Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Samuli Poutanen som Kullervo med kör och dansare. Foto Sakari Viika

Samuli Poutanen som Kullervo med kör och dansare. Foto Sakari Viika

Ett njutbart verk som väcker tankar

HELSINGFORS: Kullervo är en storsatsning. Det är 150 år sedan kompositören Jean Sibelius föddes och jubileumsåret till ära har Nationaloperan satt upp detta nya dansverk på scenen. Koreograf är Tero Saarinen.

Baletten baserar sig på Sibelius symfoni Kullervo, en tondikt i fem delar från 1892. Den handlar om den mytomspunna gestalten Kullervo, en av de centrala figurerna i Finlands nationalepos Kalevala.

Terhi Räsänen, David Scarantino och Samuli Poutanen i Kullervo. Foto Sakari Viika

Terhi Räsänen, David Scarantino och Samuli Poutanen i Kullervo. Foto Sakari Viika

Kullervo är en hjälte med en orolig själ. På grund av familjens historia är han full av hämndlystnad, en tragisk gestalt som misslyckas i sitt liv och som slutligen i förtvivlan väljer att begå självmord. Kullervos och Systerns förhållande är ett centralt tema i detta verk. Han har, utan att ha känt till släktbandet, skändat systern och blir förtvivlad efter att ha insett detta. Även allt annat har gått snett.

Tero Saarinen berättar att föreställningen ständigt lever vidare, förnyas något från kväll till kväll med hjälp av de 25 dansarna. De kommer, förutom från operan, också från Saarinens egen grupp Tero Saarinen Company, tolv plus tolv.  Förutom dem finns både kör och sångsolister (65 personer) på scenen, vilka har sin del i koreografin.

Saarinen berättar vidare att han i skapandet av den visuella bilden helt utgått från musiken, dess idé, dess arkaiska väsen, allt det som hörs via tonerna. De berättar även om den primitiva, jordnära heroismen, idealismen och även om det något ”smutsiga” som är kännetecknande för Kalevala, där människan har sina preferenser, typ animaliska drifter.

David Scarantino som vännen Kimmo i Kullervo. Foto Sakari Viika

David Scarantino som vännen Kimmo i Kullervo. Foto Sakari Viika

Huvudpersonerna
Kullervo och hans syster framställs både av en dansare och av en sångare. Kullervo dansas av Nationalbalettens Samuli Poutanen, som i denna roll är ordentligt hemma – både i rolltolkningen och i rörelsespråket, vilket tycks växa ur den egna kroppen och hans gestalt som människa. Angenämt jordnära och starkt.

Terhi Räsänen, även hon från Nationalbaletten, som Systern, är en något mer kontroversiell typ, konturen är inte lika klar som Kullervos. Kantigheten i hennes karaktär både finns där och inte. Det blir inte klart att hon är syster till Kullervo, hon kunde vara vilken flicka som helst, som han råkar. Systern har tidigare rövats bort från familjen men vad hon heter här anges inte heller, lite vagt alltså. 

En tredje huvudperson är Kimmo, Kullervos vän, som in i det eviga förstår honom och hans agerande i olika livssituationer. Kimmo förekommer inte i Kalevala men däremot i Aleksis Kivis pjäs på ämnet. David Scarantino från Tero Saarinen Company gör rollen trovärdigt, värdigt och energiskt – såsom hela dansensemblen.

Kvinnornas dans ger en känsla av naturmystik. foto Sakari Viika

Kvinnornas dans ger en känsla av naturmystik. foto Sakari Viika

Gestaltningen
Scenbilden är fin, scenografin och ljussättningen av Mikki Kunttu för en ständig och i allmänhet mycket lyckad diskussion med händelserna på scenen.

Dansspråket är bekant från Tero Saarinen, ställvis känner man igen koreografiska lösningar från andra verk, här något utvecklade i beaktande av produktionshelheten och den stora scenen på operan. Grupperna rör sig med en inifrån flödande energi. Det finns många upprepningar av rörelser – till den grad att många förundrat sig över detta, hur skall det tolkas?

Det finns inslag som nästan liknar stilleben – till exempel när 12 kvinnor i vita dräkter rör sig på det roterande golvet – länge, som i en dröm. Som om de skulle återspegla naturen, växter i skogen, något mystiskt.

Männen däremot framstår som forntida krigare i sina lite pansarliknande och mörka dräkter. Och männen, de springer, från första början, och i repriser. Man kan tänka sig att de rör sig över vidsträckta markområden. Springer också bort från oangenäma händelser.

Armrörelser, spretande fingrar i formationer, förvridna kroppar, ett oändligt färdande någonstans, kännetecknar koreografin. Också starka, kantiga rörelser med syfte att visa det primitiva i Kalevalas värld anno dazumal.

Johanna Rusanen-Kartano sjunger systerns parti. Foto Sakari Viika

Johanna Rusanen-Kartano sjunger systerns parti. Foto Sakari Viika

Musiken
Kören och sångsolisterna –  med Ville Rusanen i Kullervos och Johanna Rusanen-Kartano i Systerns roll i spetsen – kompletterar den visuella bilden. I sina inslag utvecklar de den diskussion som ses i dansen.

Musiken är magnifik, ofta så stark att den stundtals innehar huvudrollen. Mäktiga rader av manliga körmedlemmar i formationer som fängslar blicken, tyvärr ibland bort från dansarna. Speciellt en duett mellan Kullervo och Systern lider av att det händer för mycket annat på scenen och i den högljudda musiken.

Sångerna textas på finska, svenska och engelska på tavlan ovanför rampen, vilket man kanske också vill fästa uppmärksamhet på.

För den effektfulla ljussättningen svarar Mikki Kunttu. Foto Sakari Viika

För den effektfulla ljussättningen svarar Mikki Kunttu. Foto Sakari Viika

Överväldigande slutscen 
Kullervos död bildar ett mäktigt slut. Han står bredbent i strålkastarljuset.. Som en hund kryper han fram mot rampen och frågar sitt svärd om det är berett att skära i hans kött.

När det hela är över blir belysningen mycket stark, även publiken badar i starkt bländande ljus. Allt är slut.

I Kullervos död säger Saarinen sig se en möjlighet till ett slags renande element, som kunde befria honom från sitt trauma och ge människan en liten chans att komma ur den onda cirkel där historien upprepar sig. – Om det vore så lätt!

Det är tydligt att man haft viljan att satsa stort på detta verk. Det är njutbart och det väcker tankar.

Föreställningen har visats också på TV. Den finns till påseende även på nätet (till Yle Länk till annan webbplats.), och ligger kvar där till den 29 mars. Visas även på ARTE Länk till annan webbplats..

Anita Jokela
12 mars 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil