Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Viktor Caudron, 13 år, och Steven Michel i Victor på Dansens Hus. Foto Phile Deprez

Viktor Caudron, 13 år, och Steven Michel i Victor på Dansens Hus. Foto Phile Deprez

70 föreställningar – Dansens mångfald imponerar

STOCKHOLM: Denna novembermånad är dansaktiviteten stor på många spelplatser i Stockholmsområdet.

Dansportalen har räknat till inte mindre än 70 föreställningar/program i november av 25 olika produktioner på 11 scener, samt en installation. Enbart under perioden 1-9 november ges 27 föreställningar. Säkert har vi missat något.

Dans på television – äntligen!
Tre timmar och tjugo minuter varade Sveriges Televisions årliga danskväll för 2014. Den visades i SVT 2 på Allhelgonadagen. Det mäktigaste konstnärliga verket var From Sammy with Love, som framstod som ett litet mästerverk när det spelades på Stockholms stadsteater. Jonna Nordenskiöld stod för manus och regi i en föreställning som blev en sådan publiksuccé att den flyttades upp till den stora scenen från den lilla scenen, där den hade premiär i august 2012. Bengt Wennehorsts utmärkta tv-regi gjorde rättvisa åt verket.

Karl Dyall och Rennie Mirro spelade båda Sammy Davis Junior och alla andra roller som behövdes. Och som de steppade, sjöng, agerade, dansade och flängde runt i Sven Haraldssons fyndiga flytt- och kombinationsbara scenografi! Storartad underhållning mot bister, rasistisk verklighetsbakgrund

Se vidare Anders Jörléns artikel om föreställningen ...

Kenneth Kvarnströn Co: övre raden fr v Sophie Augot, Richard Cilli, Robert Malmborg och Pär Andersson. Undre  raden Jonas Nordberg, Jyrki Kasper och Misa Lommi. Foto Mats Bäcker

Kenneth Kvarnströn Co: övre raden fr v Sophie Augot, Richard Cilli, Robert Malmborg och Pär Andersson. Undre raden Jonas Nordberg, Jyrki Kasper och Misa Lommi. Foto Mats Bäcker

En annan höjdpunkt under danskvällen var den välgjorda dokumentären Kenneth Kvarnström – ett danskompani kommer till. Kvarnström är sedan 2013 Kulturhusets/Stadsteaterns förste danschef och har där startat en ensemble med sex dansare.

För mig var återseendets glädje stor i scenerna med Kvarnström och den förstklassige lutenisten Jonas Nordberg. Jag hoppas så att deras samarbete Sofa(r) kan återkomma på repertoaren: ett i alla delar begåvat, generöst, tankeväckande och avspänt stycke musik och rörelse, där ingående samtal de tu emellan gick ut på att de lyssnade på varandra och svarade uppriktigt på varandras frågor. Grundtemat var döden. Uppbyggligt!

Vem dansar?
Under danskvällen visades också fem kortfilmer av sinsemellan mycket olikartad karaktär. Jag försökte via nätet ta reda på vilka de härliga dansarna var i Sigge Modighs Svansjön. Inte lyckades jag med det. Och här kommer en anmärkning: När man i televisionen visar filmer som spelats in för jättestor biografduk kan det vara näst intill omöjligt att läsa eftertexter. Om produktionsfakta åtminstone kunde finnas på SVT:s hemsida, det borde väl ändå inte vara så svårt?

Och när jag ändå håller på: Alltför ofta saknas dansares namn i programblad, bildtexter, affischer och annat informationsmaterial. Det är väl inte bara jag som vill veta vad artister heter? Vad säger Teaterförbundet?

När jag råkade träffa på Sigge Modigh själv kunde han ge mig dansarnas namn: David Lagerqvist (som nu dansar i baletten på Grand Théâtre de Genève) och Renata Simon, ungersk dansös som kan ses med Virpi Pahkinen i Volti subito senare nu i november.

Sandra Medina  framträder på Danscentrum 13 och 14 novenber. Foto Danscentrum

Sandra Medina framträder på Danscentrum 13 och 14 novenber. Foto Danscentrum

Nya idéer på Danscentrum Stockholm
Introkväll kallar Danscentrum ett lovvärt initiativ där dansare och koreografer ges möjlighet att i stora studion på Jungfrugatan under avspända former testa idéer och presentera nya projekt.

29 oktober visades delar av fyra pågående arbeten. Hui-Han Hu Gustavsson arbetar på ett verk med utgångspunkt från taiwanesisk kultur. Där kombinerar dansösen element från modern dans och kinesisk, som till exempel traditionella kostymer med jättelånga ärmar.

Satoshi Kudo, utbildad i Japan, undersöker vad som händer med tyngd, rörelseriktning och energi i tillstånd där en stående, rak kropp börjar tappa balansen. Dansören, som nu arbetar tillsammans med Moa Westerlund, viasde flera intressanta förlängningar av rörelse som på så sätt till en början är framtvingad.

Janessa Clark arbetar med idéer hon gett namnet Flaskpost. Insamlade texter bearbetas i form av en sorts transmission (överföring) där både vokalisering och fysikalisering ingår. Systemet verkar fungera mycket kreativt: med ett par regler leder en given början vidare i ett spel som liksom får ett eget liv.

Lisen Ellard och Tea Harryson utgår från hästars rörelser, karaktärer och egenskaper. Det ska bli spännande att se ett färdigt resultat. Hästen har till exempel den inistinkten att inte försvara sig om den blir anfallen. I stället springer den därifrån, hem om den har något hem. Man kan leka med tanken på hur världshistorien sett ut om människor varit lika kloka.

I den klassiska baletten finns det faktiskt ett verk där en häst har huvudrollen: Den lilla puckelryggiga hästen hade urpremiär i S:t Petersburg 1864. Baletten blen mycket populär  och dansas i Ryssland både i en traditionell form och som modern balett med nykomponerad musik.

(Baletten visades vid Kirovbalettens gästspel i Stockholm 2012)

Entrén till Introkvällar är fri. Danscentrum Stockholm arrangerar också en årlig nationell utbudsdag, kallad Dansmässa, på Dieselverkstaden i Nacka. Nästa tillfälle: 30 januari 2015. Utmärkt tillfälle att bekanta sig med dansen utanför institutionerna!

Dansens Hus
Under en vecka gästspelade Arts centre CAMPO från Ghent i Belgien med två föreställningar, en med många medverkande, en med blott två. På CAMPO skapar man föreställningar med barn och vuxna i samarbete.

Det mindre verket heter Victor. Till gregoriansk körsång, omväxlande med tystnad, rör sig en vuxen man och en trettonårspojke i huvudsak m-y-c-k-e-t långsamt. Typrörelse: Pojken hoppar upp på mannen, som för honom runt sig i en sekvens som har drag av en jitterbuggfigur i ultrarapid.

Koreografi? Dans? Jag skulle nog i detta fall föredra uttrycket akrobatiskt pararbete.

Passion of Christ – Från vänster:  Anna Gordh Humlesjö, Rozita Auer med Carolina Larsson i knät, Christina Olofsson och Maximo Martin.

Passion of Christ – Från vänster: Anna Gordh Humlesjö, Rozita Auer med Carolina Larsson i knät, Christina Olofsson och Maximo Martin.

Dans i kyrkan
Den religiösa dansen har en lång, fascinerande och dynamisk historia. Det händer att man kan få se sådan dans även i Stockholm. Ett sådant tillfälle erbjöds i Gustaf Vasa kyrka söndagen efter Alla helgons dag.

Efter prästen Åke Nordströms inledning framfördes en liturgiskt duett av Carolina Larsson och Maximo Martin, till musik av Philip Glass framförd på piano av kyrkans kantor Lars Fredén. Musikens minimalism motsvarades av dansarna med ytterligt väl behärskad kroppskontroll, där minsta huvudrörelse fick en innebörd.

Prästens välformulerade predikan handlade denna dag, naturligt nog, om sorg – men också om vikten av att hålla två tankar i huvudet samtidigt, och om vikten av att inte låta en enda känsla utestänga andra. Sorg och glädje hör ihop, som två händer. 

I en gruppdans till Peter Gabriels Passion of Christ gestaltades detta tema av fem svartklädda dansare, bland annat i en scen där långsam slöjdans övergick i rörelser av frenetisk karaktär.

Gustaf Vasa kyrkas altaruppsats, av Burchard Precht (1651-1738), är Sveriges största skulpturverk i barockstil (usrpungligen gjort för Uppsala domkyrka 1728). En höjdpunkt i dansstycket, framför detta altare, var en stiliserad gruppversion av Michelangelos Pietà. Koreografi: Rozita Auer i samarbete med dansarna.

"Låten barnen komma till mig" är en vacker pasage i Bibeln. Dansen slutade med att en vitklädd liten flicka (fem och ett halvt år) inbjöds att ställa sig på ett litet podium och lyfta armarna mot himlen.

Dansen välsignades av prästen med ett Amen. Ett ord kan betyda så mycket.

Peter Bohlin
6 nov 2014


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil