Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Kameliadamen på Bolsjojteatern (Visas Live på Bio den 6 december)

Ur Kameliadamen på Bolsjojteatern (Visas Live på Bio den 6 december)

Spelet bakom kulisserna avslöjas

MOSKVA: Nick Read är en dokumentärfilmsregissör som gjort sig känd för att göra filmer från några av världens farligaste platser. Bagdad och Kabul är ett par exempel.

Nu har han gjort en film om Bolsjojteatern. Bolshoi Babylon heter filmen som just har visats på Stockholms filmfestival. Den kommer troligen även att visas på Folkets Hus och Parkers biografer under vårsäsongen.

Bolsjojbaletten kan ses 'Live på bio' i Sverige den 6 december. Foto Folkets Hus och Prker

Bolsjojbaletten kan ses 'Live på bio' i Sverige den 6 december. Foto Folkets Hus och Prker

Trailer till Kameliadamen Länk till annan webbplats.

Bolsjoj är mer än en teater. Den är för många ryssar helig, en symbol för den ”ryska själen”. Bolsjoj, särskilt dess balett, är också ett av Rysslands främsta varumärken och en exklusiv turistattraktion.

En parkettbiljett till Svansjön kostar omkring 1 600 SEK och köps säkrast från teaterns nätplats, men då måste man vara ute i mycket god tid eller helt enkelt ha tur. På nätplatsen framgår att Bolsjojteaterns huvudsponsorer är Credit Suisse och Nestlé.

Balettkompaniet är känt för sin bravurstil som anses mer 'show off' och akrobatiskt än Marinskijteaterns i St Petersburg, som har ett rykte som förfinad och romantisk. Det hindrar inte att Bolsjojs dansare tar andan ur vilken blaserad danspublik som helst och att balettkåren och dess solister ständigt räknas till världens främsta.

Ett par av Reads informanter liknar Bolsjoj vid en flaska fylld med ringlande ormar eller ”a rubbish damp full of rats”. Andra menar att Bolsjojteatern bara avspeglar samhället. Är det ryska samhället korrumperat eller 'sjukt' är Bolsjoj det också.

Hur som helst visar Reads film att Bolsjoj är en plats 'fylld av tårar och rykten', att den på ytan må vara kallt och glättigt leende, men att det därinunder kokar av känslor.

Sergej Filin. Foto Bolsjojteatern

Sergej Filin. Foto Bolsjojteatern

Utgångspunkten för Reads film är syraattacken på Sergej Filin 2013.

Efter en enastående karriär som dansare blev Filin balettchef 2011. Enligt vissa uppgiftslämnare ägnade han sig åt orättvis och nyckfull rollbesättning och favoriserade somliga dansare, medan andra blev helt utan arbetsuppgifter.

En inte helt ovanligt företeelse men förvisso ett ekonomiskt dilemma för Bolsjojs artister som får betalt efter vilka roller de gör.


En januarikväll 2013, på väg hem från teatern, överfölls Sergej Filin av någon som slängde syra i hans ansikte. Efter över 18 operationer lyckades läkare i Tyskland rädda synen på ena ögat, också ansiktshuden till största delen, dock blev Filin blind på det andra ögat.

Attentatsmännen var lejda av en konkurrent om balettchefspositionen, Pavel Dmitrichenk, som erkände att han låg bakom överfallet men förnekade att han uppdragit åt männen att angripa Filin med syra.

I filmens skildring av överfallet och dess följder börjar liknelsen av Bolsjoj som en flaska fylld av ringlande ormar kännas adekvat. Här blir det svårt att följa med i de olika intervjuades emotionella utsagor och det verkar som också regissören förlorar kontrollen över filmen, som faktiskt börjar påminna om en dokumentär på riktigt. (Och hur många dokumentärfilmer gör det?)

Vladimir Urin. Foto Bolsjojteatern

Vladimir Urin. Foto Bolsjojteatern

Bolshoi Babylon utvecklas i sin andra hälft till en film om management när vi får följa tillsättningen 2013 av en ny chef för teatern, Vladimir Urin, vars hustru lär ha gråtit hela natten när han väl tackat ja till utnämningen.

Det visar sig att det sedan gammalt finns en närmast patologisk misstro hos artisterna mot Bolsjojteaterns chefer.

Ryktet om dansare som får betala med sex för att få roller förnekas, men rollbesättningssystemet förvirrar. (Prima ballerinan Anastasia Volochkova har tidigare liknat Bolsjoj vid en jättelik bordell.)


Urin, som fick franska hederslegionen 2014, förefaller vara inställd på förändringar på Bolsjoj. Bland annat vill han införa öppna auditions så att alla dansare ska få en chans att pröva till vilka roller de vill.

Hur det ska gå för Filin, som samtidigt återkommer efter sin konvalescens, börjar man undra över eftersom det visar sig att Urin och Filin sedan tidigare inte är särskilt såta vänner. Filin får lämna Bolsjoj i mars 2015.

Filin, som säger att det är ett ”helvete” att vara chef, att Bolsjoj är som ett minfält, ger ett inte särskilt sympatiskt intryck. Men ingen ska behöva få syra i ansiktet av den eller någon annan anledning.

Ur filmen Bolshoi Babylon. Foto Stockholms Filmfestival

Ur filmen Bolshoi Babylon. Foto Stockholms Filmfestival


Bolshoi Babylon
bjuder på fascinerande bakom kulisserna-scener och vi får också se glimtar från balettföreställningar som lockar till en Moskvaresa. Bolsjoj verkar trots allt värd en sådan.

Peter Stenson
30 nov 2015


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil