Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Postscript. Foto Rahi Rezvani

Postscript. Foto Rahi Rezvani

Innovativt, dansant, humoristiskt

STOCKHOLM: När Nederlands Dans Theater 2 gästar Dansens hus i Stockholm bjuds publiken på tre verk av koreograferna Alexander Ekman, Johan Inger och duon Paul Lightfoot och Sol León. Först ut är ”Postscript” koreograferad av de båda sistnämnda. Det är vackert, akrobatiskt och stilrent.

Dansarnas goda balettekniska färdigheter lyser starkt. Rörelserna är genomarbetade, precisa och linjerna fortsätter långt ut i periferin. Som åskådare vaggas man in i en känsla av lugn, där någon annan styr med säker och stabil hand. Vardagsstressen rinner av.

På vänstra väggen av det svartklädda inramade rummet lyser en lång vit remsa som för tankarna till mitt senaste optikerbesök. Det är omöjligt att se den uppradade texten på den bländande ljusstrimman. Snabbt får det sin förklaring när en violinist dyker upp och skriften används som ett notställ. Något senare tar en pianist över tolkningen av Philip Glas musik. Endast händerna och tangentbordet är ljussatta och befäster den sublima känslan.

Ljussättningen är harmonisk avskalad och kostymerna lyfter fram de vackra och eleganta klassiska rörelserna. Den första dansande trion bär endast ett par fladdrande byxor, männen som kvinnan. Överkropparnas nakenhet glöms snabbt bort när dansens stringens och strävan efter perfektion tar över.

i-new-then. Foto Rahi Rezvani

i-new-then. Foto Rahi Rezvani

Trots nakenheten i början bjuds vi på få överraskningar. Istället befästs de stereotypa könsrollerna där mannen fungerar som stöd för kvinnan och står för alla lyft. Dansarna avlöser varandra som på pärlband. Jämbördigheten i deras tolkning av materialet är dock slående. Ingen urskiljer sig från den andra och alla dansar med liknande kraft, energi och danstekniska färdigheter. 

Johans Ingers ”I New Then” bjuder upp till lekfull dans. Dansarna rör sig snabb och med glimten i ögat. Samspelet mellan ljusteknikern och händelserna på scenen bidrar till att ljusförändringarna sker med knapp märkbarhet. Användningen av van Morrisons musik  befäster den uppsluppna stämningen. Text och instrument illustreras via dansarnas kroppar.

Historien bärs framåt genom solon, duon, trios och hela gruppsekvenser. Genom interpretation lyfts variationsrika personligheter fram. Ibland fastnar en dansare i upprepande enformig rörelse och skratten låter inte vänta på sig. Som bruten ur en förtrollning vaknar dansare upp ifrån sina upprepningar och omfamnas av gruppen.

Mest skratt får dansaren som uppfinningsrikt använder rösten och med starkt kroppsspråk lyckas förmedla en hel historia med varierande känslouttryck. Dansglädje från både koreograf och dansarna lyser starkt genom verket och tillsammans förmedlar de humor och värme.   

left-right-left-right. Foto Rahi Rezvani

left-right-left-right. Foto Rahi Rezvani

Kvällens höjdpunkt är Alexander Ekmans ”Left Right Left Right”. Det är briljant. Ekman lyckas under det alltför korta verket att klämma in en mängd olika händelser och överraskningar utan att det blir rörigt.

Det är en lek med rörelser, ljud, ljus och tekniska moment. En ljusrigg hissas upp och ner flera gånger vilket skapar dynamiska effekter. Speglar visar sig ha flera användningsområden.

Från första stund är scenen fylld av stillastående gråklädda dansare som med intensiva blickar tittar ut över publikhavet. Längst bak skymtas en kvinna i röd lång klänning som långsamt skrider fram.

Hon för mina tankar till William Forsythes ”Artifact Suite”, där också en ensam kvinna tar sig över scenen i långsamt mak som en kontrast till det tempo som de andra dansarna har. Stillaståendet avbryts och ett organiserat kaos uppstår för att inom kort återgå till stillhet och stirrande.

Därefter följer en intensiv och fartfylld resa där musikstilar och tystnad blandas utan att uppfattas som korthuggna. Under komiska omständigheter får vi följa verket genom olika slags scenrum och mot slutet när en del mystik lättar exploderar skrattsalvorna bland publiken.

Mest fastnar jag för rullbandsdelen som är precis och oförutsägbar. Koreografin utmanar till snabba fötter och ibland bokstavligen forsar dansarna över marken. Jag går hem med känslan att varit med om något innovativt, dansant och humoristiskt.

Jenny Berkán 
24 sep 2014


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil