Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En showstopper är numret med "be yourself". Kevin Haugan och Thomas Kvamme Urnes. Foto John Andresen

En showstopper är numret med "be yourself". Kevin Haugan och Thomas Kvamme Urnes. Foto John Andresen

Billy Elliot i Oslo sålde 25 000 biljetter i förköp

OSLO: Billy Elliot the Musical spelas nu för första gången i Norden. Showen är översatt till norska – en östoslodialekt – som bäst motsvarar den nordengelska dialekt som Londonversionen använder. Huvudrollen spelas i Oslo av Kevin Haugan, 12 år, som är scenvan från andra produktioner i Norge.

”Kevin Haugan som spelar huvudrollen i Oslo, har tränat på den rollen i ett år. I London tränade man i två-tre år före premiären. Vi hade rätt pojke för rollen som Billy och därefter fick vi som första produktionsbolag i Europa utanför England, kontraktet för att sätta upp musikalen i Oslo”, säger Andrea Volsdal Skirbekk på produktionsbolaget Scenekvelder.

Oslos Billy Elliot är Kevin Haugan, 12 år. Foto Cristian Hillbom

Oslos Billy Elliot är Kevin Haugan, 12 år. Foto Cristian Hillbom

”Att sjunga har jag gjort länge och jag har lyssnat till den engelska versionen på Youtube,” säger Kevin Haugan till Dansportalen efter premiären. Sjungandet finns även inom familjen där både mor och far sjunger professionellt på olika scener i Norge.

”När jag stod på scenen såg jag inte publiken, men när belysningen slogs på vid applådtacket såg jag plötsligt tusentals åskådare, det var väldigt roligt.”

Efter numret "electric dance" så ville aldrig applåderna ta slut, hur kändes det?

”Det var jätteroligt! Jag såg föreställningen två gånger i London för ett år sedan och i somras. När jag såg deras scenbilder tog jag dem till mig för att få inspiration.”

Hur orkar du hålla det höga tempot genom hela föreställningen?

”Jag får så mycket extra energi av att stå på scenen – och i morgon står jag på scenen igen med ett nytt lag”, säger Kevin med ett stort leende till Dansportalen.

”Vi har arbetat med Kevin i tidigare produktioner som Pippi Långstrump och Dyrene i Hakkebakkeskogen. Så han är en erfaren aktör trots sina 12 år.”

Den andre som alternerar (är understudy) i Billy-rollen var även med i Pippi Långstrump och den tredje fann man på en audition.

”Vi spelar i första hand fram till jul och förhoppningsvis får vi spela den även efter nyår. Billy spelas 4-5 gånger i veckan med dubbla föreställningar på lördagar," säger Andrea Volsdal Skirbekk på produktionsbolaget Scenekvelder.

Billy Elliot the Musical ges på klassisk mark i Oslo, nämligen den scen som var Den Norske Operas i många år innan man flyttade ut till det nya världsberömda Operahuset. Nu heter scenen Folkteateret – som den gjorde innan operan flyttade in.

Applådtacket med hela ensemblen på premiären. Publiken stod upp och applåderade. Foto Cristian Hillbom (För större bild - klicka på bilden)

Applådtacket med hela ensemblen på premiären. Publiken stod upp och applåderade. Foto Cristian Hillbom (För större bild - klicka på bilden)

”Det har gått kämpebra – vi har redan sålt 25 000 biljetter i förköp före premiären. På de genrep vi hade i veckan fick vi stående applåder och folk var verkligen i extas efter showen. Till idag har vi sålt 35 000 biljetter," säger Andrea Volsdal Skirbekk.

I originalshowen talar man en nordengelsk arbetardialekt, hur får man det att låta på norska? Man har valt en östoslodialekt, som påminner om en arbetardialekt.

I östoslodialekten använder man tjocka L, t ex balett uttalas med betoning på L. Den mest kända refrängen i showen är ”be yourself” som skulle översättas till ”vær deg selv”, som på dialekt blir ”vær deg sjøl”…

För att förtydliga Margaret Thatchers betydelse i showen har man valt att berätta om händelserna vid gruvstrejken i norra England på ett mer tydligt sätt än vad som behöver göras i England.

Men den norska publiken vet ganska mycket om Järnkvinnan Margaret Thatcher, därför är det möjligt att göra julscenen som den spelas i London.

”Kose er nu i kväll,” säger Andrea Volsdal Skirbekk till Dansportalen innan shown börjar.

De tre Michael: Fr v Sebastian Hassfjell, Thomas Kvamme Urnes (premiärkvällens Michael, se även topp-bilden!) och Marcus Malling Breen. Foto Cristian Hillbom

De tre Michael: Fr v Sebastian Hassfjell, Thomas Kvamme Urnes (premiärkvällens Michael, se även topp-bilden!) och Marcus Malling Breen. Foto Cristian Hillbom

Dansportalen fick chans att tala med en av dem som ska spela rollen som Billys vän Michael. Sebastian Hassfjell, 13 år, berättar att han repeterat showen i sex månader. Han har spelat barnteater sedan han var sju år, bland annat i Ronja Rövardotter. I fjol medverkade han i Oliver på Oslo Nye Teater.

Mamma inflikar: ”Jag har även en 4-åring hemma som börjar tala ett lite mer fult språk eftersom han hör på när Sebastian tränar på rollen hemma. Det är många ord som är lite fräcka…”

Sebastian spelar ca två föreställningar i veckan, han ingår i ett lag av tre pojkar som gör rollen som Michael.

”Ja den här rollen som Michael är verkligen annorlunda!”, säger Thomas Kvamme Urnes med ett skratt. Han gjorde Michael-rollen på premiärkvällen. 

”Jag måste tänka mig in i rollen för att vara en Michael som bl a sätter på sig kjolar och sminkar sig. Men det är väldig roligt för han är väldigt intressant att spela. Han är annorlunda på så sätt att han är helt fri,” säger Thomas Kvamme Urnes.

”Jag måste göra en roll som är helt ovan för mig i vardagen, och de senaste två veckorna har jag noterat hur både Marcus och Thomas har utvecklat rollen,” säger Sebastian Hassfjell som alternerar med de två andra i rollen som Michael.

De tre Debbie: Julie Winther-Larsen, Nora Bratfors och Katarina Petrovic (premiärkvällens Debbie). Foto Cristian Hillbom

De tre Debbie: Julie Winther-Larsen, Nora Bratfors och Katarina Petrovic (premiärkvällens Debbie). Foto Cristian Hillbom

Många musikaler har uppnått status som klassiker och satts upp över hela världen på olika teaterhus. I motsatts till operaverk har många musikaler blivit uppförda på ett sätt som mycket liknar originaluppsättningen. Det är också en trygghet för produktionsledningen som kan luta sig mot en redan framgångsrik version och därmed också hoppas på att publiken ska uppskatta den lokala versionen.

Teaterföreställningar sätts upp efter ett helt annat manér. Där eftersträvar både teaterproducenter och regissörer en helt egen tolkning av en pjäs. Publiken förväntar sig också att man har skapat något nytt av en känd teaterpjäs.

I Norge ville man satsa på att göra en egen version av musikalen, dvs inte en kopia av originalversionen. Att få med sig rättighetsinnehavare och få dem att lita på att man ändå följer andan i själva showen. Som första teaterproduktionsbolag fick man den tillåtelsen från London och den norske producenten Scenekvelder tog den uppgiften på stort allvar.

F d Kulturminister Åse Kleveland med Magda och Anna på premiärkvällen. Foto Cristian Hillbom

F d Kulturminister Åse Kleveland med Magda och Anna på premiärkvällen. Foto Cristian Hillbom

Musikalen Billy Elliot kräver en stor ensemble, duktiga solister, skådespelare/sångare på en hög nivå och en stor orkester för att uppfyllla den sceniska potentialen.

I London har Billy Elliot the Musical spelats i mer än nio år. Elton John skrev all musik och Lee Hall alla sångtexter och dramatiserade det hela för teaterscenen. Musikalen bygger på filmen Billy Elliot, som var en stor filmframgång, både i Storbritannien och var den än visats.

Billy Elliot växer upp under tunga förhållanden i Norra England på mitten av 1980-talet. Landet står inför stora kriser och kolgruvorna gör stora förluster. Billys framtidsutsikter är ganska mörka. Trots det kan han inte låta bli att drömma sig bort till en helt annan värld. Det möter på motstånd både från familjen och omgivningen. Moralen i stycket kan ses som att bara genom hårt och målinriktat arbete kan vi visa vilken potential vi bär omkring på.

Underhållningsindustrin handlar idag om att lyckas, genom exponeringar i talangshower och på annat sätt. Billy Elliot visar att det inte finns genvägar för dem som vill nå framgång inom konstnärliga yrken.

Cristian Hillbom
9 okt 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil