Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Simon Rydén, 18. Foto privat

Simon Rydén, 18. Foto privat

Hip-hopen har lärt mig mycket som dansare

STOCKHOLM-NEW YORK: Simon Rydén är 18 år och har kommit in på den berömda Juillard School på Manhattan i New York. Han var en den ende dansaren från Sverige som sökte och lyckades passerade nålsögat på sin audition.

En bana som började i och med att han redan som åttaåring såg en dansföreställning med Bounce, som motiverade honom att söka – och komma in – på Kungliga Svenska Balettskolan. Han har även hunnit med ett år i Österrike innan resan går mot "The Big Apple" i augusti.

Dansportalen träffade Simon när han var i Stockholm och packade inför resan till New York.

Hur var det när du fick besked om att du kom in på Juilliard School?

"Jag var tvungen att samla mig och ta in den informationen, jag fick telefonsamtalet sent på kvällen vid 23-tiden. Då befann jag mig i Österrike.

"Hello we are calling from the Juillard school and congratulations because you have been admitted to the class of 2018 at our school."

Min första reaktion var: "what?!"

"Varför har de valt mig? Jag är intresserad av skolans linje, en kombination av både det klassiska och det moderna. Utmärkta moderna koreografer har gått ut från skolan. Samtidigt har man även en hög klass på deras klassiska linje. Ofta måste man välja klassiskt eller modernt, men denna skola har både och. Det vill jag syssla med," säger Simon med en betoning som gör att man förstår att idéerna har funnits länge hos honom.

Simon Rydén och Maya Mayzel i Arthur Kolmakovs "Time". Foto Wolfgang Mayer

Simon Rydén och Maya Mayzel i Arthur Kolmakovs "Time". Foto Wolfgang Mayer

Först skickade Simon en video där han gjort några klassiska övningar och ett modernt solo. Som dansare utanför USA måste man först göra denna presentation. Därefter blir man inbjuden till en audition. Skolan har audition på flera ställen över USA och Simon blev kallad till Miami i Florida.

"Man fick välja vad man ville framföra och jag valde ett verk som jag hade koreograferat, ett solo som fick vara högst två minuter. Vi hade även balettklass, modern klass, solo, repertoar och intervju!"

"När vi började balettklassen var vi 50 personer - efter klassen var vi endast sju kvar!  Jag var troligen den ende icke-amerikanen som blev antagen," säger Simon med en viss stolthet i rösten.

"Jag såg Bounce när jag var i 8-9 års åldern och de inspirerade mig att börja med balett. Stycket hette Score och jag läste att de var utbildade på balettkakademin."

"Och då sa jag hemma:

Jag vill dansa balett för jag vill bli lika bra som de är", säger Simon med ett stort leende.

Reaktionen hemma blev ett - va?!

"Det var en märklig koppling tyckte man, men man stödde mig och när jag var 10 år kom jag in på Kungliga Svenska balettskolan. När jag var 15 träffade jag en medlem i Bounce (Ambra Succi) som tillåt mig att träna med henne och hennes gäng. Det inspirerade mig väldigt mycket," säger Simon med tyngd i rösten som visar att det var ett möte som betydde mycket för hans utveckling som dansare.

Simon Rydén. Foto privat

Simon Rydén. Foto privat

På Kungliga Svenska Balettskolan gick Simon fram till och med årskurs 1 i gymnasiet.

"Jag kände att jag ville byta miljö, jag hade ändå varit där sedan jag var 10 år. Jag kom in på ett sommarläger i Österrike och träffade en ledare för Ballett St.Pölten som erbjöd mig en plats. Jag svarade nästan direkt - OK! Ersättningen var 400 euro i månaden och jag bodde och åt gratis. Vi gjorde cirka två produktioner per månad."

"Jag valde klassiskt för att man kan inte byta till klassiskt senare. Däremot kan man byta till modernt senare i livet."

"Ett av de första verken jag sett som ung dansare var en inspelning av Mats Eks Törnrosa som jag tyckte var så häftig. Tyvärr missade jag Julia & Romeo, jag åkte då iväg till Österrike, men jag hann se en repetition – och den inspirerade mig mycket."

"Jag älskar klassiska verk, det är mycket uppvisning av teknik men det är oerhört vackert när det framförs av skickliga klassiska dansare. När jag såg New York City Ballet i ett Balanchinegästspel i Köpenhamn för ett par år sedan gjorde de ett stort intryck på mig."

"De stora klassiska verken som Svansjön griper mig inte på samma sätt. Jag kan tycka det är vackert, att dansarna gör ett fantastiskt jobb. Abstrakta verk tilltalar mig, när de förmedlar en känsla eller ett uttryck", säger Simon.

Simon Rydén och Marina Zimmerman i hennes koreografi "Tango". Foto Wolfgang Mayer

Simon Rydén och Marina Zimmerman i hennes koreografi "Tango". Foto Wolfgang Mayer

Det egna verket som skulle vara med vid min audition på Juillard School, blev ett eldprov för Simon att genomföra.

"Jag sköt upp koreograferandet väldigt länge, medan idéerna for igenom mitt huvud hur jag skulle framföra det. En vecka före min audition hade jag valt musik och satte igång. Jag utgick från musiken jag hade valt, Villa Lobos Vocalise, ett verk för åtta cello och en sopran. Jag spenderade ett par timmar i en studio varje dag efter skolan, det var ju ett solo för en audition. Det gällde att visa upp mig och vad jag hade för idéer runt det."

Första stycket Simon koreograferade var för en liten gala i Österrike på endast 1,5 minut till körmusik.

"Jag har dansat ganska mycket hip-hop och där följer man musiken nästan slaviskt. De är de mest musikaliska dansarna som finns. Hip-hopen har lärt mig mycket som dansare. Och det är ett intressant sätt att närma sig den klassiska dansen", och Simon visar i luften hur hip hop och klassiska rörelser går ihop.

"Efter mina fyra år i New York vill jag komma till ett kompani som inte bara betalar mig för att jag ska överleva, utan även för att jag gillar deras verk."

"Men jag hoppas även att jag får chans att komma igång med att koreografera. Jag har idéer och tankar men kan inte riktigt koppla ihop tankarna. Jag behöver utveckla mitt eget verktyg för att komma vidare," avslutar Simon med en säkerhet som gör att vi förstår att Juiliard School sett att det finns talang i den 17-årige Simon från Stockholm.

När vi lämnar kaféet mitt i centrala Stockholm, säger Simon, kanske mera till sig själv, "oj, det var min första intervju". Vi tror nog att det blir flera under de kommande åren.

Cristian Hillbom
11 augusti 2014


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil