Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom

Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom

Värdefull tävling säger Margareta Lidström

FALUN: Den konstnärliga ledaren för Kungliga Svenska Balettskolan, Margareta Lidström är i Falun för att se Stora Daldansens tävling NBBC och ge stöd åt sina studenter.

Dansportalens utsände träffar henne i foajén till Kulturhuset i Falun för en intervju.

Grattis Margareta! Fyra av fem av dina studenter gick till final – varav en blev tvåa och en kom på tredje plats.
Det känns väldigt bra. Man kan ju aldrig spå i förväg, det är alltid nerver med i spelet och det beror också på dagsformen. De har gjort väldigt bra ifrån sig.

Vad betyder tävlingen för dansarna?
Det är ett utmärkt tillfälle att få arbeta på ett material under en längre tid och att sedan få presentera det för en publik.  Att ha ett mål att arbeta mot.

Vägen är allt, målet är inget säger man ju, det är processen som är viktig. Det är en morot att få komma på scenen och att få testa sig själv: Hur långt har jag kommit i min utveckling, håller det? De får feedback och det är värdefullt.

Hur väljer man ut vilka som ska åka till en tävling?
Alla som vill får anmäla sig till en första audition på skolan då vi tittar på en klass, dvs en träningslektion.

Det har varit jag, Marie Lindqvist, Jan-Erik Wikström, Kristin Kåge, Helen Perback och Anders Nordström och även Jonas Kåge, som har suttit i uttagningsjuryn under åren. Vi brukar vara tre. Det ska ju finnas en viss objektivitet och då är det bra att det är någon utifrån med i bedömningen.

Naturligtvis är det nyttigt att jag är med, som känner eleverna. Det är kombinationen som är viktig. Sedan har vi valt de som får jobba vidare på variationer med lärarna på skolan. Efter det blir det en andra audition då det slutligen bestäms vilka som ska tas ut.

Finns det något max- eller miniantal som får åka?
Det bestämmer de som anordnar tävlingen, i det här fallet ledningen i Falun. Vi har nog aldrig fyllt det någon gång, det är ju nivån på dansarna som avgör.

Hur långt innan börjar man den riktiga preparationen för en tävling?
Vi brukar ha den första uttagningen på hösten och så kör vi igång ett tag innan jul, sedan pågår det hela tiden fram till tävlingen på våren.

Nu har jag funderat på att lägga vår första audition litet tidigare, i början på höstterminen, för att få med litet fler juniorer. De kan behöva längre tid att förbereda sig, så jag tror vi ska tänka om lite grand. Sedan kommer den andra uttagningen ungefär 1–1,5 månad före tävlingen. De behöver få besked i tid.

Hur gamla ska de vara för att få tävla?
Juniorerna ska vara 14-16 år och seniorerna 17-19 år.

De ska ju göra två variationer (solodanser) i tävlingen, finns det föreskrivet vilka man kan välja?
Nej det gör det inte utan skolan får välja vad som skulle passa just den eleven.

Kan de som inriktar sig på modern dans också delta?
De är välkomna att göra audition, men som den här tävlingen är upplagd, krävs även en hög klassisk nivå. Det är ju möjligt att det kommer någon som har den tekniken, men ändå har valt att fördjupa sig i den moderna, och kan platsa.

Det sägs ju att den klassiska tekniken är bästa grundträningen för all typ av dans, stämmer det?
Det beror på vilken typ av modern dans man vill satsa på, men om man vill ha valmöjlighet att utföra all typ av samtida koreografi, även den neoklassiska, är den klassiska tekniken ett måste. Den nutida dansscenen är väldigt bred, så det är ju inte alltid nödvändigt.

Vi på vår skola vill ju utbilda eleverna till att ha den breda kunskapen och ha möjlighet att välja vad de vill göra när de går vidare.

Det är ju en lång utbildning och man börjar väldigt tidigt. Då är det svårt att veta vad man vill efter till exempel 10 år.
Ja, då är det bra att man har fått lära sig så mycket som möjligt. Det finns ju riktiga toppdansare både inom den moderna och den klassiska dansen men det är sällan man är topp inom båda.

Då jag var på Operan gjorde vi bland annat många verk av Jiří Kyliàn. Det var fantastiskt och jag var med i samtliga, men då man gav både Kyliàn och Balanchine samma kväll, var det inte helt enkelt att gå från många knäfall och mycket ¨floor work¨ till en ren hoppsats i klassiska Symfoni i C. Det blev både tungt och jobbigt.

Åker ni hem direkt efter tävlingen?
Vi åker på söndagsmorgonen efter prisutdelning och fest. Sedan var det meningen att eleverna skulle vara lediga på måndagen, men två av dem ska vara med i vår vårföreställning på Dansens Hus och koreograferna behöver dem redan samma dag för repetitioner.

Jag tycker man ska komma till Dansens Hus den 29 och 30 maj, då vi delar föreställning med Balettakademien. Sedan har vi en egen föreställning på Riddarfjärdsteatern 3-5 juni där vi dansar mer av det klassiska.

Det är roligt att se dansarnas entusiasm, när de får komma på scenen, något de verkligen längtar efter!

Anders Jörlén
20 mars 2015


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil