Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nikolaj Hübbe. Foto Henrik Stenberg

Nikolaj Hübbe. Foto Henrik Stenberg

En balettchef med tre hus att dansa i

KÖPENHAMN: Dansportalen har besökt den danska huvudstaden, där vi passade på att få en intervju med balettchefen Nikolaj Hübbe – i Danmark är titeln Balletmester – vid Den Kongelige Ballet.

Han tar emot i sitt chefsrum högt under takåsarna i det gamla operahuset, som numera ingår i det stora komplex som utgör Det Kongelige Teater.

Nikolaj Hübbe startade sin dansarkarriär på teatern i Köpenhamn där han raskt avancerade till solodansare – den danska titeln för premiärdansare. 1992 lockades han över till USA för att bli principal i New York City Ballet. Där stannade Hübbe till 2008, då han utnämndes till chef i Köpenhamn.

Under din tid med New York City Ballet dansade du nästan bara neoklassiskt.
Ja det var ju bland annat Balanchine, Jerome Robbins och Peter Martins men också Twyla Tharp och Christopher Wheeldon.

Gjorde du egen koreografi också?
Nej, aldrig, det var först här på Det Kongelige för åtta år sedan som jag började koreografera.

Blev du kallad att komma hem till Det Kongelige?
Nej, jag sökte tjänsten som balettchef när den blev ledig och blev då erbjuden att ta platsen.

Var du inte rädd för att ta den?
Jo det var jag självklart, men man måste försöka. Att intet våga är att intet vinna!

Du har ju gjort flera nya tolkningar av Bournonvillebaletter, hur fri kan du vara när det gäller ny koreografi?
Det finns ju inte någon copyright för Bournonville, men det finns en tradition. jag vill inte ta avstånd från traditionen, snarare ta avstamp från den, använda den som en trampolin för att hoppa i nytt vatten. Det är inte något negativt i traditionen, tvärtom jag tycker om den, men jag vill använda den som en uppfordring till att gå på upptäcktsfärd i den.

Om nu den säger att så och så förhåller det sig, så kan man ju tänka att kanske man kunde göra si eller så...  Det är snarare med en nick till traditionen som utförandet får en ny look eller ny tolkning. Traditionen inspirerar till något nytt.

Nikolaj Hübbe och Silja Schandorff i Apollon Musagetes. Foto Det Kongelige Teater

Nikolaj Hübbe och Silja Schandorff i Apollon Musagetes. Foto Det Kongelige Teater

Vilken är din inställning till repertoaren, förutom Bornonville?
Jag brukar försöka att varje år ha en stor klassiker, Neumeier eller någon av de ryska klassikerna till exempel, sedan en Bornonvilleförställning och därutöver ny koreografi. Vi har gett Kylián, Wheeldon, Ratmanskij och en hel del mellaneuropeiska yngre koreografer, några danska, till exempel Kim Barndstrup och Tina Tarpgaard, ursprungligen kom hon från Dansk Danseteater.

Just nu har vi två huskoreografer som jag kan tänka mig anlita mer. Christopher Dean, som också är solodansare här samt en nyanställd dansare som heter Oliver Stafford – de bör få utvecklas och få fler chanser.

Ni har ju en bred repertoar från Bournonville och Petipa till Neumeier och helt moderna verk. Hur väljer du?
Vi väljer både det som ligger nära det klassiska och det helt nya. Vi spelar ju i block – just nu ges Neumeiers Kameliadamen intensivt några veckor växelvis med Sylfiden och Etudes, sedan kommer Twyla Tharps Come Fly Away, som närmast är en Broadway Show, och därefter återkommer Et Folkesagn. Vi vill ge både dansarna och publiken omväxling och möjlighet att uppleva olika saker parallellt genom att blocken överlappar varandra.

Alban Lendorf och Susanne Grinder i Kameliadamen. Foto Costin Radu

Alban Lendorf och Susanne Grinder i Kameliadamen. Foto Costin Radu

Hur mycket dansar ni i det nya operahuset?
För tillfället har vi en produktion där ute, det blir i år Svansjön, som ges med anledning av operahusets tioårsjubileum. Det blir en ny produktion som jag gör tillsammans med min biträdande balettmester Silja Schandorff och den finske ljussättaren och scenografen Mikki Kunttu. Kostymerna görs av den danska scenografen Mia Stensgaard.

Blir det en traditionell uppsättning?
Njaaa . . . traditionell och traditionell – koreografiskt jo, men rent scenografiskt får den en mer modern utformning. Men där finns naturligtvis de stora partierna för den vita svanen och den svarta.

Att ha tre hus att dansa i – är det bara en tillgång eller också ett problem?
Jag tycker det är en stor fördel. Vi hade till exempel ett vackert Stravinskij-Balanchineprogram med tre baletter, och det var som skapat för det stora, enorma, moderna operahuset. Arkitekturen man mötte när man kom dit och det man såg på scenen stämde fantastiskt fint, det var som om form och innehåll höll varandra i handen.

Vi är extremt privilegierade när det gäller lokaler, men planeringsmässigt kan det uppstå en del problem. Vi har till exempel bara en orkester, så när de spelar opera där ute, så får vi ge en del föreställningar till bandad musik. Orkestern är inte stor nog för att spela på två ställen samtidigt.

Vi har något som heter Dance2Go, och det dansas mestadels till band. I Skådespelshuset finns det ett mindre orkesterdike, men vi har bara uppträtt där med band.

Dance2Go är en möjlighet till att uppleva balett till ett fördelaktigt pris. Vi ger verk som är godis för dansälskare och ett utmätkt tillfälle för nybörjare, som inte har sett balett tidigare. I år ges Alexander Ekmans Cacti och den klassiska Etudes, två verk som bägge handlar om musik och musikalitet.

Alexandr Trusch & Lloyd Riggins i Döden i Venedig. Foto Holger Badekow

Alexandr Trusch & Lloyd Riggins i Döden i Venedig. Foto Holger Badekow

Väljer du en repertoar först och sedan bestämmer vilken scen det skall framföras på?
Nej, på Skådespelshuset spelar vi alltid nya verk eller mycket moderna verk. Det har en mycket intim salong som ger en kommunikation mellan scen och publik som passar väldigt fint för de moderna verken.

Det finns också en grupp, Corpus, med dansare inom teatern som har egna produktioner. Arbetar de på sin egen fritid eller för teatern?
De är en del av kompaniet, vi kallar det kompaniet i kompaniet. Men de båda ledarna Esther Wilkinson och Tim Matiakis är sina egna herrar.

Jag lägger mig inte i deras repertoarval, de ska genomföra sina egna projekt. De har föreställningar här på Gamle scene, i Skådespelshuset eller där det passar.

Ni har även gästspel utifrån på teatern?
Ja just nu har vi haft besök av baletten från Hamburg med John Neumeiers Döden i Venedig, Vi har ett gott samarbete med John och Lloyd Riggins som gör huvudrollen, han har ju tidigare varit solodansare här i många år. Våren 2015 kommer också Parisoperans balett hit med Petipas balett Paquita. (29-31 maj 2015)

Vad kommer nästa år?
Jag vill inte lyfta på täcket ännu, men jag hoppas på att få hit några namn som aldrig har arbetat med den Kongelige Ballet tidigare. Några av de stora europeiska namnen.

Det pågår just nu något som liknar en mindre balettfestival i Köpenhamn. Har ni planerat tillsammns med Tivoli för de här gästspelen?
Nej, det är en fullständig tillfällighet, det är många år sedan Det Kongelige Ballet uppträdde på Tivoli, nu har de sitt eget kompani.

Leder du också arbetet på balettskolan?
Nej, jag har förstås ett övergripande ansvar, men det är tidigare solodansaren Thomas Lund som är ensam chef där. Men helt klart diskuterar vi uppläggningen.

Skolan har nu hela grannhuset tvärs över gatan och där finns internatplatser för 20 elever som kommer från hela Danmark och vi har faktiskt en finlandssvensk flicka i skolan för närvarande.

Vi har utvalda skolor landet runt i Århus, Odense, Ålborg, Holstebro med flera städer där de kan gå i grundskolan och examineras med lärare även från balettskolan här. De som har talang och goda förutsättningar kan sedan få avsluta sin utbildning i Köpenhamn.

Jag började själv på balettskolan på sjuttitalet när jag var 9-10 år och då var vi totalt 56 barn, nu har vi med alla regionala skolor totalt cirka 150 elever.

En av de senaste begåvningarna som kommit från Det Kongelige Teaters Balletskole är 18-åriga Ida Prætorius. "Jag har tydligen behagat John Neumeiers öga" berättar hon, och nu dansar hon huvudrollen som Marguerite i Kameliadameen. 2013 tilldelades hon Dronning Ingrids Hederslegat.

Hur slussas dansarna över från skolan?
Förr var det så att vid 16 år blev man anställd som aspirant i baletten, men man fortsatte på skolan fram till examen. Nu är man aspirant från 16 till 19 år, men ingår inte i kompaniet. På det sättet får de faktiskt mer balett, mer modernt och mer karaktärsdans men också en gymnasial utbildning, vilket vi aldrig har haft här på teatern tidigare. Först tredje året som aspirant, då de har färre teorilektioner, deltar de i föreställningar med kompaniet. Jag sitter faktiskt och väntar på åtta flickor, som först ska avsluta sin skolgång.

Om vi behöver anlita barn i föreställningarna, så kommer de från balettskolan. Det är en mycket gammal tradition, liksom på Mariinskij, på Bolsjoj och Parisoperan. Till och med i Stockholm.

Finns det någon koreografutbildning i Köpenhamn?
Ja, de har en koreografilinje ute på Skolan för modern dans. Här på teatern har vi inte någon sådan utbildning, men både i skolan och under aspirantutbildningen försöker vi anordna en del kurser, seminarier och work shops där ungdomarna får en del koreografiska uppgifter, då kan man se om där finns en vilja och en talang för eget skapande.

Anders Jörlén
20 okt 2014


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil