Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finska Balettläroanstaltens elever på scen. Foto Sakari Viika

Finska Balettläroanstaltens elever på scen. Foto Sakari Viika

Ambitiösa balettelever i Helsingfors

HELSINGFORS: Nationaloperan har visat balettsagan Snödrottningen för tredje året i rad, och inleder nu julmånaden med Nötknäpparen och Råttkungen. I båda dessa medverkar ett stort antal studerande, unga och barn, från Balettelevskolan (Balettläroanstalten).

Detta var orsaken till att skolans egen föreställning, som vanligtvis ges nära julen, kunde ses redan i november, under en halv vecka. Den hette på finska Arjen aherrusta ja tanssin taikaa, fritt översatt Vardagens knog och dansens trolldom.

Elever vid stången, i förgrunden Colin Jacobs t.v. och Shonan Greve. Foto Mirka Kleemola

Elever vid stången, i förgrunden Colin Jacobs t.v. och Shonan Greve. Foto Mirka Kleemola

Vilken glädje på scenen, från första början, som de unga utstrålade. Detsamma fick man uppleva som åskådare vid denna föreställning. I Finland ger man ofta högre utbildning, efter den obligatoriska skolan, på skolor som kallas för anstalt, och det är under detta namn man hittar info om verksamheten på operans webbsidor.

Den konstnärlige ledaren i balettelevskolan Wilfried Jacobs är fortfarande verksam även som dansare men har hunnit ta ett fasta grepp om sin uppgift, med hjälp av operans balettchef Kenneth Greve. Man bör heller inte glömma insatserna av Wilfrieds företrädares, Arja Tervos, och de övriga kunniga lärarnas på institutet. Wilfried själv sågs på scenen i början av föreställningen, som konferencier och balettmästare när eleverna visade sitt kunnande i klassarbete á la Etudes, ett balettverk som visar exempel på träningsprogram. 

Det var härligt att se på hur entusiastiska framför allt de yngsta eleverna var när de fick visa sig i de olika rollerna. Efter pausen blev det flera nummer för de flesta, även för de allra minsta – vilka för övrigt väckte stort engagemang hos publiken och de fick också mest applåder.

Åskådarna berördes extra av de många pojkarnas ansats, de var något ojämnare i vissa delar än flickorna i samma ålder, men alvarligt med i leken. Denna höst hade man fått 12 nya gossar när det tidigare år kunde hända att ingen började i första klassen vid den elementära undervisningen (7-8-åringar).

Av de något längre hunna är det två ännu mycket unga dansarsöner som märks tydligt bland sina jämnåriga med lite mer kunnande. Det blir intressant att följa upp om Colin Jacobs, en scenperson redan och Shonan Greve med sitt engagemang i uppgifterna, fortsätter i föräldrarnas fotspår. Skolan har en del elever från dansarfamiljer, fler än man kan räkna på ena handens fingrar.

Sara Antikainen och Marcus Björkbom i Giselle. Foto Wilfred Jacobs

Sara Antikainen och Marcus Björkbom i Giselle. Foto Wilfred Jacobs

Gossarna i de högre utbildningarna uppträdde i början med stort allvar. De kanske var något spända inför all teknik i det krävande uppträdandet, ofta med mångfaldiga piruetter som skulle lyckas så fint som möjligt inför publiken. Karaktärsdragen kom fram lite senare också i ansiktena, och en mera avslappnad närvaro märktes i vissas dans, även med damerna.

En charmfull Sara Antikainen, 3:e årskursen i yrkesklasser, visade gediget kunnande i sin Gisellevariation, hon dansar också redan på Operans produktioner bland artisterna.

Vissa andra av flickorna under kvällen visade även de mycket kunnande i sitt scenarbete. Med lite varierande färdigheter, men redan i viss mån mogna artister.  

En del av dessa unga damer sågs också i Giselle, nämligen Katariina Hietala, Tiia Lehtinen, Julianna Luhtala, Silja Piippo, Jessi Räty, Eliisa Nenonen, Julia Salminen, Katerina Torp, Erika Vilander, Malla Ylöniemi, Satu Partanen och Ayana Waki.

Ur Giselle, i mittem Ayana Waki och Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Ur Giselle, i mittem Ayana Waki och Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Studerandena ur den sista tredje klassen i yrkesutbildningen, Jane Sievänen, sågs i en variation ur Paquita och Victoria Johansson i en ur Le Corsaire. vidare sågs i sina variationer ur Coppelia Leonora Nummi och Maiju Marvaila, båda niondeklassister på ungdomsstadiet, när det blev tur för deras soli – det är viktigt att få visa sig möjligast många gånger inför publiken och att kunna förbereda sig till nästa uppträdande med noggrann genomgång av möjliga fel.

Katerina Torp (yrkesutbildning årskurs 2) har redan viss scenvana och sågs i utdrag ur Raymonda liksom även Erika Vilander från samma klass. Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Konsta Roos (alla åk 1) och Marcus Björnbom (åk 2). Även gossarna väl inövade. De fick sin chans även i ett nummer ur Harlekinens miljoner – en variation dansad med engagemang av Samuel Haramo och ett pas de deux med Ella Puurtinen och Konsta Roos, och vidare i  Jouka Valkamas Legioona (Legionen) som dansades av Oskari Nyyssölä med tre damer: Emmi Salonen, Anniina Ukkonen och Veera Vanhanen – sistnämnda yrkesstuderande i linjen för nutida dans, årskurs 3.

Sevillanas ur Bulerias por Solea. Foto Mirko Kleemola

Sevillanas ur Bulerias por Solea. Foto Mirko Kleemola

De minsta var bedårande söta i sina gruppnummer, och det var sällan de inte var i takt med de andra i gruppen. Även de övriga eleverna med lite mer erfarenhet utmärkte sig positivt, vissa på grund av stark scennärvaro utöver de rätta och fina linjerna.

Gruppnumren sågs i slutet av föreställningen. Koulupäivä (Skoldag) koreograferad av Kaisa Nieminen  för 6:e och 9:e årets studerande, rena elixiret, som även Elämänilo (Livsglädje) för elever från de allra yngsta till sjätte årets tonåringar. Koreograferna för detta nummer var Anne-Marie Ahola-Hiitola, Suvi Helo, Riikka Nyman, Satu Soldan, Minna Stenvall och Susanna Vironmäki, alla pedagoger vid skolan.

Återväxten lovar gott. Foto Mirka Kleemola

Återväxten lovar gott. Foto Mirka Kleemola

Verket Bulerias por Solea av Laura Vilhonen hade sin plats i mitten av ovannämnda nummer och presenterade de längst hunna studerandenas färdigheter ur en annan synpunkt.

Föreställningen igenom märktes det precisa jobbet som stod bakom. Eleverna rörde sig disciplinerat och behärskade allmänt väl det som skulle förevisas inför åskådarna, även de minsta. En fröjd för ögat och en känsla av att man är på väg framåt. Mycket arbete står framför dem som önskar sig en plats i ett kompani typ Nationalbaletten. Konkurrensen om platserna är stor och de nationella kompanierna tar idag in dansare från hela världen.

Det var fint att se när hela skolan i slutet presenterade sig på scenen, alla utstrålade glädje när de intog sina poser i raderna, även pedagogerna som i snabb takt visade sig inför publiken för att i samma takt lämna plats vid rampen åt de unga igen.

Föreställningarna var över för den här gången. Prestigefyllda uppgifter väntar många även på vårsidan.

Anita Jokela
8 dec 2014


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil