Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Viktoria Nowak, Polen, vinnare av Eurovision Young Dancers 2015, Foto ElenaVolotova, EBU

Viktoria Nowak, Polen, vinnare av Eurovision Young Dancers 2015, Foto ElenaVolotova, EBU

Viktoria vann tv-tävlingen

PILSEN, Tjeckien: 19 juni avgjordes Eurovisionens tävling för unga
dansare 2015. SVT2 sände tävlingen kvällen därpå. Idén med en europeisk tävling för unga dansare är utmärkt.

Under åren har intresserade fått tillfälle att bekanta sig med spirande talanger från många länder, ofta i deras första internationella framträdanden.

Somliga minns fortfarande, med ett leende på läpparna, norske kanonöverraskningen Arne Fagerholt, som i den första tävlingen 1985 erövrade ett andrapris.

Tvåa blev Staša Tušar från Slovenien. Foto Elena Volotova. EBU

Tvåa blev Staša Tušar från Slovenien. Foto Elena Volotova. EBU

Tävlingen har genomgått flera förändringar sedan starten 1985. Från början var moderna dansinslag snarare undantag. I år dansade bara en deltagare en klassisk variation. Frågan har återkommit hur ska man kunna jämföra klassiskt och modernt.

Tidigare har man gjort försök med uppdelning i två kategorier. Man har prövat mycket: 2008-10 kunde tävlingen inte alls genomföras.

I år tävlade tio ungdomar, mellan 16 och 21 år gamla i en och samma klass (den åldersgrupperingen finner jag orimlig, då dansare utvecklas mycket under dessa år).

Den här gången innehöll utsändningen tråkigt nog en provkarta på vad som inte borde förekomma i ett internationellt sammanhang som detta.

Programledaren var över hövan flamsig när han skulle presentera dansarna. När de väl framförde sin solovariation visade det sig att scenografin utgjordes av insidan av en sorts stiliserat nystan som belystes i olika mönster.

Ibland var ljussättningen för mörk, ibland blinkade ljus oroligt på scenografin. Golvutrymmet var för litet. Dansnumren filmades av tio olika kameror, som oavbrutet åkte runt och fram och tillbaka som jojosnurror.

De dansande ungdomarna hade varit värda ett bättre öde. Därvid framstår tävlingen Prix de Lausanne som ett ideal: stor, kal scen, vitt golv, ljusblå fond, starkt ljus. Och framför allt: koncentration på dansarna. Så var inte fallet i denna tävling.

Thijs Hogenboom från Nederländerna. Foto Elena Volotova, EBU

Thijs Hogenboom från Nederländerna. Foto Elena Volotova, EBU

Efter de respektive dansnumren skulle en trehövdad jury framföra sina synpunkter. Juryn saftade på så att det emellanåt var närmast genant att höra lovorden. Därefter skickades dansaren till tävlingens repetitör Cameron McMillan. Han ställde fler frågor – de flesta blev "Hur kändes det?"

Det tråkiga med koreografierna var att de, med något undantag, i alldeles otillräcklig mån förmådde framhäva ungdomarnas talanger. I mina ögon var koreografierna dessutom oftast direkt ointressanta som dansverk betraktade.

Undantag fanns: Min favorit var 20-årige Thijs Hogenboom, som hoppade högt och snurrade snabbt. (Genomgående var det brist på hopp i dansnumren.) Vår svenska deltagare, Agnes Klapp, fick i Mia Staghs koreografi visa tävlingens vackraste linjer.

Agnes Klapp genomförde sitt solo mycket fint. Foto Elena Volotova,EBU

Agnes Klapp genomförde sitt solo mycket fint. Foto Elena Volotova,EBU

Dessutom skulle ungdomarna delta i gruppdans. Koreografen, Cameron McMillan, framhöll att man där ville se hur ungdomarna, efter några dagars repetitioner av ett nytt stycke, kunde fås att fungera ihop. Därefter utsåg juryn två finalister, som skulle tävla i ett improviserat "battle".

Vad TV-tittarna därpå fick se var att de två fick varsin glastallrik i pris. (Tidigare under utsändningen hade utlovats ett icke närmare preciserat penningpris. Först efteråt meddelades på hemsidan att första pris var 7000 euro.)

Organisationens hemsida Länk till annan webbplats. är med ett milt uttryck otillräcklig. Var finns tävlingsreglerna? Hur fungerade de nationella uttagningarna? Hur fungerade uttagningen av de tio ungdomar som fick delta i TV-utsändningen?

Historieskrivningen är också inkomplett. Man får söka på andra håll om man vill veta till exempel vilket pris Arne Fagerholt vann för trettio år sedan.

Sammanfattningsvis tycker jag det är befogat med skärpning. Börja med att ta bort flamset. Man måste också tänka mer på de ambitiösa ungdomar som ägnat sin konstart åratal av hård träning.

Det borde vara de och deras dans som är det viktigaste i detta principiellt så lovvärda arrangemang. Då skulle också denna stora Europasatsning kunna bli värd en stor TV-publik.

Finalister:
Victoria Nowak. Polen – vinnare
Staša Tušar, Slovenien – tvåa

Övriga tävlande (ingen inbördes placering):
Klaudio Begaj, Albanien
Anthea Zammit, Malta
Trine Lise Moe, Norge
Thijs Hogeboorn, Nederländerna
Valéria Staškowa, Slovakien
Agnes Klapp, Sverige
Helena Nováčková, Tjeckien
Thomas Rohe, Tyskland

Jury:
Jiří Bubeníček, tjeckisk dansare/koreograf, premiärdansare i Dresden, Tyskland
Alexandra ‘Spicey’ Landé, hip-hopdansare från Kanada
Zenaida Yanowsky, spanjorska, premiärdansare vid Royal Ballet i London.

Peter Bohlin
21 juni 2015


  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil