Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

Starka koreografer med personligt uttryck

STOCKHOLM: Redan veckan innan Kungliga baletten gav sin första föreställning för säsongen var den dansintresserade i huvudstaden tvungen att ägna viss omsorg åt sitt privata kalendarium.

Vi konstaterade sex olika spelplatser som var aktiva: MDT, Orionteatern, Södra teatern, Dansens Hus, Konserthuset och SITE. Vi hann med att besöka fyra av dem, men ett par andra missade vi. Nedan följer en inkomplett översikt.

Spännande duett av Björn Säfsten
Undertecknad läste konsthistoria under två terminers sorglös ungdom. Dock blev jag aldrig särskilt intresserad av den utvidgade konstform som då kallades konceptkonst. Jag måste också erkänna att jag många gånger känt mig skeptisk till resultaten av den utvidgade definition av begreppet koreografi man sedan några år kan möta.

Därför blev glädjen desto större över att se Björn Säfstens Idiots på MDT – the place to be. Verket visade sig vara ett avspänt och roligt, och både konsekvent och överraskande stycke minimalism. Två personliga artister, Allison Ahl och Sebastian Lingserieus, anslöt sig till, lekte med, provocerades av och konfronterade rörelser i noggrant utvalda scenografiska redskap, som en plastpåse, några klädesplagg, en mikrofon och ett tunt plastlakan - plus luft och blåst.

Det enda musikstycket, som upprepades ett par gånger, var "How Sweet to Be an Idiot", av och med Neill Innes. Det var där, ingen annan stans, som idioterna fanns.

Allison Ahl och Sebastian Linserius i Ididiots. Foto ChrisanderBrun

Allison Ahl och Sebastian Linserius i Ididiots. Foto ChrisanderBrun

Handplockade artister från nio länder
På Orionteatern spelades Lena Josefssons Riskzon III – This is not Disneyland. Hon är ett unikuim i svensk dans. Född och uppvuxen i Afrika har hon gedigen kunskap i afrikansk kultur. Bakom sig har hon också omfattande dans- och koreografiutbildningar i Sverige och Frankrike.  

För omkring femton år sedan gjorde Lena Josefsson en föreställning där en hel, härlig akt ägnades åt dynamiska och underhållande presentationer av medverkande från omkring tio länder. Jag vill minnas att föreställningen hette Silhuetter

I Riskzon III medverkar åter handplockade artister, nu tio stycken från nio länder. Några är fenomenala, som sångerskan Karima Nait från Algeriet. Hennes vibrerande tolkning av "Il faut pas pleurer" anger ett grundtema i föreställningen, som innehåller både mörker och motstånd.

Ingen mening med att gråta: det räcker inte, det hjälper inte, det är bortkastad energi. Man måste göra något annat. Hitta på något. Framställa en motkraft kanske, så gott man nu förmår.

Ett annat konstnärligt praktfynd är Linn Ragnarsson, liten dansös från Örebro. I en scen gör hon entré i en mindre resväska. I duetter och större samarbeten med storvuxna herrar ser hon betänkligt skyddslös ut. Ingenting allvarligt händer, men risken finns där. När hon bär en ansiktsmask med uttryck av undrande barn framstår hon om möjligt ännu mer utsatt.

Lena Josefssons fantasi är beundransvärd. Här staplas idéeer och scener till den grad att en oförberedd åskådare kan ha svårt att sortera intrycken.

Verket har turnerat länge och ensemblens sammansättning i viss mån ändrats. Till gästspelet på Orionteatern fanns blott ett programblad i A 5-format. När man går in på kompaniets hemsida raandevo.se får man långa förklaringar av Lena Josefsson till verkets bakgrund. Dylika texter hade varit till stor hjälp för publiken.

De enskilda artisterna hade också varit värda en utförlig, personlig presentation.

Charlotte Engelkes och Lindy Larsson i Svarta hål. Foto Mats Bäcker

Charlotte Engelkes och Lindy Larsson i Svarta hål. Foto Mats Bäcker

Engelkes som Miss parallell universum
Svarta hål - en kvantfysisk vaudeville
på Södra Teatern är ett generöst exempel på vad Charlotte Engelkes förmåga som idéspruta och sammanhållande kraft kan åstadkomma. Här utgörs de medagerande av mångsidige Lindy Larsson, som bl. a. är en förträfflig sångare och senast kunde ses i Malmö som konferencieren i Cabaret, och en trio som är så mycket mer än blott en orkester. Resultat: en musikal som måste ses för att tros.

Underart – en hyllning till en kraschlandning
Mycket har redan skrivits om Cirkus cirkör-artisten Olle Strandbergs dramatiska olycka på scenen 2005. Efter en misslyckad trippelvolt landade han då på huvudet och bröt nacken. Efter lång rehabilitering är han tillbaka, nu som regissör.

I Cirkus cirkörs föreställning på Dansens hus uppträdde sju medverkande, varav två framför allt som musiker, framträder i en poetisk väv omväxlande cirkuskonst. Partnerarbetet ligger flera gånger nära modern koreografi. En härlig överraskning för den dansintresserade var Methinee Wongtrakoon i ett långt, akrobatiskt danssolo.

Virpi Pahkinen på Konserthuset. Foto Jan-Olav Wedin

Virpi Pahkinen på Konserthuset. Foto Jan-Olav Wedin

Mer ändå
Under en vecka missade jag två engångshändelser. Virpi Pahkinen dansade Babushka! på Konserthuset, till en stråkkvartett av Sofija Gubajdulina. I juni i år tilldelades Virpi Pahkinen Stockholms stads Cullbergpris. Dansportalen hurrar i efterhand.

På SITE, produktions- och kunskapshus för scenkonst, beläget i Designens hus på Telefonplan, inleddes 9 oktober serien Dancing in the Light - dansfilm och konstnärssamtal. Första gäst var SU-EN, butohdanskonstnär, koreograf och filmmakare. Nästa gång, 23 oktober, gästas SITE av den isländska dansaren, koreografen och filmmakaren Helena Jonsdottir.

SITE stipendiater för 2014 är: Aurelia Le Huche, Clara Lee Lundberg, Mirko Guido, Tove Skeidsvoll, Ulrika Larsen och Sebastian Lingserius. Skrivbordsplats, rådgivning, studiotid och mötesrum under ett års tid är vad som erbjuds stipendiaterna.

"Det handlar inte minst om att få tillgång till en kontorsplats i en kreativ miljö och om de möten som uppstår mellan stipendiater och alla andra som jobbar eller vistas här", säger Anne-Sofie Ericsson, verksamhetsledare på SITE.

I september gav Kungliga Baletten bejublade föreställningar i London av Mats Eks Julia och Romeo. Säsongens första dansföreställning i Stockholm under oktober är det tredelade programmet Bill.

Peter Bohlin
21 okt 2014


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil