Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lärare NANNA ÓLAFSDÓTTIR, BIRGITTE HEIDE och skolchef GUÐMUNDUR HELGASON med avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Lärare NANNA ÓLAFSDÓTTIR, BIRGITTE HEIDE och skolchef GUÐMUNDUR HELGASON med avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

1500 sysslar med dans i Reykjavik

REYKJAVIK, ISLAND: Den isländska balettskolan sänder varje år ett antal dansare till tävlingen Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition i Falun.

”Därför är Stora Daldansen ett bra stöd för våra dansare på den klassiska linjen, eftersom de inte har tillgång till att se den klassiska dansen hemma, då betyder det mycket att mäta sig med andra och se vad man själv bör göra för att bli en bättre dansare.”

”Det är viktigt för oss att vara med i tävlan med andra dansare i Falun,” säger Gudmundur Helgason, som idag är rektor för den isländska balettskolan. ”Här finns inte den konkurrens som är nödvändig, för att dansarna ska utvecklas och jämföra sig själv med andra ungdomar i sin ålder.”

Isländska balettskolans chef Gudmundur Helgason. Foto CH

Isländska balettskolans chef Gudmundur Helgason. Foto CH

Den isländska balettskolan startades redan 1952 på Nationalteatern och danske Erik Bidsted blev anställd som balettchef och skolledare. Avsikten var att främst få fram dansare till nationalteaterns föreställningar.

Under mer än 20 år leddes skolan av Ingibjörg Björnsdóttir – en isländsk dansarikon – och under hennes tid utvecklades den till att bli en etablerad och välrenommerad skola för dansare på Island.

Iceland Dance Company (Íslenski dansflokkurinn) startade 1973 och man delade träningslokaler med balettskolan. Till slut blev det inte plats för alla i lokalerna, och under 1989 köpte den isländska regeringen en ny lokal och flyttade dit både balettskolan och kompaniet. 

Iceland Dance Company är ett modernt kompani. Från början dansade de både klassiskt och modernt men när Katrin Hall tog över som chef 1996 beslöt hon att de endast skulle syssla med modern dans.

I ett litet land som Island är det svårt at få tag på tillräckligt många dansare som kan fylla upp en klassisk repertoar.

”Jag var 16 år när jag började i balettskolan”, säger Gudmundur. ”Street dance höll jag på med i några år innan jag kom till skolan, men det var en intervju med Helgi Tomasson (nu konstnärlig ledare för San Francisco Ballet), om att pojkar kunde börja dansa senare än flickor, typ från 16-17 år, som jag bestämde mig för att nu eller aldrig . . .”

Lärare EINAR ANTON AAS NIKKERUD med BENEDIKT och MARINO. Foto Cristian Hillbom

Lärare EINAR ANTON AAS NIKKERUD med BENEDIKT och MARINO. Foto Cristian Hillbom

Gudmundur kontaktade skolan för att få veta om det fanns möjlighet att få göra ett intagningsprov. Han godkändes och gick på skolan fram till 1991 när han flyttade till Stockholm och gick gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan mellan 1991 och 1993.

”Jag kommer ihåg hur det var att se professionella dansare, speciellt de manliga dansarna, på Operan i Stockholm under tiden jag gick på Kungliga Svenska Balettskolan. Det är en viktig del av undervisningen för att bli en professionell dansare.” 

Sedan flyttade han tillbaka till Island och redan vid återkomsten började han som assisterande lärare på den isländska skolan, samtidigt som han var med i Iceland Dance Company.

”Under 2004 åkte jag till New York för att studera till en Master's Degree i dans på New York University - Tisch School of the Arts fram till 2007. Jag återvände till Island och fortsatte med undervisning.”

Från 2012 är Gudmundur rektor för Isländska balettskolan, som idag har runt 140-150 elever från 9 års ålder och uppåt, samtliga är isländska. Den isländska staten stöder skolan ekonomiskt, men eleverna får även betala en skolavgift.

Avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Island har en befolkning på 340 000, lite fler än vad som bor i Malmö. Hur lyckas man då att rekrytera dansare till ett kompani och till en balettskola?

 ”Det gjordes en undersökning här i Reykjavik och det fanns då cirka 1500 personer som sysslade med dans i olika former! För de flesta bara en hobby men självklart har många drömmen om att bli professionella dansare. Många kommer till vår skola för att få en mer seriös träning.”

Veckan efter Billy Elliot the Musical hade premiär på Island, började telefonen ringa på balettskolan av förväntansfulla föräldrar som ville veta om det fanns en möjlighet att få baletträning för sitt barn.

”Jag skulle inte säga att det väller in barn här som sett showen och som efter det vill själva syssla med dans”, säger Gudmundur med ett skratt. ”Men jag ser att det finns ett ökat intresse både här och på andra balettskolor. Vi tar in elever från 9 års ålder, är de yngre får de välja en förberedande träning på någon av de privata skolorna som finns i Reykjavik.”

MARINO och BENEDIKT under träning på skolan. Foto Cristian Hillbom

MARINO och BENEDIKT under träning på skolan. Foto Cristian Hillbom

”Går man hos oss är det ett 10-årigt program, som tar slut när man examineras vid 19-20 års ålder.”

Det är endast eleverna som går på gymnasiet som kan kombinera teori och praktik på Danslinjen. De yngre eleverna går i en vanlig skola i Reykjavik och dess omgivningar och tar sedan bussen eller blir skjutsade, till skolan för sin dagliga träning. Den börjar kl 15.30 med de yngsta och pågår sedan fram till kl 20.00 med de äldsta grupperna.

Under 2005 beslöt den isländska regeringen att de inte ville syssla med att driva skolor med konstnärlig inriktning. 

”De sa plötsligt att vi tar våra händer från skolan, skolan får drivas i privat regi i fortsättningen”, säger Gudmundur med en bekymrad min.

Isländska balettskolan. Foto CH

Isländska balettskolan. Foto Cristian Hillbom

Det här hände två år innan den isländska ekonomiska krisen 2008. Det var många protester från föräldrar och lärare på skolan för att eleverna inte hade någonstans att gå. Kulturdepartementet bad Iceland Academy of the Arts att ta över skolan 2006 eftersom man insåg att konstnärlig utbildning behöver någon form av offentligt stöd. Skolan är privat under Iceland Academy of the Arts men får ekonomiskt stöd av regeringen.

”Vårt goda rykte och att vi använder samma etablerade undervisningsmetoder med våra erfarna lärare gör att vi, trots att vi numera inte är en statlig skola, har en stabilitet i undervisningen”.

”Skolan har producerat de flesta professionella dansare som arbetar på den isländska dansscenen samt flertal dansare som arbetar utomlands bl.a. Sverige”, säger en nöjd Gudmundur Helgason.

Cristian Hillbom
28 sep 2015


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil