Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom

Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom

Värdefull tävling säger Margareta Lidström

FALUN: Den konstnärliga ledaren för Kungliga Svenska Balettskolan, Margareta Lidström är i Falun för att se Stora Daldansens tävling NBBC och ge stöd åt sina studenter.

Dansportalens utsände träffar henne i foajén till Kulturhuset i Falun för en intervju.

Grattis Margareta! Fyra av fem av dina studenter gick till final – varav en blev tvåa och en kom på tredje plats.
Det känns väldigt bra. Man kan ju aldrig spå i förväg, det är alltid nerver med i spelet och det beror också på dagsformen. De har gjort väldigt bra ifrån sig.

Vad betyder tävlingen för dansarna?
Det är ett utmärkt tillfälle att få arbeta på ett material under en längre tid och att sedan få presentera det för en publik.  Att ha ett mål att arbeta mot.

Vägen är allt, målet är inget säger man ju, det är processen som är viktig. Det är en morot att få komma på scenen och att få testa sig själv: Hur långt har jag kommit i min utveckling, håller det? De får feedback och det är värdefullt.

Hur väljer man ut vilka som ska åka till en tävling?
Alla som vill får anmäla sig till en första audition på skolan då vi tittar på en klass, dvs en träningslektion.

Det har varit jag, Marie Lindqvist, Jan-Erik Wikström, Kristin Kåge, Helen Perback och Anders Nordström och även Jonas Kåge, som har suttit i uttagningsjuryn under åren. Vi brukar vara tre. Det ska ju finnas en viss objektivitet och då är det bra att det är någon utifrån med i bedömningen.

Naturligtvis är det nyttigt att jag är med, som känner eleverna. Det är kombinationen som är viktig. Sedan har vi valt de som får jobba vidare på variationer med lärarna på skolan. Efter det blir det en andra audition då det slutligen bestäms vilka som ska tas ut.

Finns det något max- eller miniantal som får åka?
Det bestämmer de som anordnar tävlingen, i det här fallet ledningen i Falun. Vi har nog aldrig fyllt det någon gång, det är ju nivån på dansarna som avgör.

Hur långt innan börjar man den riktiga preparationen för en tävling?
Vi brukar ha den första uttagningen på hösten och så kör vi igång ett tag innan jul, sedan pågår det hela tiden fram till tävlingen på våren.

Nu har jag funderat på att lägga vår första audition litet tidigare, i början på höstterminen, för att få med litet fler juniorer. De kan behöva längre tid att förbereda sig, så jag tror vi ska tänka om lite grand. Sedan kommer den andra uttagningen ungefär 1–1,5 månad före tävlingen. De behöver få besked i tid.

Hur gamla ska de vara för att få tävla?
Juniorerna ska vara 14-16 år och seniorerna 17-19 år.

De ska ju göra två variationer (solodanser) i tävlingen, finns det föreskrivet vilka man kan välja?
Nej det gör det inte utan skolan får välja vad som skulle passa just den eleven.

Kan de som inriktar sig på modern dans också delta?
De är välkomna att göra audition, men som den här tävlingen är upplagd, krävs även en hög klassisk nivå. Det är ju möjligt att det kommer någon som har den tekniken, men ändå har valt att fördjupa sig i den moderna, och kan platsa.

Det sägs ju att den klassiska tekniken är bästa grundträningen för all typ av dans, stämmer det?
Det beror på vilken typ av modern dans man vill satsa på, men om man vill ha valmöjlighet att utföra all typ av samtida koreografi, även den neoklassiska, är den klassiska tekniken ett måste. Den nutida dansscenen är väldigt bred, så det är ju inte alltid nödvändigt.

Vi på vår skola vill ju utbilda eleverna till att ha den breda kunskapen och ha möjlighet att välja vad de vill göra när de går vidare.

Det är ju en lång utbildning och man börjar väldigt tidigt. Då är det svårt att veta vad man vill efter till exempel 10 år.
Ja, då är det bra att man har fått lära sig så mycket som möjligt. Det finns ju riktiga toppdansare både inom den moderna och den klassiska dansen men det är sällan man är topp inom båda.

Då jag var på Operan gjorde vi bland annat många verk av Jiří Kyliàn. Det var fantastiskt och jag var med i samtliga, men då man gav både Kyliàn och Balanchine samma kväll, var det inte helt enkelt att gå från många knäfall och mycket ¨floor work¨ till en ren hoppsats i klassiska Symfoni i C. Det blev både tungt och jobbigt.

Åker ni hem direkt efter tävlingen?
Vi åker på söndagsmorgonen efter prisutdelning och fest. Sedan var det meningen att eleverna skulle vara lediga på måndagen, men två av dem ska vara med i vår vårföreställning på Dansens Hus och koreograferna behöver dem redan samma dag för repetitioner.

Jag tycker man ska komma till Dansens Hus den 29 och 30 maj, då vi delar föreställning med Balettakademien. Sedan har vi en egen föreställning på Riddarfjärdsteatern 3-5 juni där vi dansar mer av det klassiska.

Det är roligt att se dansarnas entusiasm, när de får komma på scenen, något de verkligen längtar efter!

Anders Jörlén
20 mars 2015


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil