Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lucas Jerkander från Choreographers Showcase 2014. Foto Chi Wai

Lucas Jerkander från Choreographers Showcase 2014. Foto Chi Wai

Lucas Jerkander – vår man i Hongkong

HONGKONG: Lucas Jerkander började i balettskolan i Göteborg, fortsatte till Stockholm, hann med att dansa i Chile och hamnade i Ljublana när han var på väg med tåg till Kroatien för att hälsa på sin bror som då dansade i kompaniet där. Han hoppade av tåget och gjorde en audition i Ljublana – och blev antagen. Brodern fick han åka till senare.

Nu är han sedan ett år tillbaka i Hongkong-baletten, som leds av Madeleine Onne. Lucas berättar för Dansportalen att det hela började på en skola i Göteborg.

Lucas Jerkander i Don Quijote med Hye-Min Kim. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander i Don Quijote med Hye-Min Kim. Foto Darja Stravs

Du åkte med Kungliga Svenska Balettskolan till Chile 2007, som yngste dansare. Vad fick du göra då och hur var det att ”debutera” så långt hemifrån?

Jag gick fortfarande i nian när vi åkte till Chile. Så från min klass var det enbart jag och en tjej som fick åka med (Melissa Mitchell). Hon stannade inte länge i Sverige, jobbar numera i Atlanta Ballet. Övriga var gymnasieelever. Det jag fick göra i Chile var ingenting stort, för jag var ju den yngste, men vi gjorde delar av Raymonda, Don Quijote, karaktärsdans (rysk och svensk) och en modern dans med alla elever, inspirerad av en chilensk poet.

Hur fick du jobbet i Ljubljana i Slovenien, berodde det på att du varit i Chile?

Chile hade ingenting med Ljubljana att göra. Jag gjorde många auditions i Europa under mitt sista skolår. Hade tänkt (med en vän från min klass) flyga till Wien i Österrike, där en kär vän till mig bodde, sen åka tåg till Zagreb i Kroatien, där min bror Ludwig då jobbade i nationalbaletten. Ljubljana låg mitt emellan, så jag stannade där en dag, gjorde audition och fick en chans att jobba med dem i deras Don Quijote en månad som toreador. Efter att jag visat vad jag kunde, fick jag jobbet som halvsolist, som varade några år.

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

I Ljubljana fick du vara med i många stora klassiska baletter, som Romeo och Julia, Nötknäpparen, Törnrosa, Sylfiden etc. Var det helt inhemska produktioner eller hade man lånat in personer som satte upp dem i Ljubljana?

Det var både och! De första åren gavs många baletter, alla olika, och många verk gjorda av mindre kända koreografer samt större verk som hade gått ganska länge.

Efter fyra år kom Irek Mukhamedov som Artistic Director för kompaniet, och han öppnade kompaniets säsong med sin egen Törnrosa, Don Quijote samt Bournonvilles Sylfiden, Balanchines Apollo, David Dawsons Giselle m.m. Han och hans fru Masha gjorde ett otroligt jobb med kompaniet, och de som verkligen ville utveckla sig själva fick chansen att göra så.

Hur stort var kompaniet? Gjorde ni några turnéer i regionen eller spelade ni alltid i Ljubljana?

Kompaniet var väl på runt 40-50 dansare. Vi hade många turnéer runt om i landet med olika föreställningar, men vi gjorde också många föreställningar i Italien, Österrike, Kroatien och Makedonien. Det blev också en gemensam turné till Singapore med Maribors balettkompani med David Clugs föreställning Architect of Silence.

Lucas Jeraknder som Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Lucas Jeraknder som Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Du har dansat vid en gala i Korea 2013 med Pär Isbergs Nötknäpparen, hur kom det sig att du fick vara med i Korea?

Jag fick vara med på galan tack vare att min koreanska danspartner, Hye-min Kim, fick inbjudan att delta i en gala, och hon valde mig som partner. Det var en underbar jobbupplevelse!

Du sökte till Svenska Balettskolan i Göteborg, vad fick dig att söka dit? Vilka uppsättningar var du med i på Balettskolan?

Ha ha, rolig fråga! Min bror började på Balettskolan i Göteborg först, då han ville fixa sin Tiodans och få den teknik som behövs för att vinna fler tävlingar, dock hade jag inga planer på att börja med balett. Men när han vann sin första Tiodanstävling, och jag kom trea, så blev man ganska sur vid den åldern, och lite avundsjuk...  

Jag bestämde mig då att börja med balett, bara för att övervinna den lilla brodersavundsjuka som jag hade på den tiden. Ganska roligt att man ändrar sin framtid genom så'na små val.

Min första uppsättning var nog i fyran, då jag var soldat i Pär Isbergs Nötknäpparen på Göteborgsoperan. Sen blev det Sylfiden och barnföreställningar som Vem ska trösta Knyttet, där jag var Snusmumriken. I sjuan, när jag flyttade till Stockholm, så hade man mera Don Quijote m.m.

Har du medverkat i en film?

Jag var med i filmen Sandor/Ida i rollen som Henning – en lite mindre roll, men fortfarande en intressant upplevelse!

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo. Foto Darja Stravs

Nu är du i Hongkong? Hur hittar man dit, eller snarare vad lockade dig dit?

Varför inte? Hongkong är basen för Asien, härifrån kan man åka vart som helst för väldigt lite pengar. Hur många gånger i livet kan man säga att man har bott i HK? Såg också verkligen fram mot att jobba här med Madeleine Onne, som jag känt till sen jag var litet barn.

Bara för att förtydliga, jag hittade information om audition på nätet. Jag åkte till Royal Ballet School i London och gjorde en öppen audition för Madeleine Onne.

Det känns betryggande att man inte är den enda svensken här nere! Madeleine har varit mer än vänlig, och jag måste säga att hon har byggt upp ett bra och trevligt kompani att jobba i. Det är ett tufft jobb, men det finns inte en dag som går förbi utan ett leende :)

Vad du gör där idag?

Förra veckan blev vi klara med Turandot-turnéen i Minneapolis, USA, som var en stor succé! Innan Nötknäpparen börjar i december har vi en Choreographic Workshop, där dansarna får chans att vara koreografer och använda dansarna i kompaniet. Jag ser fram mot att både se och dansa de nya koreografiska idéerna! Tycker det är en bra chans för alla dansarna att få ett sådant tillfälle att ge liv till sina tankar och idéer!

Är du ende europé i kompaniet?

Inte alls! Det finns dansare från hela världen i Hongkongbaletten, vilket ger en trevlig stämning!

Du är ganska lång, åtminstone jämfört med asiatiska dansare, påverkar det dig vid ev rollbesättning?

Jag tror inte jag har varit i Hongkong länge nog för att svara korrekt på den frågan, tyvärr. Jag är ganska lång när jag går på gatan i staden, men i kompaniet finns det många dansare som också är långa.

Är det fler koreografer som kommer utifrån och arbetar med kompaniet?

Hongkongbaletten har ett intressant program med bland annat välkända koreografer som Nacho Duato och Balanchine samt före detta Prima Ballerinan vid Bolsjoj, Nina Ananiashvili, som gjorde vår Don Quiote.

Vad skulle du vilka dansa utöver det som ges i nuvarande repertoar?

Än så länge kan jag säga att jag har varit nöjd med de roller som jag fått! Jag tycker om känslan att jag måste jobba med mig själv från början igen, och sen se utvecklingen efteråt! Ser fram mot framtida roller så klart . . .

Cristian Hillbom
26 nov 2014


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil