Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alvin  Ailey American Dance Theater i Revelations. Foto Nan Melville

Alvin Ailey American Dance Theater i Revelations. Foto Nan Melville

Tivoli – en nöjespark med kulturella ambitioner

KÖPENHAMN: Tivoli är inte bara en nöjespark. Här har även kulturen sin givna plats. Den kända Påfågelsteatern från 1874 upprätthåller traditionen med pantomimföreställningar och Pierrot, huvudpersonen i dessa, är en idol för barn och gamla.

Sedan många år bjuder Tivoli också på gästspel av danskompanier av högsta internationella klass. Ansvarig för dessa är idag Peter Bo Bendixen, tidigare solodansare vid Den Kongelige Ballet och sedan 2005 år balettchef på Tivoli.

Dansportalen har besökt honom i Tivolis Konserthus, platsen för stora dansupplevelser.

Peter Bo Bendixen, Tivolis balettchef

Peter Bo Bendixen, Tivolis balettchef

Hur ser du på att ni har stora gästspel samtidigt med Det Kongelige Teater?
Det är inte planlagt, men då vi insåg att vi hade två gästspel och Det Kongelige teater samtidigt bjudit in Hamburgbaletten och hade nypremiär på Kameliadamen, övervägde vi om det skulle bli för mycket på en gång.

Men vi blev eniga om att det här var ett tillfälle att placera Köpenhamn på den internationella danskartan. Det blir ju ett slags mindre dansfestival, men vi har inte gått samman om en gemensam kampanj.

Vi har en stor och trogen publik för Alvin Aileys föreställningar här på Tivoli, de är här för fjortonde gången, och med gästspelet av Royal Ballet och vår egen premiär av Sylfiden på Pantomimteatern ansåg vi att vi hade en egen liten balettfestival här på Tivoli.

Att Det Kongelige Teater samtidigt hade fokus på John Neumeier och Kameliadamen gjorde det litet mer spännande, men vi har inte samarbetat direkt – även om vi talat med varandra. Jag känner ju Nikolaj Hübbe sedan vi var barn.

Alvin Ailey är ju mycket populär här och jag har läst att de är mycket starka och i strålande form nu.
Naturligtvis genomgår truppen en ständig utveckling och förändring. Nu har de en ny chef, Robert Battle, sedan tre år. Han tar kompaniet vidare i en delvis ny riktning och det har tillkommit flera nya dansare – som det bör göra – vilket alltid medför en utmaning och en utveckling. En stor förändring där kompaniet söker förnya sin identitet som har gjort det mycket starkare och vitalare. Det märktes tidigt när de var här för två år sedan och ännu mer i år.

Kommer ni att satsa på att bjuda in flera kompanier under samma period?
Köpenhamn är inte en stor metropol som London eller Paris och vi har inte en lika stor balettpublik. Det Kongelige brukar ha sina gästspel på vintern eller våren och vi har dem i september, men det är möjligt att vi kommer att förlänga den perioden lite.

Hur väljer ni gästspelen? Jag har sett New York City Ballet och San Francisco Ballet här, och tidigare kom American Ballet Theatre hit flera gånger.
Det är länge sedan ABT var här och om NYCB kommer hit igen vet man inte ännu, men det skulle vara spännande. Vi vill visa det bästa inom olika genrer här i konsertsalen och det är Royal Ballet och Ailey goda exempel på. De tillhör ju det bästa inom sina respektive områden och det gör ju också NYCB.

De här kompanierna har ju också en speciell anknytning till Danmark. Chefen i San Francisco, Helgi Tomason, startade ju sin karriär här på Pantomimteatern och New York City Ballets Peter Martins på Det Kongelige. 

Samtidigt måste vi också försöka bredda utbudet. Förra året hade vi till exempel Pilobolus här. Vi är ju inte främst en dansteater. Vi har symfonikonserter, vi spelar musikaler och vi har sångare och musiker som ger konserter och en del andra egna produktioner.

Därför är det viktigt att vi bjuder på något som är intressant och finner en publik. Det gör ju Alvin Ailey formidabelt, men det finns ju också andra som kan komma i fråga. Till jultiden ger vi Nötknäpparen, för vi vill ha en familjeföreställning och nå barnfamiljerna. De får en fin familjeupplevelse och en julupplevelse. Det är ju en tradition i en stor del av världen att ta barnen med på en nötknäpparföreställning.

Vi har en överenskommelse med Det Kongelige om att vi ger Nötknäpparen vartannat år och de vartannat – ett samarbete som fungerar riktigt fint.

Nötknäpparen återkommer på Tivoli 20 nov – 28 dec 2014. Bild Tivoli A/S

Nötknäpparen återkommer på Tivoli 20 nov – 28 dec 2014. Bild Tivoli A/S

I vår föreställning uppträder både vårt eget kompani och speciellt engagerade artister. Kompaniet på Pantomimteatern har 22 dansare, därtill engagerar vi extra dansare. Vi har ett nätverk som vi samarbetar med. Nu kommer till exempel sex dansare i Nötknäpparen från South African Ballet – de har inga föreställningar den perioden, vilket passar oss.

Dessutom har vi ett antal dansare från många andra ställen i världen. Det finns ju fler bra dansare än jobb i världen, så det är mycket attraktivt att få jobb här.

På Pantomimteatern har vi bara en dansk dansare förutom karaktärsdansarna. I Nötknäpparen har vi danskar i karaktärsroller som till exempel H C Andersen, men av sammanlagt 35 balettdansare är bara en från Danmark. De danskar som är tillräckligt bra kommer till Det Kongelige Teater.

Inom EU är det ju fritt att arbeta, men det har tagit fyra månader att få uppehålls- och arbetstillstånd för sydafrikanerna. Vi får många ansökningar från USA men vi har inte tid nog för att komma igenom byråkratin.

Dansarna på Pantomimteatern är engagerade för en period på sex månader, och sedan igen för Nötknäpparen, men vi samarbetar med Det Kongelige, så en del dansare kan få arbete där resten av året. I år är till exempel två av våra dansare engagerade för att vara med i Etudes och senare i Svansjön på Det Kongelige. Jag är glad att våra dansare har en nivå som svarar mot Det Kongeliges krav.

Ser ni Den Kongelige Ballet som en konkurrent?
Både Nikolaj och jag har den filosofin att ju mer vi gör som handlar om dans – bland annat har vi sedan 2012 en egen balettskola med 200 elever som är under uppbyggnad – desto bättre för oss båda. Så vi konkurrerar inte med Det Kongelige utan det är ett väl fungerande samarbete som gagnar båda.

Vår repertoar på Pantomimteatern är ju dels pantomimerna och dels klassisk balett, men till vår senaste premiär hade dansarna själva gjort koreografi. Det var fyra verk: ett klassiskt och ett neoklassiskt, medan de andra två verken är mycket moderna. Ska man vara intressant som dansare idag, måste man kunna spänna över flera genrer, inte bara klassiskt eller modernt.

Man kan till exempel se på Alvin Aileys dansare idag, att en del är mer klassiskt tränade än andra. Man ser det direkt och det ger en annan dimension till upplevelsen.

Sarah Lamb och Feerico Bonelli i Jerome Robbins In the Night. Foto ROH/Tristram Kenton

Sarah Lamb och Feerico Bonelli i Jerome Robbins In the Night. Foto ROH/Tristram Kenton

Är det är första gången Royal Ballet kommer till Tivoli?
Ja, och det ligger en hel del arbete bakom. De har varit på Det Kongelige med Manon, men det är många år sedan.

Vad blir det nästa år?
Vi ska utvärdera årets program nu, så jag kan inte säga vad som kommer, men vi talar med flera olika kompanier om de närmaste åren fram till 2017-18. Tivoli fyller 175 år 2018 så vi är igång med planeringen för hur vi ska fira det i Konsertsalen och dansmässigt.

Men du har rätt i att vi bör sätta oss samman och diskutera vad ska vi satsa på och vad ska Det Kongelige göra. Det ska vi börja med nu – när vi är färdiga med årets gästspel.

Har ni också samarbete med Dansk Danseteater?
Ja, jag är en stor beundrare av deras ledare Tim Rushton. Han har redan gjort en balett för Pantomimteatern och vi talar om att han ska göra en till. Tim och Dansk Danseteater har nått en stor och ung publik och de har fått en egen karaktär. De är mycket intressanta även för oss på Tivoli.

Har ni någon ny stor produktion på gång för Konsertsalen?
För närvarande bara Nötknäpparen, men vi talar om att ju mer vi utvecklar balettskolan, desto mer kan vi försöka göra något där vi involverar barnen och våra dansare. Nu är de äldsta eleverna i 15-årsåldersn men vi räknar med att kunna utbilda dansare som kan komma in i såväl vårt kompani som Den Kongelige Ballet och andra professionella kompanier världen runt. Det skulle göra oss stolta och glada.

Vi har ju endast dansundervisning och inte allmän skola, men vi funderar på hur vi kan erbjuda även allmän gymnasieutbildning för de äldre.

Tivoli är i princip självförsörjande ekonomiskt. Vi har inte statligt stöd, men vi har sponsorer för de stora gästspelen bland annat. Tivoli är ett affärsdrivande företag, så våra egna produktioner har helt andra förutsättningar än ett statligt kompani.

Hur ser du på din närmaste framtid?
Just nu är det spännande med utvecklingen av balettkompaniet, att få arbeta med duktiga dansare, att utveckla balettskolan – här finns massor att göra. Det innebär många utmaningar så jag ser fram emot att fortsätta här.

Ett nytt baletthus planeras

Ett nytt baletthus planeras

Tivoli skall också bygga ett nytt hus på 4 500 kvadratmeter som skall inhysa både balettskolan och barnorkestern Tivoli-Garden. Huset finansieras bland annat genom en donation på 50 miljoner danska kronor från A P Møller og hustru Chastine Møllers fond. Totalkostnaden beräknas till 130 miljoner. Huset ritas av den världsberömda arkitektfirman Pei Cobb Freed & Partners i New York.

Anders Jörlén
30 okt 2014


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil