Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vadim Nunes Belusova som Kungen i  A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Vadim Nunes Belusova som Kungen i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Stiliserat mästerverk blommar på GöteborgsOperan

GÖTEBORG: Det är inte ofta Dansportalen känner sig manad att skriva om opera. Nu kan vi inte låta bli.

Skandinavienpremiären på GöteborgsOperan av John Adams opera från 2006, A Flowering Tree, visade sig vara något så ovanligt som en förstklassig, modern opera med bara tre sångare, men tio dansare! Plus 40 sångare i teaterns förnämliga kör och nästan hundra musiker i teaterns förträffliga orkester.

Musik av John Adams har många gånger kommit till användning i dansverk. Hans pulserande, medryckande rytmiska och emellanåt hetsiga musik har inspirerat många koreografer. Minimalism har för Adams varit en utgångspunkt, inte ett mål. Så har hans musik också blivit unikt mångbottnad och dynamisk.

En mångbottnad historia
I samarbete med den genialiske mångsysslaren och idésprutan Peter Sellars (Polarpristagare 2014, bland mycket annat) författade Adams ett libretto med utgångspunkt från en enkel men mångbottnad historia ur sydindisk berättartradition.

En ung kvinna vid namn Kumudha vill hjälpa sin fattiga mamma, och Kumudha ber sin syster om hjälp. I en omsorgsfull rit lyckas hon ta gestalt av ett träd! Dess vackra, väldoftande blommor säljer de på torget i byn. En ung spoling till prins får se underverket och kräver att få gifta sig med Kumudha. Inte förrän hon i hans närvaro förvandlar sig till ett träd skänker han henne en bröllopsnatts kärlek och ömhet.

Det är detta som händer i första delen av operan. Solisterna sjunger på engelska, kören på spanska, som i originalet. En textmaskin ovanför scenramen förmedlar texterna i vacker svensk översättning. Vill man följa den (rekommenderas) är det då på parkett en fördel att sitta inte allra längst fram.

Scenografin är nedtonad till det yttersta. En vacker bröllopsbädd, en elefant (två, faktiskt!) som dyker upp snabbt som ögat och försvinner lika snabbt. I stället målas scenen praktfullt med enhetligt ljus, företrädesvis rött och blått. Svart kan komma från en fondvägg. Likadant med kostymerna: kören i nyanser av rött, berättaren i vitt, prinsen i grönblått, Kumudha i rött som byflicka, i vitt som brud. Dansarna byter kostymer flera gånger.

Omar Ebrahim, Julia Sporsén och Eric Fennell i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Omar Ebrahim, Julia Sporsén och Eric Fennell i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Storartade sångare
Jag är ingen kännare av sång, men jag vill påstå att man inte behöver vara specialist för att inse att sångarna är storartade. Barytonen Omar Ebrahim är den fasta klippa som startar berättelsen och tryggt för den vidare.

Sopranen Julia Sporsén som Kumudha fyller GöteborgsOperan med välljudande styrka och intensitet i tolkningen av den högdramatiska musiken. Hennes fenomenala styrka gör de scener särskilt sorgliga där hon i andra akten drabbas först av tvivel, senare av förfärliga motgångar.

I den mindre rollen som Prinsen utmärker sig tenoren Eric Fennell i en roll som genomgår en drastisk förändring. En tanklös rikemansson växer till en gestalt som kommit till insikt om vad som är viktigt i tillvaron. Partiet verkar inte lättsjunget. Under långa scener i andra akten är hans uppgift dessutom att sitta still och tyst.

Den stora kören imponerar och är i sin rörlighet på scenen mycket viktig i handlingen.

Dansen
De tio dansarna, i utsökt, mångskiftande originalkoreografi av Renato Zanella, spelar många viktiga roller. Sara Suneson är den syster som första gången hjälper Kumudha att genomgå den rit som förvandlar henne till ett träd. Monica Milocco gestaltar modern. Ingen av dansarna hör till GöteborgsOperans danskompani, men före detta dansösen Milocco ansvarar annars för teaterns avdelning Dans, Unga.

Vadim Nunes Belusova spelar rollen som Kungen, i en storstilad kostym i mängder av rött, med hög huvudbonad. En viktig roll spelas av Vivian Koohnavard som prinsens avundsjuka syster. Det är hon som driver handlingen vidare.

Kumudha, Julia Sporsén, förvandlad till ett träd. Foto Mats Bäcker

Kumudha, Julia Sporsén, förvandlad till ett träd. Foto Mats Bäcker

Ny förvandling
Kumudha pressas av makens syster att genomgå en extra förvandling, ty denna syster och hennes ytliga vänner vill också smycka sig med de vackra blommorna. Kumudha ger så småningom med sig, men det ansvarslösa anhanget slarvar till den grad med ceremonin att prinsessan fastnar i en eländig mellanform som stubbe, varken träd eller människa, utan ben och med bara en stump till arm.

Amor omnia vincit
Kumudha har dock sin vackra röst kvar, och tiggare bär henne runt till by och stad. Prinsen har inte förstått vad som hänt. Han ger sig ut på planlöst sökande och hans yttre förfaller.

Efter sorger och bedrövelser förenas de två till slut. I en rörande scen masserar hon med sin armstump hans hopsjunkna bröst. Kärleken besegrar allt, och till slut går paret åter tillsammans mot en orange soluppgång. Jag gissar att det då fälldes glädjetårar här och var bland åskådarna.

Under stående ovationer efter föreställningen gav orkestern, med en fanfar, välförtjänt touche för dirigenten Joana Carneiro. Hon och regissören Nicola Raab samarbetade redan 2008 på Chicago Opera Theatre vid den första fullt sceniska versionen av A Flowering Tree. Resultatet i Göteborg har blivit enastående. Jag tvekar inte att kalla musiken genialisk och helheten ett mästerverk.

Julia Sporsén med kör och dansare. Foto Mats Bäcker

Julia Sporsén med kör och dansare. Foto Mats Bäcker

En jätteproduktion
Produktionsteamet omfattar även George Souglides (scenografi och kostymdesign), Benito Marcelino (instudering av koreografi), Aaron Black (ljusdesign) och Andreas Renhorn (ljuddesign).

A Flowering Tree är en jätteproduktion. I programboken listas ytterligare 38 projektansvariga. Bland dem vill jag framhålla biträdande regissören och danskoordinatorn Annika Lindqvist och dansassistenten Therese Fredriksson.

Jag skulle så önska att den svenska texten på något sätt kunde publiceras. Göran Gademan har gjort översättningen från engelska, Jens Nordenhök den från spanska.

Av programboken framgår att Adams och Sellars plockat in också ett dussin tvåtusenåriga indiska kärleksdikter som översatts till engelska av den lärde sydindiske poeten A. K. Ramanujan. Han har också på engelska publicerat samlingar av muntlig indisk berättartradition. Det var i en av dessa som Adams och Sellars hittade historien om det blommande trädet.

På GöteborgsOperan spelas verket till och med 28 mars. (Skynda! Skynda!) Jag för min del önskar A Flowering Tree ett liv långt som ett träds, minst.

Peter Bohlin
9 feb 2015


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil