Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Raymonda, Finalen på första aktens drömscen ned Nadja Sellrup i centrum. Foto Hans Nilsson

Raymonda, Finalen på första aktens drömscen ned Nadja Sellrup i centrum. Foto Hans Nilsson

Pontus Lidberg, en första klassens överraskning

STOCKHOLM: Höstens stora satsning med Kungliga Baletten är en ny version av helaftonsklassikern Raymonda, i koreografi av Pontus Lidberg. Mycket tidigt fann han en egen stil som koreograf. Redan som ung dansare visade han, på en workshop i Operans Rotunda för många år sedan, hur en enkel form som en vinklad dansararm kunde föras vidare och förvandlas till en sorts självgående kugghjul.

1996-2003 var Pontus Lidberg dansare vid Kungliga baletten, Norska Nationalbaletten, Göteborgsbaletten och baletten vid Grand Théâtre de Genève. Sedan 2000 verkar han som koreograf. 2003 bildade han en egen produktionsenhet: Pontus Lidberg Dance.

Han har skapat flera dansfilmer, varav The Rain (2007) har belönats med ett flertal utmärkelser. Intensivt produktiv har han för scenen skapat ett stort antal originalverk för institutioner jorden runt. Med New York som bas är han en av svensk danskonsts stora exportartiklar.

Med 48 medverkande är Raymonda en jättesatsning av Kungliga balettens chef Johannes Öhman. Balettens original skapades i S:t Petersburg 1898 av mästaren Marius Petipa. I sin version har Pontus Lidberg kortat baletten till två akter och (tack och lov) avstått från originalets antikverade handling.

I det nya verkets koncept, utarbetat av Lidberg i samarbete med mångkunnige scenografen Patrick Kinmonth, är handlingen radikalt nedtonad. En dam, två herrar. Nästan viktigare är tidsangivelsen. 1898 invigdes också Stockholmsoperan.

Nadja Sellrup i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Nadja Sellrup i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Baletten börjar med att dansarna repeterar på scenen. Tidpunkten etableras omedelbart. Den medverkande balettmästaren bär en utsökt, svart 1890-talsdräkt med turnyr, ty balettmästaren är en kvinna. Joakim Stephenson är mycket elegant i sin första travestiroll.

Scenen är full av dansare. Snabbt blir det fart och fläkt över repetitionen. I de bästa scenerna börjar nya övningar innan andra slutat. Damer och herrar utför olika kombinationer samtidigt. Det blir trångt på scenen, marginalerna små. Dansarnas precision är beundransvärd. Här går koreografen tillbaka på den klassiska vokabulär han utbildades i. Mycket sevärt, hela tiden.

I en följande, lång scen repeterar tre dansare med balettmästaren. Vissa moment i den nya baletten fungerar inte riktigt som de ska. En ung, säker dansör griper in. Konflikter uppstår. 

Nadja Selltup och Vahe Martirosyan i Raymonda. Foto Hans Nilsson

Nadja Selltup och Vahe Martirosyan i Raymonda. Foto Hans Nilsson

När ballerinan vilar i sin loge kommer den unge dansören för att ge henne en röd ros. Den följande scenen är vacker som en dröm, när de två dansar med en kår av femton dansöser i tutuer som skiftar från rosa till rött. Pontus Lidbergs vackra rörelsefantasi är sig lik. Att han dessutom hade en sådan utsökt känsla för att skapa dynamiska, spännande gruppformationer var för mig en härlig överraskning.

Andra akten är ett "divertissement" – underhållning i form av ett pärlband av vackra dansscener, till ett urval av Aleksandr Glazunovs dansanta melodier. Originalets stora, klassiska duett har Lidberg koreograferat "efter Marius Petipa". Därutöver har han skapat en svit härliga karaktärsdanser (i stövlar och klackar) och imponerande koreografier för balettkår.

Herrarna briljerar med piruetter och höga hopp. Damerna är kvicka och eleganta i distinkta stegkombinationer och lägre hopp. Dansarna verkar trivas förträffligt. Jag tycker att det riktigt lyser av dansglädje om dem. Ett charmerande inslag utgörs av en dans för fem par barn.

Ballerinan (Nadja Sellrup) i sins loge. Foto Hans Nilsson

Ballerinan (Nadja Sellrup) i sins loge. Foto Hans Nilsson

Så vitt jag vet har Pontus Lidberg hittills utmärkt sig i enbart moderna idiom. Till den grad fräsch, uppfinningsrik och fartfylld är koreografin att han härmed framstår som en värdig arvtagare till de stora 1800-talsmästarna. Det var för mig en första klassens överraskning!

Jag tyckte det var förfärligt synd att baletten tog slut. Vad ska jag då säga om avslutningen (fyndig, originell!) utan att säga för mycket? Kanske detta: Den som väljer dansen förblir inte ensam.

Patrick Kinmonth har designat små konstverk till vackra, utsökt detaljrika kostymer. I karaktärsdanserna bidrar de dessutom till rörligheten i dansen, med delade kjolar och svepande jackor i glänsande tyger. Jag gissar att den duktiga personalen på Operans ateljéer har varit febrilt verksamma.

Som scenograf har Kinmonth skapat ett scenrum där perspektiven växlar snabbt. Framifrån, bakifrån? Kinmonth använder här en sorts modern motsvarighet till Drottningholmsteaterns "changements à vue": stora scenväxlingar inför publikens ögon. Denna arkitektoniska kontrast motsvaras i baletten av övergången från repetition till färdig föreställning, och i rollerna av motsatsen mellan scenartisterna och de individer som repeterar. Lidbergs och Kinmonths Raymonda är ett mycket välbyggt verk.

Dragos Mihalcea i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Dragos Mihalcea i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Huvudrollerna
I de tre roller som speglar både in- och utsidor har hela tre lag annonserats. Premiärkvällen dansades titelrollen av Nadja Sellrup med den beundransvärda kombination av säkerhet och personlighet som är hennes adelsmärke. Dragos Mihalcea som hennes partner visade stor auktoritet och vacker teknik. I rollen som den unge dansören visade nye, spännande Vahe Martirosyan hög energi och god säkerhet.

Verkets titel
Denna balett borde rimligen väcka internationell uppmärksamhet. En reservation jag har gäller verkets titel. Med Julia och Romeo valde Mats Ek något som skiljer hans balett från alla andra. Denna Raymonda, som skiljer sig så radikalt från originalet, skulle ha förtjänat något liknande. Det kunde skett med enkla medel, till exempel genom tilläggande av ett årtal.

Peter Bohlin
2 dec 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil