sitt förälskade brev till Onegin äger hon en styrka som Onegin aldrig uppnår. Hon inser vilket öde som är förenligt med en kvinna av hennes klass. 

När hon avvisar Onegin i slutscenen, ger hon inte efter för sina känslor utan söker förena dessa med sin egen rationella inställning till vad som är rätt.
(Källa Journal, Hamburgoperan 2014.)

Huvudrollen är skapad för den rumänskfödda ballerinan Alina Cojocaru, en av Neumeiers stora favoriter, som lysande tolkar ännu en karaktärsroll av stort format.

Onegin gjordes vid premiären av Edvin Revazov. Han har rakat huvud och är klädd i en grå kostym av modernt snitt över en hudfärgad T-shirt – när han inte uppträder med bar överkropp. Han presenteras i inledningen med scener ur ett vidlyftigt officersliv med kvinnor, sus och dus – vilket ställs i kontrast mot Tatjanas lek med dockor som lever i hennes romandrömmar och mot den nallebjörn som ger henne trygghet.

Onegins vän Lenskij (dansad av Alexandr Trusch) är här kompositör och en livfull och utåtriktad person med stark lidelse som för honom mot den ödesdigra duellen. Hans trolovade, Tatjanas syster Olga (Leslie Heylmann), älskar också, men kanske inte lika djupt. Hon drar sig inte för att ta emot inviter av en ny man strax efter Lenskijs död.

Tatjanas make kallas här Prinz N (Carsten Jung). Han gör först entré i en stor björnskinnspäls, som alluderar till hennes nallebjörn i första akten och den trygghet den gav henne.

Balettens första akt är uppbyggd av korta scener som karakteriserar huvudpersonerna. Scenografin växlar mellan öppna scenrum och inblickar i avgränsade rum för mer intima scener. De snabba scenbytena som glider in i varandra ger ett något splittrat intryck och gör det svårare att följa med vid ett första besök.

Den andra akten ger tid till längre scener mellan huvudpersonerna och ger utrymme för djupare karakterisering, Det är också här som man fångas starkast av de stridande känslorna. Slutscenen är oerhört stark och man sitter helt fängslad.

Hélène Bouchet och Amilcar Moret Gonzalez i Othello. Foto Holger Badekow

Hélène Bouchet och Amilcar Moret Gonzalez i Othello. Foto Holger Badekow

Hamburger Ballettage, balettfest i 14 dagar.
Hamburger Balettage är som alltid en överväldigande upplevelse. Nio helt skilda produktioner med Hamburg Ballett och ett gästspel av Nederlands Dans Theater I. Dessutom en avslutande Nijinskygala på fem timmar och 45 minuter.

Av Neumeiers tidigare verk kunde man bland annat se Othello, Romeo och Julia samt Baletter för klaver och röst som innehåller fyra kortare verk av Neumeier: Kinderszenen, Petruschka-Variationen, Vaslaw och Um Mitternacht.

Nederlands Dans Theater gjorrde stor succé med två verk av balettchefsparet Paul Lightfoot och Sol León: Sehnsucht/Schmetterling (Längtan/Fjäril) mycket suggestivt, vackert och stilfullt mot spännande projektioner i svart/vitt och enastående framfört.

Ur Um Mitternacht som ingick i programmet Baletter för klavér och röst. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Ur Um Mitternacht som ingick i programmet Baletter för klavér och röst. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Årets Nijinskygalan bade undertiteln: Ryssland, Musik, Tema, Text och Dansare. Hela Hamburgensemblen deltog och en rad internatrionella stjärnor hade bjudits in, främst från Bolsjojteatern i Moskva.

Det bjöds på klassiska ryska bravurnummer från Petipa till Balanchine, många utdrag ur den egna ensemblens repertoar och en längre svit med tre scener ur Neumeiers egen Kameliadamen där olika par framträdde i varje scen.

Ur första akten dansade först Polina Semionova (ABT) med Matej Urban (München) i rollerna som Marguerite och Armand.

Ur andra akten  dansade den ljuvliga Olga Smirnova med Artem Ovcharenko – "en ung Nureyev" – och med Andrei Merkurjev som Armands far Monsieur Duval (alla från Bolsjoj).

I tredje akten kom så Hamburgs egna Anna Laudere och Edvin Revazov.

Kameliadamen ger alltid mersmak och här fick man på nytt en påminnelse om detta genom denna skickligt sammansatta kortversion.

Olga Smirnova och Semyon Chudin, gäster från Bolsjoj i Diamonds. Foto Elena Fetisova

Olga Smirnova och Semyon Chudin, gäster från Bolsjoj i Diamonds. Foto Elena Fetisova


Andra höjdpunkter under kvällen var Korsaren-pas de deux med Cojocaru och kubafödde Yonah Acosta (brorson till Carlos Acosta och liksom Cojocaru principal vid English National Ballet) samt pas de deux ur Balanchines Diamonds med Smirnova och Semyon Chudin från Bolsjoj.

Kvällen avslutades med Klein Russland (Lillryssland) en tribut till ballerinan Anna Polikarpova, trogen Hamburg sedan 1992, som därmed gav sin avskedsföreställning. Hon övergår nästa säsong till Hamburg Ballettschule som pedagog.

Polikarpova avtackades med mängder av blommor och tal av Neumeier. Även Thiago Bordin avtackades, då han slutar vid Hamburgbaletten och övergår till Nederlands Dans Theater.

Slutapplåderna efter galan ville aldrig ta slut. Foto Holger Badekow (Större bild, klicka)

Slutapplåderna efter galan ville aldrig ta slut. Foto Holger Badekow (Större bild, klicka)


Varje dag under dessa veckor stiger jublet efter föreställningarna, med större styrka för varje dag och särskilt får John Neumeier ta emot publikens hyllningar, nu efter 41 år som Balettchef och Intendent. Inte minst jubel erhöll han strax innan midnatt när han tystade publiken med pekfigret framför munnen och formulerade orden: Deutschland-Argentina einz zu null!

NOT:
Lillryssland
(ryska: Malorossija) var i tsarryssland namnet på större delen av det som idag utgör Ukraina.

Anders Jörlén
4 augusti 2014


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil