Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ekaterina Schushakova och Florian Teatiu i Mongrel. Foto Mats Bäcker

Ekaterina Schushakova och Florian Teatiu i Mongrel. Foto Mats Bäcker

"Och hur identifierar man vem som är en främling?"

GÖTEBORG: I programmet The almost nearly perfect ger sig två kvinnliga koreografer och GöteborgsOperans Danskompani i kast med danssäsongens tema 'Gemensam/ensam'.

Marina Mascarell från Spanien har, "i samarbete med team och dansare", skapat Mongrel. Constanza Macras från Argentina står för regi och koreografi i soft cell.


I drygt timslånga Mongrel medverkar tolv dansare, i soft cell, ca 80 minuter långt, femton dansare. Båda verken innehåller mängder av texter, framförda på engelska. Jag kunde inte urskilja alla ord, långt därifrån, och begriper inte varför i hela friden man avstått från att använda Operans textmaskin.

Därför gick innehållet i det första verket till stora delar mig förbi och min text blir blott ett par kommentarer till texter i programhäftet.

Mongrel
"Med Mongrel (byracka) vill Marina Mascarell ge ett annorlunda perspektiv på hur en främling kan närma sig ett nytt samhälle eller en ny gemenskap. Och hur identifierar man vem som är en främling?"

Ur Mongrel, i förgrunden Lee-Yuan Tu. Foto Mats Böcker

Ur Mongrel, i förgrunden Lee-Yuan Tu. Foto Mats Böcker


Under verkets gång ställde jag mig många frågor, utan att kunna finna rimliga svar. Exempel: Under grupprörelser till högra sidan av scenen blir en dansös av med sina kläder. Två gånger. I en likartad rörelse till vänstra sidan av scenen, mot slutet av verket, kläs hon i stället på. Vilken funktion har dessa scener? Är meningen verkligen politisk?

"Mongrel visar också ett kollektiv/samhälle som inte längre tar ansvar när en individ i gruppen tar rollen som ledare." Exempel: En man står framför köande människor. En och en kommer de fram till honom. Han rabblar siffror och ger dem en örfil, var och en i hela raden. Men varför det? Ett svar finns förmodligen i ordet "visar" i citatet.  Här visas – i stället för varför. Det var inte tillräckligt för mig.

GöteborgsOperans Danskompani i Mongrel i Kristin Torps scenografi. Foto Mats Bäcker

GöteborgsOperans Danskompani i Mongrel i Kristin Torps scenografi. Foto Mats Bäcker

"Marina Mascarell skapar ett nytt verk per år och skapandeprocessen följer alltid samma regler:

- Först och främst tillbringar jag lång tid med att komma nära ämnet som jag vill utforska i verket. Sedan experimenterar jag tillsammans med dansarna, låter stegen födas ur en idé som motiverar rörelserna, innan det är dags att rädda det som fungerar och utveckla bitarna till en produktion."

"I våras delade Marina Mascarell ut frågeformulär till ett antal personer i Göteborg."

"Nästan alla medlemmar i GöteborgsOperans Danskompani kommer från andra länder än Sverige, och Marina Mascarell har samlat in deras personliga berättelser och intryck av vad som karaktäriserar det typiskt svenska."

Utmärkta upplysningar! Resultat: ett collage, med aktiv påverkan av dansarnas erfarenheter, om att leva i Sverige idag. Men då finner jag avslutningen svag. En person säger, i min översättning: "Låt oss hoppas att hundarna inte skäller igen. Jag tror alltid att det är mina." Innebörd?

Min behållning av verket var i stället Kristin Torps scenografiska objekt som kunde dras ut som dragspel eller vecklas ihop i överraskande, användbara formationer. Och en uppfinning till musikinstrument i form att ett isblock med infrusen mikrofon.

Jenna Fakhoury i soft cell. Foto Mats Bäcker

Jenna Fakhoury i soft cell. Foto Mats Bäcker


soft cell

På scenen ett rum med tre väggar, ett tvåvånings- och ett sexvåningshus – åter Kristin Torps. I Constanza Macras verk var det emellanåt väldigt mycket som hände samtidigt på olika spelplatser. Många soloprestationer var både beundransvärda och underhållande.

Ur ett rikt kalejdoskop vill jag särskilt framhålla Jenna Fakhoury: I lång, vit skjorta och blå långbyxor höll hon en monolog som bland annat handlade om den amerikanska södern. Hennes diktion var härligt tydlig, rösten poetisk. Den hade jag kunnat lyssna till hur länge som helst.

Crista Alfaiate och Mai Lisa Guinoo i soft cell. Foto Mats Bäcker

Crista Alfaiate och Mai Lisa Guinoo i soft cell. Foto Mats Bäcker


Verket börjar annars med en lång repetitionsscen. En regissör försöker förgäves hålla ordning i ett kollektiv med många starka viljor.

Denna inledning är symptomatisk för hela verket. Många goda enskilda infall – men helheten blir lidande. Mot slutet har koreografen-regissören lagt in obarmhärtiga monologer ur Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap.

En sorts höjdpunkt i den genren är en text hämtad från en inlaga till en domstol, där en man begär att domaren ska döma makan till att bli en bättre hustru.

Ur programhäftet hämtar jag tre citat: "Äktenskapet är det yttersta självständighetsoffret." Om livsuppdraget: "Du måste ju vara en del av samhället du lever i." Om verk av Constanza Macras: "... är ofta ett energiskt scencollage fullt av musik, fantasi, besk humor, melankoli och punkig galenskap".

soft cell verkar därmed vara ett typiskt verk för koreografen-regissören.


Scen: GöteborgsOperan
Verk: Mongrel
Regi och koreografi: Marina Mascarell
Scenografi och kostymdesign: Kristin Torp
Texter: Jérôme Delbey, Toby Kassell, Marina Mascarell

Medverkande: Astrid Boons, Jérôme Delbey, Toby Kassell, Maxime Lachaume, Fan Luo, Waldean Nelson, Anna Ozereskaia, Dorotea Saykaly, Ekaterina Schushakova, Florian Teatiu, Lee Yuan Tu och Arika Yamada (dansare)
samt Chris Lancaster, Yamila Rios och Maths Tärneberg (musiker)

Verk: soft cell
Regi och koreografi: Constanza Macras
Scenografi: Kristin Torp
Texter: Zygmunt Bauman, Ingmar Bergman, Hanif Kureishi, J. L. Nancy, Björn Ulvaeus och Slavoj Zizec

Medverkande: Jim de Block, Simone Deriu, Jenna Fakhoury, Therese Fredriksson, Takuya Fujisawa, Mai Lisa Guinoo, Janine Koertge, Pascal Marty, Maria Chiara Mezzadri, Jonathan Savage, Michael Munoz, Ján Spótak, Oleg Stepanov, Satoko Takahashi och Ingeborg Zackariassen (dansare)
samt Almut Lustig, Matthias Breitlow (musiker) och Crista Alfaiate (sångare)

Peter Bohlin
4 nov 2015


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil