Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

A's adventures med Pascal Marty och Jenna Fakhoury. Foto Bengt Wanselius

A's adventures med Pascal Marty och Jenna Fakhoury. Foto Bengt Wanselius

Underbart och udda på Göteborgsoperan

GÖTEBORG: Adolphe Binder, som är konstnärlig ledare för GöteborgsOperans danskompani, har valt nytt tema för säsongen 2014-2015: "Wonderland – Udda och underbart". Säsongens första dansprogram har fått namnet Wonderland/Wasteland. Det består av två timslånga verk.

Aftonen inleds med A's Adventures av den slovakiske koreografen Anton Lachky. Verket börjar med skönsång av högsta klass när den tysk-norska mezzosopranen Lena Haselmann framför en Mozartaria. Hela ensemblen står då still i grupp bakom henne. Haselmann, som tack och lov återkommer med sång, medverkar också högst fysiskt i föreställningen.

De sexton medverkande dansarna visar genast klass i paritet med sången. Med gruppdans i ursinnigt högt tempo imponerar de hejdlöst.

Den norska konstnären Kristin Torps scenbild är ljus, golvet vitt, kostymerna färgglada. Ett stort, kantigt berg tronar i bakgrunden. Dirigenten Max Renne har ett intressant urval klassisk musik att leda GöteborgsOperans förnämliga Orkester i. Med andra ord: en lysande inledning fungerar som ett skyltfönster för det konstnärliga kunnande som detta hus vibrerar av.

Enbart som statist presenteras i programboken en prima överraskning i verket. Som något av en skäggig, fryntlig Bacchus dyker upp ur ett badkar Jonnie Strömberg, en stor man, stolt över sin kalaskula. Han är en viktig person, något av en spelledare och sammanhållande kraft i verket. Jag undrar så var koreografen har hittat denne stora personlighet.

A's adventures med Jonnie Strömberg i badkaret. Foto Bengt Wanselius.

A's adventures med Jonnie Strömberg i badkaret. Foto Bengt Wanselius.

Lachky öser till den grad ur sitt ymnighetshorn av idéer att det inte kan hjälpas att helheten i verket framstår som spretig. Det fanns tillfällen när jag önskat att koreografen, förutom alla resurser som GöteborgsOperan erbjudit, också haft en dramaturg vid sin sida.

Som vanligt i gruppverk är det sorgligt svårt att identifiera enskilda dansare. Lachky har här funnit ett sätt att råda bot på det problemet. I talscener – det talas mycket i verket – används dansares riktiga förnamn som tilltal.

En stor, viktig roll spelas av amerikanen Nigel Campbell som bland annat agerar passopp/medhjälpare/lärjunge till Jonnie Strömbergs mäktiga, mångbottnade rollgestalt. I samarbetet mellan dem utvecklar sig ett maktspel som intressant sidotema i ett verk där grundtonen annars är gladlynt.

Vulgaritet är ett svårbehandlat ämne på scenen. Det fanns tillfällen när jag lät mig förföras, vid andra var jag mer tveksam.

Hur avslutar man då ett verk som riskerar att brista i sömmarna av alla påhitt? När ridån gått ned håller Jonnie Strömberg monolog.

Det brukar framhållas som en dödssynd för en deckarrecensent att avslöja mördaren. Jag vill inte sälla mig till den skaran. Jag vill bara påminna om att det för cirka hundra år sedan på varietéscenerna i Paris uppträdde en artist med unika talanger. Han var pruttekvilibrist.

A's adventures med Göteborgsoperans danskompani. Foto Bengt Wanselius

A's adventures med Göteborgsoperans danskompani. Foto Bengt Wanselius

I aftonens andra verk, Wasteland (Ödemark), av den erfarna norska koreografen Ina Christel Johannessen, är grundtonen en helt annan: hotfull, instängd. Scenbilden, åter av Kristin Torp, är ett stort rum med flera fönster men bara en liten utgång.

Johannessen har utgått från motsatsen till Binders koncept Wonderland och då hamnat i Wasteland. Det är, som koreografen framhåller, också titeln på en dokumentärfilm om världens största soptipp. En annan inspirationskälla är uppenbarligen T. S. Eliots "The Waste Land". I programboken citeras texter som också förekommer i föreställningen.

Rubriken på Johannessens egen text om verket lyder: "Ur det ödelagda kan ett underland växa." Koreografens ambitioner har uppenbarligen varit stora. Uppgiften har varit svår.

Wasteland med Maria Chiara Mezzadri och Erik Johansson. Foto Bengt Wanselius.

Wasteland med Maria Chiara Mezzadri och Erik Johansson. Foto Bengt Wanselius.

Mina känslor inför verket är ytterligt blandade. Flera dansare är storartade. Maria Chiara Mezzadri imponerar som något av en huvudperson i en helhet som för mig är otillräcklig. Mycket händer, men jag förmår bara registrera.

Grundtonen är som sagt hotfull. Kvinnor manipuleras. En man är högröstad på ett språk jag inte förstår. Föremål flyttas. Korgar av gles ståltråd hissas ner från taket och upp.

Direkt förbryllad blir jag av en engelsk text som läses upp: "Vet du ingenting? Ser du ingenting? Minns du ingenting? Jag minns." (Enligt den svenska texten i programmet). Det har sina risker att bara servera ett dylikt citat utan sitt sammanhang. Jag började tro att Jaget var koreografen. Efteråt, när jag läste programmet, förstod jag bättre, men det var då det.

Wasteland framstår för mig som ett verk där man absolut måste läsa programtexten i förväg. Där får man oumbärliga upplysningar om hur koreografen arbetar och arbetat. T. ex: "Mitt syfte är aldrig att tala om för en publik hur saker och ting är. Jag ger aldrig några färdiga svar. Istället försöker jag föreslå vissa saker." Därefter följer ett resonemang om drivhusets kraft i ett ödeland.

Peter Bohlin
22 sep 2014 


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil