Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur vinnarbidraget Pishpesh av Eyal Dadon som dansade själv med Tamar Bar Lev. Foto Joachim Puppel

Ur vinnarbidraget Pishpesh av Eyal Dadon som dansade själv med Tamar Bar Lev. Foto Joachim Puppel

Israeler imponerade Johannes Öhman

HANNOVER: Vid koreografitävlingen i Hannover gick det stora penningpriset till en israelisk koreograf.

Ett pris som innebär att få skapa ett verk för  nederländska Scapino Ballet gick till en fransman. Han arbetar som dansare i israeliska Kibbutz Contemporary Dance Company.

Tävlingen som gick i Hannover i slutet av juni för 29:e gången är en av de största internationella tävlingarna för koreografer.

Ur andraprisbelönade + & PLUS av Xin Xie. Foto Joachim Puppel

Ur andraprisbelönade + & PLUS av Xin Xie. Foto Joachim Puppel

I år tävlade närmare 160 förhoppningsfulla koreografer om tre penningpriser, ett kritikerpris och ett publikpris. Dessutom utdelas tre produktionspriser.

Vinnarna får möjligheten att skapa nya verk med Scapino Ballet, Gauthier Dance-Dance Company Theaterhaus Stuttgart respektive tyska Bundesjugendballett (ungefär Förbundsrepublikens ungdomsbalett). 

Ensemblen startades 2011 av den på alla sätt produktive John Neumeier, som i över 40 år varit balettchef i Hamburg, och gjort staden Hamburg till en av balettvärldens metropoler.

Johannes Öhman med i juryn
I år var Kungliga Operans balettchef Johannes Öhman jurymedlem. Dansportalen fick en pratstund med honom.

Hur fungerade tävlingen?
Tävlingen är öppen för professionella artister och koreografer, högst 35 år gamla. Standarden är därför genomgående hög.

Tävlingsbidragen får vara mellan fem och tolv minuter långa. Till de två tävlingsdagarna, 28 och 29 juni, valdes i en förberedande omgång 18 bidrag.

Juryn för uttagningen omfattade tre personer och leddes av Ed Wubbe, som är konstnärlig ledare för tävlingen. Han är född i Nederländerna och leder sedan 1992 Scapino Ballet i Rotterdam.

Ed Wubbe var också juryns ordförande i Hannover. Det visade sig vara en varm och generös personlighet.

Lördag 28 juni framfördes nio verk, och ytterligare nio dagen därpå. Till söndagkvällens final valdes nio verk, som framfördes ytterligare en gång, och efter ungefär två timmars överläggning utsågs pristagarna.

Det var en utmärkt jury med många intressanta personer. Bland dem hade jag tidigare träffat bara Richard Wherlock, chef för Ballett Basel.

Diskussionerna var givande och kreativa, och till min stora glädje blev jag ombedd att årekomma nästa år. Det ser jag fram emot.

Simone Wierød och Thomas Rohe i WWW. Foto Joachim Puppel

Simone Wierød och Thomas Rohe i WWW. Foto Joachim Puppel

Hade du några personliga favoriter?
Eftersom tävlingen är öppen för enbart professionella var, som jag sade, standarden genomgående hög. Särskilt imponerade deltagarna från Israel, med vad jag skulle vilja kalla gott koreografiskt hantverk.

Det var också en israel som vann det stora penningpriset på 6 000 euro: Eyal Dadon med Pishpesh.

Man kan fundera på orsakerna till de stora framgångarna inom israelisk danskonst. Världsnamnet Ohad Naharin är förstås en inspriation och en förebild. Kanske finns det också något annat.

Kibbutz Dance Company lever och verkar i en kibbutz. Kan dansarna koncentrera sig på konsten är det naturligt att tänka sig att de också utvecklas. 

Priset för att skapa ett verk med dansare i Scapino Ballet gick till fransmannen Martin Harriague. Han deltog med ett verk med titeln The Beauty and the Beast – till musik av Tjajkovskij, bland annat den polonäs som ingår i Onegin!

Det hela var en mycket originell, nästan vild form av berättande som man annars sällan ser i modern dans. Harriague dansar i israeliska Kibbutz Dance Company, precis som förstapristagaren Eyal Dadon.


Var det några svenska deltagare?

Nej, men en dansös som var något alldeles speciellt var danskan Frida Dam Seidel. Hon utbildades i Stockholm, på Kungliga svenska balettskolans moderna linje, där hon tog sin examen 2013. Det var hon som var skönheten i The Beauty and the Beast.

Ur Martin Harriagues The Beauty and the Beast med Frida Dam Seidel och Niv Elbaz. Foto Joachim Puppel

Ur Martin Harriagues The Beauty and the Beast med Frida Dam Seidel och Niv Elbaz. Foto Joachim Puppel

Fakta:
Förstapris: Eyal Dadon, Israel  för Pishpesh

Andrapris: Xin Xie, Kina  för + & PLUS                    

Tredjepris: Besim Hoti/Hsin-I Huang, Holland/Taiwan  för Somethink completely different

Kritikerpriset gick till Simone Wierød, Danmark, för WWW

Publikpriset delades mellan Besim Hoti/Hsin-I Huang, Holland/Taiwan  för Somethink completely different och  Xin Xie, China  för + & PLUS

Produktionspriset för ett nytt verk med Scapino-baletten gick till  Martin Harriague, Frankrike för The Beauty and the Beast 

(Vinnarna av de två övriga produktionsprisen meddelas i september.)

Tillägg:
Sverige har deltagit tidigare i tävlingen. 2010 vann Alexander Ekman andrapriset och tilldelades dessutom kritikerpriset, med ett verk kallat Swingle Sisters.

Peter Bohlin
13 juli 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil