Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Djävulen klipper i livets film, i rollen Ján Špoták. Foto Mats Bäcker

Djävulen klipper i livets film, i rollen Ján Špoták. Foto Mats Bäcker

Koreografin överröstas på GöteborgsOperan

GÖTEBORG: Med teater- och dansverket If we shadows have offended presenterar GöteborgsOperans Danskompani den norske regissören, koreografen och dramatikern Alan Lucien Øyen med ett originalverk.

2014 belönades han och medförfattaren Andrew Wale med norska Hedda-priset för årets bästa "scenetekst", i det fem och en halv timmar långa skådespelet Coelacanth (= kvastfening).

Med en blinkning till Shakespeare. Jonathan Savage i rollen som Peter föreställer Puck – ovanligt nog utklädd till träd. Foto Mats Bäcker

Med en blinkning till Shakespeare. Jonathan Savage i rollen som Peter föreställer Puck – ovanligt nog utklädd till träd. Foto Mats Bäcker

If we shadows have offended utgör andra delen av tvådelade programmet Shadowland/Neverland, vars första del är Det stora oväsendet (se Dansportalen 31 mars). Øyens verk är en en och en halvtimmes pjäs framförd på engelska, med dansinslag.

När jag såg verket andra gången hade man infört högtalare för de medverkande, vilket jag noterade med tacksamhet. Vid urpremiären hörde jag helt enkelt inte tillräckligt mycket av vad som sades. Dessutom visades nu texten i översättning till svenska på teaterns textmaskin. Jag tyckte att det behövdes.

Verket är nämligen inte lättillgängligt. I programhäftet beskriver Øyen projektet som en önskan att utforska psykologins Peter Pan-komplex, och som en önskan att ta reda på mer om förlorade barns vilsenhet.

Øyen beskriver också sin metod: att skapa "en serie minnen som slår i varandra, som i ett kalejdoskop. Den ena bilden avlöser den andra, nästan slår bort den, för att ännu ett minne ska få plats." Jag måste erkänna att jag finner metoden riskabel.

Arbetssättet har varit brett anlagt. Till den första repetitionen hasde Øyen bett dansarna att själva skriva texter med barndomsinnehåll. Några av dessa finns med i föreställningen. Det framhålls också att "både text och koreografi har utvecklats med bidrag från och i nära samarbete med dansarna."

Angelina Allen som 'Think' bärs in på sitt attribut, stegen. T.h. Lee-Yuan Tu. Foto Mats Bäcker

Angelina Allen som 'Think' bärs in på sitt attribut, stegen. T.h. Lee-Yuan Tu. Foto Mats Bäcker

Det färdiga verket
Verket har två huvudroller. Mamman spelas av Kate Strong, som utbildade sig till dansös. Efter tio år med William Forsythe i Frankfurt-baletten och arbete med bland annat Johann Kresnik i hans Koreografiska teater har hon omfattande erfarenhet och är en klar scenpersonlighet också när hon inte talar.

Hennes son Peter gestaltas av Jonathan Savage, utmärkt även i funktionen som skådespelare. Återkommande gestalter är en psykolog som fått namnet Think, utrustad med trollsländevingar, och en barndomsvän, Michael, som både är närvarande och död, klädd i skelettkostym.

Andra figurer går ut och in i roller. Vid en maskerad kommer en person klädd i röd kostym med svarta horn i pannan. I en annan scen är han Djävulen som sitter och klipper film, som om människors minnen vore reducerade till negativ.

Tydliga för innebörden är scener som när boken Peter Pan-syndromet kommer med posten, och ett kuvert som innehåller en röntgenbild med moderns lungor svarta av rökning.

Mindre tydlig är koreografins funktion, med ett par undantag. I en scen håller mamman på att möblera om. Tre svartklädda dansare gestaltar då möbler. Peter säger, flera gånger (i min återgivning): "Jag önskar att Du inte höll på sådär. Du bara flyttar omkring, men ingenting förändras." Där liksom på andra ställen, framstod för mig förfarandet med återkommande upprepningar som oklart till funktionen.

En central scen inleds med att mamman och Peter sätter sig på var sin stol långt fram på scenen och inleder ett resonemang om skuggor och drömmar. Det är första gången och kanske enda, som de talar till varandra som om de lyssnar på svaren. Förargligt nog kunde jag just där inte uppfatta allt som sades, och just där var texten på textmaskinen ofullständig.

Scenen övergår i verkets bästa. Stolarna blir en våningssäng. Peter och storebror Jan argumenterar om vem som ska få ligga på hedersplatsen, överst. De börjar leka tågresa, och just där blommar koreografin ut i fantasi och begriplig funktion.

Leken slutar med att Peter åter intar överslafen. Det blir kallt i kupén, med imma på fönstret. (Under tiden dras den andre bort från underslafen.) Peter frågar: Jan, är Du där? Därmed slutar scenen i en blackout.

Slutscenen: mamman går bort... Foto Mats Bäcker

Slutscenen: mamman går bort... Foto Mats Bäcker

För mig slutar då den scenen i ett frågetecken. Var Jan där från början eller också bara en önskedröm i Peters fantasi?

En rad från Pucks avslutningsmonolog i Shakespeares En Midsommarnattsdröm har fått ge titel åt Øyens verk: If we shadows have offended – i Hagbergs översättning "Om vi skuggor er misshaga", båda texterna mycket lämpligt tryckta i programhäftet. Men där blev jag riktigt förvånad. Också den texten knuffades bort, eller snarare överröstades av ljud och övergick i något annat. Det är nog inte ofta barden behandlas på det sättet.

Øyen skriver i programhäftet "Mina verk handlar ofta om vår rädsla för att dö." En till slut både känslosam och vacker scen handlar också om moderns död. Skärmar (som utgör praktiskt taget hela scenografin, mycket rörlig, i verket) flyttas runt.

Mamman blir ombedd av läkare att gå in genom en dörr, om och om igen. Nya läkare, nya dörrar. Till slut står alla skärmar till vänster på scenen, i rad. Där väntar den sista dörren. Mamman sträcker ut sin ena hand mot Peter till avsked. Utan ord. Den tysta scenen var också den mest talande.

Ambitioner
I programhäftet formulerar sig Øyen så här: "Vi befinner oss än i det ena minnet, än i det andra. Dansarna går ut och in i sina roller, ut och in i minnen, i pjäsen, i berättelserna."

Jag måste medge att Øyen därvidlag har lyckats i sin föresats. En förhoppning han uttrycker är "Jag vill beröra". – Inte mig, denna gång.

Och utforskandet av psykologins Peter Pan-komplex? Önskningen att ta reda på mer om förlorade barns vilsenhet? – Inte i mina ögon.

Vad jag i stället främst bär med mig är minnet av en självlysande dansör med en fascinerande, dynamisk rörelsekonst i några solon. Lee-Yuan Tu hoppas jag hädanefter få se i ledande roller.

If we shadows have offended
Koreografi, scenografi och text: Alan Lucien Øyen
Koreografiassistent: Daniel Proietto
Dramaturgi och text: Andrew Wale
Kostymdesign: Stine Sjøgren
Ljusdesign: Martin Flack
Ljuddesign: Gunnar Innvær
Gästartist: Kate Strong
GöteborgsOperans Danskompani
Musik: Michael Andrews, Dustin O’Halloran, Frédéric Chopin m. fl
Dialog på engelska. Både text och koreografi har utvecklats med bidrag från och i nära samarbete med dansarna.
Längd: 90 min. Dansare: (12 manliga, 1 kvinnlig)

Peter Bohlin
15 april 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil