Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Jerome Robbins Glass Pieces med Petia Ilieva och Michal Krčmář. Foto Sakari Viika

Ur Jerome Robbins Glass Pieces med Petia Ilieva och Michal Krčmář. Foto Sakari Viika

Ett fönster till Nationalbalettens kunnande

HELSINGFORS: Horecná-Godani-Robbins eller Dansens urbana utopier är en tredelad föreställning som av Nationaloperan beskrivs innehålla urban energi, briljant rörelse och svart humor. Karaktäriseringen är ganska lyckad. De tre verken har inte tidigare visats i Finland.

Programmet inleds med Glass Pieces av Jerome Robbins och fortsätter med Spazio-Tempo av Jacopo Godani och Utopia av Natalia Horecná.

Glass Pieces
Jerome Robbins har skapat tre olika scener i sitt verk Glass Pieces med musik av Philip Glass. Den inledande scenen är starkt belyst och visar oss en mängd dansare, enkelt klädda i träningsdräkter i olika färger, damerna bär kjolar utanpå. De kommer med raska steg, vänder på vägen och går vidare, kommer åter, gör en snabb plié emellanåt och har alla sitt eget naturliga sätt att promenera framåt.

Så småningom blandas bilden med solisterna i trikåer med klädsamt bälte runt midjan, i pastellfärger: ett par i gult, ett annat i grönt och ett åter i persika. Dansar i denna föreställning gör de stiliga Milla Eloranta, Tiina Myllymäki, Desislava Stoeva med Samuli Poutanen, Frans Valkama och Florian Modan.

Deras dans består av ett angenämt och elegant rörelsespråk, bekant från många sammanhang inom balett. Det är linjestarka arabesker, glidningar på partnerns armar, lyft och sträckningar och mycket annat. Trevligt, trivsamt och njutbart.

Andra scenbilden: Från höger kommer dansarna långsamt in, damerna i sina kjolar, vissa utan. De rör sig i bakgrunden framför en rutig vägg, i korta steg efter steg. På något sätt påminner detta om afrikanska kvinnors färdande i ett savannlandskap. Ibland går man runt den nästkommande och fortsätter sedan den långa färden, som går vidare och vidare –  ibland står man stilla på plats.

När solistparet, i blåaktiga respektive cinnoberröda trikåer, inleder sin duett byts stegen ibland till något annat. Philip Glass musik illustreras väl även på detta sätt. Jag tycker annars också om hans musik som bakgrund eller som ett element i dansen.

De suveräna artisterna Petia Ilieva och Michal Krčmář genomför koreografin oklanderligt och med säkert partnerarbete. De glider i sina duetter framåt, tar ut sträckningen av kropp och lemmar i långa linjer som fortsätter in i det eviga. Lite drömaktigt såsom allt verkar vara i den här delen av verket.

Glass Pieces av Jerome Robbins. Foto Sakari Viika

Glass Pieces av Jerome Robbins. Foto Sakari Viika

Tredje delen är ett fyrverkeri med många av de alltsomallt 48 dansarna i farten, och man kommer osökt att beundra dem – de ser ut att njuta av att uppträda. I spetsen märks bland andra de unga damerna Kailey Kaba och Suvi Honkanen.

Onödigt att säga att jag njöt för fullt av att se detta postmoderna verk från 1983 med inslag av klassisk balett, ackompanjerat av operaorkestern med dirigenten Dalia Stasevska, som samma kväll uppmärksammades med ett Hulda Paulo-pris för sina insatser inom yrket. Hon har lett flera orkestrar och är verksam på Nationaloperan under denna säsong.

Florian Modan, Piergiorgio Regazzo, Samuel Števik, Johanna Nuutinen i Spazio-Tempo. Foto Sakari Viika

Florian Modan, Piergiorgio Regazzo, Samuel Števik, Johanna Nuutinen i Spazio-Tempo. Foto Sakari Viika

En med briljans dansad Spazio-Tempo
Nästa verk i turen är Jacopo Godanis Spazio-Tempo, som kräver mycket av dansarna. Tekniskt kunnande är A och O.

Action och effektivitet är melodin i koreografin enligt vilken dansarna blixtsnabbt formar sina kroppar till otroliga poser. De rör sig oerhört snabbt i svängarna till inspelningen av gruppen 48Nord. Energi fattas inte i stycket som karaktäriseras som en sinnebild för tid och rymd.

När det dansas så intensivt, prestigefullt och bra som Maria Baranova, Elena Ilyina, Barbora Kubátová, Hanako Matsune, Johanna Nuutinen och Sari Ikonen, samt männen Juntaro Coste, Florian Modan, Piergiorgio Regazzo, Thibault Monnier, Samuli Poutanen och Samuel Stevik gör i sina turer, är det rena glädjen att titta på.

Dansarna är klädda i svarta dräkter och deras gestalter tycks komma från en värld som bara existerar här och nu. En aning påminner detta verk om Forsythes In The Middle Somewhat Elevated, men har ändå sin egen art. Verket passar också bra för dansarna och deras artistiska nivå på Nationaloperan.

Samuli Poutanen och Hanako Matsune i Spazio-Tempo. Foto Sakari Viika

Samuli Poutanen och Hanako Matsune i Spazio-Tempo. Foto Sakari Viika

Utopiska Utopia
Av Natalia Horecnás Utopia of Another Continent blir jag inte lika imponerad, trots att de uppträdande nog gör sitt yttersta i denna saga om mänsklighetens vandring på jorden och lite i rymden också. Koreografi började Horecná skapa redan när hon ännu var aktiv som dansare. Detta uruppförande är det tjugofjärde verket i raden.

Sara Saviola gör en fin tolkning som Barnet som gläds av allt omkring sig och undrar inför världens fenomen. Antti Keinänen sätter sitt kunnande fullt i spel och lyser som Människan. Barnets beskyddare Johan Pakkanen, Frans Valkama och Eemu Äikiö gör trovärdiga tolkningar verket igenom, och balettkåren återigen känns väl motiverad och dansar bra.

Stämningen blir ganska snart dyster och man tänker att man här går konsekvent mot det värsta med landskap med gigantiska metallföremål som hänger över bakscenen. Och så plötsligt på scenen en ensam munter bonde klädd i läderbyxor gestaltad av Nikolas Koskivirta – man undrar vad man ska tro om detta inslag i sammanhanget.

Ur Utopia of Another Continent av Natália Horečná. Foto Sakari Viika

Ur Utopia of Another Continent av Natália Horečná. Foto Sakari Viika

Dansarna lär ha varit ytterst nöjda under repetitionstiden med koreografen. Men detta verk – med en anda av Weltschmerz hos människan – söker på något sätt sitt uttryck och kommer inte direkt till målet med sina medel. Man tycker ju att i ett dansverk borde karaktärerna och budskapet förmedlas via dansscener utan läsning på papper. Det finns kanske för mycket av allting i den ambitiösa tankevärlden bakom allt.

Den vackraste delen i verket hittar man i Vita duetter. Speciellt duetten dansad av Kailey Kaba och Sergei Popov är en fröjd för ögat. Blicken vilar här speciellt på Sergeis gestalt med de rena linjerna. Harmoniskt, i en anda av framtidstro. Ändå!

En bra kväll allt som allt och ett fönster till balettens kunnande.

Anita Jokela
4 okt 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil