Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nikolaj Hübbe. Foto Henrik Stenberg

Nikolaj Hübbe. Foto Henrik Stenberg

En balettchef med tre hus att dansa i

KÖPENHAMN: Dansportalen har besökt den danska huvudstaden, där vi passade på att få en intervju med balettchefen Nikolaj Hübbe – i Danmark är titeln Balletmester – vid Den Kongelige Ballet.

Han tar emot i sitt chefsrum högt under takåsarna i det gamla operahuset, som numera ingår i det stora komplex som utgör Det Kongelige Teater.

Nikolaj Hübbe startade sin dansarkarriär på teatern i Köpenhamn där han raskt avancerade till solodansare – den danska titeln för premiärdansare. 1992 lockades han över till USA för att bli principal i New York City Ballet. Där stannade Hübbe till 2008, då han utnämndes till chef i Köpenhamn.

Under din tid med New York City Ballet dansade du nästan bara neoklassiskt.
Ja det var ju bland annat Balanchine, Jerome Robbins och Peter Martins men också Twyla Tharp och Christopher Wheeldon.

Gjorde du egen koreografi också?
Nej, aldrig, det var först här på Det Kongelige för åtta år sedan som jag började koreografera.

Blev du kallad att komma hem till Det Kongelige?
Nej, jag sökte tjänsten som balettchef när den blev ledig och blev då erbjuden att ta platsen.

Var du inte rädd för att ta den?
Jo det var jag självklart, men man måste försöka. Att intet våga är att intet vinna!

Du har ju gjort flera nya tolkningar av Bournonvillebaletter, hur fri kan du vara när det gäller ny koreografi?
Det finns ju inte någon copyright för Bournonville, men det finns en tradition. jag vill inte ta avstånd från traditionen, snarare ta avstamp från den, använda den som en trampolin för att hoppa i nytt vatten. Det är inte något negativt i traditionen, tvärtom jag tycker om den, men jag vill använda den som en uppfordring till att gå på upptäcktsfärd i den.

Om nu den säger att så och så förhåller det sig, så kan man ju tänka att kanske man kunde göra si eller så...  Det är snarare med en nick till traditionen som utförandet får en ny look eller ny tolkning. Traditionen inspirerar till något nytt.

Nikolaj Hübbe och Silja Schandorff i Apollon Musagetes. Foto Det Kongelige Teater

Nikolaj Hübbe och Silja Schandorff i Apollon Musagetes. Foto Det Kongelige Teater

Vilken är din inställning till repertoaren, förutom Bornonville?
Jag brukar försöka att varje år ha en stor klassiker, Neumeier eller någon av de ryska klassikerna till exempel, sedan en Bornonvilleförställning och därutöver ny koreografi. Vi har gett Kylián, Wheeldon, Ratmanskij och en hel del mellaneuropeiska yngre koreografer, några danska, till exempel Kim Barndstrup och Tina Tarpgaard, ursprungligen kom hon från Dansk Danseteater.

Just nu har vi två huskoreografer som jag kan tänka mig anlita mer. Christopher Dean, som också är solodansare här samt en nyanställd dansare som heter Oliver Stafford – de bör få utvecklas och få fler chanser.

Ni har ju en bred repertoar från Bournonville och Petipa till Neumeier och helt moderna verk. Hur väljer du?
Vi väljer både det som ligger nära det klassiska och det helt nya. Vi spelar ju i block – just nu ges Neumeiers Kameliadamen intensivt några veckor växelvis med Sylfiden och Etudes, sedan kommer Twyla Tharps Come Fly Away, som närmast är en Broadway Show, och därefter återkommer Et Folkesagn. Vi vill ge både dansarna och publiken omväxling och möjlighet att uppleva olika saker parallellt genom att blocken överlappar varandra.

Alban Lendorf och Susanne Grinder i Kameliadamen. Foto Costin Radu

Alban Lendorf och Susanne Grinder i Kameliadamen. Foto Costin Radu

Hur mycket dansar ni i det nya operahuset?
För tillfället har vi en produktion där ute, det blir i år Svansjön, som ges med anledning av operahusets tioårsjubileum. Det blir en ny produktion som jag gör tillsammans med min biträdande balettmester Silja Schandorff och den finske ljussättaren och scenografen Mikki Kunttu. Kostymerna görs av den danska scenografen Mia Stensgaard.

Blir det en traditionell uppsättning?
Njaaa . . . traditionell och traditionell – koreografiskt jo, men rent scenografiskt får den en mer modern utformning. Men där finns naturligtvis de stora partierna för den vita svanen och den svarta.

Att ha tre hus att dansa i – är det bara en tillgång eller också ett problem?
Jag tycker det är en stor fördel. Vi hade till exempel ett vackert Stravinskij-Balanchineprogram med tre baletter, och det var som skapat för det stora, enorma, moderna operahuset. Arkitekturen man mötte när man kom dit och det man såg på scenen stämde fantastiskt fint, det var som om form och innehåll höll varandra i handen.

Vi är extremt privilegierade när det gäller lokaler, men planeringsmässigt kan det uppstå en del problem. Vi har till exempel bara en orkester, så när de spelar opera där ute, så får vi ge en del föreställningar till bandad musik. Orkestern är inte stor nog för att spela på två ställen samtidigt.

Vi har något som heter Dance2Go, och det dansas mestadels till band. I Skådespelshuset finns det ett mindre orkesterdike, men vi har bara uppträtt där med band.

Dance2Go är en möjlighet till att uppleva balett till ett fördelaktigt pris. Vi ger verk som är godis för dansälskare och ett utmätkt tillfälle för nybörjare, som inte har sett balett tidigare. I år ges Alexander Ekmans Cacti och den klassiska Etudes, två verk som bägge handlar om musik och musikalitet.

Alexandr Trusch & Lloyd Riggins i Döden i Venedig. Foto Holger Badekow

Alexandr Trusch & Lloyd Riggins i Döden i Venedig. Foto Holger Badekow

Väljer du en repertoar först och sedan bestämmer vilken scen det skall framföras på?
Nej, på Skådespelshuset spelar vi alltid nya verk eller mycket moderna verk. Det har en mycket intim salong som ger en kommunikation mellan scen och publik som passar väldigt fint för de moderna verken.

Det finns också en grupp, Corpus, med dansare inom teatern som har egna produktioner. Arbetar de på sin egen fritid eller för teatern?
De är en del av kompaniet, vi kallar det kompaniet i kompaniet. Men de båda ledarna Esther Wilkinson och Tim Matiakis är sina egna herrar.

Jag lägger mig inte i deras repertoarval, de ska genomföra sina egna projekt. De har föreställningar här på Gamle scene, i Skådespelshuset eller där det passar.

Ni har även gästspel utifrån på teatern?
Ja just nu har vi haft besök av baletten från Hamburg med John Neumeiers Döden i Venedig, Vi har ett gott samarbete med John och Lloyd Riggins som gör huvudrollen, han har ju tidigare varit solodansare här i många år. Våren 2015 kommer också Parisoperans balett hit med Petipas balett Paquita. (29-31 maj 2015)

Vad kommer nästa år?
Jag vill inte lyfta på täcket ännu, men jag hoppas på att få hit några namn som aldrig har arbetat med den Kongelige Ballet tidigare. Några av de stora europeiska namnen.

Det pågår just nu något som liknar en mindre balettfestival i Köpenhamn. Har ni planerat tillsammns med Tivoli för de här gästspelen?
Nej, det är en fullständig tillfällighet, det är många år sedan Det Kongelige Ballet uppträdde på Tivoli, nu har de sitt eget kompani.

Leder du också arbetet på balettskolan?
Nej, jag har förstås ett övergripande ansvar, men det är tidigare solodansaren Thomas Lund som är ensam chef där. Men helt klart diskuterar vi uppläggningen.

Skolan har nu hela grannhuset tvärs över gatan och där finns internatplatser för 20 elever som kommer från hela Danmark och vi har faktiskt en finlandssvensk flicka i skolan för närvarande.

Vi har utvalda skolor landet runt i Århus, Odense, Ålborg, Holstebro med flera städer där de kan gå i grundskolan och examineras med lärare även från balettskolan här. De som har talang och goda förutsättningar kan sedan få avsluta sin utbildning i Köpenhamn.

Jag började själv på balettskolan på sjuttitalet när jag var 9-10 år och då var vi totalt 56 barn, nu har vi med alla regionala skolor totalt cirka 150 elever.

En av de senaste begåvningarna som kommit från Det Kongelige Teaters Balletskole är 18-åriga Ida Prætorius. "Jag har tydligen behagat John Neumeiers öga" berättar hon, och nu dansar hon huvudrollen som Marguerite i Kameliadameen. 2013 tilldelades hon Dronning Ingrids Hederslegat.

Hur slussas dansarna över från skolan?
Förr var det så att vid 16 år blev man anställd som aspirant i baletten, men man fortsatte på skolan fram till examen. Nu är man aspirant från 16 till 19 år, men ingår inte i kompaniet. På det sättet får de faktiskt mer balett, mer modernt och mer karaktärsdans men också en gymnasial utbildning, vilket vi aldrig har haft här på teatern tidigare. Först tredje året som aspirant, då de har färre teorilektioner, deltar de i föreställningar med kompaniet. Jag sitter faktiskt och väntar på åtta flickor, som först ska avsluta sin skolgång.

Om vi behöver anlita barn i föreställningarna, så kommer de från balettskolan. Det är en mycket gammal tradition, liksom på Mariinskij, på Bolsjoj och Parisoperan. Till och med i Stockholm.

Finns det någon koreografutbildning i Köpenhamn?
Ja, de har en koreografilinje ute på Skolan för modern dans. Här på teatern har vi inte någon sådan utbildning, men både i skolan och under aspirantutbildningen försöker vi anordna en del kurser, seminarier och work shops där ungdomarna får en del koreografiska uppgifter, då kan man se om där finns en vilja och en talang för eget skapande.

Anders Jörlén
20 okt 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil