Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ivan, Aviad Arik Herman, har fått Eldfågelns fjäder. Foto Mats Bäcker

Ivan, Aviad Arik Herman, har fått Eldfågelns fjäder. Foto Mats Bäcker

Ett inspirerande allkonstverk

GÖTEBORG: Åtta dansare från Göteborgsoperans Danskompani och fyra break- och streetdansare, varav en Kung Fu-specialist, är solisterna i koreografen och scenografen Fredrik Benke Rydmans välmatade uppdatering av balettklassikern Eldfågeln.

Därtill medverkar i föreställningen, förmodligen unikt för en
institutionsteater, 78 amatörer mellan 18 och 76 år gamla. Den nya
versionen, en ca 50 minuters helafton, är musikaliskt genomtänkt,
bildmässigt storslagen, konstnärligt övertygande.

Ivan har fångat sin prinsessa, Angelina Allen. Foto Mats Bäcker

Ivan har fångat sin prinsessa, Angelina Allen. Foto Mats Bäcker

Stravinskijs moderna musikklassiker firar triumfer när Henrik Schaefer leder Göteborgsoperans orkester. Musiken och originalsagans grunddrag är sig lika: Tack vare en magisk fjäder får en ung man hjälp av den mäktiga Eldfågeln att rädda en prinsessa ur fångenskap.

Föreställningen börjar med en aptitretare. Ridån går upp till blott knähöjd: det räcker med några vader för att snabbt skissera intrigen: en kille, en tjej, en stark man.

Rydman har företagit djärva förflyttningar i tid och rum. Här är spelplatsen ett inneställe till nattklubb. Där härskar en gangsterledare, komplett med gorillor och glittriga tjejer. Oleg Stepanov är magnifik som kung i en undre värld.

Ivan i tvekamp med Kastchei, Oleg Stepanov. Foto Mats Bäcker

Ivan i tvekamp med Kastchei, Oleg Stepanov. Foto Mats Bäcker

Hjälten (Aviad Arik Herman som " Ivan") och Eldfågeln har fått genomgå helt andra transformationer. Ivan i skjorta, hängslen och rosa långbrallor ser först gravt bortkommen ut i klubbmiljön. En sorglig skepnad i slitna kläder visar sig så småningom vara Eldfågeln.

Till en början är denne både fattig och svag. Blir jätteglad när han lyckas sno en pava från en bardisk. Därefter inträder förändringen. Inspirerad av den spirande kärleken mellam Ivan och en av glittertjejerna återfinner Eldfågeln sin tidigare styrka och utmanar maktgrupperingen, först tre gorillor.

I en stiliserad kraftmätning utdelar Eldfågeln nådastötar med en fantastisk piruett på huvudet. Jag vet inte hur många gånger Fredrik Wentzel i rollen lyckades snurra, mot slutet med kroppen rak som en stång. (Ovationer för öppen ridå.)

Eldfågeln, Fredrik Wentzel, gör piruetter på huvudet. Foto Mats Bäcker

Eldfågeln, Fredrik Wentzel, gör piruetter på huvudet. Foto Mats Bäcker

Originalbaletten från 1910 slutar med den onde trollkarlens död och bröllop mellan Ivan och prinsessan. Här har Rydman i stället lyckats åstadkomma något allmängiltigt: När det onda besegrats sprider sig ett gyllene gryningsljus, och människorna får var och en sin del av Eldfågelns magiska förmåga.

Premiärpublikens jubel efter föreställningen var översvallande. Dels välförtjänt för den konstnärliga haltens skull. Dels, vågar jag påstå, för att behovet av upplyftande berättelser är särskilt stort idag, när Mammon verkar mer välorganiserad än någonsin.

Det har gått snabbt de senaste decennierna, men det behöver inte vara omöjligt med en omsvängning. Också Eldfågeln återfann sin styrka när han kanske trodde att den försvunnit för gott.

Slutscenen: Eldfågeln lyfter mot himlen. Foto Mats Bäcker

Slutscenen: Eldfågeln lyfter mot himlen. Foto Mats Bäcker

Monica Milocco ansvarar för dans i avdelningen SKAPA, som är namnet på GöteborgsOperans verksamhet med inriktning på deltagande och lärande (utmärkt initiativ!). I Eldfågeln var hon koordinator och repetitionsansvarig för de medverkande amatörerna. I en artikel i programhäftet förklarar hon hur viktig den stora gruppens dans var för helheten, bland annat så här:

"Det första mötet mellan amatörerna och de professionella dansarna blev häftigt. Amatörernas koreografi fick en ny, starkare mening när den så synligt blev ett element i historieberättandet."

Eldfågeln
Koreografi och scenografi: Fredrik Benke Rydman
Dirigent: Henrik Schaefer
Kostymdesign: Tomas Sjöstedt
Ljusdesign: Tobias Hallgren
Musik: Igor Stravinskij
Medverkande:
Kastchei (Gangsterkungen): Oleg Stepanov
Ivan: Aviad Arik Herman
Eldfågeln: Fredrik Wentzel
Nina: Angelina Allen
Kvinnor: Therese Fredriksson, Kyoko Matsumoto, Ekaterina Shushakova
Guldgossar: Nigel Campbell, Andrzej Glosniak
Vakter: Robin Johansson, Jakob Isaksson , Victor Mengarelli plus 78 amatörer och GöteborgsOperans orkester.

Peter Bohlin
3 juni 2015


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil