Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

JUCK5personerFotoLinusEnlund

Tarika Wahlberg, Feyona Naluzzi, Shirley Harthey Ubilla, Cajsa Godée och Emelie Enlund. Foto Linus Enlund

De utmanar tankar och känslor

STOCKHOLM: En mörk eftermiddag i november träffas Tarika, Emelie och jag på ett fik på Söder i Stockholm. Jag lyssnar till deras uppriktiga engagemang för arbetet med JUCK.

Under de få år som dans och performancegruppen JUCK existerat har de engagerats för en rad olika framträdanden. Under Unescos mångfaldsdag dök de upp på Rosenbad i Stockholm, de har jobbat tillsammans med Beatrice Eli och Silvana Imam.

Varit engagerade av FI på 1:a maj, uppträtt på NordDance festival i Edinburgh, Pride-festivalen, Vitabergsparken bland andra. Listan kan göras mycket längre och uppdragen fortsätter att rulla in.

JUCKmarschFotoJUCK

Foto JUCK

Gruppen som består av Tarika Wahlberg, Feyona Naluzzi, Shirley Harthey Ubilla, Cajsa Godée och Emelie Enlund sticker ut med både kostym och budskap. Med sann självklarhet tar de plats i det offentliga rummet och tänjer på gränser.

Alla fem har med sina individuella livserfarenheter mötts och skapar något spännande, aktuellt och tankeväckande tillsammans.

Det är mycket inspirerande med dessa unga som med sitt juckande möter publikers olika reaktioner. Responsen är såklart personlig, men det öppnas upp för reflektioner kring ens egna fördomar och rädslor och hur dessa hanteras.

Hur fick ni idéen till att bilda JUCK?

Tarika: Det började med att Emelie, Cajsa och jag fick ett gig på en familjefestival i Nora. Vi ville göra ett showcase och började samtala kring systerskap och hur det speglas i att var ung kvinna. Vi utforskade sexualitet och ur det växte jucket fram.

Emelie: Cajsa hade en ganska klar idé om att hon vill göra något i skoluniform. Under hösten 2013 pratade vi om att göra något filmiskt och tillfrågade Shirley och Feyona om deras medverkan.

Min bror Linus Enlund filmade, och efter en artikel av Ravijojla Novakovic ”Challenging the phallocentric” började videon spridas i bland annat Spanien och Frankrike.

Tarika: Hon lyckades sätta ord på saker som vi själva inte riktigt verbaliserat ännu. Vi blev aspeppade på oss själva.

Emelie: Det kändes som om hon fattat allt. Efter det började vi mobilisera oss och skapade både hemsida och facebooksida. Vi ansökte om att vara med på olika festivaler och nu har filmen visats i Indien, Mexico och USA. I Tyskland vann den ett publikpris.

JUCK - Press 3 (Fotograf Linus Enlund)

Foto Linus Enlund

Vilka är era tankar kring skoluniformen?

Tarika: Det finns så mycket under den där kostymen. Den står för en typ av överenskommelse av kroppen i ett skal. Vi jobbar en del med hur slipsen justeras och snörper åt intellektet. Vi leker med maskulinitet och det som bubblar under en skoluniform som sexualitet och systerskap.

Emelie: Det är en slags maktlek. Normen finns där. Men vi kan fylla kvinnligheten med vad vi vill.

Ni går nära åskådare, utmanar tankar och känslor. Hur märker ni av publikens reaktioner?

Emelie: Vi bygger jättemycket på maktskapandet i relation till publiken. I mötet har vi alla olika laddningar beroende på dagsform och vad vi för tillfället går igenom. Här finns aggression, sexualitet blandat med det spröda.

Förhoppningen är ett ömsesidigt möte, men också att knacka hål på idéer kring kvinnlighet vilket kan vara både skrämmande och frigörande.

Tarika: Det handlar om närvaro i stunden och om en mellanmänsklig kommunikation där vi inte säger till publiken hur de ska känna eller reagera. Oavsett om en tycker att det vi gör är tekniskt bra eller dåligt så tar en del av en upplevelse som förhoppningsvis inte lämnar någon oberörd.

Jag känner att vi jobbar med sårbarheten i att vara människa. Stundtals när vi är aggressiva kan jag anamma ett maskulint beteende och tänka maktposition. Men också uppleva frustrationen med att vara kvinna med normer och idéer och vad som förväntas av en.

Vad som händer när jag juckar och tittar upp mot taket mot när jag juckar och tittar in i en mans blick är helt olika och upplevelsen varierar både för åskådarna och för oss.

Emelie: Det är en spännande process där JUCK har blivit som ett begrepp där valmöjligheterna är jävligt stora och vilar på en gemensam plattform som handlar om idéer om feminint platstagande. Det blir på något sätt platsspecifikt, situationsspecifikt och behovsspecifikt.

Är JUCK en politisk grupp?

Emelie: Partipolitiskt helt obunden. Våra föreställningsidéer om politik är alldeles för snäva för att jag skulle använda det ordet. I vårt arbete finns mer eller mindre formulerad anarkism, men inte som i avsaknad av total ordning utan mer som att vi hela tiden skapar en ny ordning och ifrågasätter den ordningen som finns.

Tarika: Vi medverkade i en paneldiskussion där Shirley satt i panelen tillsammans med Maria-Pia Boëthius, Sahar Mosleh och Ida Östensson. När vi uppträdde med JUCK i det sammanhanget blev det så tydligt att kropp är politik och kan säga minst lika mycket som ord om inte mer utan att behöva skriva folk på näsan.

Emelie: Vår avsikt är mer att bjuda in till någon form av gemenskap som för vissa kanske är hotfull. Men den är inte farlig och kommer aldrig bli farlig utan är systerskap.

JUCK repetition

Repetition. Foto JUCK

Hur ser ni på er själva i gruppen?

Tarika: Vi kompletterar varandra med våra varierande erfarenheter och diskuterar mycket utifrån våra olika hjärtefrågor och agendor som vi vill lyfta fram i det sceniska arbetet.

Bland annat så har jag, Feyona och Shirley utbyte av varandra när vi diskuterar hur det är att bli rasifierad i Sverige och hur en ska tackla rasismen som finns överallt i vårt samhälle. Shirley och Cajsa är mer insatta i HBTQ-frågor än oss andra.

Empo använder sig av ett helikopterperspektiv när vi diskuterar för att zooma ut och återkoppla till samhällsstrukturer. I det konstnärliga har vi också olika egenskaper.

Cajsa presenterar nya metoder när vi tränar och har ofta galna och roliga idéer. Shirley har sin självklara anarkistiska scenpersonlighet som jag inspireras mycket utav då jag själv är så invand med att presentera dans i mer traditionell scenkontext.

Feyona tar alltid steget längre i scenrummet och jag slutar aldrig fascineras utav henne.

Emelie: Jag tror vi alla känner oss otroligt tacksamma att vi får dela det här med varandra. Det är sjukt terapeutiskt att möta sina rädslor. Jag står här precis som jag är just nu med svettfläckar och snor som rinner eller vad det nu kan vara. Vi delar en systerlig kamp som samtidigt är helt individuell.

Innan vi skiljs åt nämner Tarika och Emelie en blivande dokumentär om JUCK. Mer än så säger de inte i nuläget, men den som väntar på något spännande…

Jenny Berkán
29 feb 2016


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil