Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gina Tse som den vita svanen. Foto Carl Thorborg

Gina Tse som den vita svanen. Foto Carl Thorborg

På återseende, Svansjön!

STOCKHOLM: Med två helaftonsverk för Kungliga Baletten har Mats Ek skapat rekordartat internationellt intresse för vår nationalbalett. Efter turnéer med Julia och Romeo till Parisoperan, London, Tyskland och Luxemburg följer i juni 2016 gästspel i Washington och Los Angeles.

Fler inbjudningar lär komma – rimligen också till Svansjön. Det är inget orimligt antagande att baletten snart återkommer på repertoaren. Den 17 november gavs säsongens sista framförande av verket. Dags alltså för summering.

De tre narrarna blev snabbt publikfavoriter. Foto Carl Thorborg

De tre narrarna blev snabbt publikfavoriter. Foto Carl Thorborg


Baletten är omsorgsfullt välbyggd, i den dynamiska och musikaliska dansstil Mats Ek utvecklat, med teatermässigt övertygande innehåll.

I effektiva anslag fördjupas roller från första början: en tveksam ung man som fyller år och blir myndig, en dominerande moder som valt honom en fästmö. Där har koreografen koncentrerat originalets grupp till en enda ung dam. I rollistan har hon fått namnet Presenten.

Till och med den vita svanen gör en tidig, kort entré. Då speglar hon prinsens rörelser när han står och skrattar med böjda knän. Där tar den unge mannens dröm/förhoppning gestalt.

Originalets onde makthavare Rothbart har genomgått en drastisk förändring. Han uppträder med långt, illrött skägg (tyska: rot och Bart) och uppträder omväxlande i vit och svart kostm. Vid ett tillfälle matar han sina svanar som en gubbe på en parkbänk, vid ett annat visar han sig vara prinsens mor förklädd.

Den svarta svanen är ändå den stora överraskningen. När hon i sin första entré gråtande släpar sig fram på stora fötter framkallar hon känslor som förmodligen ingen svart svan i danshistorien: Här är en som behöver tröstas och pysslas om.

Gina Tse som den svarta svanen. Foto Carl Thorborg

Gina Tse som den svarta svanen. Foto Carl Thorborg


I jämförelse därmed genomgår den vita svanen inte samma radikala förändring. Ett viktigt moment kan gå snabbt förbi: I sin första långa entré intar hon samma låga, bredbenta position som den svarta svanen i vad som leder fram till verkets välfunna avslutning.

En uppseendeväckande nyhet i Mats Eks version var kåren: barfota, skallig, med herrar och damer i olika hudfärger. 28 år efter urpremiären med Cullbergbaletten framstår detta val som både konsekvent och befogat i denna flödande kreativa, hejdlösa nyskapelse.

Den största musikaliska överraskningen är infogandet av en israelisk dans, till vacker klezmermusik, i de så kallade karaktärsdanserna.

För nyinstuderingen hade Mats Ek också valt en kvalificerad skara medarbetare. Hovdansaren och mycket mera Ana Laguna var assisterande koreograf, balettens koreolog Eva Säfström också huvudansvarig repetitör.

De före detta dansarna i Cullbergbaletten Monica Mengarelli, Allyson Way, Rafael Sady och Gunilla Hammar var repetitörer, liksom Kungliga balettens balettmästare Satoshi Kudo.

Marie-Louise Ekman skapade balettens scenografi och kostym. Hennes samarbete med Mats Ek var så lyckligt att de tu måste betecknas som ett av radarparen inom svensk scenkonst.

Mats Ek i Operans guldfoajé, Foto Kungliga Operan

Mats Ek i Operans guldfoajé, Foto Kungliga Operan

Välförtjänt utmärkelse till Mats Ek
Kungliga baletten är nu den ensemble som bäst behärskar Mats Eks scenspråk. Hans arbete med dansens uttryck torde vara av oskattbart värde för dansarna.

Efter föreställningen den 7 november tilldelades Mats Ek, på scenen, Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium för 2015.

Motivationen innehöll orden "för att han med ett helt nytt koreografiskt språk och sin högst personliga stil tagit sig an och nytolkat de stora klassikerna inom teater, opera och dans".

Gunilla Roempke var dansös och bland annat balettchef vid Kungliga baletten. Hon var också en framstående danshistoriker. Stiftelsen bildades efter hennes alldeles för tidiga död 2005. I juryn satt denna gång bland andra balettchefen Johannes Öhman, koreografen Pär Isberg och Gunilla Roempkes dotter Titti.

Peter Bohlin
20 nov 2015

Svansjön framfördes av två lag:
Prinsen: Clyde Emmanuel Archer / Jerôme Marchand
Odette/Odile: Gina Tse / Nadja Sellrup
Drottningen: Daria Ivanova / Sarah-Jane Brodbeck
Presenten: Sarah Jane Medley / Alina Lagoas
Rothbart: Oscar Salomonsson / Arsen Mehrabyan

Kungliga Baletten och Kungliga Hovkapellet
Dirigent: Jonathan Darlington


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil