Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lärare NANNA ÓLAFSDÓTTIR, BIRGITTE HEIDE och skolchef GUÐMUNDUR HELGASON med avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Lärare NANNA ÓLAFSDÓTTIR, BIRGITTE HEIDE och skolchef GUÐMUNDUR HELGASON med avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

1500 sysslar med dans i Reykjavik

REYKJAVIK, ISLAND: Den isländska balettskolan sänder varje år ett antal dansare till tävlingen Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition i Falun.

”Därför är Stora Daldansen ett bra stöd för våra dansare på den klassiska linjen, eftersom de inte har tillgång till att se den klassiska dansen hemma, då betyder det mycket att mäta sig med andra och se vad man själv bör göra för att bli en bättre dansare.”

”Det är viktigt för oss att vara med i tävlan med andra dansare i Falun,” säger Gudmundur Helgason, som idag är rektor för den isländska balettskolan. ”Här finns inte den konkurrens som är nödvändig, för att dansarna ska utvecklas och jämföra sig själv med andra ungdomar i sin ålder.”

Isländska balettskolans chef Gudmundur Helgason. Foto CH

Isländska balettskolans chef Gudmundur Helgason. Foto CH

Den isländska balettskolan startades redan 1952 på Nationalteatern och danske Erik Bidsted blev anställd som balettchef och skolledare. Avsikten var att främst få fram dansare till nationalteaterns föreställningar.

Under mer än 20 år leddes skolan av Ingibjörg Björnsdóttir – en isländsk dansarikon – och under hennes tid utvecklades den till att bli en etablerad och välrenommerad skola för dansare på Island.

Iceland Dance Company (Íslenski dansflokkurinn) startade 1973 och man delade träningslokaler med balettskolan. Till slut blev det inte plats för alla i lokalerna, och under 1989 köpte den isländska regeringen en ny lokal och flyttade dit både balettskolan och kompaniet. 

Iceland Dance Company är ett modernt kompani. Från början dansade de både klassiskt och modernt men när Katrin Hall tog över som chef 1996 beslöt hon att de endast skulle syssla med modern dans.

I ett litet land som Island är det svårt at få tag på tillräckligt många dansare som kan fylla upp en klassisk repertoar.

”Jag var 16 år när jag började i balettskolan”, säger Gudmundur. ”Street dance höll jag på med i några år innan jag kom till skolan, men det var en intervju med Helgi Tomasson (nu konstnärlig ledare för San Francisco Ballet), om att pojkar kunde börja dansa senare än flickor, typ från 16-17 år, som jag bestämde mig för att nu eller aldrig . . .”

Lärare EINAR ANTON AAS NIKKERUD med BENEDIKT och MARINO. Foto Cristian Hillbom

Lärare EINAR ANTON AAS NIKKERUD med BENEDIKT och MARINO. Foto Cristian Hillbom

Gudmundur kontaktade skolan för att få veta om det fanns möjlighet att få göra ett intagningsprov. Han godkändes och gick på skolan fram till 1991 när han flyttade till Stockholm och gick gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan mellan 1991 och 1993.

”Jag kommer ihåg hur det var att se professionella dansare, speciellt de manliga dansarna, på Operan i Stockholm under tiden jag gick på Kungliga Svenska Balettskolan. Det är en viktig del av undervisningen för att bli en professionell dansare.” 

Sedan flyttade han tillbaka till Island och redan vid återkomsten började han som assisterande lärare på den isländska skolan, samtidigt som han var med i Iceland Dance Company.

”Under 2004 åkte jag till New York för att studera till en Master's Degree i dans på New York University - Tisch School of the Arts fram till 2007. Jag återvände till Island och fortsatte med undervisning.”

Från 2012 är Gudmundur rektor för Isländska balettskolan, som idag har runt 140-150 elever från 9 års ålder och uppåt, samtliga är isländska. Den isländska staten stöder skolan ekonomiskt, men eleverna får även betala en skolavgift.

Avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Island har en befolkning på 340 000, lite fler än vad som bor i Malmö. Hur lyckas man då att rekrytera dansare till ett kompani och till en balettskola?

 ”Det gjordes en undersökning här i Reykjavik och det fanns då cirka 1500 personer som sysslade med dans i olika former! För de flesta bara en hobby men självklart har många drömmen om att bli professionella dansare. Många kommer till vår skola för att få en mer seriös träning.”

Veckan efter Billy Elliot the Musical hade premiär på Island, började telefonen ringa på balettskolan av förväntansfulla föräldrar som ville veta om det fanns en möjlighet att få baletträning för sitt barn.

”Jag skulle inte säga att det väller in barn här som sett showen och som efter det vill själva syssla med dans”, säger Gudmundur med ett skratt. ”Men jag ser att det finns ett ökat intresse både här och på andra balettskolor. Vi tar in elever från 9 års ålder, är de yngre får de välja en förberedande träning på någon av de privata skolorna som finns i Reykjavik.”

MARINO och BENEDIKT under träning på skolan. Foto Cristian Hillbom

MARINO och BENEDIKT under träning på skolan. Foto Cristian Hillbom

”Går man hos oss är det ett 10-årigt program, som tar slut när man examineras vid 19-20 års ålder.”

Det är endast eleverna som går på gymnasiet som kan kombinera teori och praktik på Danslinjen. De yngre eleverna går i en vanlig skola i Reykjavik och dess omgivningar och tar sedan bussen eller blir skjutsade, till skolan för sin dagliga träning. Den börjar kl 15.30 med de yngsta och pågår sedan fram till kl 20.00 med de äldsta grupperna.

Under 2005 beslöt den isländska regeringen att de inte ville syssla med att driva skolor med konstnärlig inriktning. 

”De sa plötsligt att vi tar våra händer från skolan, skolan får drivas i privat regi i fortsättningen”, säger Gudmundur med en bekymrad min.

Isländska balettskolan. Foto CH

Isländska balettskolan. Foto Cristian Hillbom

Det här hände två år innan den isländska ekonomiska krisen 2008. Det var många protester från föräldrar och lärare på skolan för att eleverna inte hade någonstans att gå. Kulturdepartementet bad Iceland Academy of the Arts att ta över skolan 2006 eftersom man insåg att konstnärlig utbildning behöver någon form av offentligt stöd. Skolan är privat under Iceland Academy of the Arts men får ekonomiskt stöd av regeringen.

”Vårt goda rykte och att vi använder samma etablerade undervisningsmetoder med våra erfarna lärare gör att vi, trots att vi numera inte är en statlig skola, har en stabilitet i undervisningen”.

”Skolan har producerat de flesta professionella dansare som arbetar på den isländska dansscenen samt flertal dansare som arbetar utomlands bl.a. Sverige”, säger en nöjd Gudmundur Helgason.

Cristian Hillbom
28 sep 2015


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil