Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carsten Jung och Alina Cojocaru i slutscenen av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Carsten Jung och Alina Cojocaru i slutscenen av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Mästarnas festivaldagar

HAMBURG: Den danska balettens nationalklenod, Auguste Bournonvilles Napoli, spelas inte så ofta utanför Danmark. Att den satts upp i Hamburg beror till stor del på att man där har en man som känner stilen in i märgen: Lloyd Riggins.

Dansportalens utsände gjorde en kort visit på tre dagar på Hamburgs balettdagar för att i första hand se spelårets två premiärer: Lloyd Riggins uppsättning av Napoli och John Neumeiers bearbetade Peer Gynt vars premiär inledde balettdagarna.

Ett återseende av fjolårets nyhet Tatjana fick avsluta mitt besök.

Leslie Heylmann och Karen Azatyan i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Leslie Heylmann och Karen Azatyan i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Napoli. Lloyd Riggins kom redan som 17-åring till Den Kongelige Ballet, där han stannade i åtta år och raskt nådde status som Solodanser – den danska beteckningen för premiärdansare.

Lloyd Riggins flyttade till Hamburg och John Neumeiers balettkompani 1985 där han som Erste Solist [premiärdansare] har varit en av koreografens främsta uttolkare.

Hamburguppsättningen följer i alla väsentligheter den gängse traditionen och Riggins har med lätt, men säker hand, förmedlat Bournonvilles koreografi till dansarna i första och tredje akterna.

Något har mimscenerna – en dansk specialitet – nedtonats.

Originalkoreografin till den andra akten anses sedan länge vara förlorad och där har dagens iscensättare känt sig fria att skapa nytt. Så till exempel Elsa Marianne von Rosen, Dinna Bjørn och Frank Andersen för att nämna några.

Riggins har gjort ett gott val. Tillsammans med scenografen Rikke Juellund har han skapat en mycket vacker blå grotta och najadernas kostymer är enkla raka tyllklänningar. Koreografin är lätt neoklassiskt romantisk.

Vattendemonen Golfo, utmärkt tolkad av Otto Bubeniček, är en myndig figur i en fantasifull kostymering som kunde hämtats från en modern fantasyfilm. Tricket med de snabba kostymbytena för hjältinnan Teresina har smidigt infogats.

Sista akten blev det sedvanliga dansfyrverkeriet med solon, pas de deux och livlig tarantella och med bron i bakgrunden, där byfolk och barn hejade på de dansande.

Huvudrollerna dansades med god stil av Leslie Heylmann, Teresina, och hennes älskade Gennaro av armeniern Karen Azatyan, solist i Hamburg sedan hösten 2014. (Armenien fostrar den ena stjärnsolisten efter den andra – Stockholmsoperan har liksom Hamburg två!)

Slutscenen i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Slutscenen i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Peer Gynt
Baletten ges i en bearbetad nyuppsättning av John Neumeier och på fråga varför han ansåg att den behövde bearbetas, förklarar han bland annat att det var många besvärande omständigheter vid den ursprunglia uppsättningen (premiär 22 januari 1989).

Kompositören Alfred Schnittke råkade ut för en längre sjukdomsperiod och musiken färdigställdes därför sent. Dirigenten Gennadij Rozhdestvenskij avsade sig uppdraget strax innan premiären och ersattes av estländaren Eri Klas, som var väl bekant med både Neumeiers och Schnittkes tidigare arbeten.

Även om Neumeier var väl tillfreds med verket när det uruppfördes hade mer än 25 år förflutit. Andra baletter förändras genom att de ständigt står på repertoaren och anpassar sig till den allmänna utvecklingen.

Neumeier såg delar av urversionen på film 2013 vid en konferens kring Schnittkes musik. Han insåg då att det fanns skäl att tänka igenom sina val. Eftersom han utvecklats både som människa och koreograf ville han nu uppdatera verket.

Som åskådare märker man inte så lätt förändringarna. Berättelsen löper i stort som tidigare. Det rör sig huvudsakligen om karaktäriseringen av huvudpersonerna.

Det har hänt mycket under 25 år och nya erfarenheter har lett Neumeier till nya ställningstaganden när det gäller rollernas karaktärer och stegens utformning. Inte en scen är helt utan förändringar, vilket även gäller många kostymer.

En så sammansatt personlighet som Peers är inte lätt att sammanfatta i endast en geatalt. I den nya versionen omges Peer av fyra dansare/aspekter som företräder olika drag i hans personlighet: oskuld, vision, aggression och tvivel. Tidigare var de sju, vilket kunde verka förvirrande och svårare för åskådaren att förknippa med Peer. Nu kan de fyra mest betydande göras tydligare.

Solveig, Peers ungdomskärlek, har också givits en starkare karaktär. Tidigare såg Neumeier henne som en del av Peer, hans själ. Nu är hon  en mer självständig människa. Hennes mod – hon överger allt för att följa med utbölingen Peer, att fly – det är allt annat än romantik.

Även Peers mor Åse har givits en mer mångsidig personlighet, från att främst vara energisk och fantasirik har hon fått en mer tragisk utformning.

Peer med sina aspekter i inledningan av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Peer med sina aspekter i inledningan av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Huvudrollerna hade anförtrotts Carsten Jung (Peer), Alina Cojocaru (Solveig) och Anna Laudere (mor Åse). Jung är en kraftfull och uttrycksfull dansare som gör en övertygande prestation, från den unge spelevinken via framgång och storhetsvansinne till den luttrade och döende gamle Peer.

Alina Cojocaru är ett mirakel som Solveig. Hon finns så gott som hela tiden på scenen – eller strax utanför – och följer Peer som en skugga genom berättelsen – även om hon samtidigt troget väntar därhemma, broderande sitt liv och sina minnen på den vita klänningen.

Anna Laudere är en av Hamburgbalettens trogna solister. Hon gav mor Åse all den värme, kraft och sorg rollen kräver. Så gott som hela Hamburgbaletten medverkade till att göra föreställningen bådee imponerande och gripande.

Slutscenen med Schnittkes underbara musik, det första han skapade efter sin årslånga sjukdom – är en själens långa vandring till en bättre värld där alla själar saligt dansar i strålande ljus. Sublimt!

Gäater under Balettdagarna:
Som sedvanligt hade ett framstående internationellt balettkompani inbjudits att ge två föreställningar under festivalen. I år var det Houston Ballet från Texas USA, som gav tre enaktsbaletter av konstnärlige ledaren Stanton Welch: Tapestry, Velocity och Maninyas.

Inbjuden gästsolist var Diana Vishneva som var enastående i titelrollen som Tatjana. Hon medverkade även i den avlslutande Nijinskijgalan. Övriga galagäster var bland andra Svetlana Zakharova från Bolsjoj och Johan Kobborg, numera konstnärlig ledare för baletten i Bukarest.

Otto Bubeniček, som nu lämnar Hamburgbaletten efter 21 år (premiärdansare sedan 1997), avtackades med ovationer i samband med galan. Han kommer närmast att samarbeta med i dansprojekt tillsammans med sin tvillingbror Jiří Bubeniček.

Anders Jörlén
22 juli 2015


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil