Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finska Balettläroanstaltens elever på scen. Foto Sakari Viika

Finska Balettläroanstaltens elever på scen. Foto Sakari Viika

Ambitiösa balettelever i Helsingfors

HELSINGFORS: Nationaloperan har visat balettsagan Snödrottningen för tredje året i rad, och inleder nu julmånaden med Nötknäpparen och Råttkungen. I båda dessa medverkar ett stort antal studerande, unga och barn, från Balettelevskolan (Balettläroanstalten).

Detta var orsaken till att skolans egen föreställning, som vanligtvis ges nära julen, kunde ses redan i november, under en halv vecka. Den hette på finska Arjen aherrusta ja tanssin taikaa, fritt översatt Vardagens knog och dansens trolldom.

Elever vid stången, i förgrunden Colin Jacobs t.v. och Shonan Greve. Foto Mirka Kleemola

Elever vid stången, i förgrunden Colin Jacobs t.v. och Shonan Greve. Foto Mirka Kleemola

Vilken glädje på scenen, från första början, som de unga utstrålade. Detsamma fick man uppleva som åskådare vid denna föreställning. I Finland ger man ofta högre utbildning, efter den obligatoriska skolan, på skolor som kallas för anstalt, och det är under detta namn man hittar info om verksamheten på operans webbsidor.

Den konstnärlige ledaren i balettelevskolan Wilfried Jacobs är fortfarande verksam även som dansare men har hunnit ta ett fasta grepp om sin uppgift, med hjälp av operans balettchef Kenneth Greve. Man bör heller inte glömma insatserna av Wilfrieds företrädares, Arja Tervos, och de övriga kunniga lärarnas på institutet. Wilfried själv sågs på scenen i början av föreställningen, som konferencier och balettmästare när eleverna visade sitt kunnande i klassarbete á la Etudes, ett balettverk som visar exempel på träningsprogram. 

Det var härligt att se på hur entusiastiska framför allt de yngsta eleverna var när de fick visa sig i de olika rollerna. Efter pausen blev det flera nummer för de flesta, även för de allra minsta – vilka för övrigt väckte stort engagemang hos publiken och de fick också mest applåder.

Åskådarna berördes extra av de många pojkarnas ansats, de var något ojämnare i vissa delar än flickorna i samma ålder, men alvarligt med i leken. Denna höst hade man fått 12 nya gossar när det tidigare år kunde hända att ingen började i första klassen vid den elementära undervisningen (7-8-åringar).

Av de något längre hunna är det två ännu mycket unga dansarsöner som märks tydligt bland sina jämnåriga med lite mer kunnande. Det blir intressant att följa upp om Colin Jacobs, en scenperson redan och Shonan Greve med sitt engagemang i uppgifterna, fortsätter i föräldrarnas fotspår. Skolan har en del elever från dansarfamiljer, fler än man kan räkna på ena handens fingrar.

Sara Antikainen och Marcus Björkbom i Giselle. Foto Wilfred Jacobs

Sara Antikainen och Marcus Björkbom i Giselle. Foto Wilfred Jacobs

Gossarna i de högre utbildningarna uppträdde i början med stort allvar. De kanske var något spända inför all teknik i det krävande uppträdandet, ofta med mångfaldiga piruetter som skulle lyckas så fint som möjligt inför publiken. Karaktärsdragen kom fram lite senare också i ansiktena, och en mera avslappnad närvaro märktes i vissas dans, även med damerna.

En charmfull Sara Antikainen, 3:e årskursen i yrkesklasser, visade gediget kunnande i sin Gisellevariation, hon dansar också redan på Operans produktioner bland artisterna.

Vissa andra av flickorna under kvällen visade även de mycket kunnande i sitt scenarbete. Med lite varierande färdigheter, men redan i viss mån mogna artister.  

En del av dessa unga damer sågs också i Giselle, nämligen Katariina Hietala, Tiia Lehtinen, Julianna Luhtala, Silja Piippo, Jessi Räty, Eliisa Nenonen, Julia Salminen, Katerina Torp, Erika Vilander, Malla Ylöniemi, Satu Partanen och Ayana Waki.

Ur Giselle, i mittem Ayana Waki och Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Ur Giselle, i mittem Ayana Waki och Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Studerandena ur den sista tredje klassen i yrkesutbildningen, Jane Sievänen, sågs i en variation ur Paquita och Victoria Johansson i en ur Le Corsaire. vidare sågs i sina variationer ur Coppelia Leonora Nummi och Maiju Marvaila, båda niondeklassister på ungdomsstadiet, när det blev tur för deras soli – det är viktigt att få visa sig möjligast många gånger inför publiken och att kunna förbereda sig till nästa uppträdande med noggrann genomgång av möjliga fel.

Katerina Torp (yrkesutbildning årskurs 2) har redan viss scenvana och sågs i utdrag ur Raymonda liksom även Erika Vilander från samma klass. Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Konsta Roos (alla åk 1) och Marcus Björnbom (åk 2). Även gossarna väl inövade. De fick sin chans även i ett nummer ur Harlekinens miljoner – en variation dansad med engagemang av Samuel Haramo och ett pas de deux med Ella Puurtinen och Konsta Roos, och vidare i  Jouka Valkamas Legioona (Legionen) som dansades av Oskari Nyyssölä med tre damer: Emmi Salonen, Anniina Ukkonen och Veera Vanhanen – sistnämnda yrkesstuderande i linjen för nutida dans, årskurs 3.

Sevillanas ur Bulerias por Solea. Foto Mirko Kleemola

Sevillanas ur Bulerias por Solea. Foto Mirko Kleemola

De minsta var bedårande söta i sina gruppnummer, och det var sällan de inte var i takt med de andra i gruppen. Även de övriga eleverna med lite mer erfarenhet utmärkte sig positivt, vissa på grund av stark scennärvaro utöver de rätta och fina linjerna.

Gruppnumren sågs i slutet av föreställningen. Koulupäivä (Skoldag) koreograferad av Kaisa Nieminen  för 6:e och 9:e årets studerande, rena elixiret, som även Elämänilo (Livsglädje) för elever från de allra yngsta till sjätte årets tonåringar. Koreograferna för detta nummer var Anne-Marie Ahola-Hiitola, Suvi Helo, Riikka Nyman, Satu Soldan, Minna Stenvall och Susanna Vironmäki, alla pedagoger vid skolan.

Återväxten lovar gott. Foto Mirka Kleemola

Återväxten lovar gott. Foto Mirka Kleemola

Verket Bulerias por Solea av Laura Vilhonen hade sin plats i mitten av ovannämnda nummer och presenterade de längst hunna studerandenas färdigheter ur en annan synpunkt.

Föreställningen igenom märktes det precisa jobbet som stod bakom. Eleverna rörde sig disciplinerat och behärskade allmänt väl det som skulle förevisas inför åskådarna, även de minsta. En fröjd för ögat och en känsla av att man är på väg framåt. Mycket arbete står framför dem som önskar sig en plats i ett kompani typ Nationalbaletten. Konkurrensen om platserna är stor och de nationella kompanierna tar idag in dansare från hela världen.

Det var fint att se när hela skolan i slutet presenterade sig på scenen, alla utstrålade glädje när de intog sina poser i raderna, även pedagogerna som i snabb takt visade sig inför publiken för att i samma takt lämna plats vid rampen åt de unga igen.

Föreställningarna var över för den här gången. Prestigefyllda uppgifter väntar många även på vårsidan.

Anita Jokela
8 dec 2014


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil