Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ludvig Daaes Fun, Laughs, Good Time. Foto Chrisander Brun

Ludvig Daaes Fun, Laughs, Good Time. Foto Chrisander Brun

Norsk feelgood och fenomenal isländska

STOCKHOLM: "Vi lovar att varenda åskådare går hem med ett leende på läpparna och värme i hjärtat." utbasunerar MDT – the place to be, som 3 – 6 december arrangerade festivalen Another Fine Selection, med artister från Belgien, Island, Nederländerna, Norge, Sverige och Tyskland i sju verk.

Spännvidden var oerhört stor. Dansportalens utsände såg fyra verk och rapporterar här om de två mest intressanta.

Norsk feelgood
P.A.R.T.S. (The Performing Arts Research and Training Studios) är en internationell, tvåårig utbildningsinstitution som startades i Bryssel 1995 av den berömda belgiska koreografen Anne Teresa de Keersmaeker.

Skolan har blivit något av ett Mecka för den samtida dansen. Där är (efter bland annat tre år på Svenska Balettskolan i Stockholm) den norske koreografen och dansaren Ludvig Daae utbildad.

Under en "working residency" – en numera ofta förekommande form av fördjupat arbetsstipendium – skapade han på MDT förra året Fun, Laughs, Good Time. Detta stycke, i två kortare akter, är precis vad titeln säger: ett glatt och trevligt stycke som gör åskådaren på gott humör.

Daae verkar dessutom vara en ödmjuk konstnär. I programbladet kallar han sig själv initiativtagare till verket. Som skapare och medverkande listas dansarna samt ljus- och ljudteknikerna Marcus Baldemar, Tove Berglund, Chrisander Brun, Robin Jonsson och Rebecka Stillman, tillsammans med Daae.

Ett välkommet innehåll i verket är presentationen av de medverkande. Det är annars en alltför ofta förbisedd faktor att åskådare väldigt gärna vill veta vem som är vem. Rebecka Stillman passade också på att upplysa om att den på MDT just framförda versionen är den nionde i ordningen.

Fun, Laughs, Good Time. Foto Chrisander Brun

Fun, Laughs, Good Time. Foto Chrisander Brun

Strukturen i verket är lös, men det gör ingenting tack vare de många lustiga infallen. Under en stillsam dans, där de tre dansarnas fötter verkar vara klistrade vid golvet, utbredde sig bakom mig hörbar glädje. Jag undrade vad detta berodde på, tills också till mig anlände en burk med pepparkakor att förse sig ur.

Kakor, radiostyrda bilar och ett glas vin må ha föga med koreografisk verksamhet att göra, men sådant sprider onekligen en grad av trevnad omkring sig. Och när det dansades bjöds rörelsekonst av angenäm art, framför alllt av Rebecka Stillman och Ludvig Daae själv.

Direkt sensationell var Chrisander Bruns ljusdesign. Han ansvarade också för scenografin. Enhetliga ljusgrå färger förbyttes snabbt till neonillgröngula kostymer (av Tove Berglund) och hudpartier i mörkblå neonglans. Dessutom lyckades han måla en del av fonden i illgröngult. Elegant trolleri!

Erna Ómarsdóttir  i Lazyblood. Foto Christphe Lucien

Erna Ómarsdóttir i Lazyblood. Foto Christphe Lucien

En fenomenal isländska
En jättesöt liten tjej med långt hårsvall, höga klackar, svarta strumpbyxor och snygg röd klänning kommer ut på scenen med en lång man. Den stillsamma presentationen låter ungefär så här (fast på engelska):

Hej jag heter Erna och kommer från Island. Det här är Valdimar. Vi skulle vilja tillägna publiken vår första sång.

Därefter bryter helvetet löst. Erna och Valdimar kör publiken genom en akustisk mangel. Kontrasten är bedövande. Efter en liten stund inser åskådaren dock att volymen inte är obehaglig. Det knastrar inte i öronen.Efter sångens slut är tystnaden kompakt. Erna bryter den med:

Hörde ni texten ordentligt? Var det tillräckligt högt? Texten är mycket viktig.

Där börjar åskådaren inse att programbladets anvisning är helt korrekt: Mellanrummet mellan sångerna är lika viktigt som sångerna själva. Kanske till och med ännu viktigare. Under den alltför korta timme som Lazyblood varar leder Erna publiken på en infallsrik färd, kryddad av hennes mångsidiga konstnärskap och varma personlighet.

Den här sången vill jag tillägna alla som har fyllt år, eller ska göra det.

Och så bjuds publiken på en födelsedagsdryck. Eller:

Den här sången vill jag tillägna alla mammor. Jag är också en. Jag hade tänkt tala om att föda barn och amma en baby, men jag är rädd att jag skulle börja gråta då. Men kanske i foajén efteråt ...

Denna konsert är också en högst fysisk föreställning, med betydande teatermässigt innehåll. Erna Ómarsdóttir far omkring som ett litet jehu på scenen och ut i publiken. Vid ett tillfälle står hon i hög brygga, i sina höga klackar, och vrålsjunger.

Enkla kostymbyten (en glittrande, höftlång jacka eller ett par änglavingar) fungerar som rörlig scenografi. Peruker åker omkring på teatern. Till slut har hon bara en peruk (om än lång) på överkroppen. Ungefär i mitten av konserten hade hon sagt:

Jag hade egentligen tänkt klä av mig här, men jag tror inte att jag törs.

Ur Lazyblood. Foto Christophe Lucien

Ur Lazyblood. Foto Christophe Lucien

Jag utnämner härmed Erna Ómarsdóttir till en komplett artist, ett fenomen. Hon tog examen vid P.A.R.T.S 1998 och har sedan dess drivit en intensiv karriär. Fem gånger har hon tilldelats det isländska danspriset "Griman" (ungefär Teatermasken). Hon har samarbetat med Björk – den kombinationen torde det ha slagit gnistor om!
Under flera års internationell verksamhet arbetade hon tillsammans med bland andra Ballet C de la B, Jan Fabre och Sidi Larbi Cherkaoui.

Tillsammans med Valdimar Jóhansson bildade Erna Ó. år 2008 dansgruppen Shalala. Han är mycket lång. När han mot slutet uppträder i kortbyxor, änglavingar och rödglittrande platådojor verkar han vara två meter. Han främst kompletterar henne, men gör det utomordentligt väl.

"Vi lovar att varenda åskådare går hem med ett leende på läpparna och värme i hjärtat" står det i programbladet. Jag ler fortfarande. Och inte är det så kallt än?

Peter Bohlin
 10 dec 2014


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil