Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ekaterina Schushakova och Florian Teatiu i Mongrel. Foto Mats Bäcker

Ekaterina Schushakova och Florian Teatiu i Mongrel. Foto Mats Bäcker

"Och hur identifierar man vem som är en främling?"

GÖTEBORG: I programmet The almost nearly perfect ger sig två kvinnliga koreografer och GöteborgsOperans Danskompani i kast med danssäsongens tema 'Gemensam/ensam'.

Marina Mascarell från Spanien har, "i samarbete med team och dansare", skapat Mongrel. Constanza Macras från Argentina står för regi och koreografi i soft cell.


I drygt timslånga Mongrel medverkar tolv dansare, i soft cell, ca 80 minuter långt, femton dansare. Båda verken innehåller mängder av texter, framförda på engelska. Jag kunde inte urskilja alla ord, långt därifrån, och begriper inte varför i hela friden man avstått från att använda Operans textmaskin.

Därför gick innehållet i det första verket till stora delar mig förbi och min text blir blott ett par kommentarer till texter i programhäftet.

Mongrel
"Med Mongrel (byracka) vill Marina Mascarell ge ett annorlunda perspektiv på hur en främling kan närma sig ett nytt samhälle eller en ny gemenskap. Och hur identifierar man vem som är en främling?"

Ur Mongrel, i förgrunden Lee-Yuan Tu. Foto Mats Böcker

Ur Mongrel, i förgrunden Lee-Yuan Tu. Foto Mats Böcker


Under verkets gång ställde jag mig många frågor, utan att kunna finna rimliga svar. Exempel: Under grupprörelser till högra sidan av scenen blir en dansös av med sina kläder. Två gånger. I en likartad rörelse till vänstra sidan av scenen, mot slutet av verket, kläs hon i stället på. Vilken funktion har dessa scener? Är meningen verkligen politisk?

"Mongrel visar också ett kollektiv/samhälle som inte längre tar ansvar när en individ i gruppen tar rollen som ledare." Exempel: En man står framför köande människor. En och en kommer de fram till honom. Han rabblar siffror och ger dem en örfil, var och en i hela raden. Men varför det? Ett svar finns förmodligen i ordet "visar" i citatet.  Här visas – i stället för varför. Det var inte tillräckligt för mig.

GöteborgsOperans Danskompani i Mongrel i Kristin Torps scenografi. Foto Mats Bäcker

GöteborgsOperans Danskompani i Mongrel i Kristin Torps scenografi. Foto Mats Bäcker

"Marina Mascarell skapar ett nytt verk per år och skapandeprocessen följer alltid samma regler:

- Först och främst tillbringar jag lång tid med att komma nära ämnet som jag vill utforska i verket. Sedan experimenterar jag tillsammans med dansarna, låter stegen födas ur en idé som motiverar rörelserna, innan det är dags att rädda det som fungerar och utveckla bitarna till en produktion."

"I våras delade Marina Mascarell ut frågeformulär till ett antal personer i Göteborg."

"Nästan alla medlemmar i GöteborgsOperans Danskompani kommer från andra länder än Sverige, och Marina Mascarell har samlat in deras personliga berättelser och intryck av vad som karaktäriserar det typiskt svenska."

Utmärkta upplysningar! Resultat: ett collage, med aktiv påverkan av dansarnas erfarenheter, om att leva i Sverige idag. Men då finner jag avslutningen svag. En person säger, i min översättning: "Låt oss hoppas att hundarna inte skäller igen. Jag tror alltid att det är mina." Innebörd?

Min behållning av verket var i stället Kristin Torps scenografiska objekt som kunde dras ut som dragspel eller vecklas ihop i överraskande, användbara formationer. Och en uppfinning till musikinstrument i form att ett isblock med infrusen mikrofon.

Jenna Fakhoury i soft cell. Foto Mats Bäcker

Jenna Fakhoury i soft cell. Foto Mats Bäcker


soft cell

På scenen ett rum med tre väggar, ett tvåvånings- och ett sexvåningshus – åter Kristin Torps. I Constanza Macras verk var det emellanåt väldigt mycket som hände samtidigt på olika spelplatser. Många soloprestationer var både beundransvärda och underhållande.

Ur ett rikt kalejdoskop vill jag särskilt framhålla Jenna Fakhoury: I lång, vit skjorta och blå långbyxor höll hon en monolog som bland annat handlade om den amerikanska södern. Hennes diktion var härligt tydlig, rösten poetisk. Den hade jag kunnat lyssna till hur länge som helst.

Crista Alfaiate och Mai Lisa Guinoo i soft cell. Foto Mats Bäcker

Crista Alfaiate och Mai Lisa Guinoo i soft cell. Foto Mats Bäcker


Verket börjar annars med en lång repetitionsscen. En regissör försöker förgäves hålla ordning i ett kollektiv med många starka viljor.

Denna inledning är symptomatisk för hela verket. Många goda enskilda infall – men helheten blir lidande. Mot slutet har koreografen-regissören lagt in obarmhärtiga monologer ur Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap.

En sorts höjdpunkt i den genren är en text hämtad från en inlaga till en domstol, där en man begär att domaren ska döma makan till att bli en bättre hustru.

Ur programhäftet hämtar jag tre citat: "Äktenskapet är det yttersta självständighetsoffret." Om livsuppdraget: "Du måste ju vara en del av samhället du lever i." Om verk av Constanza Macras: "... är ofta ett energiskt scencollage fullt av musik, fantasi, besk humor, melankoli och punkig galenskap".

soft cell verkar därmed vara ett typiskt verk för koreografen-regissören.


Scen: GöteborgsOperan
Verk: Mongrel
Regi och koreografi: Marina Mascarell
Scenografi och kostymdesign: Kristin Torp
Texter: Jérôme Delbey, Toby Kassell, Marina Mascarell

Medverkande: Astrid Boons, Jérôme Delbey, Toby Kassell, Maxime Lachaume, Fan Luo, Waldean Nelson, Anna Ozereskaia, Dorotea Saykaly, Ekaterina Schushakova, Florian Teatiu, Lee Yuan Tu och Arika Yamada (dansare)
samt Chris Lancaster, Yamila Rios och Maths Tärneberg (musiker)

Verk: soft cell
Regi och koreografi: Constanza Macras
Scenografi: Kristin Torp
Texter: Zygmunt Bauman, Ingmar Bergman, Hanif Kureishi, J. L. Nancy, Björn Ulvaeus och Slavoj Zizec

Medverkande: Jim de Block, Simone Deriu, Jenna Fakhoury, Therese Fredriksson, Takuya Fujisawa, Mai Lisa Guinoo, Janine Koertge, Pascal Marty, Maria Chiara Mezzadri, Jonathan Savage, Michael Munoz, Ján Spótak, Oleg Stepanov, Satoko Takahashi och Ingeborg Zackariassen (dansare)
samt Almut Lustig, Matthias Breitlow (musiker) och Crista Alfaiate (sångare)

Peter Bohlin
4 nov 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil