Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lärare NANNA ÓLAFSDÓTTIR, BIRGITTE HEIDE och skolchef GUÐMUNDUR HELGASON med avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Lärare NANNA ÓLAFSDÓTTIR, BIRGITTE HEIDE och skolchef GUÐMUNDUR HELGASON med avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

1500 sysslar med dans i Reykjavik

REYKJAVIK, ISLAND: Den isländska balettskolan sänder varje år ett antal dansare till tävlingen Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition i Falun.

”Därför är Stora Daldansen ett bra stöd för våra dansare på den klassiska linjen, eftersom de inte har tillgång till att se den klassiska dansen hemma, då betyder det mycket att mäta sig med andra och se vad man själv bör göra för att bli en bättre dansare.”

”Det är viktigt för oss att vara med i tävlan med andra dansare i Falun,” säger Gudmundur Helgason, som idag är rektor för den isländska balettskolan. ”Här finns inte den konkurrens som är nödvändig, för att dansarna ska utvecklas och jämföra sig själv med andra ungdomar i sin ålder.”

Isländska balettskolans chef Gudmundur Helgason. Foto CH

Isländska balettskolans chef Gudmundur Helgason. Foto CH

Den isländska balettskolan startades redan 1952 på Nationalteatern och danske Erik Bidsted blev anställd som balettchef och skolledare. Avsikten var att främst få fram dansare till nationalteaterns föreställningar.

Under mer än 20 år leddes skolan av Ingibjörg Björnsdóttir – en isländsk dansarikon – och under hennes tid utvecklades den till att bli en etablerad och välrenommerad skola för dansare på Island.

Iceland Dance Company (Íslenski dansflokkurinn) startade 1973 och man delade träningslokaler med balettskolan. Till slut blev det inte plats för alla i lokalerna, och under 1989 köpte den isländska regeringen en ny lokal och flyttade dit både balettskolan och kompaniet. 

Iceland Dance Company är ett modernt kompani. Från början dansade de både klassiskt och modernt men när Katrin Hall tog över som chef 1996 beslöt hon att de endast skulle syssla med modern dans.

I ett litet land som Island är det svårt at få tag på tillräckligt många dansare som kan fylla upp en klassisk repertoar.

”Jag var 16 år när jag började i balettskolan”, säger Gudmundur. ”Street dance höll jag på med i några år innan jag kom till skolan, men det var en intervju med Helgi Tomasson (nu konstnärlig ledare för San Francisco Ballet), om att pojkar kunde börja dansa senare än flickor, typ från 16-17 år, som jag bestämde mig för att nu eller aldrig . . .”

Lärare EINAR ANTON AAS NIKKERUD med BENEDIKT och MARINO. Foto Cristian Hillbom

Lärare EINAR ANTON AAS NIKKERUD med BENEDIKT och MARINO. Foto Cristian Hillbom

Gudmundur kontaktade skolan för att få veta om det fanns möjlighet att få göra ett intagningsprov. Han godkändes och gick på skolan fram till 1991 när han flyttade till Stockholm och gick gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan mellan 1991 och 1993.

”Jag kommer ihåg hur det var att se professionella dansare, speciellt de manliga dansarna, på Operan i Stockholm under tiden jag gick på Kungliga Svenska Balettskolan. Det är en viktig del av undervisningen för att bli en professionell dansare.” 

Sedan flyttade han tillbaka till Island och redan vid återkomsten började han som assisterande lärare på den isländska skolan, samtidigt som han var med i Iceland Dance Company.

”Under 2004 åkte jag till New York för att studera till en Master's Degree i dans på New York University - Tisch School of the Arts fram till 2007. Jag återvände till Island och fortsatte med undervisning.”

Från 2012 är Gudmundur rektor för Isländska balettskolan, som idag har runt 140-150 elever från 9 års ålder och uppåt, samtliga är isländska. Den isländska staten stöder skolan ekonomiskt, men eleverna får även betala en skolavgift.

Avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Island har en befolkning på 340 000, lite fler än vad som bor i Malmö. Hur lyckas man då att rekrytera dansare till ett kompani och till en balettskola?

 ”Det gjordes en undersökning här i Reykjavik och det fanns då cirka 1500 personer som sysslade med dans i olika former! För de flesta bara en hobby men självklart har många drömmen om att bli professionella dansare. Många kommer till vår skola för att få en mer seriös träning.”

Veckan efter Billy Elliot the Musical hade premiär på Island, började telefonen ringa på balettskolan av förväntansfulla föräldrar som ville veta om det fanns en möjlighet att få baletträning för sitt barn.

”Jag skulle inte säga att det väller in barn här som sett showen och som efter det vill själva syssla med dans”, säger Gudmundur med ett skratt. ”Men jag ser att det finns ett ökat intresse både här och på andra balettskolor. Vi tar in elever från 9 års ålder, är de yngre får de välja en förberedande träning på någon av de privata skolorna som finns i Reykjavik.”

MARINO och BENEDIKT under träning på skolan. Foto Cristian Hillbom

MARINO och BENEDIKT under träning på skolan. Foto Cristian Hillbom

”Går man hos oss är det ett 10-årigt program, som tar slut när man examineras vid 19-20 års ålder.”

Det är endast eleverna som går på gymnasiet som kan kombinera teori och praktik på Danslinjen. De yngre eleverna går i en vanlig skola i Reykjavik och dess omgivningar och tar sedan bussen eller blir skjutsade, till skolan för sin dagliga träning. Den börjar kl 15.30 med de yngsta och pågår sedan fram till kl 20.00 med de äldsta grupperna.

Under 2005 beslöt den isländska regeringen att de inte ville syssla med att driva skolor med konstnärlig inriktning. 

”De sa plötsligt att vi tar våra händer från skolan, skolan får drivas i privat regi i fortsättningen”, säger Gudmundur med en bekymrad min.

Isländska balettskolan. Foto CH

Isländska balettskolan. Foto Cristian Hillbom

Det här hände två år innan den isländska ekonomiska krisen 2008. Det var många protester från föräldrar och lärare på skolan för att eleverna inte hade någonstans att gå. Kulturdepartementet bad Iceland Academy of the Arts att ta över skolan 2006 eftersom man insåg att konstnärlig utbildning behöver någon form av offentligt stöd. Skolan är privat under Iceland Academy of the Arts men får ekonomiskt stöd av regeringen.

”Vårt goda rykte och att vi använder samma etablerade undervisningsmetoder med våra erfarna lärare gör att vi, trots att vi numera inte är en statlig skola, har en stabilitet i undervisningen”.

”Skolan har producerat de flesta professionella dansare som arbetar på den isländska dansscenen samt flertal dansare som arbetar utomlands bl.a. Sverige”, säger en nöjd Gudmundur Helgason.

Cristian Hillbom
28 sep 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil