Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

A's adventures med Pascal Marty och Jenna Fakhoury. Foto Bengt Wanselius

A's adventures med Pascal Marty och Jenna Fakhoury. Foto Bengt Wanselius

Underbart och udda på Göteborgsoperan

GÖTEBORG: Adolphe Binder, som är konstnärlig ledare för GöteborgsOperans danskompani, har valt nytt tema för säsongen 2014-2015: "Wonderland – Udda och underbart". Säsongens första dansprogram har fått namnet Wonderland/Wasteland. Det består av två timslånga verk.

Aftonen inleds med A's Adventures av den slovakiske koreografen Anton Lachky. Verket börjar med skönsång av högsta klass när den tysk-norska mezzosopranen Lena Haselmann framför en Mozartaria. Hela ensemblen står då still i grupp bakom henne. Haselmann, som tack och lov återkommer med sång, medverkar också högst fysiskt i föreställningen.

De sexton medverkande dansarna visar genast klass i paritet med sången. Med gruppdans i ursinnigt högt tempo imponerar de hejdlöst.

Den norska konstnären Kristin Torps scenbild är ljus, golvet vitt, kostymerna färgglada. Ett stort, kantigt berg tronar i bakgrunden. Dirigenten Max Renne har ett intressant urval klassisk musik att leda GöteborgsOperans förnämliga Orkester i. Med andra ord: en lysande inledning fungerar som ett skyltfönster för det konstnärliga kunnande som detta hus vibrerar av.

Enbart som statist presenteras i programboken en prima överraskning i verket. Som något av en skäggig, fryntlig Bacchus dyker upp ur ett badkar Jonnie Strömberg, en stor man, stolt över sin kalaskula. Han är en viktig person, något av en spelledare och sammanhållande kraft i verket. Jag undrar så var koreografen har hittat denne stora personlighet.

A's adventures med Jonnie Strömberg i badkaret. Foto Bengt Wanselius.

A's adventures med Jonnie Strömberg i badkaret. Foto Bengt Wanselius.

Lachky öser till den grad ur sitt ymnighetshorn av idéer att det inte kan hjälpas att helheten i verket framstår som spretig. Det fanns tillfällen när jag önskat att koreografen, förutom alla resurser som GöteborgsOperan erbjudit, också haft en dramaturg vid sin sida.

Som vanligt i gruppverk är det sorgligt svårt att identifiera enskilda dansare. Lachky har här funnit ett sätt att råda bot på det problemet. I talscener – det talas mycket i verket – används dansares riktiga förnamn som tilltal.

En stor, viktig roll spelas av amerikanen Nigel Campbell som bland annat agerar passopp/medhjälpare/lärjunge till Jonnie Strömbergs mäktiga, mångbottnade rollgestalt. I samarbetet mellan dem utvecklar sig ett maktspel som intressant sidotema i ett verk där grundtonen annars är gladlynt.

Vulgaritet är ett svårbehandlat ämne på scenen. Det fanns tillfällen när jag lät mig förföras, vid andra var jag mer tveksam.

Hur avslutar man då ett verk som riskerar att brista i sömmarna av alla påhitt? När ridån gått ned håller Jonnie Strömberg monolog.

Det brukar framhållas som en dödssynd för en deckarrecensent att avslöja mördaren. Jag vill inte sälla mig till den skaran. Jag vill bara påminna om att det för cirka hundra år sedan på varietéscenerna i Paris uppträdde en artist med unika talanger. Han var pruttekvilibrist.

A's adventures med Göteborgsoperans danskompani. Foto Bengt Wanselius

A's adventures med Göteborgsoperans danskompani. Foto Bengt Wanselius

I aftonens andra verk, Wasteland (Ödemark), av den erfarna norska koreografen Ina Christel Johannessen, är grundtonen en helt annan: hotfull, instängd. Scenbilden, åter av Kristin Torp, är ett stort rum med flera fönster men bara en liten utgång.

Johannessen har utgått från motsatsen till Binders koncept Wonderland och då hamnat i Wasteland. Det är, som koreografen framhåller, också titeln på en dokumentärfilm om världens största soptipp. En annan inspirationskälla är uppenbarligen T. S. Eliots "The Waste Land". I programboken citeras texter som också förekommer i föreställningen.

Rubriken på Johannessens egen text om verket lyder: "Ur det ödelagda kan ett underland växa." Koreografens ambitioner har uppenbarligen varit stora. Uppgiften har varit svår.

Wasteland med Maria Chiara Mezzadri och Erik Johansson. Foto Bengt Wanselius.

Wasteland med Maria Chiara Mezzadri och Erik Johansson. Foto Bengt Wanselius.

Mina känslor inför verket är ytterligt blandade. Flera dansare är storartade. Maria Chiara Mezzadri imponerar som något av en huvudperson i en helhet som för mig är otillräcklig. Mycket händer, men jag förmår bara registrera.

Grundtonen är som sagt hotfull. Kvinnor manipuleras. En man är högröstad på ett språk jag inte förstår. Föremål flyttas. Korgar av gles ståltråd hissas ner från taket och upp.

Direkt förbryllad blir jag av en engelsk text som läses upp: "Vet du ingenting? Ser du ingenting? Minns du ingenting? Jag minns." (Enligt den svenska texten i programmet). Det har sina risker att bara servera ett dylikt citat utan sitt sammanhang. Jag började tro att Jaget var koreografen. Efteråt, när jag läste programmet, förstod jag bättre, men det var då det.

Wasteland framstår för mig som ett verk där man absolut måste läsa programtexten i förväg. Där får man oumbärliga upplysningar om hur koreografen arbetar och arbetat. T. ex: "Mitt syfte är aldrig att tala om för en publik hur saker och ting är. Jag ger aldrig några färdiga svar. Istället försöker jag föreslå vissa saker." Därefter följer ett resonemang om drivhusets kraft i ett ödeland.

Peter Bohlin
22 sep 2014 


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil