Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Viktoria Nowak, Polen, vinnare av Eurovision Young Dancers 2015, Foto ElenaVolotova, EBU

Viktoria Nowak, Polen, vinnare av Eurovision Young Dancers 2015, Foto ElenaVolotova, EBU

Viktoria vann tv-tävlingen

PILSEN, Tjeckien: 19 juni avgjordes Eurovisionens tävling för unga
dansare 2015. SVT2 sände tävlingen kvällen därpå. Idén med en europeisk tävling för unga dansare är utmärkt.

Under åren har intresserade fått tillfälle att bekanta sig med spirande talanger från många länder, ofta i deras första internationella framträdanden.

Somliga minns fortfarande, med ett leende på läpparna, norske kanonöverraskningen Arne Fagerholt, som i den första tävlingen 1985 erövrade ett andrapris.

Tvåa blev Staša Tušar från Slovenien. Foto Elena Volotova. EBU

Tvåa blev Staša Tušar från Slovenien. Foto Elena Volotova. EBU

Tävlingen har genomgått flera förändringar sedan starten 1985. Från början var moderna dansinslag snarare undantag. I år dansade bara en deltagare en klassisk variation. Frågan har återkommit hur ska man kunna jämföra klassiskt och modernt.

Tidigare har man gjort försök med uppdelning i två kategorier. Man har prövat mycket: 2008-10 kunde tävlingen inte alls genomföras.

I år tävlade tio ungdomar, mellan 16 och 21 år gamla i en och samma klass (den åldersgrupperingen finner jag orimlig, då dansare utvecklas mycket under dessa år).

Den här gången innehöll utsändningen tråkigt nog en provkarta på vad som inte borde förekomma i ett internationellt sammanhang som detta.

Programledaren var över hövan flamsig när han skulle presentera dansarna. När de väl framförde sin solovariation visade det sig att scenografin utgjordes av insidan av en sorts stiliserat nystan som belystes i olika mönster.

Ibland var ljussättningen för mörk, ibland blinkade ljus oroligt på scenografin. Golvutrymmet var för litet. Dansnumren filmades av tio olika kameror, som oavbrutet åkte runt och fram och tillbaka som jojosnurror.

De dansande ungdomarna hade varit värda ett bättre öde. Därvid framstår tävlingen Prix de Lausanne som ett ideal: stor, kal scen, vitt golv, ljusblå fond, starkt ljus. Och framför allt: koncentration på dansarna. Så var inte fallet i denna tävling.

Thijs Hogenboom från Nederländerna. Foto Elena Volotova, EBU

Thijs Hogenboom från Nederländerna. Foto Elena Volotova, EBU

Efter de respektive dansnumren skulle en trehövdad jury framföra sina synpunkter. Juryn saftade på så att det emellanåt var närmast genant att höra lovorden. Därefter skickades dansaren till tävlingens repetitör Cameron McMillan. Han ställde fler frågor – de flesta blev "Hur kändes det?"

Det tråkiga med koreografierna var att de, med något undantag, i alldeles otillräcklig mån förmådde framhäva ungdomarnas talanger. I mina ögon var koreografierna dessutom oftast direkt ointressanta som dansverk betraktade.

Undantag fanns: Min favorit var 20-årige Thijs Hogenboom, som hoppade högt och snurrade snabbt. (Genomgående var det brist på hopp i dansnumren.) Vår svenska deltagare, Agnes Klapp, fick i Mia Staghs koreografi visa tävlingens vackraste linjer.

Agnes Klapp genomförde sitt solo mycket fint. Foto Elena Volotova,EBU

Agnes Klapp genomförde sitt solo mycket fint. Foto Elena Volotova,EBU

Dessutom skulle ungdomarna delta i gruppdans. Koreografen, Cameron McMillan, framhöll att man där ville se hur ungdomarna, efter några dagars repetitioner av ett nytt stycke, kunde fås att fungera ihop. Därefter utsåg juryn två finalister, som skulle tävla i ett improviserat "battle".

Vad TV-tittarna därpå fick se var att de två fick varsin glastallrik i pris. (Tidigare under utsändningen hade utlovats ett icke närmare preciserat penningpris. Först efteråt meddelades på hemsidan att första pris var 7000 euro.)

Organisationens hemsida Länk till annan webbplats. är med ett milt uttryck otillräcklig. Var finns tävlingsreglerna? Hur fungerade de nationella uttagningarna? Hur fungerade uttagningen av de tio ungdomar som fick delta i TV-utsändningen?

Historieskrivningen är också inkomplett. Man får söka på andra håll om man vill veta till exempel vilket pris Arne Fagerholt vann för trettio år sedan.

Sammanfattningsvis tycker jag det är befogat med skärpning. Börja med att ta bort flamset. Man måste också tänka mer på de ambitiösa ungdomar som ägnat sin konstart åratal av hård träning.

Det borde vara de och deras dans som är det viktigaste i detta principiellt så lovvärda arrangemang. Då skulle också denna stora Europasatsning kunna bli värd en stor TV-publik.

Finalister:
Victoria Nowak. Polen – vinnare
Staša Tušar, Slovenien – tvåa

Övriga tävlande (ingen inbördes placering):
Klaudio Begaj, Albanien
Anthea Zammit, Malta
Trine Lise Moe, Norge
Thijs Hogeboorn, Nederländerna
Valéria Staškowa, Slovakien
Agnes Klapp, Sverige
Helena Nováčková, Tjeckien
Thomas Rohe, Tyskland

Jury:
Jiří Bubeníček, tjeckisk dansare/koreograf, premiärdansare i Dresden, Tyskland
Alexandra ‘Spicey’ Landé, hip-hopdansare från Kanada
Zenaida Yanowsky, spanjorska, premiärdansare vid Royal Ballet i London.

Peter Bohlin
21 juni 2015


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil