Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lilly Zetterberg. Foto Hans-Olof Utsi för Institutet Dans i skolan

Lilly Zetterberg. Foto Hans-Olof Utsi för Institutet Dans i skolan

Isadora Duncan möter nytolkare

STOCKHOLM: Upplevelsen blir som en bris från historian när dåtidens koreografier möter nyskapat material.

Det fladdriga vita tyget framför fönstren fungerar som en skir 'backdrop' i den lilla danssalen högt uppe i Sensus lokaler vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Kanske kan gardinerna tolkas som en version av Isadora Duncans tunikor.

Kathleen Quinlan. Foto Weld

Kathleen Quinlan. Foto Weld

Kathleen Quinlan Zetterberg har bjudit in till en redovisning av ett, hittills 10 veckor långt, projekt där just gammalt möter nytt.

Dansarna Lilly Zetterberg, Sara Larsson Fryxell och Amelie Borg dansar bevarade koreografier av Isadora Duncan blandat med nya av Kathleen Quinlan och Sara Larsson Fryxell. 

Sara berättar hur hon i skapandet inspirerats av Duncans egna tankar kring att alla rörelser utgår från solar plexus.

Att alla känslor finns där och utan kontakt med kroppens centrum förekommer ingen energi.

Igenkännandet av Isadora Duncans egna rörelser låter inte vänta på sig. Speciellt inte för den som sett bilder på en dansande Duncan eller fått tillfälle att ta del av hennes egna koreografier i exempelvis workshops.

Ryggarnas förlängda bakåtböjningar där ansikten vänds mot himlen som för att ta emot solens strålar. Hopp där benen formas i attityder. Mjuka armar som både sveps med och noggrant placeras i förutbestämda mönster.

Det är lätt att tolka in att varje enskild rörelse och sekvens har en berättelse. Även i promenader över diagonalen, där blickens bestämdhet låter publiken förstå vart aktören är på väg.

Sara Larsson Fryxell. Foto Weld

Sara Larsson Fryxell. Foto Weld

Kathleen Quinlan och Sara Larsson Fryxell lyckas få det nya materialet att både bryta av och smälta in. Brahms valser främjar det dansanta och ramar in arbetet.

Kathleen berättar om musikens betydelse för Duncans koreografier. Här finns ingen räkning utan det är mer som att kroppen sjunger musiken genom rörelserna.

Hon återger hur hennes grupp 'Lilla baletten', bestående av unga dansare som får lära sig bibehållet Duncanmaterial, stannar upp just av den anledningen om pianisten spelar fel.

Upprepningar av rörelsesekvenser återkommer i både gammalt och nytt. Kanske sticker starten och slutet ut mer från helheten än någon annan del av de samlade koreografierna.

Dansarna springer baklänges för att ta sig ner på marken glidandes på rygg för att sedan springa fram och göra det om och om igen. Sekvensen är den mest rakaupplevelsen under det ca 35 minuter långa framträdandet.

Isadora Duncan 1877–1927.

Isadora Duncan 1877–1927.

Inom loppet av en timme får publiken lyssna till Kathleen, svepas med av dansarnas aldrig sinande flöde för att till sist bjudas in till diskussion om sina upplevelser av presentationen. Det känns alldeles för kort, som att bara få glänta under locket på en skattkista.

Hade gärna både lyssnat mer till hennes kunskaper om Duncans liv och sätt att arbeta, samt fått se mera dans.

Under samtalet uppstår flera intressanta kommentarer. Bland annat lyfts fram hur det kan ha varit för kvinnor i publiken som för ca 100 år sedan fick uppleva Isadora Duncan live.

Duncan räknas som en av de stora pionjärerna inom den moderna dansen. Hennes sätt att dansa skilde sig från samtidens klassiska balett som dåtidens åskådare med största sannolikhet var mer vana vid att se.

Duncan klädde sig i lösa fladdrande tunikor och vägrade bära korsett. Med bara ben och fötter och utsläppt hår gjorde hon succé på scener runt världen. Precis som Kathleen Quinlan uttryckte det så kan vi bara spekulera om den enskilda individens mottagande.

Men att tro att det måste varit upplyftande, spännande och kanske skrämmande att se en kvinna vara så självständig och fri i en tid när kvinnor inte hade rösträtt eller gick ensamma på restaurang, det går ändå att föreställa sig.

Isadora Duncan kunde nog aldrig visualisera att hennes verk och tankar kring dans skulle leva vidare i den utsträckning som de gör idag.

Även om hon själv bäddade för att föra vidare arvet genom sin grupp Isadorables och de i sin tur vidare till andra arvtagerskor.

Kathleen Quinlan är en av dessa arvtagerskor, verksam i Sverige undervisar hon om Duncans koreografier, tankar och förhållningssätt.

Hon berättar att Duncan trodde helt och fullt på att det hon gjorde var det rätta, så kanske kunde hon ändå ana hennes livsverks fortsatta existens.

Jag kan inte låta bli och undra hur hon skulle ställt sig till dagens utövare där den klassiska baletten och annan modern dans lyser igenom. Det är vackert, tekniskt, strikt hållet och fritt på en och samma gång. Förhoppningsvis skulle Isadora Duncan njuta av upplevelsen att allt, även det som bevaras, är föränderligt.

Jenny Berkán
3 december 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil