Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Billy Elliot i Svansjön pdd. Foto BE NL

Billy Elliot i Svansjön pdd. Foto BE NL

Billy Elliot-febern sprider sig över Europa

BILLY ELLIOT: Det är snart tio år sedan Billy Elliot the Musical hade premiär i London. En musikal som bygger på filmen med samma tema som är en stor succé. Musikalen spelas fortfarande på Victoria Theatre i Londons West End.

En version sattes upp i Sydney 2007, följd av en Broadwayversion 2008 och samma år även en version i Melbourne. Två ”US National Tour” gjordes 2010. Samma år spelades den i Seoul i Sydkorea.

I september 2014 sattes den upp i Oslo och spelades under hela hösten fram till i början av januari 2015. Den var inte en exakt kopia på londonversionen utan anpassad, en så kallad non-replica-version. Det som framförallt skilde sig från ursprungsversion var att rollen som Billy alltid spelades av samma pojke: Kevin Haugen, 12 år.

Efter den sista föreställningen före jul fick Dansportalen ett samtal med Sebastian Hassfjell, som var Michael under höstens föreställningar. Pappa Sindre var med i samtalet och inledde:

”Sebastian har spelat barnteater sedan han var sju år… och blev då tillfrågad att spela med i ett julspel – där han fick tre roller!”

Uttagningen till rollerna i den norska Billy Elliot gjordes via en öppen audition. Över 1000 förväntansfulla Billys, Michaels och Debbies kom till proven.

”De tittade på hur vi rörde oss, om vi hade sångröst och om vi kunde dansa,” säger Sebastian Hassfjell.

”Det var mycket nerver på slutet för mig,” säger han, ”jag har aldrig tidigare haft den känslan där man är så rädd att åka ut i ena sekunden och den enorma glädje den andra sekunden när man blev antagen!”

”Gallringen pågick hela tiden. Du fick plötsligt bara veta: tack för att du kom hit. När det bara var 20 kvar – och jag var en av dem – fick vi veta att vi skulle gå vidare till ett slutprov.”

Andra dagens uttagning fick de som var kvar några enkla övningar att förbereda som lite steppdans: ”Det var lite vanskligt för mig att steppa…”

Rollfiguren Michael innebär en helt annan person än tonåringen Sebastian.

”Jag brukade sätta mig ned en bra stund innan föreställningen och samla mig och försöka tänka mig in i rollen, fundera på vad jag kan förbättra och bli en bra Michael på scen”, säger Sebastian.

”När jag går ut från scenen en stund är jag återigen Sebastian, men Kevin som spelar Billy har en sån krävande roll att han förblir Billy även när han inte är på scenen för att just kunna ge en trovärdig rolltolkning under hela musikalen”.

”Det är min show”, säger Sebastian om numret ”Expressing Yourself”. ”Samtidigt är det bra att jag spelar ut i det numret och sparar krafter för Kevin som har "Angry Dance" strax efter som är så krävande…” Som alltid på en teater, man hjälper varandra, och det har de redan tagit till sig, trots sina unga år.

Sebastian Hassfjell som Michael vid applådtacket. Foto Cristian Hillbom

Sebastian Hassfjell som Michael vid applådtacket. Foto Cristian Hillbom


Jag frågar om de har sänkt tonarten i orkestern för att anpassa sig till hans röst, men pappa påpekar att Sebastian alltid varit en alt-röst, inte sopran som är brukligt för denna roll. ”Och så tidigt som i åttaårsåldern sjöng jag med en altstämma,” berättar Sebastian.

Nu har han spelat i tre månader och Sebastian vill absolut inte att showen ska läggas ned. "Det är tre pojkar som alternerar i rollen, men Sebastian hade helst velat att de varit färre som alternerat så att han fått spela flera föreställningar är dem som han var inbokad på," säger hans mamma Christina.

Sebastian vill naturligtvis fortsätta att vara med i musikaler och pappa Sindre stöder det genom att påpeka att det vore fint om han kunde ta en sommarkurs i t ex dans.

Sebastian med sin far Sindre. Foto Cristian Hillbom

Sebastian med sin far Sindre. Foto Cristian Hillbom

Stepp fick han lära sig med hjälp av steppläraren Anneli Moe. Han hade knappt hört talas om stepp innan han fick lära sig, än mindre sett någon dansa det.

Från början fick de lära sig grunderna i stepp och sedan omedelbart börja träna på koreografin till numret. Nu tre månader senare så sitter kunskaperna på plats för honom. ”Nu kan jag ju mycket mer än vad jag kan visa upp på scenen” säger Sebastian med ett leende.

”Michael är den ´morsomste´ rollen, tycker jag och när jag satt på mig hatten och glasögonen så är jag Michael.”

I slutet av applådtacket tar han av sig glasögonen och det är en order av regissören för att markera att nu är det Sebastian som tackar för den roll han spelat.

Sebastian och Kevin har tidigare spelat tillsammans i Oliver som gick i Oslo för ett par år sedan. Precis som i Billy Elliot the Musical var de också bästa vänner på scen i Oliver.

Billy Elliot i Europa

Den 6 november var det premiär för "Billy Elliot de Musical" i en nederländsk version på Cirkustheater i Haag. Musikalen är en exakt version av den i London.

Alla nederländska Billy. Foto BE NL

Alla nederländska Billy. Foto BE NL

Sommaren 2013 började produktionsbolaget att söka efter unga dansförmågor för rollen som Billy och hans bäste vän Michael. Förmågorna, som bestod av pojkar och flickor både med och utan teater- och dansutbild- ning. De går nu i Billy Elliot sCOOL i Amsterdam och får lektioner i bland annat balett, stepp, akrobatik och sång.

Sedan premiären den 6 november hade man fram till mitten av december sålt ca 26 000 biljetter till föreställningen.

Den 7 januari 2015 fick musikalen pris vid den nederländska Musical Awards att vara årets bästa Stora musikal. Totalt fick "Billy Elliot de Musical" tre Musical Awards.

Billy Elliotskolan i Köpenhamn med Magnus Borchert och Nicolas Markovic. Foto Miklos Szabo

Billy Elliotskolan i Köpenhamn med Magnus Borchert och Nicolas Markovic. Foto Miklos Szabo

I Köpenhamn är det premiär 22 januari och ska spelas fram till 3 maj 2015.

I Frankrike och Belgien ges under mars 2015 en produktion på endast sex föreställnngar.

Island sätter upp sin version i mars 2015 och rollen som Billy är redan utvald. Londonbaserade koreografen Lee Proud blir koreograf för den isländska föreställningen.

I Estland är det premiär i mars och ska spelas fram till maj. Här blir Billy lite äldre – upp till 16 år – och man ska använda studenter från Tallinns balettskola.

I Italien ges 13 föreställningar mellan 5 och 17 maj på Il Sistina Theatre i Rom.

I Polen pågår just nu auditions för en egen version som förhoppningsvis får premiär under 2015.

Den enkla frågan smyger sig naturligtvis på en. När får vi se en svensk Billy Elliot?

Cristian Hillbom
12 jan 2015


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil