Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vadim Nunes Belusova som Kungen i  A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Vadim Nunes Belusova som Kungen i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Stiliserat mästerverk blommar på GöteborgsOperan

GÖTEBORG: Det är inte ofta Dansportalen känner sig manad att skriva om opera. Nu kan vi inte låta bli.

Skandinavienpremiären på GöteborgsOperan av John Adams opera från 2006, A Flowering Tree, visade sig vara något så ovanligt som en förstklassig, modern opera med bara tre sångare, men tio dansare! Plus 40 sångare i teaterns förnämliga kör och nästan hundra musiker i teaterns förträffliga orkester.

Musik av John Adams har många gånger kommit till användning i dansverk. Hans pulserande, medryckande rytmiska och emellanåt hetsiga musik har inspirerat många koreografer. Minimalism har för Adams varit en utgångspunkt, inte ett mål. Så har hans musik också blivit unikt mångbottnad och dynamisk.

En mångbottnad historia
I samarbete med den genialiske mångsysslaren och idésprutan Peter Sellars (Polarpristagare 2014, bland mycket annat) författade Adams ett libretto med utgångspunkt från en enkel men mångbottnad historia ur sydindisk berättartradition.

En ung kvinna vid namn Kumudha vill hjälpa sin fattiga mamma, och Kumudha ber sin syster om hjälp. I en omsorgsfull rit lyckas hon ta gestalt av ett träd! Dess vackra, väldoftande blommor säljer de på torget i byn. En ung spoling till prins får se underverket och kräver att få gifta sig med Kumudha. Inte förrän hon i hans närvaro förvandlar sig till ett träd skänker han henne en bröllopsnatts kärlek och ömhet.

Det är detta som händer i första delen av operan. Solisterna sjunger på engelska, kören på spanska, som i originalet. En textmaskin ovanför scenramen förmedlar texterna i vacker svensk översättning. Vill man följa den (rekommenderas) är det då på parkett en fördel att sitta inte allra längst fram.

Scenografin är nedtonad till det yttersta. En vacker bröllopsbädd, en elefant (två, faktiskt!) som dyker upp snabbt som ögat och försvinner lika snabbt. I stället målas scenen praktfullt med enhetligt ljus, företrädesvis rött och blått. Svart kan komma från en fondvägg. Likadant med kostymerna: kören i nyanser av rött, berättaren i vitt, prinsen i grönblått, Kumudha i rött som byflicka, i vitt som brud. Dansarna byter kostymer flera gånger.

Omar Ebrahim, Julia Sporsén och Eric Fennell i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Omar Ebrahim, Julia Sporsén och Eric Fennell i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Storartade sångare
Jag är ingen kännare av sång, men jag vill påstå att man inte behöver vara specialist för att inse att sångarna är storartade. Barytonen Omar Ebrahim är den fasta klippa som startar berättelsen och tryggt för den vidare.

Sopranen Julia Sporsén som Kumudha fyller GöteborgsOperan med välljudande styrka och intensitet i tolkningen av den högdramatiska musiken. Hennes fenomenala styrka gör de scener särskilt sorgliga där hon i andra akten drabbas först av tvivel, senare av förfärliga motgångar.

I den mindre rollen som Prinsen utmärker sig tenoren Eric Fennell i en roll som genomgår en drastisk förändring. En tanklös rikemansson växer till en gestalt som kommit till insikt om vad som är viktigt i tillvaron. Partiet verkar inte lättsjunget. Under långa scener i andra akten är hans uppgift dessutom att sitta still och tyst.

Den stora kören imponerar och är i sin rörlighet på scenen mycket viktig i handlingen.

Dansen
De tio dansarna, i utsökt, mångskiftande originalkoreografi av Renato Zanella, spelar många viktiga roller. Sara Suneson är den syster som första gången hjälper Kumudha att genomgå den rit som förvandlar henne till ett träd. Monica Milocco gestaltar modern. Ingen av dansarna hör till GöteborgsOperans danskompani, men före detta dansösen Milocco ansvarar annars för teaterns avdelning Dans, Unga.

Vadim Nunes Belusova spelar rollen som Kungen, i en storstilad kostym i mängder av rött, med hög huvudbonad. En viktig roll spelas av Vivian Koohnavard som prinsens avundsjuka syster. Det är hon som driver handlingen vidare.

Kumudha, Julia Sporsén, förvandlad till ett träd. Foto Mats Bäcker

Kumudha, Julia Sporsén, förvandlad till ett träd. Foto Mats Bäcker

Ny förvandling
Kumudha pressas av makens syster att genomgå en extra förvandling, ty denna syster och hennes ytliga vänner vill också smycka sig med de vackra blommorna. Kumudha ger så småningom med sig, men det ansvarslösa anhanget slarvar till den grad med ceremonin att prinsessan fastnar i en eländig mellanform som stubbe, varken träd eller människa, utan ben och med bara en stump till arm.

Amor omnia vincit
Kumudha har dock sin vackra röst kvar, och tiggare bär henne runt till by och stad. Prinsen har inte förstått vad som hänt. Han ger sig ut på planlöst sökande och hans yttre förfaller.

Efter sorger och bedrövelser förenas de två till slut. I en rörande scen masserar hon med sin armstump hans hopsjunkna bröst. Kärleken besegrar allt, och till slut går paret åter tillsammans mot en orange soluppgång. Jag gissar att det då fälldes glädjetårar här och var bland åskådarna.

Under stående ovationer efter föreställningen gav orkestern, med en fanfar, välförtjänt touche för dirigenten Joana Carneiro. Hon och regissören Nicola Raab samarbetade redan 2008 på Chicago Opera Theatre vid den första fullt sceniska versionen av A Flowering Tree. Resultatet i Göteborg har blivit enastående. Jag tvekar inte att kalla musiken genialisk och helheten ett mästerverk.

Julia Sporsén med kör och dansare. Foto Mats Bäcker

Julia Sporsén med kör och dansare. Foto Mats Bäcker

En jätteproduktion
Produktionsteamet omfattar även George Souglides (scenografi och kostymdesign), Benito Marcelino (instudering av koreografi), Aaron Black (ljusdesign) och Andreas Renhorn (ljuddesign).

A Flowering Tree är en jätteproduktion. I programboken listas ytterligare 38 projektansvariga. Bland dem vill jag framhålla biträdande regissören och danskoordinatorn Annika Lindqvist och dansassistenten Therese Fredriksson.

Jag skulle så önska att den svenska texten på något sätt kunde publiceras. Göran Gademan har gjort översättningen från engelska, Jens Nordenhök den från spanska.

Av programboken framgår att Adams och Sellars plockat in också ett dussin tvåtusenåriga indiska kärleksdikter som översatts till engelska av den lärde sydindiske poeten A. K. Ramanujan. Han har också på engelska publicerat samlingar av muntlig indisk berättartradition. Det var i en av dessa som Adams och Sellars hittade historien om det blommande trädet.

På GöteborgsOperan spelas verket till och med 28 mars. (Skynda! Skynda!) Jag för min del önskar A Flowering Tree ett liv långt som ett träds, minst.

Peter Bohlin
9 feb 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil