Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kalle Wigle i mars 2015. Foto privat

Kalle Wigle i mars 2015. Foto privat

"Trikåer – inte över min döda kropp"

STOCKHOLM–LONDON: Orden är Kalles Wigles när han ska söka in till Kungliga Svenska Balettskolan i 10-års-åldern. Idag säger Kalle i en intervju med Dansportalen: "samlar man nästan på trikåer". . .

Kalle Wigle inledde sitt första år på The Royal Ballet School i maj 2014, strax efter att han varit med i Prix de Lausanne. Tävlingen resulterade i en inbjudan att börja på den ärevördiga skolan i London.

Första dagen på The Royal Ballet School. Foto privat

Första dagen på The Royal Ballet School. Foto privat

”Det var bara att släppa allt och åka dit. Jag har inte varit där ett år än, men det känns längre, eftersom så mycket händer varje dag. Dagarna är otroligt långa” säger Kalle med ett leende.

De långa dagarna inleds halv nio och pågår fram till halv sju på kvällen med dans hela tiden, utom två timmar mitt på dagen då det är teori. Börjar de med dans på morgonen måste eleverna vara där ännu tidigare för att hinna värma upp.

Hur känns det att flytta till London och börja på The Royal Ballet School?

”Det är häftigt och för mig känns det som om jag är i centrum av balettvärlden. När man går över till Operahuset – vi äter lunch där – och ser stjärnor som Vadim Muntagirov, Natalia Osipova och Steven McRae repetera, får det en att kämpa ännu mera.”

Det är 16 killar i klassen, vilket är en enorm förändring för Kalle jämfört med skoltiden i Stockholm.

”Där var vi runt tre killar, det var nästan privatundervisning. Men nu får man pusha sig själv på ett annat sätt.”

På teorilektionerna har eleverna som tema att titta på Billy Elliot, för att ta reda på hur man tänkte när man tog fram idén till showen. Att bryta det vanliga stereotypiska sättet att se manliga balettdansare. Om hur gruvarbetarstrejken påverkar familjer och omgivning. Att det inte handlar om den glada killen som bara vill dansa.

Scott McKenzie i rollen som Billy. Foto Alastair Muir

Scott McKenzie i rollen som Billy. Foto Alastair Muir

”Ibland blir en påhittad historia också verklighet”, säger Kalle. Scott McKenzie, som nu går i Kalles klass, var Billy i Billy Elliot the Musical och liksom Billy i musikalen kom Scott in på The Royal Ballet School. Det gjorde även en Billy från första säsongen – Liam Mower – som senare dansat prinsen i Matthew Bournes Swan Lake.

Elever som går på tredje året är med i föreställningarna på The Royal Opera House, främst för att de ska få erfarenhet av hur man arbetar fram en föreställning för scenen.

Hur började du med dans?

”Jag släpade jämt runt på en gitarr när jag var i två-årsåldern, säger mamma. Så de satte mig i en miniteatergrupp för att jag skulle göra av med min energi. Men min mormors bror – Sten-Torsten Thuul, som var dansare en gång i tiden samtidigt med Ellen Rasch och Björn Holmgren – sade att ”ni måste sätta honom i en dansskola”. Kalle började då på Lasse Kühlers dansskola.

Kalle vid ruinerna i Coucy-le-Château juli 2014. Foto privat

Kalle vid ruinerna i Coucy-le-Château juli 2014. Foto privat

En dag såg hans mamma en annons för Kungliga Svenska Balettskolan. På omslaget till annonsen fanns en bild av ett modernt stycke i streetdancestil. Och streetdance var det Kalle höll på med då.

”Vad kul, tänkte jag, dansa streetdance på skoltid!”

”Jag hade fyllt nio år. På första auditiondagen hade jag på mig säckiga byxor, för jag ville vara lite cool. Men skolan sa till mig att jag måste ha trikåer på mig. Jag vände mig till mamma och sa: trikåer, aldrig över min döda kropp.”

Det slutade med att Kalle köpte ett slags korta badbyxor, för det var ju OK…

Efter första dagen sa han till sin pappa: ”jag tror att det där var ett av de lyckligaste ögonblicken – att jag kom in på skolan”.

Du plockades ganska tidigt upp av läraren i karaktärsdans Pierre de Olivo?

”Ja, jag utvaldes tillsammans med Frei Ruhl och Conrad Olmos för att göra Ungersk verbunk [en ungersk musikgenre], det blev megasuccé. I Falun på Stora Daldansen dansades den första gången. Skolan åkte sedan runt på olika uppvisningar med den publikdragande dansen. ”Jag tror att vi gjorde den i tre-fyra år, från det jag gick i femman tills jag var i åttonde klass.”

Kalle Wigle och Frej Ruhl i Ungersk Verbunk på Stora Daldansen 2010. Foto Cristian Hillbom

Kalle Wigle och Frej Ruhl i Ungersk Verbunk på Stora Daldansen 2010. Foto Cristian Hillbom

”Pierre gjorde så att den blev rolig, han är absolut en av de bästa lärare jag haft.”

”Om jag inte haft Pierre hade jag inte varit där jag är idag, han var strikt men engagerad för att vi skulle vara på topp. Han pratade hela tiden om att man skulle klättra uppåt, och inte ramla nedåt. Det var viktigt för att pusha mig att gå vidare.”

Efter en tid fick Kalle tyvärr flera stressfrakturer i foten.

”Allt hade gått så bra, yes, nu rullar det bara. Och så fick jag finna mig i att gå på gymet varje dag, från sommaren 2013 till i början av januari 2014. Samtidigt ville jag inte svika Donald Kirkpatrick. Han är också en lärare som jag sätter högst,” säger Kalle.

Kalle i Le Jardin du Luxembourg i Paris. Foto privat

Kalle i Le Jardin du Luxembourg i Paris. Foto privat

”När jag kom tillbaka kände jag mig inte bekväm, otränad och helt ur form, men Donald fick mig på rätt spår igen, vi jobbade bara hårdare och hårdare. Det var så jäkla tufft, men idag känner jag hur bra det var,” och Kalle visar med ett leende att detta betydde mycket för honom. ”Jag har haft enorm nytta av det han peppade mig med, nu när jag är i London.”

”När jag slet som mest och kände att jag var på väg tillbaka fullt ut igen, talade man om för mig att jag skulle söka till Prix de Lausanne och göra en video för att söka in med. Bara det tyckte jag var rena halleluja!”

”Jag repade med Donald inför Prix de Lausanne, och trots att man har uppåt- och nedåtdagar, kände jag att jag var på väg någonstans. När jag kom till Lausanne var jag förberedd för tävlingen på ett sätt jag aldrig tidigare känt.”

Kalle i Lausanne. Foto Gregory Batardon

Kalle i Lausanne. Foto Gregory Batardon

En vecka i Lausanne innebär repetitioner hela dagarna. Att värma upp sig, bli kall, värma upp sig igen etc. ”Men det var en fantastisk vecka. Alla stora dansare som jag har sett upp till har tävlat i Lausanne”, säger Kalle med stolthet i rösten.

”När Donald och jag gick fram till resultattavlan i slutet av tävlingen tittade jag och konstaterade att jag inte var med där, inte där heller, men… där högst upp fanns mitt namn.”

”Det var mitt näst lyckligaste ögonblick i livet.” Glädjen skiner fortfarande i hans ansikte när han berättar.

”Jag kom till finalen, och det var ju stort. Efteråt funderade jag, var detta allt?”

”Jag fick ett brev i handen när jag kom ut, men i efterdyningarna så blev det inte av att kolla det, tills någon påpekade att jag kanske skulle läsa innehållet i brevet.”

Selfie med mamma. Foto Kalle W

Selfie med mamma. Foto Kalle W

Det var lite Billy Elliot över dig där.

”Ja, absolut, men det var så mycket just då.”

I kuvertet fanns en lista med skolor och danskompanier som anmält intresse att presentera sig i Lausanne. Det var ikryssat för de som ville ha kontakt. Kalle hade
fått tolv förfrågningar. Där fanns erbjudanden från Royal Ballet School, English National Ballet, Canadian National Ballet, etc.
Dagen efter fick dansarna chans att prata med alla, vad de kunde göra för dem etc.

Kalle fick en inbjudan att börja på the Royal Ballet School. Tyvärr är det inte gratis att gå på skolan, han övervägde istället att åka till Stuttgart eftersom den utbildningen där var fri. Dagen efter fick Kalle ett mail som bekräftade att han skulle få undervisning utan kostnad. Ett stipendium från engelska staten och RBS tillsammans med ett levnadskostnadsbidrag från CSN i Sverige hade gjort det möjligt att gå på RBS.

”Något som gjorde mig extra stolt när jag kom hem efter Lausanne, var att jag fick Gösta Svalbergs stipendium.”

Nu har Kalle precis fått Daria Klimentovas stipendium för att vara med på sommarkursen i Prag i sommar. Daria Klimentova, som är Kalles lärare i pas de deux på Royal, var tidigare premiärdansös vid English National Ballet och danspartner till bl.a. Jan-Erik Wikström, när han också var på ENB.

I våras tränade Kalle för Olof Westring ett par timmar varje dag under ett par veckor. Olof är också en av lärarna som han värderar högt.

Kalle tränar med Olof Westring. Foto Cristian Hillbom

Kalle tränar med Olof Westring. Foto Cristian Hillbom

Kalle på träningen på Balettakademien. Foto Cristian Hillbom

Kalle på träningen på Balettakademien. Foto Cristian Hillbom

”Jag har en absolut längtan att få göra de stora klassikerna och prinsrollerna, men även Solor i Bajadären och Basilio i Don Quijote. Men det är de riktiga prinstyperna jag helst ser fram emot att få framföra på en scen. Att få göra de höga hoppen som till exempel Basilio gör, att få höra den där susningen från publiken.”

”Det skulle vara min tredje största upplevelse i livet!”

Cristian Hillbom
29 juni 2015


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil