Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alina Cojocaru som Tatjana och Edvin Revazov som Onegin. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Alina Cojocaru som Tatjana och Edvin Revazov som Onegin. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Tatjana bryter tidsramarna

HAMBURG, TYSKLAND: Alexander Pusjkins versroman Eugen Onegin lever ett ständigt liv på operahus och dansscener världen runt. I år har Tjajkovskijs opera givits bland annat i Stockholm och Umeå och John Crankos balett Onegin står på repertoaren i Stockholm liksom i Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Tallinn – bara för att nämna de närmaste.

John Neumeier, som var med vid urpremiären i Stuttgart 1965,  har under årets balettdagar i Hamburg presenterat sin egen tolkning med titeln Tatjana.

Ur Petruschka-Variationen – OBS landslagströjorna från VM i fotboll! Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Ur Petruschka-Variationen – OBS landslagströjorna från VM i fotboll! Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

I Hamburgoperans förnämliga publikmagasin Journal säger Neumeier att han inte gjort detta för att visa att han kan göra en bättre balett än Cranko – Neumeier uttrycker stor respekt för hans tolkning, som berättar romanens handling entydigt och slutgiltigt. Crankos Onegin gavs också under balettdagarna.

Neumeiers intresse för att göra en egen version väcktes när han först såg operan i Rudolf Noltes uppsättning i München 1977 och förstärktes sedan av Andrea Berths inscenering i Salzburg 2007. Den fick honom att inse att berättelsen inte bara hörde hemma i historien utan att man kunde bryta de tidsmässiga ramarna och skildra i scener som ger nya insikter och perspektiv på handlingen.

Från den stunden bar han på tankar om att själv ta sig an Pusjkins stoff. Men för att arbeta efter den linjen behövdes en annan musik än Tjajkovskijs och han vände sig till den ryska komponisten Lera Auerbach. Hennes ryska ursprung och erfarenheterna från deras gemensamma arbete med Den lilla sjöjungfrun gjorde henne enligt Neumeier idealisk för uppgiften.

Alina Cojocaru och Edvin Revazov i Tatjana. Foto Holger Badekow

Alina Cojocaru och Edvin Revazov i Tatjana. Foto Holger Badekow

Varför Tatjana som titelfigur?
Tatjana är enligt Neumeier den person som genomgår den största utvecklingen i romanen. Som ung flicka lever hon i en drömvärld där huvudfigurerna i sagor och romaner spelar en viktig roll.

Av denna drömvärld färgas hennes tankar om vuxenvärlden som en overklig, mycket spännande och känslofylld tillvaro. Steg för steg lösgör hon sig från denna uppfattning och utvecklas till en självständig och tapper varelse.

Redan när hon skriver sitt förälskade brev till Onegin äger hon en styrka som Onegin aldrig uppnår. Hon inser vilket öde som är förenligt med en kvinna av hennes klass. 

När hon avvisar Onegin i slutscenen, ger hon inte efter för sina känslor utan söker förena dessa med sin egen rationella inställning till vad som är rätt.
(Källa Journal, Hamburgoperan 2014.)

Huvudrollen är skapad för den rumänskfödda ballerinan Alina Cojocaru, en av Neumeiers stora favoriter, som lysande tolkar ännu en karaktärsroll av stort format.

Onegin gjordes vid premiären av Edvin Revazov. Han har rakat huvud och är klädd i en grå kostym av modernt snitt över en hudfärgad T-shirt – när han inte uppträder med bar överkropp. Han presenteras i inledningen med scener ur ett vidlyftigt officersliv med kvinnor, sus och dus – vilket ställs i kontrast mot Tatjanas lek med dockor som lever i hennes romandrömmar och mot den nallebjörn som ger henne trygghet.

Onegins vän Lenskij (dansad av Alexandr Trusch) är här kompositör och en livfull och utåtriktad person med stark lidelse som för honom mot den ödesdigra duellen. Hans trolovade, Tatjanas syster Olga (Leslie Heylmann), älskar också, men kanske inte lika djupt. Hon drar sig inte för att ta emot inviter av en ny man strax efter Lenskijs död.

Tatjanas make kallas här Prinz N (Carsten Jung). Han gör först entré i en stor björnskinnspäls, som alluderar till hennes nallebjörn i första akten och den trygghet den gav henne.

Balettens första akt är uppbyggd av korta scener som karakteriserar huvudpersonerna. Scenografin växlar mellan öppna scenrum och inblickar i avgränsade rum för mer intima scener. De snabba scenbytena som glider in i varandra ger ett något splittrat intryck och gör det svårare att följa med vid ett första besök.

Den andra akten ger tid till längre scener mellan huvudpersonerna och ger utrymme för djupare karakterisering, Det är också här som man fångas starkast av de stridande känslorna. Slutscenen är oerhört stark och man sitter helt fängslad.

Hélène Bouchet och Amilcar Moret Gonzalez i Othello. Foto Holger Badekow

Hélène Bouchet och Amilcar Moret Gonzalez i Othello. Foto Holger Badekow

Hamburger Ballettage, balettfest i 14 dagar.
Hamburger Balettage är som alltid en överväldigande upplevelse. Nio helt skilda produktioner med Hamburg Ballett och ett gästspel av Nederlands Dans Theater I. Dessutom en avslutande Nijinskygala på fem timmar och 45 minuter.

Av Neumeiers tidigare verk kunde man bland annat se Othello, Romeo och Julia samt Baletter för klaver och röst som innehåller fyra kortare verk av Neumeier: Kinderszenen, Petruschka-Variationen, Vaslaw och Um Mitternacht.

Nederlands Dans Theater gjorrde stor succé med två verk av balettchefsparet Paul Lightfoot och Sol León: Sehnsucht/Schmetterling (Längtan/Fjäril) mycket suggestivt, vackert och stilfullt mot spännande projektioner i svart/vitt och enastående framfört.

Ur Um Mitternacht som ingick i programmet Baletter för klavér och röst. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Ur Um Mitternacht som ingick i programmet Baletter för klavér och röst. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Årets Nijinskygalan bade undertiteln: Ryssland, Musik, Tema, Text och Dansare. Hela Hamburgensemblen deltog och en rad internatrionella stjärnor hade bjudits in, främst från Bolsjojteatern i Moskva.

Det bjöds på klassiska ryska bravurnummer från Petipa till Balanchine, många utdrag ur den egna ensemblens repertoar och en längre svit med tre scener ur Neumeiers egen Kameliadamen där olika par framträdde i varje scen.

Ur första akten dansade först Polina Semionova (ABT) med Matej Urban (München) i rollerna som Marguerite och Armand.

Ur andra akten  dansade den ljuvliga Olga Smirnova med Artem Ovcharenko – "en ung Nureyev" – och med Andrei Merkurjev som Armands far Monsieur Duval (alla från Bolsjoj).

I tredje akten kom så Hamburgs egna Anna Laudere och Edvin Revazov.

Kameliadamen ger alltid mersmak och här fick man på nytt en påminnelse om detta genom denna skickligt sammansatta kortversion.

Olga Smirnova och Semyon Chudin, gäster från Bolsjoj i Diamonds. Foto Elena Fetisova

Olga Smirnova och Semyon Chudin, gäster från Bolsjoj i Diamonds. Foto Elena Fetisova


Andra höjdpunkter under kvällen var Korsaren-pas de deux med Cojocaru och kubafödde Yonah Acosta (brorson till Carlos Acosta och liksom Cojocaru principal vid English National Ballet) samt pas de deux ur Balanchines Diamonds med Smirnova och Semyon Chudin från Bolsjoj.

Kvällen avslutades med Klein Russland (Lillryssland) en tribut till ballerinan Anna Polikarpova, trogen Hamburg sedan 1992, som därmed gav sin avskedsföreställning. Hon övergår nästa säsong till Hamburg Ballettschule som pedagog.

Polikarpova avtackades med mängder av blommor och tal av Neumeier. Även Thiago Bordin avtackades, då han slutar vid Hamburgbaletten och övergår till Nederlands Dans Theater.

Slutapplåderna efter galan ville aldrig ta slut. Foto Holger Badekow (Större bild, klicka)

Slutapplåderna efter galan ville aldrig ta slut. Foto Holger Badekow (Större bild, klicka)


Varje dag under dessa veckor stiger jublet efter föreställningarna, med större styrka för varje dag och särskilt får John Neumeier ta emot publikens hyllningar, nu efter 41 år som Balettchef och Intendent. Inte minst jubel erhöll han strax innan midnatt när han tystade publiken med pekfigret framför munnen och formulerade orden: Deutschland-Argentina einz zu null!

NOT:
Lillryssland
(ryska: Malorossija) var i tsarryssland namnet på större delen av det som idag utgör Ukraina.

Anders Jörlén
4 augusti 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil