Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneli Alhanko. Foto Stellan Herner

Anneli Alhanko. Foto Stellan Herner

Dansen har varit mitt jobb och min passion!

STOCKHOLM: Första gången jag såg Anneli Alhanko dansa slogs jag av hennes intensiva utstrålning. Trots det långa avståndet mellan scenen och den publikplats jag hade högt uppe på tredje raden på Kungliga Operan i Stockholm, berördes jag starkt av Alhankos dans.

Hennes intensiva fysiska engagemang och balettekniska färdigheter blandades med ett skirt uttryck i överkroppen. Armarnas rörelser och huvudets vinklingar utfördes till synes med naturlig lätthet. Allt bidrog till en helhet som var svår att värja sig emot.   

Anneli och jag träffas över en fika på hennes dansskola Base23. Under samtalet skrattar Anneli ofta och det är lätt att leva sig in i hennes berättelser.

Hon började dansa tidigt och kom in på Operans balettelevskola vid sitt andra försök. Redan vid 17 års ålder fick hon sin första huvudroll. Den danske balettdansaren Erik Bruhn var Kungliga Operans balettchef och han förstod att ge den unga talangen en utmaning trots hennes ringa ålder.  
 
Kommer du ihåg och kan du beskriva hur det kändes innan du gick ut på scenen för att dansa i Nötknäpparen den gången?
Nerver fanns ju, det finns ju alltid med, även om nervositeten förändras med åren. Någonstans är man modigare som yngre medan kraven för vad man vill prestera ökar ju äldre man blir. Men jag kände nog en otrolig lust och glädje att ha fått chansen. Just den rollen i Nureyevs version av Nötknäpparen var en bra roll att få börja med.

Per-Arthur Segerström och jag fick den här chansen tillsammans. Det är så fantastiskt när man tänker tillbaka. 70-talet var en otroligt kreativ tid på Operan. Erik Bruhn arbetade för att göra Stockholmsoperan internationellt känd och hans namn och kunskap fick hit många fina koreografer.

Anneli Alhanko i Romeo och Julia. Foto Mats Bäcker

Anneli Alhanko i Romeo och Julia. Foto Mats Bäcker

Har du och Per-Arthur jobbat mycket tillsammans?
Hela livet, sen har vi dansat med andra också. Men bland annat gjorde vi vår första Romeo och Julia tillsammans och det var vi som blev frimärke.
 
Vad fick dig att fortsätta dansa?
Jag blev helt tagen av dansen. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Jag var otroligt blyg tills jag var i 30-årsåldern, men genom dansen kunde jag uttrycka mina känslor mycket mer än jag kunde verbalt. Jag var aldrig blyg på scenen.
 
Det är svårt att tro att du varit så blyg.
Ja, det är svårt att tro, men sen har det gått bra (Anneli skrattar ett klingande skratt). Dansen blev verkligen min ventil och ett sätt att uttrycka mig. Sen ska ju allt annat fungera också, det mentala, kroppsliga och musikaliska och det gjorde det, tur för mig. Men visst har jag undrat många gånger vad jag gett mig in på, men samtidigt när jag väl stod på scenen så förstod jag varför. Därför att det var sådan kärlek till det jag gjorde.
 
Hur skulle du beskriva dig själv som dansare?
Oerhört ambitiös och målmedveten. Jag ville så gärna bli väldigt bra. Jag ville bli bäst och det innebär ju att jobba och ligga i. Jag gav aldrig upp utan jobbade hårt på det jag inte kunde tills jag kom så nära det gick. Sen tror jag att jag är en uttrycksfull dansare. I dansen behövs både teknik, fysik, musikalitet och uttryck.

Maja Plisetskaja sa till mig att tekniken sitter i benen och själen i armarna, i huvudet, i överkroppen. Och det är ju precis så, det tekniska ska bara finnas där. Det är det som är det svåra att komma till som dansare, att bli så stark att man inte behöver tänka på det tekniska utan istället fokusera på det som är viktigt att förmedla till publiken. Inte bara höga ben och åtta piruetter utan vad vill jag säga med min dans.

Anneli Alhanko som Odette i Svansjön. Foto Mats Bäcker

Anneli Alhanko som Odette i Svansjön. Foto Mats Bäcker

Du har dansat i många olika roller. Vilken eller vilka roller har betytt mest?
Det var en svår fråga, men den finaste presenten en ballerina kan få är möjligheten att göra de stora kvinnoporträtten. Att få utrycka sig som ung och ibland som äldre, det intressanta och roliga är det dramatiska uttrycket. Fröken Julie, Julia, Tatiana i Onegin och Manon, de rollerna är i min värld häftigast att få göra.

Svansjön, Törnrosa och Giselle är också underbara och det ena ger det andra. Det är det som varit så fantastiskt genom min karriär att repetoaren varit så fin och bred. I Sverige på 70-, 80- och 90-talen fanns en sådan bredd på koreografer och olika dansverk. Jag har verkligen fått vara med om gulderan på Operan.

Genom sin karriär har Anneli arbetat med en mängd olika koreografer och dansare. Under samtalet nämner hon några av dem, John Neumeier, Kenneth MacMillan, John Cranko, Antony Tudor, José Limon, Hans van Manen, Heinz Spoerli och Per Jonsson. Jonsson var en av hennes favoriter och hon omtalar honom som en stor person som hon fick fin kontakt med.
 
En av koreograferna som du har arbetat med är Birgit Cullberg. Vad minns du från det?
Det första jag gjorde för Cullberg var en TV-version av Peer Gynt där jag gjorde Solveig. Senare valde Birgit mig för att göra Fröken Julie. Många andra hade placerat in mig i prinsessfacket men Birgit såg igenom personen. Jag har också dansat i Mamma Mia (TV-baletten Abbalett 1984), Rapport, Månrenen och Adam och Eva.
 
Du är solist, premiärdansare och hovdansare. Vad har titlarna betytt för dig?
Först var jag betald elev, sedan blev jag anställd till kåren och efter det solist, premiärdansare och därefter utnämnd till hovdansare. Per-Arthur och jag var de första hovdansarna som hovet utsåg i modern tid. Det är en stor ära att få dessa utmärkelser.
 
På 1980-talet blev du inbjuden till Bolsjoj i Ryssland och visst gjorde du succé?
Ja tänk, då var jag nervös. Jag var inbjuden att dansa Giselle, det var mycket nervpåfrestande. Svenska ambassaden hade bjudit in halva världen och såg möjligheterna till affärer och att stärka kontakterna mellan Sverige och Sovjet. Det var stort och jag ville ju bara dit och dansa.

Jag coachades av Galina Ulanova, en levande legend, fantastisk. Och min partner Valery Anisimov – det kändes som att jag inte behövde göra någonting utan han bollade mig runt. Naturligtvis måste det vara teamwork och kemin mellan oss fungerade, vilket inte alltid är en självklarhet. På det stora hela var allt så lustfyllt och överväldigande.
 
Jag minns att du sagt att scenen var mycket större än vad du var van vid?
Vi hade inga scenrepetitioner så när Giselle öppnar dörren till scenen så var det som att titta ut över Friends Arena. Vår scen i Sverige är också en stor och bra scen men det här var annorlunda. I andra akten fick jag göra åtta grand jetées (spagathopp) istället för de fyra som jag brukar, bara för att komma ut.
 
Hur blev du mottagen?
Otroligt väl, ryssarna har alltid varit helt underbara när jag varit där och arbetat. Det finns igen avundsjuka när man kommer på gästspel. De är glada för möten med nya artister. När Natalia Makarova gjorde comeback efter sitt avhopp bjöd hon in mig till St Petersburg för att dansa i hennes föreställning, det var verkligen en hedersbetygelse. Då hade jag redan dansat Giselle med Kirovbaletten.

Anneli Alhanko som Julia. Foto Mats Bäcker

Hur har du hanterat dina framgångar?
Jag tror att det i grund och botten är så att jag ser väldigt krasst på verkligheten. Jag är mycket ödmjuk och tacksam inför min begåvning och talang att få dansa. Det här har varit mitt jobb och min passion, men det finns ett liv utanför. För mig har det varit betydelsefullt att ha ett privatliv med vänner från både dansen och andra sammanhang. Visst är det mycket som händer inom dansvärlden med avundsjuka och intriger och då är det skönt att kunna stänga dörren och öppna en annan för lite frisk luft.
 
Har du hanterat motgångar på samma sätt?
Absolut så är det. Det här yrket tar så mycket av ens kraft och själ och det är lätt att hamna i en bubbla. Därför måste man försöka picka sig ur bubblan för att se att verkligheten ser annorlunda ut. Det här är ju trots allt bara en del av livet.
 
Fick du verktyg för detta under din utbildning?
Aldrig, aldrig någonting. Det fanns inte. Jag hoppas att utvecklingen har gått framåt och att de får det nu. Jag har försökt berätta hur verkligheten kan vara för de adepter som jag har jobbat med. Konkurrensen är så hård och alla vill så mycket och så jantelagen och allt det här. Folk är egentligen inte så elaka som det verkar, de kanske är olyckliga och uttrycker sig omedvetet.

Det kan vara svårt att se det som ung och skör, därför delar jag med mig mina erfarenheter så att det inte kommer som en chock som det gjorde för mig. Jag menar: varför ser vi inte de unga kommande som något fint. Dansen måste ju leva vidare och det finns inte så många fantastiska begåvningar. Hittar man någon så ska man vara väldigt rädd om den.
 
Visst är du på Kungliga Operan ibland och coachar?
Ja men absolut. Jag har varit där och coachat Svansjön och Romeo och Julia. Det var jätteroligt och de klassiska dansarna på Operan är otroligt fina dansare. Bland annat har jag jobbat med Gina Tse och jag tycker att hon har gjort 'magic' på scenen. Det är så roligt och man blir så lycklig.

Anneli ler och jag inspireras ytterligare, inte bara av hennes dans utan även av hennes engagemang, erfarenhet och kunskap som hon så sprudlande delar med sig utav.

Jenny Berkán
24 april 2015


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil