Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Simon Rydén, 18. Foto privat

Simon Rydén, 18. Foto privat

Hip-hopen har lärt mig mycket som dansare

STOCKHOLM-NEW YORK: Simon Rydén är 18 år och har kommit in på den berömda Juillard School på Manhattan i New York. Han var en den ende dansaren från Sverige som sökte och lyckades passerade nålsögat på sin audition.

En bana som började i och med att han redan som åttaåring såg en dansföreställning med Bounce, som motiverade honom att söka – och komma in – på Kungliga Svenska Balettskolan. Han har även hunnit med ett år i Österrike innan resan går mot "The Big Apple" i augusti.

Dansportalen träffade Simon när han var i Stockholm och packade inför resan till New York.

Hur var det när du fick besked om att du kom in på Juilliard School?

"Jag var tvungen att samla mig och ta in den informationen, jag fick telefonsamtalet sent på kvällen vid 23-tiden. Då befann jag mig i Österrike.

"Hello we are calling from the Juillard school and congratulations because you have been admitted to the class of 2018 at our school."

Min första reaktion var: "what?!"

"Varför har de valt mig? Jag är intresserad av skolans linje, en kombination av både det klassiska och det moderna. Utmärkta moderna koreografer har gått ut från skolan. Samtidigt har man även en hög klass på deras klassiska linje. Ofta måste man välja klassiskt eller modernt, men denna skola har både och. Det vill jag syssla med," säger Simon med en betoning som gör att man förstår att idéerna har funnits länge hos honom.

Simon Rydén och Maya Mayzel i Arthur Kolmakovs "Time". Foto Wolfgang Mayer

Simon Rydén och Maya Mayzel i Arthur Kolmakovs "Time". Foto Wolfgang Mayer

Först skickade Simon en video där han gjort några klassiska övningar och ett modernt solo. Som dansare utanför USA måste man först göra denna presentation. Därefter blir man inbjuden till en audition. Skolan har audition på flera ställen över USA och Simon blev kallad till Miami i Florida.

"Man fick välja vad man ville framföra och jag valde ett verk som jag hade koreograferat, ett solo som fick vara högst två minuter. Vi hade även balettklass, modern klass, solo, repertoar och intervju!"

"När vi började balettklassen var vi 50 personer - efter klassen var vi endast sju kvar!  Jag var troligen den ende icke-amerikanen som blev antagen," säger Simon med en viss stolthet i rösten.

"Jag såg Bounce när jag var i 8-9 års åldern och de inspirerade mig att börja med balett. Stycket hette Score och jag läste att de var utbildade på balettkakademin."

"Och då sa jag hemma:

Jag vill dansa balett för jag vill bli lika bra som de är", säger Simon med ett stort leende.

Reaktionen hemma blev ett - va?!

"Det var en märklig koppling tyckte man, men man stödde mig och när jag var 10 år kom jag in på Kungliga Svenska balettskolan. När jag var 15 träffade jag en medlem i Bounce (Ambra Succi) som tillåt mig att träna med henne och hennes gäng. Det inspirerade mig väldigt mycket," säger Simon med tyngd i rösten som visar att det var ett möte som betydde mycket för hans utveckling som dansare.

Simon Rydén. Foto privat

Simon Rydén. Foto privat

På Kungliga Svenska Balettskolan gick Simon fram till och med årskurs 1 i gymnasiet.

"Jag kände att jag ville byta miljö, jag hade ändå varit där sedan jag var 10 år. Jag kom in på ett sommarläger i Österrike och träffade en ledare för Ballett St.Pölten som erbjöd mig en plats. Jag svarade nästan direkt - OK! Ersättningen var 400 euro i månaden och jag bodde och åt gratis. Vi gjorde cirka två produktioner per månad."

"Jag valde klassiskt för att man kan inte byta till klassiskt senare. Däremot kan man byta till modernt senare i livet."

"Ett av de första verken jag sett som ung dansare var en inspelning av Mats Eks Törnrosa som jag tyckte var så häftig. Tyvärr missade jag Julia & Romeo, jag åkte då iväg till Österrike, men jag hann se en repetition – och den inspirerade mig mycket."

"Jag älskar klassiska verk, det är mycket uppvisning av teknik men det är oerhört vackert när det framförs av skickliga klassiska dansare. När jag såg New York City Ballet i ett Balanchinegästspel i Köpenhamn för ett par år sedan gjorde de ett stort intryck på mig."

"De stora klassiska verken som Svansjön griper mig inte på samma sätt. Jag kan tycka det är vackert, att dansarna gör ett fantastiskt jobb. Abstrakta verk tilltalar mig, när de förmedlar en känsla eller ett uttryck", säger Simon.

Simon Rydén och Marina Zimmerman i hennes koreografi "Tango". Foto Wolfgang Mayer

Simon Rydén och Marina Zimmerman i hennes koreografi "Tango". Foto Wolfgang Mayer

Det egna verket som skulle vara med vid min audition på Juillard School, blev ett eldprov för Simon att genomföra.

"Jag sköt upp koreograferandet väldigt länge, medan idéerna for igenom mitt huvud hur jag skulle framföra det. En vecka före min audition hade jag valt musik och satte igång. Jag utgick från musiken jag hade valt, Villa Lobos Vocalise, ett verk för åtta cello och en sopran. Jag spenderade ett par timmar i en studio varje dag efter skolan, det var ju ett solo för en audition. Det gällde att visa upp mig och vad jag hade för idéer runt det."

Första stycket Simon koreograferade var för en liten gala i Österrike på endast 1,5 minut till körmusik.

"Jag har dansat ganska mycket hip-hop och där följer man musiken nästan slaviskt. De är de mest musikaliska dansarna som finns. Hip-hopen har lärt mig mycket som dansare. Och det är ett intressant sätt att närma sig den klassiska dansen", och Simon visar i luften hur hip hop och klassiska rörelser går ihop.

"Efter mina fyra år i New York vill jag komma till ett kompani som inte bara betalar mig för att jag ska överleva, utan även för att jag gillar deras verk."

"Men jag hoppas även att jag får chans att komma igång med att koreografera. Jag har idéer och tankar men kan inte riktigt koppla ihop tankarna. Jag behöver utveckla mitt eget verktyg för att komma vidare," avslutar Simon med en säkerhet som gör att vi förstår att Juiliard School sett att det finns talang i den 17-årige Simon från Stockholm.

När vi lämnar kaféet mitt i centrala Stockholm, säger Simon, kanske mera till sig själv, "oj, det var min första intervju". Vi tror nog att det blir flera under de kommande åren.

Cristian Hillbom
11 augusti 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil