Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eun-Ji Ha som Kitri i Don Quijote. Foto Sakari Viika

Eun-Ji Ha som Kitri i Don Quijote. Foto Sakari Viika

Dramatiskt inhopp i huvudrollen

HELSINGFORS: Det blev en dramatisk kväll när Don Quijote av Patrice Bart gavs för 94:e gången efter premiären på Nationaloperan i Helsingfors 1995.

Det var meningen att stjärndansaren Eun-Ji Ha skulle ha en ledig kväll och själv njuta av att se kollegorna dansa i Don Quijote men så blev det inte.

Michal Krčmář som Basilio. Foto Sakari Viika

Michal Krčmář som Basilio. Foto Sakari Viika

I huvudrollerna som Kitri och Basilio skulle man se Desislava Stoeva och Michal Krčmář  vilka också inledde – men före mitten av första akten var Stoeva tvungen att avbryta och springa från scenen på grund av en skada i benen.
 
I salongen satt personal som reagerade snabbt. Eun-Ji Ha skjutsades till make-up, hennes kostym plockades fram och på scenen steg balettchefen Kenneth Greve fram och bad publiken om ursäkt för avbrottet i föreställningen. Man skulle ta en extra paus, Ha och Krčmář behövde gå igenom vissa detaljer eftersom de aldrig dansat dessa roller tillsammans.
 
Det kunde man inte tro när man, efter att ha applåderat åt Eun-Ji Ha när hon trädde in på scenen, såg henne inleda dansen med Michal Krčmář. Paret växte på ett otroligt sätt ihop i sitt partnerskap och hela kvällen blev en stor framgång. En överraskning för oss alla – även för dansarna själva. 

Snart kunde man helt glömma hur liten Ha var bredvid sin partner, så njutbart blev samarbetet. Till all lycka hade hon övat på rollen kvällen innan med ordinarie partnern Sergio Torrado, de skulle dansa rollerna för första gången några kvällar senare.

Maria Baranova, här som Kitri med Michal Krčmář. Foto Sakari Viika

Maria Baranova, här som Kitri med Michal Krčmář. Foto Sakari Viika

En triumf för fint kunnande och ypperligt partnerskap
I det nyskapade partnerskapet briljerade Eun-Ji och Michal, förutom tillsammans, även i var sina soli. De är tekniskt suveräna dansare och har en hel del att bjuda på. Båda är mästare i piruetter, fouettéer, grand jetès och i en del knep och de kan göra lite mer än vad koreografin förutsätter.
 
Eun-Ji Ha har en otrolig balans, hon kunde stanna i sina poser så att publiken hann reagera och belöna henne för detta. Hon är numera uttrycksfull också i ansiktet, mimiken syns även långt ut till bänkraderna i bakre delen av salongen.
 
Michal i sin tur har alltid format sina rollkaraktärer med eftertanke. I denna balett är leendet brett och avväpnande och ögonbrynen talar när det behövs. Han är en charmig Basilio med stark närvaro på scenen. Sin talang för drama har han nyligen visat också i titelrollen i baletten Onegin. En otroligt dynamisk dansare.

Daria Makhateli. Fotoi Sakari Viika

Daria Makhateli. Fotoi Sakari Viika

Även de andra dansarna gjorde fint ifrån sig. Det var en glädje att se när Maria Baranova uppträdde som väninna till Kitri. Hon utstrålar dansglädje med hela sitt väsen, och linjerna är alltid finslipade. Hon har också erfarenhet av att dansa Kitris roll. Den andra väninnan var Rebecca King, en ny bekantskap med lätta steg.

Alla vi i publiken var glada att se Salla Eerola, åter på scenen efter en paus, denna gång i Cupidos roll. Den är tekniskt krävande vilket Eerola klarade av suveränt, lätt och njutbart.
 
Bland karaktärerna gav också Nicholas Ziegler ett mycket positivt intryck. Han var till 110 procent Espada, en toreador med övertygelse i allt, en munter macho och skicklig i vändningarna. Fullkomligt närvarande och i den spanska dansen Fandango medelpunkten bland alla.

Eun-Ji Ha och dryaderna i drömscenen. Foto Sakari Viika

Eun-Ji Ha och dryaderna i drömscenen. Foto Sakari Viika

Hans Mercedes var Daria Makhateli, en kunnig ung dam som flyttat till Helsingfors från S:t Petersburg. Något blyg i sin roll ännu. Anandah Kononen var en ljuvlig Dulcinea, en drömmarnas gestalt för herremannen Don Quijote, spelad av Thibault Monnier. Han gjorde karaktären som den förvirrade riddaren just så borta från verkligheten att det blev tydligt att hans gestalt inte riktigt kände till denna världens gång.
 
Sancho Panza visste, eller var medveten om den desto mer, i Frans Valkamas ypperliga tolkning och vändningar. Ytterligare komiska typer hittades i Oliver Jahelkas krögare och Jani Talos rike adelsman Camacho.
 
De skickliga och stiliga matadorerna Linas Kavaliuskas, Florian Modan, Johan Pakkanen, Samuli Poutanen, Teemu Tainio och Eemu Äikiö uppträdde samstämmigt och manligt. Därtill finns det gatudanserskor, bondflickor och dryader – de utgör stommen av det folk som skall finnas utöver huvudpersonerna i baletter av denna typ. Dansarna i corps de ballet har god kvalitet.
 
Humoristiskt är detta verk och det får publiken med på galoppen!

Anita Jokela
7 april 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil