Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ivan, Aviad Arik Herman, har fått Eldfågelns fjäder. Foto Mats Bäcker

Ivan, Aviad Arik Herman, har fått Eldfågelns fjäder. Foto Mats Bäcker

Ett inspirerande allkonstverk

GÖTEBORG: Åtta dansare från Göteborgsoperans Danskompani och fyra break- och streetdansare, varav en Kung Fu-specialist, är solisterna i koreografen och scenografen Fredrik Benke Rydmans välmatade uppdatering av balettklassikern Eldfågeln.

Därtill medverkar i föreställningen, förmodligen unikt för en
institutionsteater, 78 amatörer mellan 18 och 76 år gamla. Den nya
versionen, en ca 50 minuters helafton, är musikaliskt genomtänkt,
bildmässigt storslagen, konstnärligt övertygande.

Ivan har fångat sin prinsessa, Angelina Allen. Foto Mats Bäcker

Ivan har fångat sin prinsessa, Angelina Allen. Foto Mats Bäcker

Stravinskijs moderna musikklassiker firar triumfer när Henrik Schaefer leder Göteborgsoperans orkester. Musiken och originalsagans grunddrag är sig lika: Tack vare en magisk fjäder får en ung man hjälp av den mäktiga Eldfågeln att rädda en prinsessa ur fångenskap.

Föreställningen börjar med en aptitretare. Ridån går upp till blott knähöjd: det räcker med några vader för att snabbt skissera intrigen: en kille, en tjej, en stark man.

Rydman har företagit djärva förflyttningar i tid och rum. Här är spelplatsen ett inneställe till nattklubb. Där härskar en gangsterledare, komplett med gorillor och glittriga tjejer. Oleg Stepanov är magnifik som kung i en undre värld.

Ivan i tvekamp med Kastchei, Oleg Stepanov. Foto Mats Bäcker

Ivan i tvekamp med Kastchei, Oleg Stepanov. Foto Mats Bäcker

Hjälten (Aviad Arik Herman som " Ivan") och Eldfågeln har fått genomgå helt andra transformationer. Ivan i skjorta, hängslen och rosa långbrallor ser först gravt bortkommen ut i klubbmiljön. En sorglig skepnad i slitna kläder visar sig så småningom vara Eldfågeln.

Till en början är denne både fattig och svag. Blir jätteglad när han lyckas sno en pava från en bardisk. Därefter inträder förändringen. Inspirerad av den spirande kärleken mellam Ivan och en av glittertjejerna återfinner Eldfågeln sin tidigare styrka och utmanar maktgrupperingen, först tre gorillor.

I en stiliserad kraftmätning utdelar Eldfågeln nådastötar med en fantastisk piruett på huvudet. Jag vet inte hur många gånger Fredrik Wentzel i rollen lyckades snurra, mot slutet med kroppen rak som en stång. (Ovationer för öppen ridå.)

Eldfågeln, Fredrik Wentzel, gör piruetter på huvudet. Foto Mats Bäcker

Eldfågeln, Fredrik Wentzel, gör piruetter på huvudet. Foto Mats Bäcker

Originalbaletten från 1910 slutar med den onde trollkarlens död och bröllop mellan Ivan och prinsessan. Här har Rydman i stället lyckats åstadkomma något allmängiltigt: När det onda besegrats sprider sig ett gyllene gryningsljus, och människorna får var och en sin del av Eldfågelns magiska förmåga.

Premiärpublikens jubel efter föreställningen var översvallande. Dels välförtjänt för den konstnärliga haltens skull. Dels, vågar jag påstå, för att behovet av upplyftande berättelser är särskilt stort idag, när Mammon verkar mer välorganiserad än någonsin.

Det har gått snabbt de senaste decennierna, men det behöver inte vara omöjligt med en omsvängning. Också Eldfågeln återfann sin styrka när han kanske trodde att den försvunnit för gott.

Slutscenen: Eldfågeln lyfter mot himlen. Foto Mats Bäcker

Slutscenen: Eldfågeln lyfter mot himlen. Foto Mats Bäcker

Monica Milocco ansvarar för dans i avdelningen SKAPA, som är namnet på GöteborgsOperans verksamhet med inriktning på deltagande och lärande (utmärkt initiativ!). I Eldfågeln var hon koordinator och repetitionsansvarig för de medverkande amatörerna. I en artikel i programhäftet förklarar hon hur viktig den stora gruppens dans var för helheten, bland annat så här:

"Det första mötet mellan amatörerna och de professionella dansarna blev häftigt. Amatörernas koreografi fick en ny, starkare mening när den så synligt blev ett element i historieberättandet."

Eldfågeln
Koreografi och scenografi: Fredrik Benke Rydman
Dirigent: Henrik Schaefer
Kostymdesign: Tomas Sjöstedt
Ljusdesign: Tobias Hallgren
Musik: Igor Stravinskij
Medverkande:
Kastchei (Gangsterkungen): Oleg Stepanov
Ivan: Aviad Arik Herman
Eldfågeln: Fredrik Wentzel
Nina: Angelina Allen
Kvinnor: Therese Fredriksson, Kyoko Matsumoto, Ekaterina Shushakova
Guldgossar: Nigel Campbell, Andrzej Glosniak
Vakter: Robin Johansson, Jakob Isaksson , Victor Mengarelli plus 78 amatörer och GöteborgsOperans orkester.

Peter Bohlin
3 juni 2015


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil