Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

Starka koreografer med personligt uttryck

STOCKHOLM: Redan veckan innan Kungliga baletten gav sin första föreställning för säsongen var den dansintresserade i huvudstaden tvungen att ägna viss omsorg åt sitt privata kalendarium.

Vi konstaterade sex olika spelplatser som var aktiva: MDT, Orionteatern, Södra teatern, Dansens Hus, Konserthuset och SITE. Vi hann med att besöka fyra av dem, men ett par andra missade vi. Nedan följer en inkomplett översikt.

Spännande duett av Björn Säfsten
Undertecknad läste konsthistoria under två terminers sorglös ungdom. Dock blev jag aldrig särskilt intresserad av den utvidgade konstform som då kallades konceptkonst. Jag måste också erkänna att jag många gånger känt mig skeptisk till resultaten av den utvidgade definition av begreppet koreografi man sedan några år kan möta.

Därför blev glädjen desto större över att se Björn Säfstens Idiots på MDT – the place to be. Verket visade sig vara ett avspänt och roligt, och både konsekvent och överraskande stycke minimalism. Två personliga artister, Allison Ahl och Sebastian Lingserieus, anslöt sig till, lekte med, provocerades av och konfronterade rörelser i noggrant utvalda scenografiska redskap, som en plastpåse, några klädesplagg, en mikrofon och ett tunt plastlakan - plus luft och blåst.

Det enda musikstycket, som upprepades ett par gånger, var "How Sweet to Be an Idiot", av och med Neill Innes. Det var där, ingen annan stans, som idioterna fanns.

Allison Ahl och Sebastian Linserius i Ididiots. Foto ChrisanderBrun

Allison Ahl och Sebastian Linserius i Ididiots. Foto ChrisanderBrun

Handplockade artister från nio länder
På Orionteatern spelades Lena Josefssons Riskzon III – This is not Disneyland. Hon är ett unikuim i svensk dans. Född och uppvuxen i Afrika har hon gedigen kunskap i afrikansk kultur. Bakom sig har hon också omfattande dans- och koreografiutbildningar i Sverige och Frankrike.  

För omkring femton år sedan gjorde Lena Josefsson en föreställning där en hel, härlig akt ägnades åt dynamiska och underhållande presentationer av medverkande från omkring tio länder. Jag vill minnas att föreställningen hette Silhuetter

I Riskzon III medverkar åter handplockade artister, nu tio stycken från nio länder. Några är fenomenala, som sångerskan Karima Nait från Algeriet. Hennes vibrerande tolkning av "Il faut pas pleurer" anger ett grundtema i föreställningen, som innehåller både mörker och motstånd.

Ingen mening med att gråta: det räcker inte, det hjälper inte, det är bortkastad energi. Man måste göra något annat. Hitta på något. Framställa en motkraft kanske, så gott man nu förmår.

Ett annat konstnärligt praktfynd är Linn Ragnarsson, liten dansös från Örebro. I en scen gör hon entré i en mindre resväska. I duetter och större samarbeten med storvuxna herrar ser hon betänkligt skyddslös ut. Ingenting allvarligt händer, men risken finns där. När hon bär en ansiktsmask med uttryck av undrande barn framstår hon om möjligt ännu mer utsatt.

Lena Josefssons fantasi är beundransvärd. Här staplas idéeer och scener till den grad att en oförberedd åskådare kan ha svårt att sortera intrycken.

Verket har turnerat länge och ensemblens sammansättning i viss mån ändrats. Till gästspelet på Orionteatern fanns blott ett programblad i A 5-format. När man går in på kompaniets hemsida raandevo.se får man långa förklaringar av Lena Josefsson till verkets bakgrund. Dylika texter hade varit till stor hjälp för publiken.

De enskilda artisterna hade också varit värda en utförlig, personlig presentation.

Charlotte Engelkes och Lindy Larsson i Svarta hål. Foto Mats Bäcker

Charlotte Engelkes och Lindy Larsson i Svarta hål. Foto Mats Bäcker

Engelkes som Miss parallell universum
Svarta hål - en kvantfysisk vaudeville
på Södra Teatern är ett generöst exempel på vad Charlotte Engelkes förmåga som idéspruta och sammanhållande kraft kan åstadkomma. Här utgörs de medagerande av mångsidige Lindy Larsson, som bl. a. är en förträfflig sångare och senast kunde ses i Malmö som konferencieren i Cabaret, och en trio som är så mycket mer än blott en orkester. Resultat: en musikal som måste ses för att tros.

Underart – en hyllning till en kraschlandning
Mycket har redan skrivits om Cirkus cirkör-artisten Olle Strandbergs dramatiska olycka på scenen 2005. Efter en misslyckad trippelvolt landade han då på huvudet och bröt nacken. Efter lång rehabilitering är han tillbaka, nu som regissör.

I Cirkus cirkörs föreställning på Dansens hus uppträdde sju medverkande, varav två framför allt som musiker, framträder i en poetisk väv omväxlande cirkuskonst. Partnerarbetet ligger flera gånger nära modern koreografi. En härlig överraskning för den dansintresserade var Methinee Wongtrakoon i ett långt, akrobatiskt danssolo.

Virpi Pahkinen på Konserthuset. Foto Jan-Olav Wedin

Virpi Pahkinen på Konserthuset. Foto Jan-Olav Wedin

Mer ändå
Under en vecka missade jag två engångshändelser. Virpi Pahkinen dansade Babushka! på Konserthuset, till en stråkkvartett av Sofija Gubajdulina. I juni i år tilldelades Virpi Pahkinen Stockholms stads Cullbergpris. Dansportalen hurrar i efterhand.

På SITE, produktions- och kunskapshus för scenkonst, beläget i Designens hus på Telefonplan, inleddes 9 oktober serien Dancing in the Light - dansfilm och konstnärssamtal. Första gäst var SU-EN, butohdanskonstnär, koreograf och filmmakare. Nästa gång, 23 oktober, gästas SITE av den isländska dansaren, koreografen och filmmakaren Helena Jonsdottir.

SITE stipendiater för 2014 är: Aurelia Le Huche, Clara Lee Lundberg, Mirko Guido, Tove Skeidsvoll, Ulrika Larsen och Sebastian Lingserius. Skrivbordsplats, rådgivning, studiotid och mötesrum under ett års tid är vad som erbjuds stipendiaterna.

"Det handlar inte minst om att få tillgång till en kontorsplats i en kreativ miljö och om de möten som uppstår mellan stipendiater och alla andra som jobbar eller vistas här", säger Anne-Sofie Ericsson, verksamhetsledare på SITE.

I september gav Kungliga Baletten bejublade föreställningar i London av Mats Eks Julia och Romeo. Säsongens första dansföreställning i Stockholm under oktober är det tredelade programmet Bill.

Peter Bohlin
21 okt 2014


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil