Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maria Chiara Mezzandri i The Big Noise. Foto Mats Bäcker

Maria Chiara Mezzandri i The Big Noise. Foto Mats Bäcker

Kvinnokollektivet triumferar i The Big Noise

GÖTEBORG: Häxprocesser i Sverige under 1600-talet må låta som ett mastigt ämne för ett dansverk. Den irländske koreografen Michael Keegan-Dolan har dock med The Big Noise för GöteborgsOperans Danskompani lyckats skapa ett verk som vibrerar av motkraft.

Den medverkande folkmusikensemblen, under ledning av Ale Möller, gör föreställningen till en fest.

Naturens feminina aspekter: fantasin-musiken-dansen-magin. Arika Yamada & ensemble. Foto Mats Bäcker

Naturens feminina aspekter: fantasin-musiken-dansen-magin. Arika Yamada & ensemble. Foto Mats Bäcker

Inför arbetet med The Big Noise besökte Michael Keegan-Dolan Torsåker i Ångermanland. Där ägde Sveriges största häxprocess rum 1674-75. 71 personer, de flesta kvinnor, halshöggs och deras kroppar brändes. Häxhysterin i Sverige kom att kallas Det stora oväsendet, därav verkets titel.

Koreografen fick se tre platser i Torsåker: källaren där kvinnor hölls fångna under sex månader, kyrkan där de dömdes till döden och kullen ("Häxberget") där de avrättades. Hur skulle han kunna göra ett dansverk om dessa Satans påfund, verkställda av den dåvarande statliga trolldomskommissionen?

The Big Noise. Therese Fredriksson och Elekterina Shushakova. Foto Mats Bäcker

The Big Noise. Therese Fredriksson och Elekterina Shushakova. Foto Mats Bäcker

Konstnärlig utgångspunkt
Den kreative fann ett svar: Varje skugga kräver en ljuskälla. Därför skapade han ett verk som hyllar precis vad makthavarna i Torsåker försökte kontrollera och avliva. Med koreografens ord: "Naturens feminina aspekter, fantasin, musiken, dansen och magin".

Föreställningens inledning är omskakande. Åtta svartklädda män med vita pipkragar, plus ett barn, står bakom en bänk. Två av männen går ut i salongen, tar en ung kvinna och släpar upp henne framför ridån på scenen. Barnet pekar på henne och skriker "Häxa!". Männen klär av henne i bara underkläderna och binder fast henne på bänken. De börjar vråla "Erkänn!" och trakasserar henne så att hon bara gallskriker. Till slut nickar hon.

Alexander Hedar. Den "skyldiga" utpekas. Foto Mats Bäcker

Alexander Hedar. Den "skyldiga" utpekas. Foto Mats Bäcker

Dansverkets innehåll
När ridån gått upp förs offret till en stiliserad källare med rödaktiga väggar. Där finns redan nio andra kvinnor.

Bakom ett räcke en våning upp tar de mäktiga herrarna plats. På källargolvet startar en knapp timmes motkraft. Där börjar också koreografin.

Michael Keegan-Dolan visar vad jag skulle vilja kalla dramaturgiskt mästerskap. Rena dansscener, där kollektivet firar triumfer, växlar effektivt med scener av berättande karaktär.

Koreografen räds därvid inte komplikationer. En kvinna börjar plötsligt utbrista i förbannelser. En annan kvinna tröstar henne, och så småningom lugnar hon ner sig.

I en annan dramatisk scen kommer en kvinna med en dolk för att hämnas på det barn som tidigare utpekade kvinnan som häxa. Men den långa scenen slutar i försoning. Motkraften växer till tillförsikt.

Herrarna på balustraden försöker emellanåt tillrättavisa kvinnorna med vrål. Men inte hjälper det. Här segrar kvinnokraften: På slutet står herrarna, inte så mäktiga längre, på golvet i källaren. Kvinnorna har tagit plats ovanför dem, bakom räcket, och tittar ned på dem.

Perspektiven är därmed omvända, i stil med historiens dom. För att kunna åstadkomma den omkastningen var det nödvändigt att inleda verket med en realistisk scen, även om den som sagt var riktigt otäck.

Mäktig tonkraft
Det var ett snillrikt drag att engagera Ale Möller och hans fyra folkmusiker till detta verk. De står till vänster bakom räcket en trappa upp och spelar och sjunger så att det riktigt lyser om folkkulturens tonkraft.

Själv trakterar Ale Möller (som också står för den musikaliska ledningen) här i verket flöjter, mandola, skalmeja, harpa, mungiga, kohorn, munspel och tramporgel. Sanna Eriksson, ensam sångerska, fyller hela GöteborgsOperan med välljud.

Musikens arton titlar är listade på GöteborgsOperans hemsida. De bildar en mäktig svit och utgör en stark stomme i dansverket. Jag önskar att musiken kunde ges ut – hela verket för den delen, även om det förmodligen inte vore enkelt att göra helheten rättvisa.

Ale Möller och hans folkmusiker. Foto Mats Bäcker

Ale Möller och hans folkmusiker. Foto Mats Bäcker

I det långa loppet
Detta välbyggda, dynamiska, och efter inledningen optimistiska och framåtblickande verk kan inte undgå att leda till eftertanke.

I en annan kommission i ett annat land har maktens män alldeles nyligen dömt en ung man att piskas tusen gånger för att han haft fräckheten att tänka en tanke högt. Jaja, historiens dom lär komma också där en dag.

The Big Noise
Koreografi och regi: Michael Keegan-Dolan
Musik: Ny och gammal nordisk folkmusik framförd av fem folkmusiker under ledning av Ale Möller
Scenografi: Sabine Dargent
Kostymdesign: Doey Lüthi
Medverkande: Tio dansöser ur GöteborgsOperans Danskompani, åtta manliga statister och ett barn

The Big Noise ingår i ett tvådelat program som fått samlingstiteln Shadowland / Neverland.
Som andra verk ges If We Shadows Have Offended, av den norske koreografen, dramatikern och regissören Alan Lucien Øyen. Detta visade sig vara en en och en halv timme lång pjäs, som framfördes på engelska, med dansinslag.

Enligt GöteborgsOperans hemsida skall verket ges med svensk översättning på textmaskin. Så skedde beklagligtvis inte under premiären, och så mycket av texten gick mig förbi att jag inte kan göra en bedömning. Jag hoppas kunna återkomma.

Peter Bohlin
31 mars 2015


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil