Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gabriella Kaiser, Alexander Larsson och Bianca Fernström i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Gabriella Kaiser, Alexander Larsson och Bianca Fernström i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Explosivt och underhållande på Chinateatern

STOCKHOLM, CHINATEATERN: Redan när publiken får tillträde till salongen strömmar 80-tals musiken ut ur högtalarna. När ljuset släcks ner hörs sång bakom en skir ridå och nostalgikänslan är påtaglig. Med explosiv kraft drar en fartfylld show igång och för publiken är det bara att åka med.

Efter att ha spelats på Chinateatern i Stockholm i snart ett år drar Flashdance fortfarande näst intill fulla hus. Än finns det chans att uppleva musikalen i huvudstaden, men 6 mars 2015 flyttas föreställningen till Göteborg. 

Ett ljusspel i Flashdance med Hanna Lindblad. Foto Mats Bäcker

Ett ljusspel i Flashdance med Hanna Lindblad. Foto Mats Bäcker

Alla medverkande både på och utanför scenen bidrar till helhetsupplevelsen. Övergångarna flyter och kreativa lösningar och temposkiftningar, där allt och alla på scenen, medverkar till någon form av ständig pågående rörelse. Jennie Widegrens koreografier är medryckande och dynamiskt uppbyggda. Rummet, kulisser, ljus och bildmöjligheter utnyttjas till fullo. Musikerna är placerade på balkongernas sidor vilket underlättar samarbetet med aktörerna på scenen.

En spektakulär scen ur Flashdance. Foto: Mats Bäcker

En spektakulär scen ur Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Musikalers främsta syfte är att vara underhållande för stunden och Flashdance är inget undantag. Det finns dock en underliggande ton av framtidstro, en uppmaning att ta vara på drömmar och våga satsa. Huvudrollskaraktären Alex vågar, låt det bära eller brista. Alex är en tuff och självsäker tjej som arbetar i ett mansdominerat yrke.

Hon tar för sig och ses som en i gänget. Snart blir hon involverad med företagets nya chef, gestaltad av Rennie Mirro. Kvällarna tillbringas på en nattklubb där Alex är verksam som dansare och det här är kärleken och drömmen om att bli yrkesdansare frodas.

Karl Dyall gör en karaktärsroll i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Karl Dyall gör en karaktärsroll i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Hanna Lindblads rolltolkning av Alex är kraftfull och energisk. Hon uttrycker passion, envishet och det hårda arbete som krävs för att kunna bli dansare. Energin och noggrannheten i både agerande och dansande är mycket inspirerande. Lindblad lyckas förmedla integritet och handlingskraft samtidigt som omgivningens stöd är viktigt. Förutom pojkvännen så finns där kompisen Gloria som gestaltas av Anna Hansson. De båda vännernas resa mot framtiden tar sig olika uttryck.

Ensemblen är sammansvetsad och förmedlar glädje på scenen. Här finns Karl Dyall som spelar en hård och krävande nattklubbsägare. Linus Wahlgrens Jimmy längtar efter att få utvecklas i det han brinner för. Siw Malmkvist gör en charmig dam med skinn på näsan. Till henne går Alex för att få perspektiv på tillvaron.

Andy är flerbarnsfar med oro inför framtiden och spelas av Marcus Söderberg. Under föreställningens gång får Söderberg och hans kollegor chans att visa åtskilliga sidor som aktörer och dansare.

Gabriella Kaiser i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Gabriella Kaiser i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

I ensemblen finns också Gabriella Kaiser. I Flashdance har hon förutom ensembleuppdrag även rollen som understudy till Alex. Tidigare har Kaiser bland annat medverkat i Jerry Williams Show, Gökboet av Bounce, The last Bounce och Svansjön av Fredrik Rydman. Parallellt med föreställningarna på Chinateatern repeterar hon American Idiot som sätts upp på Malmöoperan med premiär den 7 februari 2015. Jag fick en pratstund med Gabriella. 

Jag upplever dig som en musikalisk dansare. Vad tycker du själv är dina starka sidor och vad vill du utveckla?

Åh tack! Musikalitet är superviktigt för mig. Jag tycker det går att urskilja de bästa dansarna genom att känna och se deras känsla för musik. Jag tror att en av mina starka sidor är att jag lyckas förmedla en musikalisk känsla i olika kommersiella stilar. Freestyle är ett av mina utvecklingsområden. Att våga dansa utan att ha en satt koreografi. Jag har liten erfarenhet av detta. Breaking är något som jag fascineras av och hoppas på att träna i framtiden.

Hur kommer det sig att du sökte till Flashdance?

Jag har jobbat med koreografen Jennie Widegren förut. Det var hon som introducerade mig för kommersiell dans. Jennie föreslog att jag skulle söka. Eftersom jag sjungit de senaste åren kändes det som en perfekt musikal för mig att göra. Jag hade sett filmen och tyckte att den var ball. Jag tycker om musikalens budskap att följa sitt hjärta och tro på sin innersta passion.

Hur är det att arbeta med Jennie Widegren?

Jennie har en egen kommersiell stil som jag känner mig väldigt bekväm att utföra. Hon är noga med detaljer och håller en hög kvalité på sina koreografier, som är utmanande och roliga för dansare.

Vilka utmaningar som dansare finns för dig i musikalen Flashdance?

Att vara inhoppare för en så stor och bärande huvudroll som Alex Owens har varit min största utmaning hittills. Jag har aldrig gjort något liknande. Som cover får du inte så bra förutsättningar, men måste vara beredd att närsomhelst köra en hel föreställning för en betalande publik.

Flashdance är en fartfylld musikal, varifrån hittar du kraften att orka ge?

Hos mina fantastiska kollegor, vi har superkul på jobbet. Musiken inspirerar, och att alltid gå tillbaka till min grundkärlek för dans och möjligheten att dela den med publiken.  

Vad är roligast eventuellt sämst med musikaljobb?

Roligast är att jobba med så många olika konstnärer, dansare, sångare och skådespelare. Att få arbeta med alla tre är jättekul. Jag upplever arbetsförhållandena som fördelaktiga. Det sämsta skulle kunna vara att bli för trygg, – det kan vara svårt att lämna för att söka nya utmaningar.

I vår åker du till USA (LA.), vad ska du göra där?

Jag ska samarbeta med Marty Kudelka, Justins Timberlakes koreograf och regissör. Bland annat så ska jag assistera honom när han undervisar. Sedan blir det auditions för olika frilansjobb som min agentur skickar mig på. Och så ska jag träna, få nya kunskaper, lära av mentaliteten, allt i syfte att kunna ge tillbaka och dela med mig av något nytt när jag kommer hem.

Vad har du för framtidsdrömmar?

Även fast jag känner att jag börjar glida över mer på sång och så småningom teater så har jag fortfarande drömmar att som dansare få stå på de största scenerna i världen. Sedan skulle jag gärna göra större roller i en musikal och koreografera och skådespela. Haha! Det är så mycket jag vill göra. I framtiden vill jag även gärna skapa egna föreställningar.

Du är aktiv som dansare, danslärare och koreograf. Hur fungerar det att kombinera dessa områden?

Att kombinera områdena är absolut inga problem. Jag har svårt att välja vad jag helst vill göra. Men konst är väl konst och alla erfarenheter ger mervärde till varandra. Man får se till att vara helt närvarande i det man gör för stunden. Kunskaper och erfarenheter förs samman till en helhet som kan göra att man blir bättre inom varje område. 

Jenny Berkán
15 dec 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil