Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kalle Wigle i mars 2015. Foto privat

Kalle Wigle i mars 2015. Foto privat

"Trikåer – inte över min döda kropp"

STOCKHOLM–LONDON: Orden är Kalles Wigles när han ska söka in till Kungliga Svenska Balettskolan i 10-års-åldern. Idag säger Kalle i en intervju med Dansportalen: "samlar man nästan på trikåer". . .

Kalle Wigle inledde sitt första år på The Royal Ballet School i maj 2014, strax efter att han varit med i Prix de Lausanne. Tävlingen resulterade i en inbjudan att börja på den ärevördiga skolan i London.

Första dagen på The Royal Ballet School. Foto privat

Första dagen på The Royal Ballet School. Foto privat

”Det var bara att släppa allt och åka dit. Jag har inte varit där ett år än, men det känns längre, eftersom så mycket händer varje dag. Dagarna är otroligt långa” säger Kalle med ett leende.

De långa dagarna inleds halv nio och pågår fram till halv sju på kvällen med dans hela tiden, utom två timmar mitt på dagen då det är teori. Börjar de med dans på morgonen måste eleverna vara där ännu tidigare för att hinna värma upp.

Hur känns det att flytta till London och börja på The Royal Ballet School?

”Det är häftigt och för mig känns det som om jag är i centrum av balettvärlden. När man går över till Operahuset – vi äter lunch där – och ser stjärnor som Vadim Muntagirov, Natalia Osipova och Steven McRae repetera, får det en att kämpa ännu mera.”

Det är 16 killar i klassen, vilket är en enorm förändring för Kalle jämfört med skoltiden i Stockholm.

”Där var vi runt tre killar, det var nästan privatundervisning. Men nu får man pusha sig själv på ett annat sätt.”

På teorilektionerna har eleverna som tema att titta på Billy Elliot, för att ta reda på hur man tänkte när man tog fram idén till showen. Att bryta det vanliga stereotypiska sättet att se manliga balettdansare. Om hur gruvarbetarstrejken påverkar familjer och omgivning. Att det inte handlar om den glada killen som bara vill dansa.

Scott McKenzie i rollen som Billy. Foto Alastair Muir

Scott McKenzie i rollen som Billy. Foto Alastair Muir

”Ibland blir en påhittad historia också verklighet”, säger Kalle. Scott McKenzie, som nu går i Kalles klass, var Billy i Billy Elliot the Musical och liksom Billy i musikalen kom Scott in på The Royal Ballet School. Det gjorde även en Billy från första säsongen – Liam Mower – som senare dansat prinsen i Matthew Bournes Swan Lake.

Elever som går på tredje året är med i föreställningarna på The Royal Opera House, främst för att de ska få erfarenhet av hur man arbetar fram en föreställning för scenen.

Hur började du med dans?

”Jag släpade jämt runt på en gitarr när jag var i två-årsåldern, säger mamma. Så de satte mig i en miniteatergrupp för att jag skulle göra av med min energi. Men min mormors bror – Sten-Torsten Thuul, som var dansare en gång i tiden samtidigt med Ellen Rasch och Björn Holmgren – sade att ”ni måste sätta honom i en dansskola”. Kalle började då på Lasse Kühlers dansskola.

Kalle vid ruinerna i Coucy-le-Château juli 2014. Foto privat

Kalle vid ruinerna i Coucy-le-Château juli 2014. Foto privat

En dag såg hans mamma en annons för Kungliga Svenska Balettskolan. På omslaget till annonsen fanns en bild av ett modernt stycke i streetdancestil. Och streetdance var det Kalle höll på med då.

”Vad kul, tänkte jag, dansa streetdance på skoltid!”

”Jag hade fyllt nio år. På första auditiondagen hade jag på mig säckiga byxor, för jag ville vara lite cool. Men skolan sa till mig att jag måste ha trikåer på mig. Jag vände mig till mamma och sa: trikåer, aldrig över min döda kropp.”

Det slutade med att Kalle köpte ett slags korta badbyxor, för det var ju OK…

Efter första dagen sa han till sin pappa: ”jag tror att det där var ett av de lyckligaste ögonblicken – att jag kom in på skolan”.

Du plockades ganska tidigt upp av läraren i karaktärsdans Pierre de Olivo?

”Ja, jag utvaldes tillsammans med Frei Ruhl och Conrad Olmos för att göra Ungersk verbunk [en ungersk musikgenre], det blev megasuccé. I Falun på Stora Daldansen dansades den första gången. Skolan åkte sedan runt på olika uppvisningar med den publikdragande dansen. ”Jag tror att vi gjorde den i tre-fyra år, från det jag gick i femman tills jag var i åttonde klass.”

Kalle Wigle och Frej Ruhl i Ungersk Verbunk på Stora Daldansen 2010. Foto Cristian Hillbom

Kalle Wigle och Frej Ruhl i Ungersk Verbunk på Stora Daldansen 2010. Foto Cristian Hillbom

”Pierre gjorde så att den blev rolig, han är absolut en av de bästa lärare jag haft.”

”Om jag inte haft Pierre hade jag inte varit där jag är idag, han var strikt men engagerad för att vi skulle vara på topp. Han pratade hela tiden om att man skulle klättra uppåt, och inte ramla nedåt. Det var viktigt för att pusha mig att gå vidare.”

Efter en tid fick Kalle tyvärr flera stressfrakturer i foten.

”Allt hade gått så bra, yes, nu rullar det bara. Och så fick jag finna mig i att gå på gymet varje dag, från sommaren 2013 till i början av januari 2014. Samtidigt ville jag inte svika Donald Kirkpatrick. Han är också en lärare som jag sätter högst,” säger Kalle.

Kalle i Le Jardin du Luxembourg i Paris. Foto privat

Kalle i Le Jardin du Luxembourg i Paris. Foto privat

”När jag kom tillbaka kände jag mig inte bekväm, otränad och helt ur form, men Donald fick mig på rätt spår igen, vi jobbade bara hårdare och hårdare. Det var så jäkla tufft, men idag känner jag hur bra det var,” och Kalle visar med ett leende att detta betydde mycket för honom. ”Jag har haft enorm nytta av det han peppade mig med, nu när jag är i London.”

”När jag slet som mest och kände att jag var på väg tillbaka fullt ut igen, talade man om för mig att jag skulle söka till Prix de Lausanne och göra en video för att söka in med. Bara det tyckte jag var rena halleluja!”

”Jag repade med Donald inför Prix de Lausanne, och trots att man har uppåt- och nedåtdagar, kände jag att jag var på väg någonstans. När jag kom till Lausanne var jag förberedd för tävlingen på ett sätt jag aldrig tidigare känt.”

Kalle i Lausanne. Foto Gregory Batardon

Kalle i Lausanne. Foto Gregory Batardon

En vecka i Lausanne innebär repetitioner hela dagarna. Att värma upp sig, bli kall, värma upp sig igen etc. ”Men det var en fantastisk vecka. Alla stora dansare som jag har sett upp till har tävlat i Lausanne”, säger Kalle med stolthet i rösten.

”När Donald och jag gick fram till resultattavlan i slutet av tävlingen tittade jag och konstaterade att jag inte var med där, inte där heller, men… där högst upp fanns mitt namn.”

”Det var mitt näst lyckligaste ögonblick i livet.” Glädjen skiner fortfarande i hans ansikte när han berättar.

”Jag kom till finalen, och det var ju stort. Efteråt funderade jag, var detta allt?”

”Jag fick ett brev i handen när jag kom ut, men i efterdyningarna så blev det inte av att kolla det, tills någon påpekade att jag kanske skulle läsa innehållet i brevet.”

Selfie med mamma. Foto Kalle W

Selfie med mamma. Foto Kalle W

Det var lite Billy Elliot över dig där.

”Ja, absolut, men det var så mycket just då.”

I kuvertet fanns en lista med skolor och danskompanier som anmält intresse att presentera sig i Lausanne. Det var ikryssat för de som ville ha kontakt. Kalle hade
fått tolv förfrågningar. Där fanns erbjudanden från Royal Ballet School, English National Ballet, Canadian National Ballet, etc.
Dagen efter fick dansarna chans att prata med alla, vad de kunde göra för dem etc.

Kalle fick en inbjudan att börja på the Royal Ballet School. Tyvärr är det inte gratis att gå på skolan, han övervägde istället att åka till Stuttgart eftersom den utbildningen där var fri. Dagen efter fick Kalle ett mail som bekräftade att han skulle få undervisning utan kostnad. Ett stipendium från engelska staten och RBS tillsammans med ett levnadskostnadsbidrag från CSN i Sverige hade gjort det möjligt att gå på RBS.

”Något som gjorde mig extra stolt när jag kom hem efter Lausanne, var att jag fick Gösta Svalbergs stipendium.”

Nu har Kalle precis fått Daria Klimentovas stipendium för att vara med på sommarkursen i Prag i sommar. Daria Klimentova, som är Kalles lärare i pas de deux på Royal, var tidigare premiärdansös vid English National Ballet och danspartner till bl.a. Jan-Erik Wikström, när han också var på ENB.

I våras tränade Kalle för Olof Westring ett par timmar varje dag under ett par veckor. Olof är också en av lärarna som han värderar högt.

Kalle tränar med Olof Westring. Foto Cristian Hillbom

Kalle tränar med Olof Westring. Foto Cristian Hillbom

Kalle på träningen på Balettakademien. Foto Cristian Hillbom

Kalle på träningen på Balettakademien. Foto Cristian Hillbom

”Jag har en absolut längtan att få göra de stora klassikerna och prinsrollerna, men även Solor i Bajadären och Basilio i Don Quijote. Men det är de riktiga prinstyperna jag helst ser fram emot att få framföra på en scen. Att få göra de höga hoppen som till exempel Basilio gör, att få höra den där susningen från publiken.”

”Det skulle vara min tredje största upplevelse i livet!”

Cristian Hillbom
29 juni 2015


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil