Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom

Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom

Värdefull tävling säger Margareta Lidström

FALUN: Den konstnärliga ledaren för Kungliga Svenska Balettskolan, Margareta Lidström är i Falun för att se Stora Daldansens tävling NBBC och ge stöd åt sina studenter.

Dansportalens utsände träffar henne i foajén till Kulturhuset i Falun för en intervju.

Grattis Margareta! Fyra av fem av dina studenter gick till final – varav en blev tvåa och en kom på tredje plats.
Det känns väldigt bra. Man kan ju aldrig spå i förväg, det är alltid nerver med i spelet och det beror också på dagsformen. De har gjort väldigt bra ifrån sig.

Vad betyder tävlingen för dansarna?
Det är ett utmärkt tillfälle att få arbeta på ett material under en längre tid och att sedan få presentera det för en publik.  Att ha ett mål att arbeta mot.

Vägen är allt, målet är inget säger man ju, det är processen som är viktig. Det är en morot att få komma på scenen och att få testa sig själv: Hur långt har jag kommit i min utveckling, håller det? De får feedback och det är värdefullt.

Hur väljer man ut vilka som ska åka till en tävling?
Alla som vill får anmäla sig till en första audition på skolan då vi tittar på en klass, dvs en träningslektion.

Det har varit jag, Marie Lindqvist, Jan-Erik Wikström, Kristin Kåge, Helen Perback och Anders Nordström och även Jonas Kåge, som har suttit i uttagningsjuryn under åren. Vi brukar vara tre. Det ska ju finnas en viss objektivitet och då är det bra att det är någon utifrån med i bedömningen.

Naturligtvis är det nyttigt att jag är med, som känner eleverna. Det är kombinationen som är viktig. Sedan har vi valt de som får jobba vidare på variationer med lärarna på skolan. Efter det blir det en andra audition då det slutligen bestäms vilka som ska tas ut.

Finns det något max- eller miniantal som får åka?
Det bestämmer de som anordnar tävlingen, i det här fallet ledningen i Falun. Vi har nog aldrig fyllt det någon gång, det är ju nivån på dansarna som avgör.

Hur långt innan börjar man den riktiga preparationen för en tävling?
Vi brukar ha den första uttagningen på hösten och så kör vi igång ett tag innan jul, sedan pågår det hela tiden fram till tävlingen på våren.

Nu har jag funderat på att lägga vår första audition litet tidigare, i början på höstterminen, för att få med litet fler juniorer. De kan behöva längre tid att förbereda sig, så jag tror vi ska tänka om lite grand. Sedan kommer den andra uttagningen ungefär 1–1,5 månad före tävlingen. De behöver få besked i tid.

Hur gamla ska de vara för att få tävla?
Juniorerna ska vara 14-16 år och seniorerna 17-19 år.

De ska ju göra två variationer (solodanser) i tävlingen, finns det föreskrivet vilka man kan välja?
Nej det gör det inte utan skolan får välja vad som skulle passa just den eleven.

Kan de som inriktar sig på modern dans också delta?
De är välkomna att göra audition, men som den här tävlingen är upplagd, krävs även en hög klassisk nivå. Det är ju möjligt att det kommer någon som har den tekniken, men ändå har valt att fördjupa sig i den moderna, och kan platsa.

Det sägs ju att den klassiska tekniken är bästa grundträningen för all typ av dans, stämmer det?
Det beror på vilken typ av modern dans man vill satsa på, men om man vill ha valmöjlighet att utföra all typ av samtida koreografi, även den neoklassiska, är den klassiska tekniken ett måste. Den nutida dansscenen är väldigt bred, så det är ju inte alltid nödvändigt.

Vi på vår skola vill ju utbilda eleverna till att ha den breda kunskapen och ha möjlighet att välja vad de vill göra när de går vidare.

Det är ju en lång utbildning och man börjar väldigt tidigt. Då är det svårt att veta vad man vill efter till exempel 10 år.
Ja, då är det bra att man har fått lära sig så mycket som möjligt. Det finns ju riktiga toppdansare både inom den moderna och den klassiska dansen men det är sällan man är topp inom båda.

Då jag var på Operan gjorde vi bland annat många verk av Jiří Kyliàn. Det var fantastiskt och jag var med i samtliga, men då man gav både Kyliàn och Balanchine samma kväll, var det inte helt enkelt att gå från många knäfall och mycket ¨floor work¨ till en ren hoppsats i klassiska Symfoni i C. Det blev både tungt och jobbigt.

Åker ni hem direkt efter tävlingen?
Vi åker på söndagsmorgonen efter prisutdelning och fest. Sedan var det meningen att eleverna skulle vara lediga på måndagen, men två av dem ska vara med i vår vårföreställning på Dansens Hus och koreograferna behöver dem redan samma dag för repetitioner.

Jag tycker man ska komma till Dansens Hus den 29 och 30 maj, då vi delar föreställning med Balettakademien. Sedan har vi en egen föreställning på Riddarfjärdsteatern 3-5 juni där vi dansar mer av det klassiska.

Det är roligt att se dansarnas entusiasm, när de får komma på scenen, något de verkligen längtar efter!

Anders Jörlén
20 mars 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil