Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansare Eva Mohn. Foto Urban Jörén

Dansare Eva Mohn. Foto Urban Jörén

Deborah Hay skapar lågmälda ögonblick

STOCKHOLM: Som i ett myller av rörelser använder dansarna hela den möjliga scenytan. Det är öppet ut i kulisserna, men den vita dansmattan i mitten av rummet och som fortsätter upp på väggen lyckas ändå förmedla en inramning.

Deborah Hay har i veckor jobbat tillsammans med Cullbergbaletten samt inhyrda dansare med föreställningen ”Figure a Sea” med världspremiär på Dansens Hus i Stockholm.

Dansare Tiran Willemse. Foto Urban Jörén

Dansare Tiran Willemse. Foto Urban Jörén

Utforskandet av rörelser i dansarnas olika leder etablerar en fortsättning i resten av kroppen. Ett fortlöpande flöde som nästan aldrig är helt stilla. I vimlet pågår flera olika händelseförlopp vilket med största sannolikhet medför att ingen i publiken såg samma föreställning.

Trots alla moment så förmedlas ett starkt lugn. Verket är noggrant och detaljerat format, med hållpunkter där dansarna för en stund plötsligt organiserar sig i grupperingar med samma slags rörelser eller mål, för att sedan spridas ut över scenen tillbaka till sina egna historier.

Dansarna förhåller sig på liknande sätt till varandra som om de känner av närvaron men är fullt upptagna med sitt eget experimenterande. Det är som att det pågår 21 solon samtidigt där alla dansare i ensemblen lyckas uttrycka sig personligt och intressant.

Trots allt som händer så kräver verket publikens vakenhet, det är så lätt att svepas med i lugnet och harmonin. Som att sitta i en båt och sakta guppa med i rörelsehavet och ibland vakna till för att väja för en kobbe.

Verket har något meditativt över sig, som en oförutsägbar typ av dramatik utan större svängningar där det skapas lågmälda ögonblick.

Dansare: Vera Nevanlinna, Alexandra Campbell, Unn Faleide. Foto Urban Jörén

Dansare: Vera Nevanlinna, Alexandra Campbell, Unn Faleide. Foto Urban Jörén

Musiken är komponerad av Laurie Anderson och spelar en diskret men ändå viktig roll för verket. Den smyger sig på och tillför stämningar i rummet. Det är så snyggt arrangerat att en inte alltid märker när musiken inte längre är på och det enda ljud som hörs är dansarnas lätta steg.

Men så plötsligt fylls salongen med klanger och rytmer igen och dynamiken förändras.

Koreografen Deborah Hay tillskrivs i programbladet ikonstatus. Hon var en av dem som under 1960-talet experimenterade i Judson Dance Theatre i New York. Där laborerades det med improvisation och vardagsrörelser, deras arbete har haft betydelse för hur danskonsten har utvecklats.

Vi som såg den andra föreställningen av Figure a Sea hade förmånen att efteråt få lyssna till ett samtal mellan Hay och Cullbergs konstnärliga ledare Gabriel Smeets. Hay ifrågasatte begreppet postmodernism och hade själv svårt att relatera till detta.

Istället uttryckte hon att hon känner sig mer bekväm med det experimentella. Att inte alltid jobba på samma sätt och stöpa nya dansare i samma form utan utmanas till nya vägar och leta efter det unika i varje individ/dansare.

Alexandra Campell. Foto Urban Jörén

Alexandra Campell. Foto Urban Jörén

Alexandra Campbell är en av dansarna Cullbergbaletten. Ursprungligen kommer hon från Helsingfors och utbildade sig vid Helsingfors Dansinstitut samt Finlands Nationalbalett.

Som dansare har hon jobbat i mer än 20 år bland annat på Finlands Nationalbalett (Helsingfors) och Compangie de Cré-Ange (Paris) och varit med i Cullberg i snart 16 år.   

Hur har samarbetet med Deborah Hay gått till?

Deborah har utgått från ett tydlig score (manus) som hon skrivit, där varje riktning och intention är viktig. Detta har gett oss dansare en form av ramverk vari vi har fått röra oss fritt. Rörelsemässigt är allting i verket improviserat men improvisationen sker med hjälp av otaliga frågeställningar som vi förhåller till oss hela tiden.

Vad skulle du säga är utmärkande för Hays sätt att koreografera/arbeta?

Hon koreograferar inte med rörelse utan istället kastar hon ut ord i en ändlös rad av frågor. Hon uppmanar oss att ändra det visuella perspektivet från vilket vi ser på dans. Hon är heller inte intresserad av vad vi gör.

Istället handlar det om hur vi gör det. Dansen blir ett tillfälle för reflektion och frågor, utan svar och lösningar.

Vilka kvaliteter har Hay varit ute efter?

Jag tror tack vare hennes egen långa erfarenhet och kärleken till dansen så är det just det hon är ute efter, dansens själ. Hon vill ta bort alla maner och klichéer som finns inom dansen och dansarna. Kvar blir bara kroppen, rymd och tid.

Vilken betydelse har musiken för verket?

Jag tror kroppens inre musik eller tystnaden om man så vill kalla den, är viktigare än den musik vi hör från högtalarna. Jag tror musiken för verket har mera varit som ett ljudlandskap som hela tiden finns närvarande även när den inte hörs.

Dess betydelse blir någonting som påverkar våra sinnen men som varken lägger till eller tar bort från själva dansen.

Hur har ni dansare märkt av samarbetet mellan koreograf och kompositör?

Det är ovanligt för Deborah att hon överhuvudtaget använder musik i sin koreografi. Men det känns som att hon har varit väldigt glad över samarbetet med Laurie Andersson.

Deborah har fått fria händer att använda musiken eller inte använda den precis som hon vill och det tror jag har gjort samarbetet väldigt lyckat.

 Vad betyder verket för dig?

Ett hav av möjligheter.

Jenny Berkán
6 okt 2015



  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil