Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alina Cojocaru som Tatjana och Edvin Revazov som Onegin. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)Förstora bilden

Alina Cojocaru som Tatjana och Edvin Revazov som Onegin. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Tatjana bryter tidsramarna

HAMBURG, TYSKLAND: Alexander Pusjkins versroman Eugen Onegin lever ett ständigt liv på operahus och dansscener världen runt. I år har Tjajkovskijs opera givits bland annat i Stockholm och Umeå och John Crankos balett Onegin står på repertoaren i Stockholm liksom i Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Tallinn – bara för att nämna de närmaste.

John Neumeier, som var med vid urpremiären i Stuttgart 1965,  har under årets balettdagar i Hamburg presenterat sin egen tolkning med titeln Tatjana.

Ur Petruschka-Variationen – OBS landslagströjorna från VM i fotboll! Foto Holger Badekow (större bild, klicka)Förstora bilden

Ur Petruschka-Variationen – OBS landslagströjorna från VM i fotboll! Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

I Hamburgoperans förnämliga publikmagasin Journal säger Neumeier att han inte gjort detta för att visa att han kan göra en bättre balett än Cranko – Neumeier uttrycker stor respekt för hans tolkning, som berättar romanens handling entydigt och slutgiltigt. Crankos Onegin gavs också under balettdagarna.

Neumeiers intresse för att göra en egen version väcktes när han först såg operan i Rudolf Noltes uppsättning i München 1977 och förstärktes sedan av Andrea Berths inscenering i Salzburg 2007. Den fick honom att inse att berättelsen inte bara hörde hemma i historien utan att man kunde bryta de tidsmässiga ramarna och skildra i scener som ger nya insikter och perspektiv på handlingen.

Från den stunden bar han på tankar om att själv ta sig an Pusjkins stoff. Men för att arbeta efter den linjen behövdes en annan musik än Tjajkovskijs och han vände sig till den ryska komponisten Lera Auerbach. Hennes ryska ursprung och erfarenheterna från deras gemensamma arbete med Den lilla sjöjungfrun gjorde henne enligt Neumeier idealisk för uppgiften.

Alina Cojocaru och Edvin Revazov i Tatjana. Foto Holger Badekow

Alina Cojocaru och Edvin Revazov i Tatjana. Foto Holger Badekow

Varför Tatjana som titelfigur?
Tatjana är enligt Neumeier den person som genomgår den största utvecklingen i romanen. Som ung flicka lever hon i en drömvärld där huvudfigurerna i sagor och romaner spelar en viktig roll.

Av denna drömvärld färgas hennes tankar om vuxenvärlden som en overklig, mycket spännande och känslofylld tillvaro. Steg för steg lösgör hon sig från denna uppfattning och utvecklas till en självständig och tapper varelse.

Redan när hon skriver sitt förälskade brev till Onegin äger hon en styrka som Onegin aldrig uppnår. Hon inser vilket öde som är förenligt med en kvinna av hennes klass. 

När hon avvisar Onegin i slutscenen, ger hon inte efter för sina känslor utan söker förena dessa med sin egen rationella inställning till vad som är rätt.
(Källa Journal, Hamburgoperan 2014.)

Huvudrollen är skapad för den rumänskfödda ballerinan Alina Cojocaru, en av Neumeiers stora favoriter, som lysande tolkar ännu en karaktärsroll av stort format.

Onegin gjordes vid premiären av Edvin Revazov. Han har rakat huvud och är klädd i en grå kostym av modernt snitt över en hudfärgad T-shirt – när han inte uppträder med bar överkropp. Han presenteras i inledningen med scener ur ett vidlyftigt officersliv med kvinnor, sus och dus – vilket ställs i kontrast mot Tatjanas lek med dockor som lever i hennes romandrömmar och mot den nallebjörn som ger henne trygghet.

Onegins vän Lenskij (dansad av Alexandr Trusch) är här kompositör och en livfull och utåtriktad person med stark lidelse som för honom mot den ödesdigra duellen. Hans trolovade, Tatjanas syster Olga (Leslie Heylmann), älskar också, men kanske inte lika djupt. Hon drar sig inte för att ta emot inviter av en ny man strax efter Lenskijs död.

Tatjanas make kallas här Prinz N (Carsten Jung). Han gör först entré i en stor björnskinnspäls, som alluderar till hennes nallebjörn i första akten och den trygghet den gav henne.

Balettens första akt är uppbyggd av korta scener som karakteriserar huvudpersonerna. Scenografin växlar mellan öppna scenrum och inblickar i avgränsade rum för mer intima scener. De snabba scenbytena som glider in i varandra ger ett något splittrat intryck och gör det svårare att följa med vid ett första besök.

Den andra akten ger tid till längre scener mellan huvudpersonerna och ger utrymme för djupare karakterisering, Det är också här som man fångas starkast av de stridande känslorna. Slutscenen är oerhört stark och man sitter helt fängslad.

Hélène Bouchet och Amilcar Moret Gonzalez i Othello. Foto Holger Badekow

Hélène Bouchet och Amilcar Moret Gonzalez i Othello. Foto Holger Badekow

Hamburger Ballettage, balettfest i 14 dagar.
Hamburger Balettage är som alltid en överväldigande upplevelse. Nio helt skilda produktioner med Hamburg Ballett och ett gästspel av Nederlands Dans Theater I. Dessutom en avslutande Nijinskygala på fem timmar och 45 minuter.

Av Neumeiers tidigare verk kunde man bland annat se Othello, Romeo och Julia samt Baletter för klaver och röst som innehåller fyra kortare verk av Neumeier: Kinderszenen, Petruschka-Variationen, Vaslaw och Um Mitternacht.

Nederlands Dans Theater gjorrde stor succé med två verk av balettchefsparet Paul Lightfoot och Sol León: Sehnsucht/Schmetterling (Längtan/Fjäril) mycket suggestivt, vackert och stilfullt mot spännande projektioner i svart/vitt och enastående framfört.

Ur Um Mitternacht som ingick i programmet Baletter för klavér och röst. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)Förstora bilden

Ur Um Mitternacht som ingick i programmet Baletter för klavér och röst. Foto Holger Badekow (större bild, klicka)

Årets Nijinskygalan bade undertiteln: Ryssland, Musik, Tema, Text och Dansare. Hela Hamburgensemblen deltog och en rad internatrionella stjärnor hade bjudits in, främst från Bolsjojteatern i Moskva.

Det bjöds på klassiska ryska bravurnummer från Petipa till Balanchine, många utdrag ur den egna ensemblens repertoar och en längre svit med tre scener ur Neumeiers egen Kameliadamen där olika par framträdde i varje scen.

Ur första akten dansade först Polina Semionova (ABT) med Matej Urban (München) i rollerna som Marguerite och Armand.

Ur andra akten  dansade den ljuvliga Olga Smirnova med Artem Ovcharenko – "en ung Nureyev" – och med Andrei Merkurjev som Armands far Monsieur Duval (alla från Bolsjoj).

I tredje akten kom så Hamburgs egna Anna Laudere och Edvin Revazov.

Kameliadamen ger alltid mersmak och här fick man på nytt en påminnelse om detta genom denna skickligt sammansatta kortversion.

Olga Smirnova och Semyon Chudin, gäster från Bolsjoj i Diamonds. Foto Elena Fetisova

Olga Smirnova och Semyon Chudin, gäster från Bolsjoj i Diamonds. Foto Elena Fetisova


Andra höjdpunkter under kvällen var Korsaren-pas de deux med Cojocaru och kubafödde Yonah Acosta (brorson till Carlos Acosta och liksom Cojocaru principal vid English National Ballet) samt pas de deux ur Balanchines Diamonds med Smirnova och Semyon Chudin från Bolsjoj.

Kvällen avslutades med Klein Russland (Lillryssland) en tribut till ballerinan Anna Polikarpova, trogen Hamburg sedan 1992, som därmed gav sin avskedsföreställning. Hon övergår nästa säsong till Hamburg Ballettschule som pedagog.

Polikarpova avtackades med mängder av blommor och tal av Neumeier. Även Thiago Bordin avtackades, då han slutar vid Hamburgbaletten och övergår till Nederlands Dans Theater.

Slutapplåderna efter galan ville aldrig ta slut. Foto Holger Badekow (Större bild, klicka)Förstora bilden

Slutapplåderna efter galan ville aldrig ta slut. Foto Holger Badekow (Större bild, klicka)


Varje dag under dessa veckor stiger jublet efter föreställningarna, med större styrka för varje dag och särskilt får John Neumeier ta emot publikens hyllningar, nu efter 41 år som Balettchef och Intendent. Inte minst jubel erhöll han strax innan midnatt när han tystade publiken med pekfigret framför munnen och formulerade orden: Deutschland-Argentina einz zu null!

NOT:
Lillryssland
(ryska: Malorossija) var i tsarryssland namnet på större delen av det som idag utgör Ukraina.

Anders Jörlén
4 augusti 2014


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil