Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alvin  Ailey American Dance Theater i Revelations. Foto Nan Melville

Alvin Ailey American Dance Theater i Revelations. Foto Nan Melville

Tivoli – en nöjespark med kulturella ambitioner

KÖPENHAMN: Tivoli är inte bara en nöjespark. Här har även kulturen sin givna plats. Den kända Påfågelsteatern från 1874 upprätthåller traditionen med pantomimföreställningar och Pierrot, huvudpersonen i dessa, är en idol för barn och gamla.

Sedan många år bjuder Tivoli också på gästspel av danskompanier av högsta internationella klass. Ansvarig för dessa är idag Peter Bo Bendixen, tidigare solodansare vid Den Kongelige Ballet och sedan 2005 år balettchef på Tivoli.

Dansportalen har besökt honom i Tivolis Konserthus, platsen för stora dansupplevelser.

Peter Bo Bendixen, Tivolis balettchef

Peter Bo Bendixen, Tivolis balettchef

Hur ser du på att ni har stora gästspel samtidigt med Det Kongelige Teater?
Det är inte planlagt, men då vi insåg att vi hade två gästspel och Det Kongelige teater samtidigt bjudit in Hamburgbaletten och hade nypremiär på Kameliadamen, övervägde vi om det skulle bli för mycket på en gång.

Men vi blev eniga om att det här var ett tillfälle att placera Köpenhamn på den internationella danskartan. Det blir ju ett slags mindre dansfestival, men vi har inte gått samman om en gemensam kampanj.

Vi har en stor och trogen publik för Alvin Aileys föreställningar här på Tivoli, de är här för fjortonde gången, och med gästspelet av Royal Ballet och vår egen premiär av Sylfiden på Pantomimteatern ansåg vi att vi hade en egen liten balettfestival här på Tivoli.

Att Det Kongelige Teater samtidigt hade fokus på John Neumeier och Kameliadamen gjorde det litet mer spännande, men vi har inte samarbetat direkt – även om vi talat med varandra. Jag känner ju Nikolaj Hübbe sedan vi var barn.

Alvin Ailey är ju mycket populär här och jag har läst att de är mycket starka och i strålande form nu.
Naturligtvis genomgår truppen en ständig utveckling och förändring. Nu har de en ny chef, Robert Battle, sedan tre år. Han tar kompaniet vidare i en delvis ny riktning och det har tillkommit flera nya dansare – som det bör göra – vilket alltid medför en utmaning och en utveckling. En stor förändring där kompaniet söker förnya sin identitet som har gjort det mycket starkare och vitalare. Det märktes tidigt när de var här för två år sedan och ännu mer i år.

Kommer ni att satsa på att bjuda in flera kompanier under samma period?
Köpenhamn är inte en stor metropol som London eller Paris och vi har inte en lika stor balettpublik. Det Kongelige brukar ha sina gästspel på vintern eller våren och vi har dem i september, men det är möjligt att vi kommer att förlänga den perioden lite.

Hur väljer ni gästspelen? Jag har sett New York City Ballet och San Francisco Ballet här, och tidigare kom American Ballet Theatre hit flera gånger.
Det är länge sedan ABT var här och om NYCB kommer hit igen vet man inte ännu, men det skulle vara spännande. Vi vill visa det bästa inom olika genrer här i konsertsalen och det är Royal Ballet och Ailey goda exempel på. De tillhör ju det bästa inom sina respektive områden och det gör ju också NYCB.

De här kompanierna har ju också en speciell anknytning till Danmark. Chefen i San Francisco, Helgi Tomason, startade ju sin karriär här på Pantomimteatern och New York City Ballets Peter Martins på Det Kongelige. 

Samtidigt måste vi också försöka bredda utbudet. Förra året hade vi till exempel Pilobolus här. Vi är ju inte främst en dansteater. Vi har symfonikonserter, vi spelar musikaler och vi har sångare och musiker som ger konserter och en del andra egna produktioner.

Därför är det viktigt att vi bjuder på något som är intressant och finner en publik. Det gör ju Alvin Ailey formidabelt, men det finns ju också andra som kan komma i fråga. Till jultiden ger vi Nötknäpparen, för vi vill ha en familjeföreställning och nå barnfamiljerna. De får en fin familjeupplevelse och en julupplevelse. Det är ju en tradition i en stor del av världen att ta barnen med på en nötknäpparföreställning.

Vi har en överenskommelse med Det Kongelige om att vi ger Nötknäpparen vartannat år och de vartannat – ett samarbete som fungerar riktigt fint.

Nötknäpparen återkommer på Tivoli 20 nov – 28 dec 2014. Bild Tivoli A/S

Nötknäpparen återkommer på Tivoli 20 nov – 28 dec 2014. Bild Tivoli A/S

I vår föreställning uppträder både vårt eget kompani och speciellt engagerade artister. Kompaniet på Pantomimteatern har 22 dansare, därtill engagerar vi extra dansare. Vi har ett nätverk som vi samarbetar med. Nu kommer till exempel sex dansare i Nötknäpparen från South African Ballet – de har inga föreställningar den perioden, vilket passar oss.

Dessutom har vi ett antal dansare från många andra ställen i världen. Det finns ju fler bra dansare än jobb i världen, så det är mycket attraktivt att få jobb här.

På Pantomimteatern har vi bara en dansk dansare förutom karaktärsdansarna. I Nötknäpparen har vi danskar i karaktärsroller som till exempel H C Andersen, men av sammanlagt 35 balettdansare är bara en från Danmark. De danskar som är tillräckligt bra kommer till Det Kongelige Teater.

Inom EU är det ju fritt att arbeta, men det har tagit fyra månader att få uppehålls- och arbetstillstånd för sydafrikanerna. Vi får många ansökningar från USA men vi har inte tid nog för att komma igenom byråkratin.

Dansarna på Pantomimteatern är engagerade för en period på sex månader, och sedan igen för Nötknäpparen, men vi samarbetar med Det Kongelige, så en del dansare kan få arbete där resten av året. I år är till exempel två av våra dansare engagerade för att vara med i Etudes och senare i Svansjön på Det Kongelige. Jag är glad att våra dansare har en nivå som svarar mot Det Kongeliges krav.

Ser ni Den Kongelige Ballet som en konkurrent?
Både Nikolaj och jag har den filosofin att ju mer vi gör som handlar om dans – bland annat har vi sedan 2012 en egen balettskola med 200 elever som är under uppbyggnad – desto bättre för oss båda. Så vi konkurrerar inte med Det Kongelige utan det är ett väl fungerande samarbete som gagnar båda.

Vår repertoar på Pantomimteatern är ju dels pantomimerna och dels klassisk balett, men till vår senaste premiär hade dansarna själva gjort koreografi. Det var fyra verk: ett klassiskt och ett neoklassiskt, medan de andra två verken är mycket moderna. Ska man vara intressant som dansare idag, måste man kunna spänna över flera genrer, inte bara klassiskt eller modernt.

Man kan till exempel se på Alvin Aileys dansare idag, att en del är mer klassiskt tränade än andra. Man ser det direkt och det ger en annan dimension till upplevelsen.

Sarah Lamb och Feerico Bonelli i Jerome Robbins In the Night. Foto ROH/Tristram Kenton

Sarah Lamb och Feerico Bonelli i Jerome Robbins In the Night. Foto ROH/Tristram Kenton

Är det är första gången Royal Ballet kommer till Tivoli?
Ja, och det ligger en hel del arbete bakom. De har varit på Det Kongelige med Manon, men det är många år sedan.

Vad blir det nästa år?
Vi ska utvärdera årets program nu, så jag kan inte säga vad som kommer, men vi talar med flera olika kompanier om de närmaste åren fram till 2017-18. Tivoli fyller 175 år 2018 så vi är igång med planeringen för hur vi ska fira det i Konsertsalen och dansmässigt.

Men du har rätt i att vi bör sätta oss samman och diskutera vad ska vi satsa på och vad ska Det Kongelige göra. Det ska vi börja med nu – när vi är färdiga med årets gästspel.

Har ni också samarbete med Dansk Danseteater?
Ja, jag är en stor beundrare av deras ledare Tim Rushton. Han har redan gjort en balett för Pantomimteatern och vi talar om att han ska göra en till. Tim och Dansk Danseteater har nått en stor och ung publik och de har fått en egen karaktär. De är mycket intressanta även för oss på Tivoli.

Har ni någon ny stor produktion på gång för Konsertsalen?
För närvarande bara Nötknäpparen, men vi talar om att ju mer vi utvecklar balettskolan, desto mer kan vi försöka göra något där vi involverar barnen och våra dansare. Nu är de äldsta eleverna i 15-årsåldersn men vi räknar med att kunna utbilda dansare som kan komma in i såväl vårt kompani som Den Kongelige Ballet och andra professionella kompanier världen runt. Det skulle göra oss stolta och glada.

Vi har ju endast dansundervisning och inte allmän skola, men vi funderar på hur vi kan erbjuda även allmän gymnasieutbildning för de äldre.

Tivoli är i princip självförsörjande ekonomiskt. Vi har inte statligt stöd, men vi har sponsorer för de stora gästspelen bland annat. Tivoli är ett affärsdrivande företag, så våra egna produktioner har helt andra förutsättningar än ett statligt kompani.

Hur ser du på din närmaste framtid?
Just nu är det spännande med utvecklingen av balettkompaniet, att få arbeta med duktiga dansare, att utveckla balettskolan – här finns massor att göra. Det innebär många utmaningar så jag ser fram emot att fortsätta här.

Ett nytt baletthus planeras

Ett nytt baletthus planeras

Tivoli skall också bygga ett nytt hus på 4 500 kvadratmeter som skall inhysa både balettskolan och barnorkestern Tivoli-Garden. Huset finansieras bland annat genom en donation på 50 miljoner danska kronor från A P Møller og hustru Chastine Møllers fond. Totalkostnaden beräknas till 130 miljoner. Huset ritas av den världsberömda arkitektfirman Pei Cobb Freed & Partners i New York.

Anders Jörlén
30 okt 2014


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil