Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Postscript. Foto Rahi Rezvani

Postscript. Foto Rahi Rezvani

Innovativt, dansant, humoristiskt

STOCKHOLM: När Nederlands Dans Theater 2 gästar Dansens hus i Stockholm bjuds publiken på tre verk av koreograferna Alexander Ekman, Johan Inger och duon Paul Lightfoot och Sol León. Först ut är ”Postscript” koreograferad av de båda sistnämnda. Det är vackert, akrobatiskt och stilrent.

Dansarnas goda balettekniska färdigheter lyser starkt. Rörelserna är genomarbetade, precisa och linjerna fortsätter långt ut i periferin. Som åskådare vaggas man in i en känsla av lugn, där någon annan styr med säker och stabil hand. Vardagsstressen rinner av.

På vänstra väggen av det svartklädda inramade rummet lyser en lång vit remsa som för tankarna till mitt senaste optikerbesök. Det är omöjligt att se den uppradade texten på den bländande ljusstrimman. Snabbt får det sin förklaring när en violinist dyker upp och skriften används som ett notställ. Något senare tar en pianist över tolkningen av Philip Glas musik. Endast händerna och tangentbordet är ljussatta och befäster den sublima känslan.

Ljussättningen är harmonisk avskalad och kostymerna lyfter fram de vackra och eleganta klassiska rörelserna. Den första dansande trion bär endast ett par fladdrande byxor, männen som kvinnan. Överkropparnas nakenhet glöms snabbt bort när dansens stringens och strävan efter perfektion tar över.

i-new-then. Foto Rahi Rezvani

i-new-then. Foto Rahi Rezvani

Trots nakenheten i början bjuds vi på få överraskningar. Istället befästs de stereotypa könsrollerna där mannen fungerar som stöd för kvinnan och står för alla lyft. Dansarna avlöser varandra som på pärlband. Jämbördigheten i deras tolkning av materialet är dock slående. Ingen urskiljer sig från den andra och alla dansar med liknande kraft, energi och danstekniska färdigheter. 

Johans Ingers ”I New Then” bjuder upp till lekfull dans. Dansarna rör sig snabb och med glimten i ögat. Samspelet mellan ljusteknikern och händelserna på scenen bidrar till att ljusförändringarna sker med knapp märkbarhet. Användningen av van Morrisons musik  befäster den uppsluppna stämningen. Text och instrument illustreras via dansarnas kroppar.

Historien bärs framåt genom solon, duon, trios och hela gruppsekvenser. Genom interpretation lyfts variationsrika personligheter fram. Ibland fastnar en dansare i upprepande enformig rörelse och skratten låter inte vänta på sig. Som bruten ur en förtrollning vaknar dansare upp ifrån sina upprepningar och omfamnas av gruppen.

Mest skratt får dansaren som uppfinningsrikt använder rösten och med starkt kroppsspråk lyckas förmedla en hel historia med varierande känslouttryck. Dansglädje från både koreograf och dansarna lyser starkt genom verket och tillsammans förmedlar de humor och värme.   

left-right-left-right. Foto Rahi Rezvani

left-right-left-right. Foto Rahi Rezvani

Kvällens höjdpunkt är Alexander Ekmans ”Left Right Left Right”. Det är briljant. Ekman lyckas under det alltför korta verket att klämma in en mängd olika händelser och överraskningar utan att det blir rörigt.

Det är en lek med rörelser, ljud, ljus och tekniska moment. En ljusrigg hissas upp och ner flera gånger vilket skapar dynamiska effekter. Speglar visar sig ha flera användningsområden.

Från första stund är scenen fylld av stillastående gråklädda dansare som med intensiva blickar tittar ut över publikhavet. Längst bak skymtas en kvinna i röd lång klänning som långsamt skrider fram.

Hon för mina tankar till William Forsythes ”Artifact Suite”, där också en ensam kvinna tar sig över scenen i långsamt mak som en kontrast till det tempo som de andra dansarna har. Stillaståendet avbryts och ett organiserat kaos uppstår för att inom kort återgå till stillhet och stirrande.

Därefter följer en intensiv och fartfylld resa där musikstilar och tystnad blandas utan att uppfattas som korthuggna. Under komiska omständigheter får vi följa verket genom olika slags scenrum och mot slutet när en del mystik lättar exploderar skrattsalvorna bland publiken.

Mest fastnar jag för rullbandsdelen som är precis och oförutsägbar. Koreografin utmanar till snabba fötter och ibland bokstavligen forsar dansarna över marken. Jag går hem med känslan att varit med om något innovativt, dansant och humoristiskt.

Jenny Berkán 
24 sep 2014


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil