Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

Starka koreografer med personligt uttryck

STOCKHOLM: Redan veckan innan Kungliga baletten gav sin första föreställning för säsongen var den dansintresserade i huvudstaden tvungen att ägna viss omsorg åt sitt privata kalendarium.

Vi konstaterade sex olika spelplatser som var aktiva: MDT, Orionteatern, Södra teatern, Dansens Hus, Konserthuset och SITE. Vi hann med att besöka fyra av dem, men ett par andra missade vi. Nedan följer en inkomplett översikt.

Spännande duett av Björn Säfsten
Undertecknad läste konsthistoria under två terminers sorglös ungdom. Dock blev jag aldrig särskilt intresserad av den utvidgade konstform som då kallades konceptkonst. Jag måste också erkänna att jag många gånger känt mig skeptisk till resultaten av den utvidgade definition av begreppet koreografi man sedan några år kan möta.

Därför blev glädjen desto större över att se Björn Säfstens Idiots på MDT – the place to be. Verket visade sig vara ett avspänt och roligt, och både konsekvent och överraskande stycke minimalism. Två personliga artister, Allison Ahl och Sebastian Lingserieus, anslöt sig till, lekte med, provocerades av och konfronterade rörelser i noggrant utvalda scenografiska redskap, som en plastpåse, några klädesplagg, en mikrofon och ett tunt plastlakan - plus luft och blåst.

Det enda musikstycket, som upprepades ett par gånger, var "How Sweet to Be an Idiot", av och med Neill Innes. Det var där, ingen annan stans, som idioterna fanns.

Allison Ahl och Sebastian Linserius i Ididiots. Foto ChrisanderBrun

Allison Ahl och Sebastian Linserius i Ididiots. Foto ChrisanderBrun

Handplockade artister från nio länder
På Orionteatern spelades Lena Josefssons Riskzon III – This is not Disneyland. Hon är ett unikuim i svensk dans. Född och uppvuxen i Afrika har hon gedigen kunskap i afrikansk kultur. Bakom sig har hon också omfattande dans- och koreografiutbildningar i Sverige och Frankrike.  

För omkring femton år sedan gjorde Lena Josefsson en föreställning där en hel, härlig akt ägnades åt dynamiska och underhållande presentationer av medverkande från omkring tio länder. Jag vill minnas att föreställningen hette Silhuetter

I Riskzon III medverkar åter handplockade artister, nu tio stycken från nio länder. Några är fenomenala, som sångerskan Karima Nait från Algeriet. Hennes vibrerande tolkning av "Il faut pas pleurer" anger ett grundtema i föreställningen, som innehåller både mörker och motstånd.

Ingen mening med att gråta: det räcker inte, det hjälper inte, det är bortkastad energi. Man måste göra något annat. Hitta på något. Framställa en motkraft kanske, så gott man nu förmår.

Ett annat konstnärligt praktfynd är Linn Ragnarsson, liten dansös från Örebro. I en scen gör hon entré i en mindre resväska. I duetter och större samarbeten med storvuxna herrar ser hon betänkligt skyddslös ut. Ingenting allvarligt händer, men risken finns där. När hon bär en ansiktsmask med uttryck av undrande barn framstår hon om möjligt ännu mer utsatt.

Lena Josefssons fantasi är beundransvärd. Här staplas idéeer och scener till den grad att en oförberedd åskådare kan ha svårt att sortera intrycken.

Verket har turnerat länge och ensemblens sammansättning i viss mån ändrats. Till gästspelet på Orionteatern fanns blott ett programblad i A 5-format. När man går in på kompaniets hemsida raandevo.se får man långa förklaringar av Lena Josefsson till verkets bakgrund. Dylika texter hade varit till stor hjälp för publiken.

De enskilda artisterna hade också varit värda en utförlig, personlig presentation.

Charlotte Engelkes och Lindy Larsson i Svarta hål. Foto Mats Bäcker

Charlotte Engelkes och Lindy Larsson i Svarta hål. Foto Mats Bäcker

Engelkes som Miss parallell universum
Svarta hål - en kvantfysisk vaudeville
på Södra Teatern är ett generöst exempel på vad Charlotte Engelkes förmåga som idéspruta och sammanhållande kraft kan åstadkomma. Här utgörs de medagerande av mångsidige Lindy Larsson, som bl. a. är en förträfflig sångare och senast kunde ses i Malmö som konferencieren i Cabaret, och en trio som är så mycket mer än blott en orkester. Resultat: en musikal som måste ses för att tros.

Underart – en hyllning till en kraschlandning
Mycket har redan skrivits om Cirkus cirkör-artisten Olle Strandbergs dramatiska olycka på scenen 2005. Efter en misslyckad trippelvolt landade han då på huvudet och bröt nacken. Efter lång rehabilitering är han tillbaka, nu som regissör.

I Cirkus cirkörs föreställning på Dansens hus uppträdde sju medverkande, varav två framför allt som musiker, framträder i en poetisk väv omväxlande cirkuskonst. Partnerarbetet ligger flera gånger nära modern koreografi. En härlig överraskning för den dansintresserade var Methinee Wongtrakoon i ett långt, akrobatiskt danssolo.

Virpi Pahkinen på Konserthuset. Foto Jan-Olav Wedin

Virpi Pahkinen på Konserthuset. Foto Jan-Olav Wedin

Mer ändå
Under en vecka missade jag två engångshändelser. Virpi Pahkinen dansade Babushka! på Konserthuset, till en stråkkvartett av Sofija Gubajdulina. I juni i år tilldelades Virpi Pahkinen Stockholms stads Cullbergpris. Dansportalen hurrar i efterhand.

På SITE, produktions- och kunskapshus för scenkonst, beläget i Designens hus på Telefonplan, inleddes 9 oktober serien Dancing in the Light - dansfilm och konstnärssamtal. Första gäst var SU-EN, butohdanskonstnär, koreograf och filmmakare. Nästa gång, 23 oktober, gästas SITE av den isländska dansaren, koreografen och filmmakaren Helena Jonsdottir.

SITE stipendiater för 2014 är: Aurelia Le Huche, Clara Lee Lundberg, Mirko Guido, Tove Skeidsvoll, Ulrika Larsen och Sebastian Lingserius. Skrivbordsplats, rådgivning, studiotid och mötesrum under ett års tid är vad som erbjuds stipendiaterna.

"Det handlar inte minst om att få tillgång till en kontorsplats i en kreativ miljö och om de möten som uppstår mellan stipendiater och alla andra som jobbar eller vistas här", säger Anne-Sofie Ericsson, verksamhetsledare på SITE.

I september gav Kungliga Baletten bejublade föreställningar i London av Mats Eks Julia och Romeo. Säsongens första dansföreställning i Stockholm under oktober är det tredelade programmet Bill.

Peter Bohlin
21 okt 2014


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil