Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Den döende svanen dansade Plisetskaja över hela världen – även i Sverige i samband med Dansmuseets invigning i Wenner-Grenvillan i Stockholm.

Den döende svanen dansade Plisetskaja över hela världen..

Maja Plisetskaja – en legend har lämnat oss

MOSKVA–MÜNCHEN: En av 1900-talets största ballerinor har gått ur tiden. Född 25 november 1925 blev den internationella superstjärnan Maja Plisetskaja 89 år gammal. Hon avled i München 2 maj. Hennes personlighet, utstrålning, styrka, bländande teknik och vackra linjer gjorde henne oförglömlig.

Maja Plisetskajas karriär blev exceptionellt lång: mellan 1943 och 1990 var hon anställd på Bolsjojteatern.

Maja Plisetskaja med koreografen av Carmen Suiten Alberto Alonso. Foto Damir Yusupov

Maja Plisetskaja med koreografen av Carmen Suiten Alberto Alonso. Foto Damir Yusupov

Redan 1959 belönades hon med hederstiteln Sovjetunionens folkartist. Det var också det året hon fick tillstånd att uppträda utomlands. Med tiden överöstes hon med internationella utmärkelser. Franska Hederslegionen tilldelades hon 1986.

För Bolsjojbaletten koreograferade Maja Plisetskaja tre helaftonsbaletter: Anna Karenina 1972, Måsen 1980 och Damen med hunden 1985, alla till musik av maken Rodion Sjtjedrin.

Maja Plisetskaja var flitigt verksam utomlands, både som artist och balettchef (Rom och Madrid). På 1970-talet inspirerade hon till exempel Roland Petit och Maurice Béjart att skapa nya verk för henne (Rosens död, Petit 1973, och Isadora, Béjart 1976).

Hon medverkade i ett stort antal filmer, både baletter och dokumentärer. 1994 utkom i Moskva hennes omfattande, grundliga memoarbok Jag, Maja Plisetskaja. 2008 hennes Trett0n år senare och 2010 Att läsa sitt liv.

Under ett par år i Moskva i början på 1970-talet imponerades jag hejdlöst av Bolsjojteaterns balett. Standarden var fantastisk, stjärnorna många: Vasiljev och Maximova, Maris Liepa, Vladimirov och Timofejeva för att nämna de största. Och Maja Plisetskaja. Lång, hypnotiskt tilldragande. Ett fenomen.

Carmen nummer 1, Maja Plisetskaja och Carmen i en nutida föreställning på Bolsjoj. Foto Damir Yusupov

T.h. Carmen nummer 1, Maja Plisetskaja, samtalar med Carmen i en nutida föreställning på Bolsjoj. Foto Damir Yusupov

Publiken dyrkade henne i Svansjön och Den döende svanen. Som Carmen i Carmen-sviten (Bizets musik arrangerad av maken) hade hon alla möjligheter att låta sin personlighet lysa. Där var Plisetskaja stark, elegant, självmedveten och så förförisk att den man inte fanns som kunde stå henne emot.

Rollen som den stackars bondflickan Giselle dansade hon inte, däremot viliernas drottning i samma balett, den starka, oförsonliga Myrta.

1985 lyckades Ulf Gadd engagera Maja Plisetskaja för att sätta upp Måsen på Storan i Göteborg. När ridån gått ned efter första föreställningen höll hon på att få ett utbrott mot dansarna: Nej, nej, NEJ!! Vad gör ni?? Stå kvar! STÅ KVAR!!

I ett framförande dansade Plisetskaja själv rollen som den unga, olyckliga Nina Zaretskaja. Efter föreställningens slut visade hon vad hon menat: Hon stod kvar, stod kvar och stod kvar, mottog applåderna med utsökt vackra, omväxlande rörelser och stod kvar – i fyrtiofem (45) minuter. Applåderna övergick i hyllningar och till slut i extas. Så dompterar man en publik.

Det fanns dock tillfällen då Plisetskajas magi inte fungerade. 1994 tog hon initiativ till en internationell balettävling i S:t Petersburg. Tävlingen fick bära hennes namn: Maja. Men då blev hon lurad så det visslade. Efter stormande succé i ett fullsatt hus gick hon vid ett tillfälle till ekonomichefen och frågade om dagens överskott. Till svar fick hon att det inte alls blivit något sådant. Bara 10 % av biljetterna skulle ha sålts, resten delats ut gratis till pensionärer och ungdomar.

Det syntes inte ofta, men Maja Plisetskaja hade också en känsla för svart humor. Ett kapitel i Tretton år senare heter "Hur jag tog livet av Stalin". Efter en gala i München 2006 fick Plisetskaja en fråga som baserade sig på dittills okända uppgifter i en ny bok om tyrannen. Hon fick då försöka förklara att hon visserligen i rollen som den svarta Odile förhäxat prinsen, men inte samtidigt förhäxat Stalin så att han avled.

I boken hade det nämligen stått att Stalin dagen före sitt dödliga slaganfall sett Plisetskaja i Svansjön!

Peter Bohlin
3 maj 2015

Tidigare artikel om Plisetskaja


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil