Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

JUCK5personerFotoLinusEnlund

Tarika Wahlberg, Feyona Naluzzi, Shirley Harthey Ubilla, Cajsa Godée och Emelie Enlund. Foto Linus Enlund

De utmanar tankar och känslor

STOCKHOLM: En mörk eftermiddag i november träffas Tarika, Emelie och jag på ett fik på Söder i Stockholm. Jag lyssnar till deras uppriktiga engagemang för arbetet med JUCK.

Under de få år som dans och performancegruppen JUCK existerat har de engagerats för en rad olika framträdanden. Under Unescos mångfaldsdag dök de upp på Rosenbad i Stockholm, de har jobbat tillsammans med Beatrice Eli och Silvana Imam.

Varit engagerade av FI på 1:a maj, uppträtt på NordDance festival i Edinburgh, Pride-festivalen, Vitabergsparken bland andra. Listan kan göras mycket längre och uppdragen fortsätter att rulla in.

JUCKmarschFotoJUCK

Foto JUCK

Gruppen som består av Tarika Wahlberg, Feyona Naluzzi, Shirley Harthey Ubilla, Cajsa Godée och Emelie Enlund sticker ut med både kostym och budskap. Med sann självklarhet tar de plats i det offentliga rummet och tänjer på gränser.

Alla fem har med sina individuella livserfarenheter mötts och skapar något spännande, aktuellt och tankeväckande tillsammans.

Det är mycket inspirerande med dessa unga som med sitt juckande möter publikers olika reaktioner. Responsen är såklart personlig, men det öppnas upp för reflektioner kring ens egna fördomar och rädslor och hur dessa hanteras.

Hur fick ni idéen till att bilda JUCK?

Tarika: Det började med att Emelie, Cajsa och jag fick ett gig på en familjefestival i Nora. Vi ville göra ett showcase och började samtala kring systerskap och hur det speglas i att var ung kvinna. Vi utforskade sexualitet och ur det växte jucket fram.

Emelie: Cajsa hade en ganska klar idé om att hon vill göra något i skoluniform. Under hösten 2013 pratade vi om att göra något filmiskt och tillfrågade Shirley och Feyona om deras medverkan.

Min bror Linus Enlund filmade, och efter en artikel av Ravijojla Novakovic ”Challenging the phallocentric” började videon spridas i bland annat Spanien och Frankrike.

Tarika: Hon lyckades sätta ord på saker som vi själva inte riktigt verbaliserat ännu. Vi blev aspeppade på oss själva.

Emelie: Det kändes som om hon fattat allt. Efter det började vi mobilisera oss och skapade både hemsida och facebooksida. Vi ansökte om att vara med på olika festivaler och nu har filmen visats i Indien, Mexico och USA. I Tyskland vann den ett publikpris.

JUCK - Press 3 (Fotograf Linus Enlund)

Foto Linus Enlund

Vilka är era tankar kring skoluniformen?

Tarika: Det finns så mycket under den där kostymen. Den står för en typ av överenskommelse av kroppen i ett skal. Vi jobbar en del med hur slipsen justeras och snörper åt intellektet. Vi leker med maskulinitet och det som bubblar under en skoluniform som sexualitet och systerskap.

Emelie: Det är en slags maktlek. Normen finns där. Men vi kan fylla kvinnligheten med vad vi vill.

Ni går nära åskådare, utmanar tankar och känslor. Hur märker ni av publikens reaktioner?

Emelie: Vi bygger jättemycket på maktskapandet i relation till publiken. I mötet har vi alla olika laddningar beroende på dagsform och vad vi för tillfället går igenom. Här finns aggression, sexualitet blandat med det spröda.

Förhoppningen är ett ömsesidigt möte, men också att knacka hål på idéer kring kvinnlighet vilket kan vara både skrämmande och frigörande.

Tarika: Det handlar om närvaro i stunden och om en mellanmänsklig kommunikation där vi inte säger till publiken hur de ska känna eller reagera. Oavsett om en tycker att det vi gör är tekniskt bra eller dåligt så tar en del av en upplevelse som förhoppningsvis inte lämnar någon oberörd.

Jag känner att vi jobbar med sårbarheten i att vara människa. Stundtals när vi är aggressiva kan jag anamma ett maskulint beteende och tänka maktposition. Men också uppleva frustrationen med att vara kvinna med normer och idéer och vad som förväntas av en.

Vad som händer när jag juckar och tittar upp mot taket mot när jag juckar och tittar in i en mans blick är helt olika och upplevelsen varierar både för åskådarna och för oss.

Emelie: Det är en spännande process där JUCK har blivit som ett begrepp där valmöjligheterna är jävligt stora och vilar på en gemensam plattform som handlar om idéer om feminint platstagande. Det blir på något sätt platsspecifikt, situationsspecifikt och behovsspecifikt.

Är JUCK en politisk grupp?

Emelie: Partipolitiskt helt obunden. Våra föreställningsidéer om politik är alldeles för snäva för att jag skulle använda det ordet. I vårt arbete finns mer eller mindre formulerad anarkism, men inte som i avsaknad av total ordning utan mer som att vi hela tiden skapar en ny ordning och ifrågasätter den ordningen som finns.

Tarika: Vi medverkade i en paneldiskussion där Shirley satt i panelen tillsammans med Maria-Pia Boëthius, Sahar Mosleh och Ida Östensson. När vi uppträdde med JUCK i det sammanhanget blev det så tydligt att kropp är politik och kan säga minst lika mycket som ord om inte mer utan att behöva skriva folk på näsan.

Emelie: Vår avsikt är mer att bjuda in till någon form av gemenskap som för vissa kanske är hotfull. Men den är inte farlig och kommer aldrig bli farlig utan är systerskap.

JUCK repetition

Repetition. Foto JUCK

Hur ser ni på er själva i gruppen?

Tarika: Vi kompletterar varandra med våra varierande erfarenheter och diskuterar mycket utifrån våra olika hjärtefrågor och agendor som vi vill lyfta fram i det sceniska arbetet.

Bland annat så har jag, Feyona och Shirley utbyte av varandra när vi diskuterar hur det är att bli rasifierad i Sverige och hur en ska tackla rasismen som finns överallt i vårt samhälle. Shirley och Cajsa är mer insatta i HBTQ-frågor än oss andra.

Empo använder sig av ett helikopterperspektiv när vi diskuterar för att zooma ut och återkoppla till samhällsstrukturer. I det konstnärliga har vi också olika egenskaper.

Cajsa presenterar nya metoder när vi tränar och har ofta galna och roliga idéer. Shirley har sin självklara anarkistiska scenpersonlighet som jag inspireras mycket utav då jag själv är så invand med att presentera dans i mer traditionell scenkontext.

Feyona tar alltid steget längre i scenrummet och jag slutar aldrig fascineras utav henne.

Emelie: Jag tror vi alla känner oss otroligt tacksamma att vi får dela det här med varandra. Det är sjukt terapeutiskt att möta sina rädslor. Jag står här precis som jag är just nu med svettfläckar och snor som rinner eller vad det nu kan vara. Vi delar en systerlig kamp som samtidigt är helt individuell.

Innan vi skiljs åt nämner Tarika och Emelie en blivande dokumentär om JUCK. Mer än så säger de inte i nuläget, men den som väntar på något spännande…

Jenny Berkán
29 feb 2016


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil