Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bolero Helsinki Foto Sakari Viika

Bolero av elever från Helsingfors Dansinstitut. Foto Sakari Viika

Dansglädje på balettävling

HELSINGFORS: Aleksandersteatern fick agera som scen och mötesplats för unga dansare och en intresserad publik i den femte nationella balettävlingen. Juryn kunde konstatera - det som man också i publiken kunde se och själv uppleva – att det var en hög nivå i tävlingen.

Bland de unga dansarna kan man ofta urskilja personligheter, så också denna gång. Gnistan i dansen är viktig, något som skulle synas även över rampen. Denna gnista syntes dock lite mer i vissa enskilda och gruppers uppföranden. Ofta var också den tekniska nivån tillfredställande i dessa fall.

De unga kunde koncentrera sig på att ge ut dansglädje och bidra med det personliga. Ansvaret för utbildningen av konstnärer ligger hos pedagogerna, i deras kunskap och vilja att föra sina elever framåt, både tekniskt och i uttrycket, att ge allt när de uppträder inför sin publik.

En dansare med äkta dansarglädje och redan med fin och sofistikerad teknik är Colin Jacobs, 13 år, som fick första pris i sin serie.

Colin Jacobs  Franz i Coppelia. Foto 







Sakari Viika

Colin Jacobs som Franz i Coppelia. Foto Sakari Viika

Erika Pastel - framför allt i sin Cupido, och Erika Vilander som en trovärdig och effektiv Kitri, är likaså kunniga och utrycksfulla i sin konst. De är stiliga och stilmedvetna unga damer, den senare har redan varit med i operabalettens produktioner. Pastel fick även priset Dansens Gnista tillsammans med Isabella Nevanlinna. Hon gjorde en Gamzatti ur Bajadären med lätt fotarbete och en dansare till vilken blicken söker sig även när hon dansar i en grupp.

Erika Pastel Cupido Foto  Sakari Viika

Erika Pastel som Cupido i Don Quijote. Foto Sakari Viika

Pinja Rissanen var tekniskt mycket färdig och gjorde en fin ansats i sina nummer och fick tredje priset (11-13 år).

Iiris Nikula från Uleåborg i samma serie kom tvåa och övertygade bl.a. med sin Colombine.

I samma grupp uppträdde Madlen Mäkelä som hade en viss sensibilitet i rörelse; detsamma gällde Taru Hiitola (14-16 år) i Giselle.

Katja Haarla i samma åldersgrupp hade insjuknat. Trots febern kunde man se att tredje Skuggan från Bajadären är värt att övas vidare, liksom tvillingssystern Birit Haarlas Syrenfen.

Konsta Roos i Albrechts variation och i en modern Circle visade ett moget kunnande, han blev tvåa i gruppen 17-20 år.

Konsta Roos Circle Foto Sakari Viika

Konsta Roos i Circle, koreografi Oskari Nyyssölä. Foto Sakari Viika

I gruppkoreografierna fanns några pärlor. Metsän kutsu (Skogens invitation) fick första pris för 13-15 åringar. Heijastuksia (Reflektioner) fick andra pris i samma grupp som bjöd båda på lugnt och dansant rörelse. Dansarna gjorde bra ifrån sig, och glädjen fanns med.

De flesta koreografierna visade engagerade unga dansare – men också vissa brister i deras arbete typ vrister som inte sträcks tillräckligt. Också skillnaderna mellan dansarna blir i grupper tydliga, både i gott och ont.

Några av dansarna är klara löften med en aning av konstnärlighet. Att utvecklas till artister tar dock sin tid, och före det – och samtidigt - kommer det tekniska kunnandet. Ofta inser och upplever en studerande att någon jämnårig redan uppnått en högre nivå vilket man inte skall låta störa utan jobba vidare. Balett är inte lätt men så mycket som den ger åt själva dansaren och åt åskådarna, det skulle man inte gärna vara utan.

Denna tävling ordnas av föreningen Balettpedagogerna. I juryn fanns renommerade dansartister, och ordförande var Tarja Ranta med en premiärdansar- och repetitörbakrund på operan, samt de på operan aktiva dansarna Salla Eerola, étoile, samt Teemu Tainio.

Pristagare
Tanssin Kipinä (Dansens Gnista), sponsrad av Grishko Ltd., vald av publiken:
Isabella Nevanlinna, Espoon tanssiopisto, Esbo
Erika Pastel, Suomen Kansallisoopperan Balettioppilaitos (Nationaloperans balettskola), Helsingfors

Isabella Nevanlinna Gamzatti Foto Sakari Viika

Isabella Nevanlinna i Gamzatti från Bajadären. Foto Sakari Viika

Solister 11-13 år

  1. Colin Jacobs – Operans balettskola, Helsingfors
  2. Iiris Nikula, Oulun seudun ammattikorkeakoulun Tanssipaja (Danssmedjan vid Uleåborgnejdens yrkeshögskola)
  3. Pinja Rissanen, Miloff tanssiopisto (Dansinstitutet Miloff)
Pina Rissanen Fairy Doll Foto Sakari Viika

Pinja Rissanen i Fairy Doll. Foto Sakari Viika

Solister 14-16 år

  1. Erika Pastel, Operans balettskola
  2. Viivi Ahola, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)
  3. Milena Turunen, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

Solister 17-19 år

  1. Erika Vilander, Operans balettskola
  2. Konsta Roos, Operans balettskola
  3. Eliisa Nenonen, Operans balettskola
Erika Vilander Kitri Don Quijote

Erika Vilander som Kitri i Don Quijote. Foto Sakari Viika

Gruppkoreografierna

10-12 år

  1. Dryadit, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)
  2. Sirkusnuket, Espoon Tanssiopisto (Esbo dansinstitut)
  3. Balettikoulussa, Pirkanmaan Tanssiopisto (Birkalands dansinstitut)

13-15 år

  1. Metsän kutsu, Espoon Tanssiopisto (Esbo dansinstitut)
  2. Heijastuksia, Vantaan Tanssiopisto (Vanda dansinstitut)
  3. Bolero, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

16-20 år

  1. Falling Leaves, Operans balettskola (BILD NR. 485)
  2. Tulenkestävä, Espoon Tanssiopisto (Esbo dansinstitut)
  3. Loitsu, Lappeenrannan Tanssiopisto (Willmanstrand dansinstitut)
Heijastuksia Vanda Dansinstitut Foto Sakari Viika

Heijastuksia med Vanda Dansinstitut. Foto Sakari Viika

Uppmuntringspriser av Kuopio tanssii ja soi festival:
Siina Ailasmaa och Taru Hiitola, Operans balettskola

av Piruetti Oy:
Heidi Salminen, Pirkanmaan Tanssiopisto (Birkalands dansinstitut)
Reetta Riikonen, Espoon Tanssiopisto (Esbo dansinstitut)
Saida Solla, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

Den bästa nya balettkoreografin (sponsor Fazer Oyj):
Oi-va av Eliisa Nenonen, Operans balettskola, yrkeskolning
Nostus av Erika Vilander, Operans balettskola, yrkesskolning

Den bästa nya balettkoreografin av studerande:
Curtain av Katariina Hietala, Operans balettskola

Balettipedagogit r.y.:s pris
Outi Vilonen för bästa balettpedagogiska handledningen för 10-12 åriga elever

Anita Jokela
15 mars 2016


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil