Artiklar från 2008 – till idag
STOCKHOLM: Koreografen och dansaren Roine Söderlundh har tilldelats Guldmasken för bästa koreografi vid flera tillfällen. På meritlistan som koreograf finns bland annat Rapsody in rock, musikalerna Singing in the Rain, La Cage aux Folles, Grease, Sound of Music och West Side Story. I mina ögon är han skicklig både som dansare och koreograf med känsla för timing och dynamik.
I hans verk ges tillfälle för uttryck av linjer, smidighet, kraft, musikalitet och passion. Jag passade på att ställa några frågor om hans arbete med musikalen Chicago när vi träffades innan föreställningens sista speldatum.
Hur gick tankegångarna när du fick erbjudandet att regissera och koreografera musikalen Chicago?
Jag fick erbjudandet för ca tre år sedan och blev naturligtvis glad, men som med så mycket annat i den här branschen så tänkte jag att ”ja ja vi får väl som om det blir så, kanske väljer de någon annan eller så läggs idén ner”.
Mest handlar det om att själv inte bli besviken och jag hade så många andra föreställningar att tänka på då. Efter att jag fått kontraktet insåg jag att en dröm skulle bli verklighet. Jag var överlycklig och då kom prestationsångesten. Hur skulle jag göra?
Vad ligger bakom valet av skådespelare, dansare och musiker?
Jag hade bestämt mig för att Lisa Nilsson skulle göra Roxie, jag kunde inte tänka mig någon annan. Efter en lång övertalning är vi båda glada att hon tackade ja. Dan Ekborg var redan tillfrågad och klar för Billy Flynn. Mitt val av Sharon Dyall som Velma var enkelt. Jag visste att hon skulle vara en fantastisk Velma eftersom hon är så otrolig begåvad. Så med denna starka trio försökte jag matcha resten av ensemblen.
Jag ville inte ha för unga dansare utan mer äldre och erfarna tjejer och killar för att göra det mer trovärdigt. Som en del av konceptet bestämde jag mig för att orkestern skulle bestå av kvinnliga musiker och vara delaktiga på scenen alltså inte bara som en komporkester. Vi befinner oss ju i ett kvinnofängelse så för mig kändes det logiskt att bandet åkt in från någon illegal ”speakeasy” bar.
Vad är du mest nöjd med i din version av Chicago?
Jag är nog mest nöjd med att jag lyckats behålla en klassisk look med ny förpackning utan att kopiera Bob Fosse, men ändå ha med den känslan som han ville. Även att förnya och överraska denna redan välspelade musikal utan att ta till moderna grepp.
Söderlundh vandrar vidare mot nya uppdrag. Förutom koreograf och regissör till musikaler, shower och olika tv-produktioner så hinner Roine emellanåt med att undervisa allt från amatörer, elever på yrkesutbildningar till professionella dansare.
På dansskolan BASE23 är han konstnärlig ledare för Stockholms musikalartist utbildning (SMU), avgångsklassen spelade musikalen Spring Awakening på Stadsteaterns Stora scen 12-13 juni.
Den 5 september har Söderlundh premiär med Top Hat på Malmö Opera. En musikal där han står för koreografin och regisserar tillsammans med Sissela Kyle. Föreställning är baserad på filmen med samma namn där Fred Astaire och Ginger Rogers dansade och agerade huvudrollerna.
Därefter är Roine Söderlundh aktuell med musikalen Billy Elliot som har premiär på Malmö Opera den 13 februari 2016. Musikalen kommer även att sättas upp i Stockholm och Göteborg.
Jenny Berkán
22 juni 2015
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision