Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Raymonda, Finalen på första aktens drömscen ned Nadja Sellrup i centrum. Foto Hans Nilsson

Raymonda, Finalen på första aktens drömscen ned Nadja Sellrup i centrum. Foto Hans Nilsson

Pontus Lidberg, en första klassens överraskning

STOCKHOLM: Höstens stora satsning med Kungliga Baletten är en ny version av helaftonsklassikern Raymonda, i koreografi av Pontus Lidberg. Mycket tidigt fann han en egen stil som koreograf. Redan som ung dansare visade han, på en workshop i Operans Rotunda för många år sedan, hur en enkel form som en vinklad dansararm kunde föras vidare och förvandlas till en sorts självgående kugghjul.

1996-2003 var Pontus Lidberg dansare vid Kungliga baletten, Norska Nationalbaletten, Göteborgsbaletten och baletten vid Grand Théâtre de Genève. Sedan 2000 verkar han som koreograf. 2003 bildade han en egen produktionsenhet: Pontus Lidberg Dance.

Han har skapat flera dansfilmer, varav The Rain (2007) har belönats med ett flertal utmärkelser. Intensivt produktiv har han för scenen skapat ett stort antal originalverk för institutioner jorden runt. Med New York som bas är han en av svensk danskonsts stora exportartiklar.

Med 48 medverkande är Raymonda en jättesatsning av Kungliga balettens chef Johannes Öhman. Balettens original skapades i S:t Petersburg 1898 av mästaren Marius Petipa. I sin version har Pontus Lidberg kortat baletten till två akter och (tack och lov) avstått från originalets antikverade handling.

I det nya verkets koncept, utarbetat av Lidberg i samarbete med mångkunnige scenografen Patrick Kinmonth, är handlingen radikalt nedtonad. En dam, två herrar. Nästan viktigare är tidsangivelsen. 1898 invigdes också Stockholmsoperan.

Nadja Sellrup i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Nadja Sellrup i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Baletten börjar med att dansarna repeterar på scenen. Tidpunkten etableras omedelbart. Den medverkande balettmästaren bär en utsökt, svart 1890-talsdräkt med turnyr, ty balettmästaren är en kvinna. Joakim Stephenson är mycket elegant i sin första travestiroll.

Scenen är full av dansare. Snabbt blir det fart och fläkt över repetitionen. I de bästa scenerna börjar nya övningar innan andra slutat. Damer och herrar utför olika kombinationer samtidigt. Det blir trångt på scenen, marginalerna små. Dansarnas precision är beundransvärd. Här går koreografen tillbaka på den klassiska vokabulär han utbildades i. Mycket sevärt, hela tiden.

I en följande, lång scen repeterar tre dansare med balettmästaren. Vissa moment i den nya baletten fungerar inte riktigt som de ska. En ung, säker dansör griper in. Konflikter uppstår. 

Nadja Selltup och Vahe Martirosyan i Raymonda. Foto Hans Nilsson

Nadja Selltup och Vahe Martirosyan i Raymonda. Foto Hans Nilsson

När ballerinan vilar i sin loge kommer den unge dansören för att ge henne en röd ros. Den följande scenen är vacker som en dröm, när de två dansar med en kår av femton dansöser i tutuer som skiftar från rosa till rött. Pontus Lidbergs vackra rörelsefantasi är sig lik. Att han dessutom hade en sådan utsökt känsla för att skapa dynamiska, spännande gruppformationer var för mig en härlig överraskning.

Andra akten är ett "divertissement" – underhållning i form av ett pärlband av vackra dansscener, till ett urval av Aleksandr Glazunovs dansanta melodier. Originalets stora, klassiska duett har Lidberg koreograferat "efter Marius Petipa". Därutöver har han skapat en svit härliga karaktärsdanser (i stövlar och klackar) och imponerande koreografier för balettkår.

Herrarna briljerar med piruetter och höga hopp. Damerna är kvicka och eleganta i distinkta stegkombinationer och lägre hopp. Dansarna verkar trivas förträffligt. Jag tycker att det riktigt lyser av dansglädje om dem. Ett charmerande inslag utgörs av en dans för fem par barn.

Ballerinan (Nadja Sellrup) i sins loge. Foto Hans Nilsson

Ballerinan (Nadja Sellrup) i sins loge. Foto Hans Nilsson

Så vitt jag vet har Pontus Lidberg hittills utmärkt sig i enbart moderna idiom. Till den grad fräsch, uppfinningsrik och fartfylld är koreografin att han härmed framstår som en värdig arvtagare till de stora 1800-talsmästarna. Det var för mig en första klassens överraskning!

Jag tyckte det var förfärligt synd att baletten tog slut. Vad ska jag då säga om avslutningen (fyndig, originell!) utan att säga för mycket? Kanske detta: Den som väljer dansen förblir inte ensam.

Patrick Kinmonth har designat små konstverk till vackra, utsökt detaljrika kostymer. I karaktärsdanserna bidrar de dessutom till rörligheten i dansen, med delade kjolar och svepande jackor i glänsande tyger. Jag gissar att den duktiga personalen på Operans ateljéer har varit febrilt verksamma.

Som scenograf har Kinmonth skapat ett scenrum där perspektiven växlar snabbt. Framifrån, bakifrån? Kinmonth använder här en sorts modern motsvarighet till Drottningholmsteaterns "changements à vue": stora scenväxlingar inför publikens ögon. Denna arkitektoniska kontrast motsvaras i baletten av övergången från repetition till färdig föreställning, och i rollerna av motsatsen mellan scenartisterna och de individer som repeterar. Lidbergs och Kinmonths Raymonda är ett mycket välbyggt verk.

Dragos Mihalcea i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Dragos Mihalcea i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Huvudrollerna
I de tre roller som speglar både in- och utsidor har hela tre lag annonserats. Premiärkvällen dansades titelrollen av Nadja Sellrup med den beundransvärda kombination av säkerhet och personlighet som är hennes adelsmärke. Dragos Mihalcea som hennes partner visade stor auktoritet och vacker teknik. I rollen som den unge dansören visade nye, spännande Vahe Martirosyan hög energi och god säkerhet.

Verkets titel
Denna balett borde rimligen väcka internationell uppmärksamhet. En reservation jag har gäller verkets titel. Med Julia och Romeo valde Mats Ek något som skiljer hans balett från alla andra. Denna Raymonda, som skiljer sig så radikalt från originalet, skulle ha förtjänat något liknande. Det kunde skett med enkla medel, till exempel genom tilläggande av ett årtal.

Peter Bohlin
2 dec 2014


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil