Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lilly Zetterberg. Foto Hans-Olof Utsi för Institutet Dans i skolan

Lilly Zetterberg. Foto Hans-Olof Utsi för Institutet Dans i skolan

Isadora Duncan möter nytolkare

STOCKHOLM: Upplevelsen blir som en bris från historian när dåtidens koreografier möter nyskapat material.

Det fladdriga vita tyget framför fönstren fungerar som en skir 'backdrop' i den lilla danssalen högt uppe i Sensus lokaler vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Kanske kan gardinerna tolkas som en version av Isadora Duncans tunikor.

Kathleen Quinlan. Foto Weld

Kathleen Quinlan. Foto Weld

Kathleen Quinlan Zetterberg har bjudit in till en redovisning av ett, hittills 10 veckor långt, projekt där just gammalt möter nytt.

Dansarna Lilly Zetterberg, Sara Larsson Fryxell och Amelie Borg dansar bevarade koreografier av Isadora Duncan blandat med nya av Kathleen Quinlan och Sara Larsson Fryxell. 

Sara berättar hur hon i skapandet inspirerats av Duncans egna tankar kring att alla rörelser utgår från solar plexus.

Att alla känslor finns där och utan kontakt med kroppens centrum förekommer ingen energi.

Igenkännandet av Isadora Duncans egna rörelser låter inte vänta på sig. Speciellt inte för den som sett bilder på en dansande Duncan eller fått tillfälle att ta del av hennes egna koreografier i exempelvis workshops.

Ryggarnas förlängda bakåtböjningar där ansikten vänds mot himlen som för att ta emot solens strålar. Hopp där benen formas i attityder. Mjuka armar som både sveps med och noggrant placeras i förutbestämda mönster.

Det är lätt att tolka in att varje enskild rörelse och sekvens har en berättelse. Även i promenader över diagonalen, där blickens bestämdhet låter publiken förstå vart aktören är på väg.

Sara Larsson Fryxell. Foto Weld

Sara Larsson Fryxell. Foto Weld

Kathleen Quinlan och Sara Larsson Fryxell lyckas få det nya materialet att både bryta av och smälta in. Brahms valser främjar det dansanta och ramar in arbetet.

Kathleen berättar om musikens betydelse för Duncans koreografier. Här finns ingen räkning utan det är mer som att kroppen sjunger musiken genom rörelserna.

Hon återger hur hennes grupp 'Lilla baletten', bestående av unga dansare som får lära sig bibehållet Duncanmaterial, stannar upp just av den anledningen om pianisten spelar fel.

Upprepningar av rörelsesekvenser återkommer i både gammalt och nytt. Kanske sticker starten och slutet ut mer från helheten än någon annan del av de samlade koreografierna.

Dansarna springer baklänges för att ta sig ner på marken glidandes på rygg för att sedan springa fram och göra det om och om igen. Sekvensen är den mest rakaupplevelsen under det ca 35 minuter långa framträdandet.

Isadora Duncan 1877–1927.

Isadora Duncan 1877–1927.

Inom loppet av en timme får publiken lyssna till Kathleen, svepas med av dansarnas aldrig sinande flöde för att till sist bjudas in till diskussion om sina upplevelser av presentationen. Det känns alldeles för kort, som att bara få glänta under locket på en skattkista.

Hade gärna både lyssnat mer till hennes kunskaper om Duncans liv och sätt att arbeta, samt fått se mera dans.

Under samtalet uppstår flera intressanta kommentarer. Bland annat lyfts fram hur det kan ha varit för kvinnor i publiken som för ca 100 år sedan fick uppleva Isadora Duncan live.

Duncan räknas som en av de stora pionjärerna inom den moderna dansen. Hennes sätt att dansa skilde sig från samtidens klassiska balett som dåtidens åskådare med största sannolikhet var mer vana vid att se.

Duncan klädde sig i lösa fladdrande tunikor och vägrade bära korsett. Med bara ben och fötter och utsläppt hår gjorde hon succé på scener runt världen. Precis som Kathleen Quinlan uttryckte det så kan vi bara spekulera om den enskilda individens mottagande.

Men att tro att det måste varit upplyftande, spännande och kanske skrämmande att se en kvinna vara så självständig och fri i en tid när kvinnor inte hade rösträtt eller gick ensamma på restaurang, det går ändå att föreställa sig.

Isadora Duncan kunde nog aldrig visualisera att hennes verk och tankar kring dans skulle leva vidare i den utsträckning som de gör idag.

Även om hon själv bäddade för att föra vidare arvet genom sin grupp Isadorables och de i sin tur vidare till andra arvtagerskor.

Kathleen Quinlan är en av dessa arvtagerskor, verksam i Sverige undervisar hon om Duncans koreografier, tankar och förhållningssätt.

Hon berättar att Duncan trodde helt och fullt på att det hon gjorde var det rätta, så kanske kunde hon ändå ana hennes livsverks fortsatta existens.

Jag kan inte låta bli och undra hur hon skulle ställt sig till dagens utövare där den klassiska baletten och annan modern dans lyser igenom. Det är vackert, tekniskt, strikt hållet och fritt på en och samma gång. Förhoppningsvis skulle Isadora Duncan njuta av upplevelsen att allt, även det som bevaras, är föränderligt.

Jenny Berkán
3 december 2015


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil