Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom

Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom

Värdefull tävling säger Margareta Lidström

FALUN: Den konstnärliga ledaren för Kungliga Svenska Balettskolan, Margareta Lidström är i Falun för att se Stora Daldansens tävling NBBC och ge stöd åt sina studenter.

Dansportalens utsände träffar henne i foajén till Kulturhuset i Falun för en intervju.

Grattis Margareta! Fyra av fem av dina studenter gick till final – varav en blev tvåa och en kom på tredje plats.
Det känns väldigt bra. Man kan ju aldrig spå i förväg, det är alltid nerver med i spelet och det beror också på dagsformen. De har gjort väldigt bra ifrån sig.

Vad betyder tävlingen för dansarna?
Det är ett utmärkt tillfälle att få arbeta på ett material under en längre tid och att sedan få presentera det för en publik.  Att ha ett mål att arbeta mot.

Vägen är allt, målet är inget säger man ju, det är processen som är viktig. Det är en morot att få komma på scenen och att få testa sig själv: Hur långt har jag kommit i min utveckling, håller det? De får feedback och det är värdefullt.

Hur väljer man ut vilka som ska åka till en tävling?
Alla som vill får anmäla sig till en första audition på skolan då vi tittar på en klass, dvs en träningslektion.

Det har varit jag, Marie Lindqvist, Jan-Erik Wikström, Kristin Kåge, Helen Perback och Anders Nordström och även Jonas Kåge, som har suttit i uttagningsjuryn under åren. Vi brukar vara tre. Det ska ju finnas en viss objektivitet och då är det bra att det är någon utifrån med i bedömningen.

Naturligtvis är det nyttigt att jag är med, som känner eleverna. Det är kombinationen som är viktig. Sedan har vi valt de som får jobba vidare på variationer med lärarna på skolan. Efter det blir det en andra audition då det slutligen bestäms vilka som ska tas ut.

Finns det något max- eller miniantal som får åka?
Det bestämmer de som anordnar tävlingen, i det här fallet ledningen i Falun. Vi har nog aldrig fyllt det någon gång, det är ju nivån på dansarna som avgör.

Hur långt innan börjar man den riktiga preparationen för en tävling?
Vi brukar ha den första uttagningen på hösten och så kör vi igång ett tag innan jul, sedan pågår det hela tiden fram till tävlingen på våren.

Nu har jag funderat på att lägga vår första audition litet tidigare, i början på höstterminen, för att få med litet fler juniorer. De kan behöva längre tid att förbereda sig, så jag tror vi ska tänka om lite grand. Sedan kommer den andra uttagningen ungefär 1–1,5 månad före tävlingen. De behöver få besked i tid.

Hur gamla ska de vara för att få tävla?
Juniorerna ska vara 14-16 år och seniorerna 17-19 år.

De ska ju göra två variationer (solodanser) i tävlingen, finns det föreskrivet vilka man kan välja?
Nej det gör det inte utan skolan får välja vad som skulle passa just den eleven.

Kan de som inriktar sig på modern dans också delta?
De är välkomna att göra audition, men som den här tävlingen är upplagd, krävs även en hög klassisk nivå. Det är ju möjligt att det kommer någon som har den tekniken, men ändå har valt att fördjupa sig i den moderna, och kan platsa.

Det sägs ju att den klassiska tekniken är bästa grundträningen för all typ av dans, stämmer det?
Det beror på vilken typ av modern dans man vill satsa på, men om man vill ha valmöjlighet att utföra all typ av samtida koreografi, även den neoklassiska, är den klassiska tekniken ett måste. Den nutida dansscenen är väldigt bred, så det är ju inte alltid nödvändigt.

Vi på vår skola vill ju utbilda eleverna till att ha den breda kunskapen och ha möjlighet att välja vad de vill göra när de går vidare.

Det är ju en lång utbildning och man börjar väldigt tidigt. Då är det svårt att veta vad man vill efter till exempel 10 år.
Ja, då är det bra att man har fått lära sig så mycket som möjligt. Det finns ju riktiga toppdansare både inom den moderna och den klassiska dansen men det är sällan man är topp inom båda.

Då jag var på Operan gjorde vi bland annat många verk av Jiří Kyliàn. Det var fantastiskt och jag var med i samtliga, men då man gav både Kyliàn och Balanchine samma kväll, var det inte helt enkelt att gå från många knäfall och mycket ¨floor work¨ till en ren hoppsats i klassiska Symfoni i C. Det blev både tungt och jobbigt.

Åker ni hem direkt efter tävlingen?
Vi åker på söndagsmorgonen efter prisutdelning och fest. Sedan var det meningen att eleverna skulle vara lediga på måndagen, men två av dem ska vara med i vår vårföreställning på Dansens Hus och koreograferna behöver dem redan samma dag för repetitioner.

Jag tycker man ska komma till Dansens Hus den 29 och 30 maj, då vi delar föreställning med Balettakademien. Sedan har vi en egen föreställning på Riddarfjärdsteatern 3-5 juni där vi dansar mer av det klassiska.

Det är roligt att se dansarnas entusiasm, när de får komma på scenen, något de verkligen längtar efter!

Anders Jörlén
20 mars 2015


  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil