Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

A's adventures med Pascal Marty och Jenna Fakhoury. Foto Bengt Wanselius

A's adventures med Pascal Marty och Jenna Fakhoury. Foto Bengt Wanselius

Underbart och udda på Göteborgsoperan

GÖTEBORG: Adolphe Binder, som är konstnärlig ledare för GöteborgsOperans danskompani, har valt nytt tema för säsongen 2014-2015: "Wonderland – Udda och underbart". Säsongens första dansprogram har fått namnet Wonderland/Wasteland. Det består av två timslånga verk.

Aftonen inleds med A's Adventures av den slovakiske koreografen Anton Lachky. Verket börjar med skönsång av högsta klass när den tysk-norska mezzosopranen Lena Haselmann framför en Mozartaria. Hela ensemblen står då still i grupp bakom henne. Haselmann, som tack och lov återkommer med sång, medverkar också högst fysiskt i föreställningen.

De sexton medverkande dansarna visar genast klass i paritet med sången. Med gruppdans i ursinnigt högt tempo imponerar de hejdlöst.

Den norska konstnären Kristin Torps scenbild är ljus, golvet vitt, kostymerna färgglada. Ett stort, kantigt berg tronar i bakgrunden. Dirigenten Max Renne har ett intressant urval klassisk musik att leda GöteborgsOperans förnämliga Orkester i. Med andra ord: en lysande inledning fungerar som ett skyltfönster för det konstnärliga kunnande som detta hus vibrerar av.

Enbart som statist presenteras i programboken en prima överraskning i verket. Som något av en skäggig, fryntlig Bacchus dyker upp ur ett badkar Jonnie Strömberg, en stor man, stolt över sin kalaskula. Han är en viktig person, något av en spelledare och sammanhållande kraft i verket. Jag undrar så var koreografen har hittat denne stora personlighet.

A's adventures med Jonnie Strömberg i badkaret. Foto Bengt Wanselius.

A's adventures med Jonnie Strömberg i badkaret. Foto Bengt Wanselius.

Lachky öser till den grad ur sitt ymnighetshorn av idéer att det inte kan hjälpas att helheten i verket framstår som spretig. Det fanns tillfällen när jag önskat att koreografen, förutom alla resurser som GöteborgsOperan erbjudit, också haft en dramaturg vid sin sida.

Som vanligt i gruppverk är det sorgligt svårt att identifiera enskilda dansare. Lachky har här funnit ett sätt att råda bot på det problemet. I talscener – det talas mycket i verket – används dansares riktiga förnamn som tilltal.

En stor, viktig roll spelas av amerikanen Nigel Campbell som bland annat agerar passopp/medhjälpare/lärjunge till Jonnie Strömbergs mäktiga, mångbottnade rollgestalt. I samarbetet mellan dem utvecklar sig ett maktspel som intressant sidotema i ett verk där grundtonen annars är gladlynt.

Vulgaritet är ett svårbehandlat ämne på scenen. Det fanns tillfällen när jag lät mig förföras, vid andra var jag mer tveksam.

Hur avslutar man då ett verk som riskerar att brista i sömmarna av alla påhitt? När ridån gått ned håller Jonnie Strömberg monolog.

Det brukar framhållas som en dödssynd för en deckarrecensent att avslöja mördaren. Jag vill inte sälla mig till den skaran. Jag vill bara påminna om att det för cirka hundra år sedan på varietéscenerna i Paris uppträdde en artist med unika talanger. Han var pruttekvilibrist.

A's adventures med Göteborgsoperans danskompani. Foto Bengt Wanselius

A's adventures med Göteborgsoperans danskompani. Foto Bengt Wanselius

I aftonens andra verk, Wasteland (Ödemark), av den erfarna norska koreografen Ina Christel Johannessen, är grundtonen en helt annan: hotfull, instängd. Scenbilden, åter av Kristin Torp, är ett stort rum med flera fönster men bara en liten utgång.

Johannessen har utgått från motsatsen till Binders koncept Wonderland och då hamnat i Wasteland. Det är, som koreografen framhåller, också titeln på en dokumentärfilm om världens största soptipp. En annan inspirationskälla är uppenbarligen T. S. Eliots "The Waste Land". I programboken citeras texter som också förekommer i föreställningen.

Rubriken på Johannessens egen text om verket lyder: "Ur det ödelagda kan ett underland växa." Koreografens ambitioner har uppenbarligen varit stora. Uppgiften har varit svår.

Wasteland med Maria Chiara Mezzadri och Erik Johansson. Foto Bengt Wanselius.

Wasteland med Maria Chiara Mezzadri och Erik Johansson. Foto Bengt Wanselius.

Mina känslor inför verket är ytterligt blandade. Flera dansare är storartade. Maria Chiara Mezzadri imponerar som något av en huvudperson i en helhet som för mig är otillräcklig. Mycket händer, men jag förmår bara registrera.

Grundtonen är som sagt hotfull. Kvinnor manipuleras. En man är högröstad på ett språk jag inte förstår. Föremål flyttas. Korgar av gles ståltråd hissas ner från taket och upp.

Direkt förbryllad blir jag av en engelsk text som läses upp: "Vet du ingenting? Ser du ingenting? Minns du ingenting? Jag minns." (Enligt den svenska texten i programmet). Det har sina risker att bara servera ett dylikt citat utan sitt sammanhang. Jag började tro att Jaget var koreografen. Efteråt, när jag läste programmet, förstod jag bättre, men det var då det.

Wasteland framstår för mig som ett verk där man absolut måste läsa programtexten i förväg. Där får man oumbärliga upplysningar om hur koreografen arbetar och arbetat. T. ex: "Mitt syfte är aldrig att tala om för en publik hur saker och ting är. Jag ger aldrig några färdiga svar. Istället försöker jag föreslå vissa saker." Därefter följer ett resonemang om drivhusets kraft i ett ödeland.

Peter Bohlin
22 sep 2014 


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil