Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Marie Larsson Sturdy. Foto Didier Chape

Marie Larsson Sturdy. Foto Didier Chape

15 år som dansambassadörer

DANS I NORD bildades år 2000 och firar i år 15-årsjubileum bland annat med en Dansfest i Piteå mellan 19 och 27 september.

Dansportalen har träffat Dans i Nords verksamhetschef Marie Larsson Sturdy för ett samtal om verksamheten och jubileet.

Marie och Olof Westring i Christinasalen, Piteå, Dans i Nords största scen. Foto Mikael Sundkvist

Marie och Olof Westring i Christinasalen, Piteå, Dans i Nords största scen. Foto Mikael Sundkvist

"Dans i Nord började som en danskonsulenttjänst där man sedan ville samordna befintliga resurser för dans till ett utvecklingscentrum för dansen – ett regionalt centrum i Norrbotten" berättar Marie.

"Från början var det riksdanskonsulenten Cecilia Björklund Dahlgren som startade dansverksamheten i Norrbotten för över 20 år sedan. Hon var den första som bröt marken, men sedan blev Maria Rydén den första chefen för Dans i Nord där danskonsulentverksamheten ingick.

Sedan 2012 ingår inte den uppgiften längre i vår verksamhet, utan vi är mer likt en institution som ska jobba med professionella dansgästspel, koreografer i residens och skapa egna produktioner som vi kan turnera med och exportera.

Vår uppgift är att sprida dansen till publiken i Norrbotten, som tillsammans med dansutövarna är våra målgrupper. Vi har även en avdelning kallad Unga Dans i Nord där unga ska få ta del av professionell danskonst. Den startade jag när jag började som chef för tre år sedan.

Verksamheten har fem tjänster där jag är verksamhetschef  och konstnärlig ledare. Sedan har vi Olof Westring – tidigare premiärdansare vid Kungliga Baletten – som är utvecklingsstrateg och även har ett producentuppdrag.

Helen Markström är vår kommunikatör och sedan har vi en ekonom och en pedagogisk koordinator som är kopplad till Unga Dans i Nord. Vi håller på och utvecklar strukturen och ser över ekonomin och de personella resurserna, till exempel behov av tekniker och engagemang av dansare för våra projekt."

Daria Ivanova och Jérôme Marchand i Joakim Stephensons Falling Into Place. Foto Mats Lindgren

Daria Ivanova och Jérôme Marchand i Joakim Stephensons Falling Into Place. Foto Mats Lindgren

Hur väljer ni projekt?
"
Det är väldigt många som hör av sig – det kan bli ett eller två ebrev per dag – från hela världen – så det är ett väldigt tryck, vilket år jätte-jätteroligt. Det kan gälla väldigt olika saker att samarbeta med, många olika genrer inom dans- och scenkonst.

Just nu arbetar vi med att bygga upp ett förtroende hos publiken. Vi arbetar mycket med själva dansen som uttryck, men det finns också en etablerad verksamhet i Norrbotten kring performance-begreppet.

Vi ska skapa plattformar för koreograferna, både etablerade och nya. För jubileet gör till exempel Jérôme Marchand från Kungliga Baletten ett nytt verk för oss, The Reed Warbler, och förra året var det Joakim Stephenson. Vi har även regionala koreografer och vi ser alltid främst till det konstnärliga.

I år har vi två konstnärer som kommer just från Norrbotten: Markus Baldemar från Kiruna och Erika Pekula Pettersson som kommer från Piteå. Markus är annars verksam i Belgien och Erika i Stockholm. 

Jag ser det som viktigt att konstnärer med rötterna i Norrbotten kan komma hem, även om dansen är gränslös och artisterna finns där det finns jobb! Vi arbetar också med tonsättare som skapar musik för våra produktioner.

De medverkande vid jubilumsföreställningen i maj 2015. Foto privat

De medverkande vid jubilumsföreställningen i maj 2015. Foto privat

Från vänster: Joseph Sturdy, Marie Larsson Sturdy, Jens Rosén, Nathalie Nordqvist, Ana Laguna, Yvan Auzely, Soren du Hoffman, Martin Sävström, Tristan Robilliard, Oscar Salomonsson (delvis skymd), Laura Lamy, Nadja Sellrup och Olof Westring.

Vårt uppdrag gäller Norrbotten, som är en mycket inspirerande miljö och ett väldigt stort område med en relativt liten befolkning. Men vi ska även jobba nationellt och internationellt.

Det finns  ett stort intresse för dans. I maj hade vi ett program med bland annat Mats Eks Yxa, som visades i Haparanda och Piteå. Även om det var strålande försommar med midnattssol så kom folk från sina stugor och trädgårdar och fyllde två föreställningar med jubel och stormande applåder.

I Haparanda kom till exempel en balettskola från finländska grannstaden Torneå och de hade aldrig sett en tyllkjol ens. Vi hade bjudit in Nathalie Nordquist och Oscar Salomonsson för att dansa ett pas de deux ur Giselle, så det blev en stor upplevelse för dem."

Daria Ivanova och Jérome Marchand i Falling Into Place av Joachim Stephenson. Foto Mats Lindgren

Daria Ivanova och Jérome Marchand i Falling Into Place av Joachim Stephenson. Foto Mats Lindgren

Nu ska ni ha en dansfest i september, vad innebär det?
"Det är tredje året i rad som vi anordnar den Dansfesten. Den heter så för i Norrbotten är det så otroligt många som dansar själva för att det är så kul, så vi tänkte fånga in även den gruppen att komma och titta på dans.

I öppningsföreställningen kommer urpremiären på Jérômes verk The Reed Warbler (rörsångaren) Länk till annan webbplats. att vara huvudnumret, och det blir även filmat av SVT. Det är särskilt roligt att TV visar så stort intresse för dans.

Jérôme gjorde så starkt intryck på mig i Mats Eks Julia och Romeo och han var med i två verk som Joakim gjorde för oss förra säsongen, så jag blev intresserad av att samarbeta med honom. Han gör allt arbete i den här baletten, förutom koreografin både musiken, kostymerna och ljussättningen.

Det finns så mycket mer hos honom än bara dansaren. Han kan bli en inspiration för dansen i Norrbotten och han arbetar också med så fina dansare: Kungliga Balettens Daria Ivanova, Sarah Jane Medley, Clyde Emmanuel Archer, Anthony Lomuljo och Gil Shachar.

Jérôme Marchand checkar ljudkvalitén. Foto Dawid Kupinski

Jérôme Marchand checkar ljudkvalitén. Foto Dawid Kupinski

Uppe i Norrbotten är det ju viktigt att visa bra dans, då chanserna att se dans är så få, och publiken reser långa vägar för att komma till föreställningarna. Det gäller också att hitta program som lockar en ny publik, som annars inte kommer.

Som Parisbalettens förra chef Brigitte Lefèvre sa i en intervju: 'Vill man arbeta med de främsta dansarna så måste man som koreograf ha förmågan att använda deras kunnande – annars blir det som att köpa en Ferrari och låta den stå i garaget och bli beundrad, men inte köra med den.'

Jag känner så stor tillfredsställelse när jag får sitta längst bak i salongen och känna publikens reaktioner med stormande applåder och bravorop. Då är det värt allt slit!

Dansfesten innehåller bland annat fem urpremiärer plus Jeannette Langerts Jean som får sin andra visning efter urpremiären i Umeå. Det är en föreställning som tagits  fram för Dansnät Sverige där vi är medproducent."

Anders Jörlén
24 aug 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil