Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anu Sistonens-Against the Flow. Foto Miikka Heinonen

Jonna Aaltonen & Grégory Beaumont i Anu Sistonens Against the Flow. Foto Miikka Heinonen

Rytmisk dans mot strömmen

HELSINGFORS: Tero Saarinen Company bjöd med anledning av sitt 20-års jubileum in två tidigare medarbetare i Tero Saarinen Company till Aleksandersteatern.

Anu Sistonen gästspelade med sin koreografi Against The Flow och Yuval Pick med två små verk med titlarna Loom och PlayBach.

Yuval Pik, Anu Sistonen och Tero Saarinen i glatt samspråk, Foto Tero Saarinen Co

Yuval Pick, Anu Sistonen och Tero Saarinen i glatt samspråk, Foto Tero Saarinen Co

Anu Sistonen var solistdansare vid Nationaloperan fram till 1998, och dansade även bland annat i Cullbergbaletten 1990–1992. Hon var en aktiv gästdansare hos Tero Saarinen Company 1997–2000, varefter hon av familjeskäl flyttade till Luxemburg. Där och även i franska Nancy jobbar hon numera som koreograf och pedagog.

I hennes verk Against The Flow (Mot strömmen) kunde man fullt ut njuta av dansglädjen, de artistiska prestationerna och framför allt det rytmiska flödet i rörelserna. Mirka Viitala, placerad i mitten av scenen. ackompanjerade med Chopins Pianosonat nr 3. Dansarna Jonna Aaltonen, Grégory Beaumont och Jarkko Lehmus är starka interpreter av detta organiska verk.

Vi såg tre av de ursprungligen fyra delarna, berättar Anu Sistonen. Hon uppskattar dansarna, karaktärsfulla uttryck, och det fysiska i tolkningen. Delarna är olika, och dansarna formar olika konstellationer.

När man tror sig veta hur allt fortsätter, förflyttas man till en annan sorts rörelsebilder. Den avslutande delen sammanställer allt det sedda till ett allegro i full fart.

I samtal med koreografen nämner jag att jag uppskattat det jag sett och frågar hur verket fått sin början. Anu säger att allt börjar med musiken och dess rytm, dansarna ska kunna följa den. Man såg att flödet fanns där hela tiden, säger jag. Vi talar vidare om dansarkvalitet och om disciplinen i tekniken. Att ha den klassiska balettens grundteknik är en fördel – vad man än gör – skulle man vilja säga.


Loom av Yuval Pick. Foto Amandine Quillon

Loom av Yuval Pick. Foto Amandine Quillon


Dansaren och koreografen Yuval Pick var med när Tero Saarinen Company fick sin början. 2002 grundade han i Frankrike en egen grupp med namnet The Guests. Han dansade själv tidigare i Batsheva Dance Company och på baletten vid operan i Lyon.

Pick är något mer konfrontationsrik med sina verk. Jag märker att mot slutet av Loom börjar publiken, som under Sistonenverket, även under pauserna, varit så fullkomligt tyst att en nål – eller här kanske hårnål – skulle ha hörts falla, hitta på saker att göra.

Vid det laget har de två uppträdande damerna, Julie Charbonnier och Madoka Kobayashi, hållit på med sina tämligen enkla rörelser mycket länge. Då slutar plötsligt allt och det är över, passligt. Hela verket igenom har de rört sig på nästan ett och samma ställe.

Rörelserna liknade vågornas rörelse, fram och tillbaka med överkroppen, tänjande ryggen in i det eviga, stående mot varandra med fötterna isär, som två stora fåglar som tävlar om sina revir, men ändå inte så aggressivt.

Workshop ledd av Yuval Pick. Foto  Tero Saarinen Co

Workshop ledd av Yuval Pick. Foto Tero Saarinen Co


I PlayBach fanns det mera att vara observant på. Madoka Kobayashi sågs även här nu tillsammans med två män, Jérémy Martinez och Alexander Standard. De använder hela scenutrymmet och farten här är helt annorlunda.

Musiken blir mer betonad, man njuter åter av den i samspel med dansen. Upplevelsen av rörelse blir också fullständig i och med detta Bachstycke. Viktens betydelse studeras här enligt impulser av musik, upplyser programbladet.
– Varför inte?

Anita Jokela
28 april 2016


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil