Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansare Eva Mohn. Foto Urban Jörén

Dansare Eva Mohn. Foto Urban Jörén

Deborah Hay skapar lågmälda ögonblick

STOCKHOLM: Som i ett myller av rörelser använder dansarna hela den möjliga scenytan. Det är öppet ut i kulisserna, men den vita dansmattan i mitten av rummet och som fortsätter upp på väggen lyckas ändå förmedla en inramning.

Deborah Hay har i veckor jobbat tillsammans med Cullbergbaletten samt inhyrda dansare med föreställningen ”Figure a Sea” med världspremiär på Dansens Hus i Stockholm.

Dansare Tiran Willemse. Foto Urban Jörén

Dansare Tiran Willemse. Foto Urban Jörén

Utforskandet av rörelser i dansarnas olika leder etablerar en fortsättning i resten av kroppen. Ett fortlöpande flöde som nästan aldrig är helt stilla. I vimlet pågår flera olika händelseförlopp vilket med största sannolikhet medför att ingen i publiken såg samma föreställning.

Trots alla moment så förmedlas ett starkt lugn. Verket är noggrant och detaljerat format, med hållpunkter där dansarna för en stund plötsligt organiserar sig i grupperingar med samma slags rörelser eller mål, för att sedan spridas ut över scenen tillbaka till sina egna historier.

Dansarna förhåller sig på liknande sätt till varandra som om de känner av närvaron men är fullt upptagna med sitt eget experimenterande. Det är som att det pågår 21 solon samtidigt där alla dansare i ensemblen lyckas uttrycka sig personligt och intressant.

Trots allt som händer så kräver verket publikens vakenhet, det är så lätt att svepas med i lugnet och harmonin. Som att sitta i en båt och sakta guppa med i rörelsehavet och ibland vakna till för att väja för en kobbe.

Verket har något meditativt över sig, som en oförutsägbar typ av dramatik utan större svängningar där det skapas lågmälda ögonblick.

Dansare: Vera Nevanlinna, Alexandra Campbell, Unn Faleide. Foto Urban Jörén

Dansare: Vera Nevanlinna, Alexandra Campbell, Unn Faleide. Foto Urban Jörén

Musiken är komponerad av Laurie Anderson och spelar en diskret men ändå viktig roll för verket. Den smyger sig på och tillför stämningar i rummet. Det är så snyggt arrangerat att en inte alltid märker när musiken inte längre är på och det enda ljud som hörs är dansarnas lätta steg.

Men så plötsligt fylls salongen med klanger och rytmer igen och dynamiken förändras.

Koreografen Deborah Hay tillskrivs i programbladet ikonstatus. Hon var en av dem som under 1960-talet experimenterade i Judson Dance Theatre i New York. Där laborerades det med improvisation och vardagsrörelser, deras arbete har haft betydelse för hur danskonsten har utvecklats.

Vi som såg den andra föreställningen av Figure a Sea hade förmånen att efteråt få lyssna till ett samtal mellan Hay och Cullbergs konstnärliga ledare Gabriel Smeets. Hay ifrågasatte begreppet postmodernism och hade själv svårt att relatera till detta.

Istället uttryckte hon att hon känner sig mer bekväm med det experimentella. Att inte alltid jobba på samma sätt och stöpa nya dansare i samma form utan utmanas till nya vägar och leta efter det unika i varje individ/dansare.

Alexandra Campell. Foto Urban Jörén

Alexandra Campell. Foto Urban Jörén

Alexandra Campbell är en av dansarna Cullbergbaletten. Ursprungligen kommer hon från Helsingfors och utbildade sig vid Helsingfors Dansinstitut samt Finlands Nationalbalett.

Som dansare har hon jobbat i mer än 20 år bland annat på Finlands Nationalbalett (Helsingfors) och Compangie de Cré-Ange (Paris) och varit med i Cullberg i snart 16 år.   

Hur har samarbetet med Deborah Hay gått till?

Deborah har utgått från ett tydlig score (manus) som hon skrivit, där varje riktning och intention är viktig. Detta har gett oss dansare en form av ramverk vari vi har fått röra oss fritt. Rörelsemässigt är allting i verket improviserat men improvisationen sker med hjälp av otaliga frågeställningar som vi förhåller till oss hela tiden.

Vad skulle du säga är utmärkande för Hays sätt att koreografera/arbeta?

Hon koreograferar inte med rörelse utan istället kastar hon ut ord i en ändlös rad av frågor. Hon uppmanar oss att ändra det visuella perspektivet från vilket vi ser på dans. Hon är heller inte intresserad av vad vi gör.

Istället handlar det om hur vi gör det. Dansen blir ett tillfälle för reflektion och frågor, utan svar och lösningar.

Vilka kvaliteter har Hay varit ute efter?

Jag tror tack vare hennes egen långa erfarenhet och kärleken till dansen så är det just det hon är ute efter, dansens själ. Hon vill ta bort alla maner och klichéer som finns inom dansen och dansarna. Kvar blir bara kroppen, rymd och tid.

Vilken betydelse har musiken för verket?

Jag tror kroppens inre musik eller tystnaden om man så vill kalla den, är viktigare än den musik vi hör från högtalarna. Jag tror musiken för verket har mera varit som ett ljudlandskap som hela tiden finns närvarande även när den inte hörs.

Dess betydelse blir någonting som påverkar våra sinnen men som varken lägger till eller tar bort från själva dansen.

Hur har ni dansare märkt av samarbetet mellan koreograf och kompositör?

Det är ovanligt för Deborah att hon överhuvudtaget använder musik i sin koreografi. Men det känns som att hon har varit väldigt glad över samarbetet med Laurie Andersson.

Deborah har fått fria händer att använda musiken eller inte använda den precis som hon vill och det tror jag har gjort samarbetet väldigt lyckat.

 Vad betyder verket för dig?

Ett hav av möjligheter.

Jenny Berkán
6 okt 2015



  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil