Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carsten Jung och Alina Cojocaru i slutscenen av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Carsten Jung och Alina Cojocaru i slutscenen av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Mästarnas festivaldagar

HAMBURG: Den danska balettens nationalklenod, Auguste Bournonvilles Napoli, spelas inte så ofta utanför Danmark. Att den satts upp i Hamburg beror till stor del på att man där har en man som känner stilen in i märgen: Lloyd Riggins.

Dansportalens utsände gjorde en kort visit på tre dagar på Hamburgs balettdagar för att i första hand se spelårets två premiärer: Lloyd Riggins uppsättning av Napoli och John Neumeiers bearbetade Peer Gynt vars premiär inledde balettdagarna.

Ett återseende av fjolårets nyhet Tatjana fick avsluta mitt besök.

Leslie Heylmann och Karen Azatyan i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Leslie Heylmann och Karen Azatyan i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Napoli. Lloyd Riggins kom redan som 17-åring till Den Kongelige Ballet, där han stannade i åtta år och raskt nådde status som Solodanser – den danska beteckningen för premiärdansare.

Lloyd Riggins flyttade till Hamburg och John Neumeiers balettkompani 1985 där han som Erste Solist [premiärdansare] har varit en av koreografens främsta uttolkare.

Hamburguppsättningen följer i alla väsentligheter den gängse traditionen och Riggins har med lätt, men säker hand, förmedlat Bournonvilles koreografi till dansarna i första och tredje akterna.

Något har mimscenerna – en dansk specialitet – nedtonats.

Originalkoreografin till den andra akten anses sedan länge vara förlorad och där har dagens iscensättare känt sig fria att skapa nytt. Så till exempel Elsa Marianne von Rosen, Dinna Bjørn och Frank Andersen för att nämna några.

Riggins har gjort ett gott val. Tillsammans med scenografen Rikke Juellund har han skapat en mycket vacker blå grotta och najadernas kostymer är enkla raka tyllklänningar. Koreografin är lätt neoklassiskt romantisk.

Vattendemonen Golfo, utmärkt tolkad av Otto Bubeniček, är en myndig figur i en fantasifull kostymering som kunde hämtats från en modern fantasyfilm. Tricket med de snabba kostymbytena för hjältinnan Teresina har smidigt infogats.

Sista akten blev det sedvanliga dansfyrverkeriet med solon, pas de deux och livlig tarantella och med bron i bakgrunden, där byfolk och barn hejade på de dansande.

Huvudrollerna dansades med god stil av Leslie Heylmann, Teresina, och hennes älskade Gennaro av armeniern Karen Azatyan, solist i Hamburg sedan hösten 2014. (Armenien fostrar den ena stjärnsolisten efter den andra – Stockholmsoperan har liksom Hamburg två!)

Slutscenen i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Slutscenen i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Peer Gynt
Baletten ges i en bearbetad nyuppsättning av John Neumeier och på fråga varför han ansåg att den behövde bearbetas, förklarar han bland annat att det var många besvärande omständigheter vid den ursprunglia uppsättningen (premiär 22 januari 1989).

Kompositören Alfred Schnittke råkade ut för en längre sjukdomsperiod och musiken färdigställdes därför sent. Dirigenten Gennadij Rozhdestvenskij avsade sig uppdraget strax innan premiären och ersattes av estländaren Eri Klas, som var väl bekant med både Neumeiers och Schnittkes tidigare arbeten.

Även om Neumeier var väl tillfreds med verket när det uruppfördes hade mer än 25 år förflutit. Andra baletter förändras genom att de ständigt står på repertoaren och anpassar sig till den allmänna utvecklingen.

Neumeier såg delar av urversionen på film 2013 vid en konferens kring Schnittkes musik. Han insåg då att det fanns skäl att tänka igenom sina val. Eftersom han utvecklats både som människa och koreograf ville han nu uppdatera verket.

Som åskådare märker man inte så lätt förändringarna. Berättelsen löper i stort som tidigare. Det rör sig huvudsakligen om karaktäriseringen av huvudpersonerna.

Det har hänt mycket under 25 år och nya erfarenheter har lett Neumeier till nya ställningstaganden när det gäller rollernas karaktärer och stegens utformning. Inte en scen är helt utan förändringar, vilket även gäller många kostymer.

En så sammansatt personlighet som Peers är inte lätt att sammanfatta i endast en geatalt. I den nya versionen omges Peer av fyra dansare/aspekter som företräder olika drag i hans personlighet: oskuld, vision, aggression och tvivel. Tidigare var de sju, vilket kunde verka förvirrande och svårare för åskådaren att förknippa med Peer. Nu kan de fyra mest betydande göras tydligare.

Solveig, Peers ungdomskärlek, har också givits en starkare karaktär. Tidigare såg Neumeier henne som en del av Peer, hans själ. Nu är hon  en mer självständig människa. Hennes mod – hon överger allt för att följa med utbölingen Peer, att fly – det är allt annat än romantik.

Även Peers mor Åse har givits en mer mångsidig personlighet, från att främst vara energisk och fantasirik har hon fått en mer tragisk utformning.

Peer med sina aspekter i inledningan av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Peer med sina aspekter i inledningan av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Huvudrollerna hade anförtrotts Carsten Jung (Peer), Alina Cojocaru (Solveig) och Anna Laudere (mor Åse). Jung är en kraftfull och uttrycksfull dansare som gör en övertygande prestation, från den unge spelevinken via framgång och storhetsvansinne till den luttrade och döende gamle Peer.

Alina Cojocaru är ett mirakel som Solveig. Hon finns så gott som hela tiden på scenen – eller strax utanför – och följer Peer som en skugga genom berättelsen – även om hon samtidigt troget väntar därhemma, broderande sitt liv och sina minnen på den vita klänningen.

Anna Laudere är en av Hamburgbalettens trogna solister. Hon gav mor Åse all den värme, kraft och sorg rollen kräver. Så gott som hela Hamburgbaletten medverkade till att göra föreställningen bådee imponerande och gripande.

Slutscenen med Schnittkes underbara musik, det första han skapade efter sin årslånga sjukdom – är en själens långa vandring till en bättre värld där alla själar saligt dansar i strålande ljus. Sublimt!

Gäater under Balettdagarna:
Som sedvanligt hade ett framstående internationellt balettkompani inbjudits att ge två föreställningar under festivalen. I år var det Houston Ballet från Texas USA, som gav tre enaktsbaletter av konstnärlige ledaren Stanton Welch: Tapestry, Velocity och Maninyas.

Inbjuden gästsolist var Diana Vishneva som var enastående i titelrollen som Tatjana. Hon medverkade även i den avlslutande Nijinskijgalan. Övriga galagäster var bland andra Svetlana Zakharova från Bolsjoj och Johan Kobborg, numera konstnärlig ledare för baletten i Bukarest.

Otto Bubeniček, som nu lämnar Hamburgbaletten efter 21 år (premiärdansare sedan 1997), avtackades med ovationer i samband med galan. Han kommer närmast att samarbeta med i dansprojekt tillsammans med sin tvillingbror Jiří Bubeniček.

Anders Jörlén
22 juli 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil