Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

Starka koreografer med personligt uttryck

STOCKHOLM: Redan veckan innan Kungliga baletten gav sin första föreställning för säsongen var den dansintresserade i huvudstaden tvungen att ägna viss omsorg åt sitt privata kalendarium.

Vi konstaterade sex olika spelplatser som var aktiva: MDT, Orionteatern, Södra teatern, Dansens Hus, Konserthuset och SITE. Vi hann med att besöka fyra av dem, men ett par andra missade vi. Nedan följer en inkomplett översikt.

Spännande duett av Björn Säfsten
Undertecknad läste konsthistoria under två terminers sorglös ungdom. Dock blev jag aldrig särskilt intresserad av den utvidgade konstform som då kallades konceptkonst. Jag måste också erkänna att jag många gånger känt mig skeptisk till resultaten av den utvidgade definition av begreppet koreografi man sedan några år kan möta.

Därför blev glädjen desto större över att se Björn Säfstens Idiots på MDT – the place to be. Verket visade sig vara ett avspänt och roligt, och både konsekvent och överraskande stycke minimalism. Två personliga artister, Allison Ahl och Sebastian Lingserieus, anslöt sig till, lekte med, provocerades av och konfronterade rörelser i noggrant utvalda scenografiska redskap, som en plastpåse, några klädesplagg, en mikrofon och ett tunt plastlakan - plus luft och blåst.

Det enda musikstycket, som upprepades ett par gånger, var "How Sweet to Be an Idiot", av och med Neill Innes. Det var där, ingen annan stans, som idioterna fanns.

Allison Ahl och Sebastian Linserius i Ididiots. Foto ChrisanderBrun

Allison Ahl och Sebastian Linserius i Ididiots. Foto ChrisanderBrun

Handplockade artister från nio länder
På Orionteatern spelades Lena Josefssons Riskzon III – This is not Disneyland. Hon är ett unikuim i svensk dans. Född och uppvuxen i Afrika har hon gedigen kunskap i afrikansk kultur. Bakom sig har hon också omfattande dans- och koreografiutbildningar i Sverige och Frankrike.  

För omkring femton år sedan gjorde Lena Josefsson en föreställning där en hel, härlig akt ägnades åt dynamiska och underhållande presentationer av medverkande från omkring tio länder. Jag vill minnas att föreställningen hette Silhuetter

I Riskzon III medverkar åter handplockade artister, nu tio stycken från nio länder. Några är fenomenala, som sångerskan Karima Nait från Algeriet. Hennes vibrerande tolkning av "Il faut pas pleurer" anger ett grundtema i föreställningen, som innehåller både mörker och motstånd.

Ingen mening med att gråta: det räcker inte, det hjälper inte, det är bortkastad energi. Man måste göra något annat. Hitta på något. Framställa en motkraft kanske, så gott man nu förmår.

Ett annat konstnärligt praktfynd är Linn Ragnarsson, liten dansös från Örebro. I en scen gör hon entré i en mindre resväska. I duetter och större samarbeten med storvuxna herrar ser hon betänkligt skyddslös ut. Ingenting allvarligt händer, men risken finns där. När hon bär en ansiktsmask med uttryck av undrande barn framstår hon om möjligt ännu mer utsatt.

Lena Josefssons fantasi är beundransvärd. Här staplas idéeer och scener till den grad att en oförberedd åskådare kan ha svårt att sortera intrycken.

Verket har turnerat länge och ensemblens sammansättning i viss mån ändrats. Till gästspelet på Orionteatern fanns blott ett programblad i A 5-format. När man går in på kompaniets hemsida raandevo.se får man långa förklaringar av Lena Josefsson till verkets bakgrund. Dylika texter hade varit till stor hjälp för publiken.

De enskilda artisterna hade också varit värda en utförlig, personlig presentation.

Charlotte Engelkes och Lindy Larsson i Svarta hål. Foto Mats Bäcker

Charlotte Engelkes och Lindy Larsson i Svarta hål. Foto Mats Bäcker

Engelkes som Miss parallell universum
Svarta hål - en kvantfysisk vaudeville
på Södra Teatern är ett generöst exempel på vad Charlotte Engelkes förmåga som idéspruta och sammanhållande kraft kan åstadkomma. Här utgörs de medagerande av mångsidige Lindy Larsson, som bl. a. är en förträfflig sångare och senast kunde ses i Malmö som konferencieren i Cabaret, och en trio som är så mycket mer än blott en orkester. Resultat: en musikal som måste ses för att tros.

Underart – en hyllning till en kraschlandning
Mycket har redan skrivits om Cirkus cirkör-artisten Olle Strandbergs dramatiska olycka på scenen 2005. Efter en misslyckad trippelvolt landade han då på huvudet och bröt nacken. Efter lång rehabilitering är han tillbaka, nu som regissör.

I Cirkus cirkörs föreställning på Dansens hus uppträdde sju medverkande, varav två framför allt som musiker, framträder i en poetisk väv omväxlande cirkuskonst. Partnerarbetet ligger flera gånger nära modern koreografi. En härlig överraskning för den dansintresserade var Methinee Wongtrakoon i ett långt, akrobatiskt danssolo.

Virpi Pahkinen på Konserthuset. Foto Jan-Olav Wedin

Virpi Pahkinen på Konserthuset. Foto Jan-Olav Wedin

Mer ändå
Under en vecka missade jag två engångshändelser. Virpi Pahkinen dansade Babushka! på Konserthuset, till en stråkkvartett av Sofija Gubajdulina. I juni i år tilldelades Virpi Pahkinen Stockholms stads Cullbergpris. Dansportalen hurrar i efterhand.

På SITE, produktions- och kunskapshus för scenkonst, beläget i Designens hus på Telefonplan, inleddes 9 oktober serien Dancing in the Light - dansfilm och konstnärssamtal. Första gäst var SU-EN, butohdanskonstnär, koreograf och filmmakare. Nästa gång, 23 oktober, gästas SITE av den isländska dansaren, koreografen och filmmakaren Helena Jonsdottir.

SITE stipendiater för 2014 är: Aurelia Le Huche, Clara Lee Lundberg, Mirko Guido, Tove Skeidsvoll, Ulrika Larsen och Sebastian Lingserius. Skrivbordsplats, rådgivning, studiotid och mötesrum under ett års tid är vad som erbjuds stipendiaterna.

"Det handlar inte minst om att få tillgång till en kontorsplats i en kreativ miljö och om de möten som uppstår mellan stipendiater och alla andra som jobbar eller vistas här", säger Anne-Sofie Ericsson, verksamhetsledare på SITE.

I september gav Kungliga Baletten bejublade föreställningar i London av Mats Eks Julia och Romeo. Säsongens första dansföreställning i Stockholm under oktober är det tredelade programmet Bill.

Peter Bohlin
21 okt 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil