Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Johannes Öhman som Puck 1991 i John Neumeiers En midsommarnattsdröm tillsammans med Niklas Ek. Foto Mats Bäcker

Johannes Öhman som Puck 1991 i John Neumeiers En midsommarnattsdröm tillsammans med Niklas Ek. Foto Mats Bäcker

Balettchef Johannes Öhman: Hälften ska vara klassiskt, hälften modernt

STOCKHOLM: Johannes Öhman är Kungliga Operans balettchef, ett uppdrag som han förvaltat sedan hösten 2011. Tidigare ledarerfarenheter har han från sina år som balettchef på Göteborgsoperan samt som konstnärlig ledare för 59°North.

Under åren som dansare vid Kungliga Operan hann Öhman med ett flertal roller. Jag minns hans väldansade prestation som Puck i En midsommarnattsdröm. Med spänstiga hopp, artikulerade rörelser och en skicklig rolltolkning var han en av dem som förde berättandet vidare i Shakespeares komedi om förväxlingar och kärlek i en blandning av dröm och verklighet.

Johannes Öhman som Ariel i Stormen 1993 med Jan-Erik Wikström. Koreograf Glen Tetley. Foto Enar Merkel Rydberg

Johannes Öhman som Ariel i Stormen 1993 med Jan-Erik Wikström. Koreograf Glen Tetley. Foto Enar Merkel Rydberg


Under vårt samtal berättar Öhman att han under sin danskarriär fördjupade sig mestadels inom den klassiska och neoklassiska baletten, men hans danserfarenheter omfattar även den moderna och nutida dansen. Intresset för olika dansformer har alltid funnits med och besöken på Dansens Hus för att ta del av olika gästspel har varit frekventa.

Idag har Öhman lämnat det egna dansandet bakom sig, men förståelsen för livet som dansare kommer väl till pass i hans dagliga arbete.

Vi träffas på hans kontor högt upp i Operahuset. På väggen hänger en tavla av Gustav III, grundaren av Kungliga Operans balett 1773.

Basilio i Don Quijote 1994 av Rudolf Nureyev. Foto EM Rydberg.

Basilio i Don Quijote 1994 av Rudolf Nureyev. Foto EM Rydberg.

Hur ser du på ditt uppdrag som balettchef att både bevara den klassiska balettraditionen och samtidigt förnya och utveckla vad som spelas/dansas på Kungliga Operans scener?

När jag blev erbjuden jobbet på Operan frågade jag mig själv ”varför ska du göra det här Hannes?” Jag funderade mycket på vad ägaren, staten, vill med operan och hur uppdraget kan tolkas. Det är trots allt Sveriges nationalscen med en konstant pågående repertoarteaterverksamhet.

Jag tänkte på Gustav III och på hans vilja att visa den senaste moderna konsten och dansen i Sverige. Fundamentet i hans liv var konst och vetenskap. Det var förvisso 250 år sedan, men ur hans tanke och gärningar har vi fått ett arv och tradition inte bara på Operan.

När jag väl bestämde mig för att ta mig an jobbet beslöt jag att hälften av produktionerna skulle vara klassiska och hälften moderna.

För att lyckas engagera en bredd av intressanta koreografer och kreatörer behöver alla kompanier dansare med olika typer av spetskompetens. Jag har genomfört och fortsätter med just detta. Det har fört med sig att många kreatörer och koreografer vill och är intresserade av att komma hit till Stockholm.

Min högsta ambition är att det inom institutionens ramar, och med de möjligheter som Operan har, uppföra det absolut senaste och göra det jävligt bra. Både nya klassiska verk och nya moderna verk.

Colas i Sir Fredrik Ashtons La Fille mal gardée Foto E M Rydberg

Colas i Sir Fredrik Ashtons La Fille mal gardée Foto E M Rydberg

Vilka för- och nackdelar ser du med detta?

Konstnärligt är det enligt min mening bara uppsidor, men det finns givetvis många varningsflaggor exempelvis recettkrav. Helt enkelt att planera en säsong så att den är ekonomiskt hållbar vilket är en av de större utmaningarna.

Hur har reaktionen från dansarna sett ut?

Mina företrädare har programmerat ca 60 procent klassiska verk och 40 procent moderna. Jag har ändrat så att det är fifty-fifty rakt av. Dansar vi åtta produktioner under en säsong är fyra stycken klassiska och fyra stycken moderna.

Det innebär att de som är utpräglat mer klassiska dansare gör en produktion mindre per säsong än tidigare trots att den klassiska baletten är en viktig stomme. En säsong rymmer en viss mängd produktioner och då kan vissa repertoarbeslut bli på bekostnad av något.

Cupido i den fångne Cupido 2006 av Mary Skeaping. Foto M Bäcker

Cupido i den fångne Cupido 2006 av Mary Skeaping. Foto M Bäcker

Vilka andra visioner har du inom ditt uppdrag?

Koreografer som exempelvis Sasha Waltz, Anna-Thersa de Keersmaeker, Lloyd Newson, Jerome Bell och Wim Vandekeybus, arbetar under mer pressade förhållanden rent resursmässigt jämfört med Operan.

De lyckas ändå ofta genomföra långa processer och med ett bra resultat där konstformen många gånger rör sig framåt.

Min ambition och vilja är att vi, med all kompetens som finns på den här fantastiska teatern, lyckas genomföra långa processer och samtidigt driva en repertoarteater.


Johannes Öhman. Foto Morgan Norman

Johannes Öhman. Foto Morgan Norman

Längtar du själv tillbaka till scenen?

Nä, jag hade några bra år och nu känns det som att man får komma ihåg dem. Men ibland kan det ju spritta i benen, men inte så att jag skulle vilja gå in och göra en roll.

Johannes Öhmans arbetsdagar är fyllda av olika uppdrag. I samma ögonblick som jag lämnar hans kontor går några andra in för att påbörja nästa möte.

Repertoaren på Kungliga Operan rullar vidare och den 23 oktober var det premiär för Mats Eks Svansjön.  

Jenny Berkán
9 nov 2015


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil