Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur vinnarbidraget Pishpesh av Eyal Dadon som dansade själv med Tamar Bar Lev. Foto Joachim Puppel

Ur vinnarbidraget Pishpesh av Eyal Dadon som dansade själv med Tamar Bar Lev. Foto Joachim Puppel

Israeler imponerade Johannes Öhman

HANNOVER: Vid koreografitävlingen i Hannover gick det stora penningpriset till en israelisk koreograf.

Ett pris som innebär att få skapa ett verk för  nederländska Scapino Ballet gick till en fransman. Han arbetar som dansare i israeliska Kibbutz Contemporary Dance Company.

Tävlingen som gick i Hannover i slutet av juni för 29:e gången är en av de största internationella tävlingarna för koreografer.

Ur andraprisbelönade + & PLUS av Xin Xie. Foto Joachim Puppel

Ur andraprisbelönade + & PLUS av Xin Xie. Foto Joachim Puppel

I år tävlade närmare 160 förhoppningsfulla koreografer om tre penningpriser, ett kritikerpris och ett publikpris. Dessutom utdelas tre produktionspriser.

Vinnarna får möjligheten att skapa nya verk med Scapino Ballet, Gauthier Dance-Dance Company Theaterhaus Stuttgart respektive tyska Bundesjugendballett (ungefär Förbundsrepublikens ungdomsbalett). 

Ensemblen startades 2011 av den på alla sätt produktive John Neumeier, som i över 40 år varit balettchef i Hamburg, och gjort staden Hamburg till en av balettvärldens metropoler.

Johannes Öhman med i juryn
I år var Kungliga Operans balettchef Johannes Öhman jurymedlem. Dansportalen fick en pratstund med honom.

Hur fungerade tävlingen?
Tävlingen är öppen för professionella artister och koreografer, högst 35 år gamla. Standarden är därför genomgående hög.

Tävlingsbidragen får vara mellan fem och tolv minuter långa. Till de två tävlingsdagarna, 28 och 29 juni, valdes i en förberedande omgång 18 bidrag.

Juryn för uttagningen omfattade tre personer och leddes av Ed Wubbe, som är konstnärlig ledare för tävlingen. Han är född i Nederländerna och leder sedan 1992 Scapino Ballet i Rotterdam.

Ed Wubbe var också juryns ordförande i Hannover. Det visade sig vara en varm och generös personlighet.

Lördag 28 juni framfördes nio verk, och ytterligare nio dagen därpå. Till söndagkvällens final valdes nio verk, som framfördes ytterligare en gång, och efter ungefär två timmars överläggning utsågs pristagarna.

Det var en utmärkt jury med många intressanta personer. Bland dem hade jag tidigare träffat bara Richard Wherlock, chef för Ballett Basel.

Diskussionerna var givande och kreativa, och till min stora glädje blev jag ombedd att årekomma nästa år. Det ser jag fram emot.

Simone Wierød och Thomas Rohe i WWW. Foto Joachim Puppel

Simone Wierød och Thomas Rohe i WWW. Foto Joachim Puppel

Hade du några personliga favoriter?
Eftersom tävlingen är öppen för enbart professionella var, som jag sade, standarden genomgående hög. Särskilt imponerade deltagarna från Israel, med vad jag skulle vilja kalla gott koreografiskt hantverk.

Det var också en israel som vann det stora penningpriset på 6 000 euro: Eyal Dadon med Pishpesh.

Man kan fundera på orsakerna till de stora framgångarna inom israelisk danskonst. Världsnamnet Ohad Naharin är förstås en inspriation och en förebild. Kanske finns det också något annat.

Kibbutz Dance Company lever och verkar i en kibbutz. Kan dansarna koncentrera sig på konsten är det naturligt att tänka sig att de också utvecklas. 

Priset för att skapa ett verk med dansare i Scapino Ballet gick till fransmannen Martin Harriague. Han deltog med ett verk med titeln The Beauty and the Beast – till musik av Tjajkovskij, bland annat den polonäs som ingår i Onegin!

Det hela var en mycket originell, nästan vild form av berättande som man annars sällan ser i modern dans. Harriague dansar i israeliska Kibbutz Dance Company, precis som förstapristagaren Eyal Dadon.


Var det några svenska deltagare?

Nej, men en dansös som var något alldeles speciellt var danskan Frida Dam Seidel. Hon utbildades i Stockholm, på Kungliga svenska balettskolans moderna linje, där hon tog sin examen 2013. Det var hon som var skönheten i The Beauty and the Beast.

Ur Martin Harriagues The Beauty and the Beast med Frida Dam Seidel och Niv Elbaz. Foto Joachim Puppel

Ur Martin Harriagues The Beauty and the Beast med Frida Dam Seidel och Niv Elbaz. Foto Joachim Puppel

Fakta:
Förstapris: Eyal Dadon, Israel  för Pishpesh

Andrapris: Xin Xie, Kina  för + & PLUS                    

Tredjepris: Besim Hoti/Hsin-I Huang, Holland/Taiwan  för Somethink completely different

Kritikerpriset gick till Simone Wierød, Danmark, för WWW

Publikpriset delades mellan Besim Hoti/Hsin-I Huang, Holland/Taiwan  för Somethink completely different och  Xin Xie, China  för + & PLUS

Produktionspriset för ett nytt verk med Scapino-baletten gick till  Martin Harriague, Frankrike för The Beauty and the Beast 

(Vinnarna av de två övriga produktionsprisen meddelas i september.)

Tillägg:
Sverige har deltagit tidigare i tävlingen. 2010 vann Alexander Ekman andrapriset och tilldelades dessutom kritikerpriset, med ett verk kallat Swingle Sisters.

Peter Bohlin
13 juli 2015


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil