Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Djävulen klipper i livets film, i rollen Ján Špoták. Foto Mats Bäcker

Djävulen klipper i livets film, i rollen Ján Špoták. Foto Mats Bäcker

Koreografin överröstas på GöteborgsOperan

GÖTEBORG: Med teater- och dansverket If we shadows have offended presenterar GöteborgsOperans Danskompani den norske regissören, koreografen och dramatikern Alan Lucien Øyen med ett originalverk.

2014 belönades han och medförfattaren Andrew Wale med norska Hedda-priset för årets bästa "scenetekst", i det fem och en halv timmar långa skådespelet Coelacanth (= kvastfening).

Med en blinkning till Shakespeare. Jonathan Savage i rollen som Peter föreställer Puck – ovanligt nog utklädd till träd. Foto Mats Bäcker

Med en blinkning till Shakespeare. Jonathan Savage i rollen som Peter föreställer Puck – ovanligt nog utklädd till träd. Foto Mats Bäcker

If we shadows have offended utgör andra delen av tvådelade programmet Shadowland/Neverland, vars första del är Det stora oväsendet (se Dansportalen 31 mars). Øyens verk är en en och en halvtimmes pjäs framförd på engelska, med dansinslag.

När jag såg verket andra gången hade man infört högtalare för de medverkande, vilket jag noterade med tacksamhet. Vid urpremiären hörde jag helt enkelt inte tillräckligt mycket av vad som sades. Dessutom visades nu texten i översättning till svenska på teaterns textmaskin. Jag tyckte att det behövdes.

Verket är nämligen inte lättillgängligt. I programhäftet beskriver Øyen projektet som en önskan att utforska psykologins Peter Pan-komplex, och som en önskan att ta reda på mer om förlorade barns vilsenhet.

Øyen beskriver också sin metod: att skapa "en serie minnen som slår i varandra, som i ett kalejdoskop. Den ena bilden avlöser den andra, nästan slår bort den, för att ännu ett minne ska få plats." Jag måste erkänna att jag finner metoden riskabel.

Arbetssättet har varit brett anlagt. Till den första repetitionen hasde Øyen bett dansarna att själva skriva texter med barndomsinnehåll. Några av dessa finns med i föreställningen. Det framhålls också att "både text och koreografi har utvecklats med bidrag från och i nära samarbete med dansarna."

Angelina Allen som 'Think' bärs in på sitt attribut, stegen. T.h. Lee-Yuan Tu. Foto Mats Bäcker

Angelina Allen som 'Think' bärs in på sitt attribut, stegen. T.h. Lee-Yuan Tu. Foto Mats Bäcker

Det färdiga verket
Verket har två huvudroller. Mamman spelas av Kate Strong, som utbildade sig till dansös. Efter tio år med William Forsythe i Frankfurt-baletten och arbete med bland annat Johann Kresnik i hans Koreografiska teater har hon omfattande erfarenhet och är en klar scenpersonlighet också när hon inte talar.

Hennes son Peter gestaltas av Jonathan Savage, utmärkt även i funktionen som skådespelare. Återkommande gestalter är en psykolog som fått namnet Think, utrustad med trollsländevingar, och en barndomsvän, Michael, som både är närvarande och död, klädd i skelettkostym.

Andra figurer går ut och in i roller. Vid en maskerad kommer en person klädd i röd kostym med svarta horn i pannan. I en annan scen är han Djävulen som sitter och klipper film, som om människors minnen vore reducerade till negativ.

Tydliga för innebörden är scener som när boken Peter Pan-syndromet kommer med posten, och ett kuvert som innehåller en röntgenbild med moderns lungor svarta av rökning.

Mindre tydlig är koreografins funktion, med ett par undantag. I en scen håller mamman på att möblera om. Tre svartklädda dansare gestaltar då möbler. Peter säger, flera gånger (i min återgivning): "Jag önskar att Du inte höll på sådär. Du bara flyttar omkring, men ingenting förändras." Där liksom på andra ställen, framstod för mig förfarandet med återkommande upprepningar som oklart till funktionen.

En central scen inleds med att mamman och Peter sätter sig på var sin stol långt fram på scenen och inleder ett resonemang om skuggor och drömmar. Det är första gången och kanske enda, som de talar till varandra som om de lyssnar på svaren. Förargligt nog kunde jag just där inte uppfatta allt som sades, och just där var texten på textmaskinen ofullständig.

Scenen övergår i verkets bästa. Stolarna blir en våningssäng. Peter och storebror Jan argumenterar om vem som ska få ligga på hedersplatsen, överst. De börjar leka tågresa, och just där blommar koreografin ut i fantasi och begriplig funktion.

Leken slutar med att Peter åter intar överslafen. Det blir kallt i kupén, med imma på fönstret. (Under tiden dras den andre bort från underslafen.) Peter frågar: Jan, är Du där? Därmed slutar scenen i en blackout.

Slutscenen: mamman går bort... Foto Mats Bäcker

Slutscenen: mamman går bort... Foto Mats Bäcker

För mig slutar då den scenen i ett frågetecken. Var Jan där från början eller också bara en önskedröm i Peters fantasi?

En rad från Pucks avslutningsmonolog i Shakespeares En Midsommarnattsdröm har fått ge titel åt Øyens verk: If we shadows have offended – i Hagbergs översättning "Om vi skuggor er misshaga", båda texterna mycket lämpligt tryckta i programhäftet. Men där blev jag riktigt förvånad. Också den texten knuffades bort, eller snarare överröstades av ljud och övergick i något annat. Det är nog inte ofta barden behandlas på det sättet.

Øyen skriver i programhäftet "Mina verk handlar ofta om vår rädsla för att dö." En till slut både känslosam och vacker scen handlar också om moderns död. Skärmar (som utgör praktiskt taget hela scenografin, mycket rörlig, i verket) flyttas runt.

Mamman blir ombedd av läkare att gå in genom en dörr, om och om igen. Nya läkare, nya dörrar. Till slut står alla skärmar till vänster på scenen, i rad. Där väntar den sista dörren. Mamman sträcker ut sin ena hand mot Peter till avsked. Utan ord. Den tysta scenen var också den mest talande.

Ambitioner
I programhäftet formulerar sig Øyen så här: "Vi befinner oss än i det ena minnet, än i det andra. Dansarna går ut och in i sina roller, ut och in i minnen, i pjäsen, i berättelserna."

Jag måste medge att Øyen därvidlag har lyckats i sin föresats. En förhoppning han uttrycker är "Jag vill beröra". – Inte mig, denna gång.

Och utforskandet av psykologins Peter Pan-komplex? Önskningen att ta reda på mer om förlorade barns vilsenhet? – Inte i mina ögon.

Vad jag i stället främst bär med mig är minnet av en självlysande dansör med en fascinerande, dynamisk rörelsekonst i några solon. Lee-Yuan Tu hoppas jag hädanefter få se i ledande roller.

If we shadows have offended
Koreografi, scenografi och text: Alan Lucien Øyen
Koreografiassistent: Daniel Proietto
Dramaturgi och text: Andrew Wale
Kostymdesign: Stine Sjøgren
Ljusdesign: Martin Flack
Ljuddesign: Gunnar Innvær
Gästartist: Kate Strong
GöteborgsOperans Danskompani
Musik: Michael Andrews, Dustin O’Halloran, Frédéric Chopin m. fl
Dialog på engelska. Både text och koreografi har utvecklats med bidrag från och i nära samarbete med dansarna.
Längd: 90 min. Dansare: (12 manliga, 1 kvinnlig)

Peter Bohlin
15 april 2015


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil