Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ima Iduozee (t v), David Scarantino, Pekka Louhio i Morphed. Foto Anton Sucksdorff

Ima Iduozee (t v), David Scarantino, Pekka Louhio i Morphed. Foto Anton Sucksdorff

Studie om män och hur män dansar

HELSINGFORS: Inom ramen för Helsingfors Festspel 2014 gavs uruppförandet av dansverket Morphed. Åtta män ses på den stora scenen på Nationaloperan när ridån går upp. En förväntansfull publik sitter spänt på sina stolar inför Tero Saarinens nya verk och gör observationer. Trots klädseln verkar männens framförande eller deras sätt att vara på något sätt naket och dystert.

Männen tycks i början vara en grupp sökande, alienerade varelser, dessa figurer som rytmiskt trampar framåt, traskar längs en egen kvadrat  kanske en aning framåtböjda. Framme i orkesterdiket står en blåsare (Tommi Viertonen) och ackompanjerar den första delen av det tredelade verket, här nästan som en del av den koreografiska bilden. 

Saku Koistinen (t v), Ima Iduozee, Jarkko Lehmus. Foto Heikki Tuuli

Saku Koistinen (t v), Ima Iduozee, Jarkko Lehmus. Foto Heikki Tuuli

Dansarna går framåt längs sin stig, gör åtta eller fyra eller två steg och vänder, samma antal steg igen och åter en vändning – 90 grader – bortåt eller framåt. De är iklädda långa byxor, och i denna början av föreställningen även i jackor med huva. Den låter de stundom falla på axlarna.

"På tre sidor av scenen är det en skog av hängande rep som består av två kilometer rep, delat i 230 stycken," berättar Tero Saarinen för Dansportalen.  

Saarinen har åter påtagit sig att gå ända till grunderna och utforska vad som hittas under ytan hos en man, nu andra gången under sin karriär som koreograf. Det ligger hos publiken att tolka själv, vad man tror sig se när den gemensamma och samstämmiga bilden av gestalterna på scenen så småningom splittras.

Det individuella hos alla dansare börjar komma fram i deras fortsatta uppträdande. När jackorna är borta är också skjortorna olika.

Denna studie om män, deras liv och väsen illustreras med hjälp av modern expressiv dans. Ofta står och rör sig männen bredbent, de står ju stadigt på marken i sina liv, trots allt.

David Scarantino, Jussi Nousiainen, Mikko Lampinen. Foto Heikki Tuuli

David Scarantino, Jussi Nousiainen, Mikko Lampinen. Foto Heikki Tuuli

Dessa åtta dansare i olika åldrar med olika dansarbakgrund gör jobbet ackompanjerade av en underbar musik av Esa-Pekka Salonen. Den från brutalt aggressiva till meditativt minimalistiska och mjuka musiken har inspirerat Tero Saarinens kreativitet. Concert etude for solo horn (2000) inleder, följd av Foreign bodies och avslutad med Violin Concerto.

Mäktigt låter det då Salonen själv i denna föreställning dirigerar Nationaloperans orkester, då blåsaren Tommi Viertonen och den japanska violinisten Akiko Suwanai hörs i sina soli. En imaginär scene de ballet berättar Esa-Pekka Salonen att han har sett i sina ögon och upplevt i sin komposition av den mellersta delen.

Denna organism med alla medverkande aktörer böljar och når olika dimensioner, och dansarnas olika erfarenheter och talanger blir synliga under den timme som utgör verket Morphed. I vissa soli ses män dansa som individer med individuell syn för sitt varande, i vissa ses de trakassera varandra. En som väsnas åt en annan får en kompis att hjälpa till.

Samarbetet ses också som uppbyggande koncept. När männen då samstämmigt formar en linje typ visaren på en klocka och skrider framåt i linje, eller när männen jublande springer bland repskogen eller knyter rep samman i buketter är det fest på scenen.

Denna studie om män och om hur män dansar, den visar att det är OK att män dansar. Detta att mäns liv och väsen illustreras via dans – det går hem hos publiken. Speciellt när rörelsespråket passar män utmärkt. Slutscenen visar utmattade rollfigurer – de har kämpat hårt och söker vila i sitt leverne. Violinen hörs tydligt. Dansarna har gjort sitt och får festliga applåder, tillsammans med alla medverkande.

Helsingfors Festspel
Evenemanget återkommer årligen med början i augusti då sensommaren gör sitt intåg med kyligare kvällar. Kulturutbudet är omfattande, och mer och mer även av dans finns det åt en växande och delvis ny danspublik. 

Morphed:
Koreograf:
Tero Saarinen
Musik och ledning:
Esa-Pekka Salonen
Scenografi och ljusdesign:
Mikki Kunttu
Kostym:
Teemu Muurimäki
Koreografens assistenter:
Henrikki Heikkilä, Satu Halttunen
Ljud: Marco Melchior
Dansare:
Ima Iduozee
Leo Kirjonen
Saku Koistinen
Mikko Lampinen
Jarkko Lehmus
Pekka Louhio
Jussi Nousiainen
David Scarantino

Anita Jokela
25 augusti 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil